ГоловнаПублікаціїАналітика Якісний підхід до послуг ЖКП

Якісний підхід до послуг ЖКП

Вартість та якість послуг житлово-комунального комплексу - найважливіші характеристики для забезпечення стабільності та сталого розвитку національної економіки, безпосередньо впливають на рівень і якість життя всіх її громадян.

Однак, ця сфера життєдіяльності суспільства перебуває в кризовому стані, історично зумовлений низкою обставин: неефективною системою управління, високими витратами, пов'язаними з наданням житлових і комунальних послуг, нерозвиненістю конкурентного середовища, хронічними неплатежами. Управління житлово-комунальним господарством (ЖКГ) має вкрай низьку ефективність, а відсутність адекватної інформації не дозволяє реалізовувати на практиці основні принципи програмно-цільового підходу до управління.

Житлово-комунальне господарство і всі його галузі переживають складний період. Кожен третій житловий будинок потребує капітального ремонту. В аварійних та ветхих будинках проживає 202,4 тис. осіб. Майже у 85 відсотків жилих будинків підвищеної поверховості (10 поверхів і вище) система протипожежного захисту не працює. Потребують заміни понад 20 тис. ліфтів. У той же час на капітальний ремонт житлового фонду з місцевих бюджетів виділяється шоста частина від існуючої потреби.

Читайте також: ЖКГ-2013: підсумки року

Якість житлово-комунальних послуг погіршується з кожним роком. Так, не цілодобово, а за графіком подається питна вода в половині міст з більш ніж 100-тисячним населенням, порушуються строки початку і закінчення опалювального сезону, послуги з централізованого теплопостачання надаються з відхиленням від нормативних вимог. У більшості міст влітку взагалі відсутнє гаряче водопостачання, а в деяких - і централізоване постачання гарячої води.

Особливостями житлово-комунальних послуг є:

• відсутність у споживача вибору виконавців послуг та практична відсутність можливості відмови від придбання послуг;

• відсутність, як правило, кількісної оцінки якості послуг;

• аморфність складу і відсутність зрозумілих для населення орієнтирів для оцінки якості більшості житлово-комунальних послуг, що, при всій їх необхідності і важливості, перекладає, з точки зору захисту інтересів споживачів, послуги «другого ешелону».

Очевидно, що ефективність житлово-комунальних послуг буде визначатися не тільки переліком і термінами проведення робіт, але і якістю їх виконання. Забезпечення комфортності житла багато в чому залежить від складу і якості виконання житлово-комунальних послуг.

Склад ЖКП визначається ступенем благоустрою житлового будинку або квартири і, в загальному випадку, представляється наступним набором:

• водопостачання (холодне та гаряче) - сукупність заходів щодо забезпечення водою споживачів у необхідній кількості і необхідної якості;

• водовідведення (каналізація) - збір і відведення стічних вод з території домоволодіння;

• теплопостачання (опалення) - штучний обігрів приміщень з метою відшкодування в них теплових втрат і підтримання на заданому рівні температури, що визначається умовами теплового комфорту для знаходяться в приміщенні людей;

• електропостачання - організована подача і розподіл електроенергії для потреб споживача;

• газопостачання - організована подача і розподіл газового палива для потреб споживача. Під якістю житлово-комунальних послуг розуміється режим (регулярність) їх надання та відповідність послуг встановленим параметрам і властивостям.

Читайте також: Перспективи-2014: споживачі vs ЖКГ

Сутністю перерахованих житлово-комунальних послуг є виробництво і транспортування до житла ресурсів, необхідних для забезпечення життєдіяльності людини. Крім того, послуги передбачають збір і відведення відходів життєдіяльності.

Зазначені особливості вимагають спеціального підходу з урахуванням специфіки місцевих умов при формуванні нормативно-правової бази, що визначає гарантований виконавцем рівень.

Споживач повинен сплачувати тільки за надані послуги. У разі їх невідповідності встановленим параметрам споживач має право вимагати зменшення плати за комунальні послуги. Перелік відхилень і їх величина, а також величина зменшення і порядок оформлення відхилення повинні встановлюватися органами виконавчої влади, які здійснюють контроль над безпекою для споживача послуг, їх територіальними органами спільно з органами місцевого самоврядування.

В залежності від складу, потужності, ступеня зносу основних фондів комунального призначення, кліматичних та інших місцевих умов населеного пункту, муніципальні органи вправі уточнювати параметри споживчих властивостей, режим надання послуг і встановлювати гарантований рівень якості. 

 
Коментарі (0)