Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то не зрозуміло, звідки у рахунках за спожиті послуги з'являються астрономічні цифри. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.
Питання 1:
Я придбала власну квартиру в ЖБК. За комунальні послуги та експлуатаційні витрати сплачую своєчасно відповідно до щомісячних квитанцій, які надаються від імені ЖБК. Заборгованості немає. Жодного договору, ініціатором якого повинен бути Голова Правління, з ЖБК не було укладено. Голова Правління ухиляється від укладення договору та відмовляється реагувати на мої звернення щодо неякісного надання комунальних послуг. Протягом року з крану гарячої води тече ледь тепла. За зверненням до «Київенерго», вода за адресою мого будинку з їхньої сторони надається належної температури. Наголошую, що Голова Правління відмовляється реагувати на мої звернення щодо неякісного надання комунальних послуг. Як в такому випадку діяти?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлена певна чітко виписана процедура складання акта-претензії за неякісні житлово-комунальні послуги. Лише належним чином оформлений акт – претензія визнається дійним і є підставою для перерахунку платежів. Оформляйте акт-претензію, отримайте письмову відмову від укладання договору – і маєте право в судовому порядку захистити себе.
Питання 2:
У нас таке питання: ми закінчили оформлення останніх документів на створення ОСББ. ОСББ на чотири будинки, створено не зовсім за власним бажанням, а через необхідність: нашим ЖЕКом була школа, до неї було включено чотири будинки. Найстаршому будинку 110 років, а молодшому 51 рік. Місцеві жителі, а саме 47 квартир це 60% пенсіонери. На перших зборах ми вирішили, що правління ОСББ буде працювати на добровільних засадах, кошти будуть збиратись в разі нагальної потреби, але сьогодні в податковій нам відповіли, що правління, або хоча б голова ОСББ повинен отримувати зарплатню не менше прожиткового мінімуму. Чи може правління працювати на добровільних засадах? На які документи ми можемо в разі необхідності опиратись?
Відповідь експерта:
Відповідно до ст.10 ЗУ «Про ОСББ» у об’єднання, через рішення загальних зборів, є право: «визначення розміру матеріального та іншого заохочення членів об'єднання і правління». Виходячи з написаного у Законі, спробуйте прийняти рішення, наприклад, щодо звільнення члена правління від сплати членського внеску на утримання будинку та прибудинкової території за те, що він, припустимо, виконує беззарплатні функції голови.
Питання 3:
Власник квартири подав у правління заяву з проханням провести ревізію системи опалення в його квартирі. Обґрунтовує тим, що в минулий опалювальний сезон недоотримував тепла («батареї були ледь теплі»). При особистому спілкуванні розповідав, що викликав в опалювальний сезон обслуговуючих будинок сантехніків і ті сказали, що щось треба зробити на останньому поверсі. Квартира приватизована. Але він наполягає, що це повинен зробити кооператив. У кооперативу грошей немає. Як вчинити в такій ситуації?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлена певна чітко виписана процедура складання акта-претензії за неякісні житлово-комунальні послуги. Лише належним чином оформлений акт – претензія визнається дійним і є підставою для перерахунку платежів. Тільки після пред’явлення акту-претензії, де буде встановлена вина кооперативу, у останнього є обов’язок відшкодувати шкоду.
Питання 4:
На нашому поверсі в електрощиті була пожежа, приходив електрик (працівник ЖЕКу), він встановив нові автомати, але кілька розеток лише в нашій квартирі не працюють, на що електрик нам сказав, що він свою роботу вже зробив, а решта - наші проблеми. Скажіть, будь ласка, хто повинен лагодити розетки в нашій квартирі після пожежі в електрощиті, яка виникла не з нашої вини - ЖЕК чи ми?
Відповідь експерта:
Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Якщо Ви маєте письмові докази винності ЖЕКу (акт-претензія згідно ст. 18 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги») – Ви маєте право навіть у судовому порядку вимагати відшкодування та ремонту.
Питання 5:
Чи можна цього року провести ремонт під’їзду своїми силами і зробити перерахунок... у рахунок заборгованості? У мене борг 800 гривень.
Відповідь експерта:
Згідно п. 4 ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач зобов’язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати за надані послуги. Законодавством не передбачено така форма погашення заборгованості як виконання робіт в натурі.
Питання 6:
На ніч водоканал відключає воду, завоздушує систему, з 17:00 до 9:00 ранку. Вода йде з повітрям, а лічильник рахує. Як бути?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлена певна чітко виписана процедура складання акта-претензії за неякісні житлово-комунальні послуги. Лише належним чином оформлений акт – претензія визнається дійним і є підставою для перерахунку платежів.
Питання 7:
Чи є дозвіл на проведення ЖЕКом скошевання трави газонокосарками, які створюють сильний шум протягом усього літа? Як це узгоджується з Законом «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення»? До того ж, зрізана трава не прибирається, а перетворюється на величезну купу сміття і пилу.
Відповідь експерта:
Виміряти рівень шуму та загазованості у Вашому дворі мають право лише працівники санепідемстанції, тому звертайтеся туди із письмовою заявою про виклик спеціаліста. У випадку, якщо дійсно рівень шуму та загазованості перевищує нормативний – працівники санстанції, а також адміністративна комісія при міськвиконкомі можуть дати припис перевізникові за порушення санітарних норм, а згодом, якщо він припис не виконає – притягти його до адміністративної відповідальності.
Питання 8:
У мене таке запитання: чи правомірно нараховувати оплату за комунальні послуги за відсутності договору та особового рахунку?
Відповідь експерта:
Незважаючи на норму ст. 19 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги», яка передбачає обов’язковість укладання договору на надання житлово-комунальних послуг, судова практика дозволяє стягувати з боржників – споживачів за комунальні послуги суми боргу, оскільки відсутність такого договору не є безумовною підставою для відмови виконавцю житлово-комунальних послуг у стягненні заборгованості за такі послуги, оскільки згідно з ч. 1 ст. 10 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Тому такі правовідносини виникли і без договору, виходячи з факту проживання в будинку обладнаному системами ЦО, води та водовідведення.
Від редакції:
Шановні користувачі порталу «У.К.»!
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково
нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо»
читайте тут.