Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то не зрозуміло, звідки у рахунках за спожиті послуги з'являються астрономічні цифри. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.
На запитання відповідає юрист, експерт «У.К.» Андрій Осадчий.
Питання 1:
Вода і лічильник з 2000 року встановлені в будинку. Лічильник встановлено згідно з технічними умовами. На даний момент «Лозоваводоканал» наказує обов'язково встановити ще один лічильник на приєднання до водозабору на підставі Постанови №630 від 21.07.2005 року. Чи мають вони на це право?
Відповідь експерта:
Згідно з п. 5.2. Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом МінЖКГ № 190 від 27.06.2008 року вузли обліку повинні розташовуватись на мережі споживача, як правило, на межі балансової належності мереж виробника та споживача, або за згодою виробника в приміщеннях, розташованих безпосередньо за зовнішньою стіною будівлі в місці входу водопровідного вводу.
Питання 2:
У нас протягом багатьох років не працює ліфт (відсутня кнопка на поверсі) договір з компанією ми не укладали та не оплачували послуги. Адже, як необхідність в даній послузі відсутня - ми мешканці другого поверху. Підкажіть як діяти в такому випадку?
Відповідь експерта:
Витрати з обслуговування та енергопостачання ліфтів включаються до тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, який є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку і розраховується окремо за кожним будинком, залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку. Тож якщо послуга надається Вам неякісно або взагалі не надається, Ви маєте право скласти акт-претензію разом з представниками Виконавця послуги та вимагати перерахунку за ненадані послуги.
Питання 3:
Проживаю в «хрущовці» на першому поверсі. ЖЕК в моїй квартирі хоче вварити додаткову трубу для опалення нашого будинку. Я особисто ні про що не просив. Які дозвільні документи повинен надати ЖЕК для переоснащення опалення, щоб я їх допустив до себе в квартиру? І чи повинен бути акт про виконання робіт?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 17 ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» споживач зобов'язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення:
1) для ліквідації аварій - цілодобово;
2) для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання, проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо - згідно з істотними умовами договору.
Тож уважно проаналізуйте договір, укладений між Вами та ЖЕКом –там мають бути викладені умови, за яких можливий ремонт системи опалення.
Питання 4:
В якому Законі або нормативно-правовому акті України прописано, що оплата за комунальні послуги повинна розраховуватися виходячи з кількості зареєстрованих (прописаних) осіб, а не тих, що проживають в квартирі?
Відповідь експерта:
Правова регламентація житлових правовідносин здійснюється Конституцією України; Житловим кодексом УРСР, Цивільним кодексом України, Цивільним процесуальним кодексом України, Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», та іншими нормативно-правовими актами України з житлових питань. Роз’яснення окремих питань, що можуть виникати під час розгляду цієї категорії справ містяться у Постанові Пленуму Верховного Суду України «Про деякі питання, що виникли в практиці застосування судами Житлового кодексу України» від 12 квітня 1985 року №2; Листі Верховного Суду України від 26 травня 2001 року про викладення правових позицій щодо розгляду судами окремих категорій судових справ (Житлове право). Ці нормативні акти пов’язують момент виникнення житлових правовідносин з часу реєстрації в квартирі (житловому будинку), а припинення цих правовідносин – з моменту коли особа залишила приміщення (знялася з реєстрації).
Питання 5:
Чи має право комунальне підприємтсво нараховувати мені плату за вивезення сміття, якщо нещодавно тарифи на цю послугу підвищилися, а я укладала договір за старими тарифами? Чи повинна я платити повну вартість, якщо попередній договір досі дійсний?
Відповідь експерта:
Згідно з ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом договору на житлово-комунальні послуги є саме послуги, а не тарифи. Тож уклавши договір з комунальним підприємством на вивіз сміття ви взяли нас себе зобов’язання своєчасно та в повному обсязі сплачувати за надані послуги за тарифами, встановленими органами місцевого самоврядування. Відтак, якщо орган місцевого самоврядування приймає рішення про встановлення тарифів – воно є обов’язковим для виконання і жодним чином не впливає на укладення, зміну або припинення житлово-комунальних правовідносин.
Від редакції:
Шановні користувачі порталу «У.К.»!
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.