Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то в опалювальний сезон батареї у квартирі холодні, то рахунки за спожиті послуги лякають астрономічними цифрами. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.
На питання відповідає експерт Ігор Скоропад.
Питання 1:
У нас в ОСББ 3 маленьких (по 12 кв. м) будинки. Голова виконує свої функції на громадських засадах, адже тариф низький, будинки старі. Один з будинків практично не платить внески, хоча у ньому за 5 років чимало всього зроблено. Але за іронією долі там знайшлися мешканці, які сказали: «Не платили і платити не будемо». За винятком трьох квартир, заборгованість по будинку складає більше 14 тис. грн. Можна цей будинок вивести зі складу ОСББ, або передати його на баланс назад до ЖК? Як це зробити?
Відповідь експерта:
Насамперед спробуйте вирішити питання в судовому порядку щодо конкретних боржників. Вивести будинок із складу житлового комплексу, а одно із складу ОСББ, Вам навряд чи вдасться. Останній законний спосіб - це ліквідація ОСББ, за рішенням загальних зборів. (див. ст. 28 ЗУ Про ОСББ).
Питання 2:
Каналізаційний стояк протікає між перекриттями і капає зі стелі у сусідів знизу. При обстеженні нашої туалетної кімнати, сантехнік жодного протікання води не знайшов, тому й зробив висновок, що проблема в каналізаційному стояку між перекриттями. За чий рахунок ремонтується або замінюється каналізаційний стояк в обох квартирах? Чи зобов'язаний ЖЕК (кооператив) в такому випадку за свій рахунок налагодити каналізаційний стояк?
Відповідь експерта:
Внутрішньо-будинкові загальні мережі знаходяться в обслуговуванні підприємства, яке здійснює утримання будинку. Якщо відповідним актом обстеження визначено протікання стояка між поверховим перекриттям і це протікання не пов’язане з можливим втручанням, заміною труб, переобладнанням власника квартири, то ремонт або заміну повинен виконати ваш ЖЕК (кооператив).
Питання 3:
Відповідно до законопроекту «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», який прийняла ВР у 1 читанні, тепер співвласники багатоквартирних будинків самі зможуть розпоряджатися спільним майном, у тому числі і самостійно вибирати компанію з обслуговування внутрішньобудинкових мереж. Якщо по місту діє компанія-монополіст, яким чином тепер будуть укладатися договори з компанією (ЖЕКи прибираються зі схеми)? Як власники квартир зможуть вплинути на якість послуг, якщо компанія одна і вибрати іншу немає можливості? Чи є можливість вибору конкретного фахівця - сантехніка, електрика тощо для закріплення за певним будинком і змінювати його, якщо якість його послуг не влаштовує?
Відповідь експерта:
Співвласники багатоквартирних будинків зможуть керуватися нормами зазначеного законопроекту лише після того, як він буде мати статус Закону. В даному законопроекті передбачена можливість самостійного вибору виконавця послуг, як юридичних, так і фізичних осіб.
Питання 4:
Прорвало трубу, що подає воду до водомірного лічильника. Скажіть, чиєю власністю є ця частина водопідводу?
Відповідь експерта:
З Вашого питання незрозуміло, про яку трубу йде мова. Якщо це централізований водопровід, який йде на ваш будинок в цілому, то точкою розділу (управління водоканалу - обслуговуюча організація будинок (ЖЕК), є вентиль або трійник біля будинку. Як правило, в договорах Водоканали вважають своєю трубою водоводу ту ділянку, який лежить до зрізу будівлі. Якщо розмова йде про квартиру, то власник відповідальний за ту ділянку труби, яка йде відгалуженням від загального стояка, незалежно від того, в якому місці встановлено лічильник.
Питання 5:
Хто виступає регулятором відносин між мешканцями багатоповерхового будинку (не ОСББ) та суб'єктом господарювання (теплопостачальною організацією) при необхідному комплексі робіт зі встановлення лічильника опалення будинку при умові 100% фінансування закупки необхідного обладнання, розробки проекту та монтажу мешканцями будинку?
Відповідь експерта:
У даному випадку регулятором відносин з ТПО повинен бути управитель будинку (ЖЕК, ОСББ, тощо). У разі, якщо мешканці самостійно фінансують всі необхідні роботи зі встановлення теплового лічильника, то мешканці можуть самостійно визначитися з виконавцем цих робіт. Цей виконавець отримає технічні умови від Вашої ТПО та інших зацікавлених організацій. Після того, як, згідно з проектом, буде виконано всі роботи, а об’єкт буде введено в експлуатацію, мешканці зможуть визначитися, якій спеціалізованій організації передати в обслуговування встановлений вузол обліку.
Питання 6:
Якщо індивідуальні покази лічильника тепла в квартирі за місяць не змінились (в квартирі система «тепла підлога» та кондиціонер і рахунки за електрику сплачені), чи може теплоенерго виставити рахунок за опалення виходячи з метражу квартири та нормативу на помешкання без лічильників? Навіщо ми за свій кошт встановлювали лічильник тепла - щоб платити за неспожите?
Відповідь експерта:
Уважно прочитайте свій Договір з теплоенерго. Як правило, там передбачено, що у разі неподання у визначений строк показників лічильника, постачальник тепла може застосувати норматив.
Від редакції:
Шановні користувачі порталу «У.К.»!
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково
нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.