ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Комунальний джокер в політичному рукаві
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Звідки беруться чиновники, які з постійно негативним результатом реформують вітчизняне ЖКГ? Це результат нашого вами вибору. Це перемогли кандидати та їх ставленики, які, в кращому випадку, не пропонують нічого нового, в гіршому - намагаються втілити свої особисті і часто помилкові уявлення про комунальну реформу у життя.
У переддень парламентських виборів політичні діячі різного калібру починають розігрувати житлово-комунальну карту. Причому, досвід останніх років демонструє, що реформаторські ідеї, пов'язані з виведенням галузі ЖКГ з кризи, в періоди передвиборчих кампаній стають слоганами і постулатами різних політичних сил. Експерти Центру економічних і політичних досліджень ім. Разумкова відзначають, що найбільш актуальні питання ЖКГ - тема, яку часто активно експлуатують представники опозиції. Політологи відзначають, що найбільш успішно населення сприймає передвиборну агітацію, побудовану на обіцянках знизити тарифи на комунальні послуги, поліпшити якість води, вирішити проблеми з опаленням і гарячою водою, поліпшити якість послуг з вивезення сміття та прибирання прибудинкової території.
Статистична похибка
Згідно з дослідженням Центру соціальних технологій «Соціополіс», проведеним у два етапи в 2010 і 2011 роках у великих містах (обласних центрах), основні політичні орієнтації населення формуються навколо тих сил, які обіцяють вирішити другорядні проблеми галузі, а саме: обіцянка відновити баланс «ціна -якість» при наданні житлово-комунальних послуг, надати законодавчі гарантії мешканцям, які готові самостійно управляти своїм будинком, врегулювати проблеми договірних відносин з ЖЕКом.
Читайте також: Іпотечний ілюзіон
Соціологи відзначають, що у 2010 році максимальну довіру виборців, використовуючи соціальні слогани, зокрема, обіцянки реформувати галузь ЖКГ і знизити вартість комунальних послуг, заслужили наступні політичні сили: на першому місці «Партія регіонів». Майже 27% виборців упевнені, що ця організація «вирішить проблеми галузі і доб'ється справедливих тарифів». Друге і третє місця в рейтингу займають «БЮТ-Батьківщина» - майже 8% і Комуністична партія - близько 3%. Втім, близько 45% респондентів (було опитано 0,5 млн чол. у містах з населенням вище 100 тис. чол.) вірили в те, що жодна політична сила не в змозі провести ефективну реформу ЖКГ.
У минулому році тенденція в політичних уподобаннях населення трохи змінюється. Представники партії, що перебуває при владі, опустилися в рейтингу майже на 13 процентних пунктів - тепер лише 13,5% опитаних вірять у здатність представників «Партії регіонів» поліпшити ситуацію в житлово-комунальній галузі. Виграли від цього, безумовно, представники опозиції - в здатність «БЮТ-Батьківщини» знизити тарифи на послуги ЖКГ вірять вже значно більше людей - до 10%, при цьому забуваючи про те, що представники цієї політичної сили, перебуваючи при владі, вже мали безпосередні важелі для проведення реформи цього сектору. Тим часом, число скептиків у цьому питанні зросло до 52%. Згідно з даними дослідницьких компаній, проведених «Соціополісом», тільки 30% респондентів оцінюють для себе проблеми ЖКГ як найбільш важливі. Більш ніж 60% респондентів вважають, що «відкладати вирішення проблем ЖКГ далі нікуди». На користь можливості відсунути терміни вирішення комунальних проблем на 2 роки і більше висловилося лише 27,5% респондентів.
Передвиборча турбота
Використовувати ЖКГ в якості ефективного засобу передвиборчої боротьби навесні поточного року вже почали в столиці. Наприклад, голова громадської організації Комітет енергетичної незалежності України Іван Надєїн відзначає, що «лише кожна друга гривня, сплачена за житлово-комунальні послуги, погашає витрати за реально надане тепло та гарячу воду». Заявляючи про економічну необґрунтованість тарифів, експерт, разом з тим, не пропонує рецепта з оздоровлення ситуації. «Змінити ситуацію можна буде тільки у випадку, якщо ринок ЖКГ буде виведений з тіні, - переконаний Іван Надєїн. - Реформа ЖКГ не відбудеться до тих пір, поки не буде створена система моніторингу та обліку споживання енергоресурсів. Тоді і почнеться процес модернізації, а також створення нормальних ринкових умов в галузі». Поставте замість ЖКГ назву іншої галузі, і ви отримаєте універсальний рецепт реформування будь-якої галузі.
Читайте також: Міф про безкоштовні лічильники
«Тотальне підвищення на місцях тарифів на житлово-комунальні послуги, що почалося в останні місяці, вже завдало відчутного удару по кишенях простих українців... Єдина реальна можливість зняти в найближчому майбутньому соціальну напругу в суспільстві і захистити населення від переходу за межу бідності - скасування ПДВ на послуги ЖКГ», - заявив лідер партії «Зелені» Олександр Прогнімак. У той же час пан Прогнімак не вказує, яким чином компенсувати держбюджету недобір податків у разі скасування ПДВ. Приблизно в такому ж абстрактному дусі витримані інші рецепти реформування галузі, яким публічно приписують авторство Олександра Прогнімака: впровадження програм модернізації систем теплопостачання і водопостачання для зменшення втрат, які виробники перекладають на плечі споживачів; впровадження програм енергозбереження в будинках українців; прискорений розвиток альтернативних джерел енергії , що дозволяє зменшити вартість виробництва теплової енергії; введення мораторію на пеню за оплату послуг ЖКГ; повноцінне функціонування незалежної та об'єктивної Національної комісії регулювання ринку комунальних послуг. Але все це або вже було, або вже офіційно реалізується на державному рівні. Слід задуматися, чи стоїть за цими ініціативами реальне прагнення до реформування галузі?
Завершує наш огляд експертів-реформаторів ЖКГ голова Комітету ВР з економічної політики Наталія Королевська, яка також вирішила боротися зі зростанням тарифів у галузі. Нардеп пропонує змінити закон про державно-приватне партнерство, тоді капітальні ремонти в багатоповерхівках проводитимуть за гроші інвесторів. Втім, народний депутат не уточнює, яким є економічний стимул приватного інвестора. Рецепт простий: ремонти дозволять зменшити тарифи, а поки необхідно накласти мораторій на їх підвищення. Залучити приватний капітал, щоб розрубати гордіїв вузол комунальних проблем і одразу заморозити тарифи, щоб інвестори не змогли повернути вкладені кошти.
Вадим Матвєєв