ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Монополісти зможуть судитися з регулятором
З 1 квітня завезти гуманітарну допомогу буде можливо лише з використанням онлайн-системи
Тепер платники податків можуть взаємодіяти з ДПС у режимі відеоконференції
Депутати узаконили онлайн спілкування платників із податковою
Парламент має намір закріпити повноваження Нацкомпослуг по затвердженню інвестиційних програм монополістів і контролю за їх виконанням. У свою чергу, встановлювати економічно необгрунтовану вартість на теплову енергію та водопостачання без компенсації тарифної різниці буде заборонено, і підприємства отримають право оскаржувати збиткові тарифи в суді.
Такі законодавчі ініціативи вчора Верховна Рада схвалила в першому читанні, прийнявши за основу проект закону № 10368, зареєстрований народним депутатом Ігорем Глущенком (фракція «Партія регіонів»). Документом передбачається внести зміни до закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» для того, щоб чіткіше прописати повноваження регулятора - Національної комісії, яка здійснює держрегулювання в сфері комунальних послуг.
Зокрема, планується, що Нацкомісія буде розробляти і затверджувати порядки подачі, розгляду та виконання інвестиційних програм тепло- і водопостачальних підприємств. Регулятор затверджуватиме інвестпрограми, які спрямовані на оновлення основних фондів, збільшення енергоефективності та зменшення витрат монополістів, а також контролювати їх виконання. За таке рішення проголосував 351 народний депутат.
Читайте також: Диявол ховається в тарифах
Нагадаємо, ліцензіатами Нацкомпослуг є підприємства водопостачання, які забезпечують ресурсом населені пункти, в яких проживає більше 40 тис. людей. Регулятор також ліцензує діяльність теплогенеруючих компаній, щорічна потужність яких становить не менше 20 тис. Гкал, і компаній, що транспортують теплову енергію, потужністю не менше 18 тис. Гкал на рік.
Законопроектом забороняється встановлювати тарифи, що не окупають витрати підприємств на виробництво і поставку послуг споживачеві. Для цього документом пропонується внести зміни до законів «Про питну воду та водопостачання» і «Про теплопостачання» та закріпити алгоритм розрахунків монополістів за енергоносії з використанням спецрахунків, отримані кошти з яких розподіляються уповноваженим банком. Крім того, законопроектом вводяться такі поняття, як «економічно обгрунтовані витрати» і «економічно обгрунтовані інвестиції». При цьому наголошується, що тим підприємствам, які не є ліцензіатами регулятора, затверджувати інвестиційні програми буде місцева влада. Таким чином, тарифи на послуги централізованого водопостачання, теплопостачання та водовідведення повинні будуть враховувати економічно обгрунтовані витрати і забезпечувати рівень рентабельності. Останній повинен бути не нижче порогу, встановленого регулятором. На сьогодні такий поріг складає 3%. Законопроектом вводитися принцип стимулюючого тарифоутворення. Тобто, у разі зменшення собівартості послуг монополістів у результаті реалізації відповідної інвестпрограми, зекономлені кошти повинні будуть направлятися на оновлення активів підприємства.
Разом з тим, законопроект не скасовує бюджетного дотування галузі. Зокрема, якщо тариф на теплову енергію або водопостачання буде нижче економічно обгрунтованого рівня, то орган, який встановлював цей тариф, повинен забезпечити в державному або місцевому бюджеті кошти на виплату компенсації тарифної різниці. Якщо законопроект буде прийнятий і набере чинності, то встановлювати економічно необгрунтовані тарифи на послуги тепло- і водопостачання без відповідної компенсації буде заборонено, крім того, учасники ринку отримають право оскаржувати такі рішення в суді.
Аналогічні ініціативи були запропоновані парламенту Кабінетом міністрів. Учора в сесійній залі також був розглянутий урядовий законопроект № 11030, в якому затвердження інвестиційних програм підприємств галузі також планується віднести до компетенції регулятора. Однак, з урахуванням рекомендацій Комітету Ради з питань будівництва, містобудування, ЖКГ та регіональної політики, парламент підтримав депутатський варіант за умови, що під час доопрацювання його до другого читання в документі будуть враховані ключові норми урядового законопроекту.
Читайте також: Бюджетна шибениця українського ЖКГ
Разом з тим, незважаючи на підтримку з боку більшості парламентаріїв, законопроект піддала критиці опозиція, продемонструвавши незнання структури галузі ЖКГ і нерозуміння принципів її роботи. «Не зрозуміло, чому затвердження інвестиційних програм і контроль за їх виконанням доручили регулятору, а не Кабінету міністрів, адже мова йде, фактично, про використання коштів держбюджету, - заявив з трибуни парламенту Юрій Ганущак (фракція «БЮТ-Батьківщина»). - У нас в країні взагалі плутанина з тим, хто встановлює тарифи на послуги ЖКГ». Не менш дивною була репліка Володимира Ар'єва (фракція «НУ-НС»): «У нас відсутні механізми контролю за такими підприємствами, як, наприклад, «Київенерго». Хто їм встановлює тарифи». Не особливо розбираються в тонкощах тарифоутворення і в Партії регіонів. «Документ пропонує схему, зрозумілу для всіх, за нього можна голосувати. Законопроектом пропонується запровадити єдиний підхід до тарифоутворення», - попросив підтримати законопроект його колеги по фракції Ярослав Сухий.
Таким чином, стає очевидним, що в парламенті, окрім представників профільного комітету, вельми примарно уявляють, як регулюється в державі робота природних монополістів. Відповідаючи на поставлені парламентаріями запитання, можна відповісти, що, по-перше, підприємства, які є ліцензіатами регулятора, звітують і отримують затверджені тарифи на свої послуги в Нацкомпослуг незалежно від форми власності. Решта монополії регулюється місцевою владою. Щодо введення в тариф інвестиційної складової, мова не йде про витрачання держкоштів. Кошти на реалізацію інвестпрограм закладаються у вартість комунальних послуг, що надаються споживачеві.
Втім, на сьогодні, регулятор і так затверджує і контролює виконання інвестиційних програм підприємств галузі. Але вони не прописані в структурі тарифу окремою складовою - джерелом їх фінансування є амортизаційні відрахування.
Крім того, в п.2 ст. 10 чинного закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», вже прописано, що тарифи на комунальні послуги монополістів «повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обгрунтованих планових витрат на їх виробництво з урахуванням планового прибутку».