ГоловнаПублікаціїБлагоустрійПаркувальне свавілля під егідою закону

Паркувальне свавілля під егідою закону

Останнім часом почастішали скарги українців, пов'язані з нелегальним вилученням у них оплати за паркувальні місця. Для того, щоб українські водії дійсно оплачували послугу, а не просто дозволяли стягувати з себе данину, звернемося до порад юристів.

Читачі часто інформують редакцію «У.К.» про проблемні, а часом, і відверто конфліктні ситуації, з якими вони стикаються при оплаті комунальних послуг, реєстрації ОСББ, підписання договорів з ЖЕКами або керуючими компаніями.

Останнім часом почастішали скарги українців, пов'язані з нелегальним вилученням у них оплати за паркувальні місця. Громадяни повідомляють, що, незважаючи на прийняті в законодавстві зміни про те, що оплачувати парковку дозволено лише через касові апарати, паркувальники - представники комунальних підприємств або приватних компаній, все одно змушують автомобілістів платити їм «данину». При цьому поведінка працівників парковок переходить межі дозволеного: за відмову заплатити паркувальнику-нелегалу, громадяни отримують у відповідь погрози, обіцянки, що їх автомобіль буде евакуйований.

Боротьбу з незаконною роботою паркувальників уряд розпочав у квітні поточного року. Тоді прем'єр-міністр Микола Азаров закликав українських водіїв не платити за послуги паркувальників, оскільки оплата за них «не була законною і прозорою».

Звернення глави уряду було викликане тим, що тоді ж Кабінет Міністрів вніс істотні зміни до своєї постанови №1342 від грудня 2009 року, яким визначено Правила паркування транспортних засобів. Згідно зі змінами, у всіх містах країни повинні бути встановлені паркомати, в результаті розрахунку водій повинен отримати касовий чек. Крім того, комунальним службам, обслуговуючим паркування, які не оснащені паркоматами, заборонено блокувати колеса автомобілів або евакуювати їх.

Читайте також: Паркувальники поза законом - Азаров

Втім, процес автоматизації парковок йде вкрай повільно. При цьому керівники комунальних підприємств, а також мери заявили, що поки паркомати не встановлені, водіям все одно доведеться оплачувати роботу паркувальників.

Для того, щоб українські водії дійсно оплачували послугу, а не просто дозволяли стягувати з себе данину, звернемося до порад юристів.

Залишаючи машину в спеціально відведеному місці, водій, перш за все, повинен переконатися, що його автомобіль буде стояти на платній парковці. Такий може вважатися тільки той майданчик, яка знаходиться в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару, і при цьому виділена розміткою, знаком «Місце для стоянки» з табличкою «Платні послуги». При цьому на табличці повинні бути зображені монети номіналом 10, 25 і 50, інакше знак не відповідає держстандарту (зустрічаються таблички з іншим номіналом монет).

Крім того, виділена парковка повинна бути обладнана паркоматом - з розрахунку не менше одного на 20 паркомісць. Якщо його немає або він встановлений на стоянці з числом місць понад 20-ти, така стоянка не відповідає правилам, затвердженим урядовою постановою, відповідно, оплата за перебування на ній стягуватися не повинна.

Більш того, на спеціально обладнаній стоянці, тобто тієї, яка відокремлена від основної дороги огорожею, а в'їзд - шлагбаумом, в обов'язковому порядку повинні бути в'їзний і виїзний автоматичні термінали (згідно того ж постанови КМУ). В'їжджаючи в зону паркування, водій натискає кнопку терміналу, і той роздруковує чек із тарифом і часом в'їзду. На виїзді його потрібно віддати касирові, який відповідно до зазначеної інформацією стягує оплату і видає касовий чек. Якщо ж на в'їзді стоїть охоронець і видає папірці, написані від руки, - платити за таку стоянку необов'язково.

Читайте також: Українці не тяжіють до послуг паркоматів - опитування

Плата за паркування не є обов'язковою, як це було до прийняття Податкового Кодексу. Згідно зі ст. 266 НК, збір за місця для паркування транспортних засобів сплачують виключно її власники, але не водії. І слід відразу відмітати будь-які аргументи паркувальника щодо необхідності внесення плати як податкового платежу.

П. 26 постанови КМУ № 1342 (п. 26) передбачено обов'язок водія оплачувати тільки послуги з утримання майданчиків для платного паркування з метою їх використання за призначенням, а також санітарне очищення, збереження та відновлення відповідно до законодавства, нормативів, норм, стандартів і з урахуванням вимог безпеки дорожнього руху. Причому зазначена вартість повинна бути економічно обгрунтованою, а тариф встановлюється виконавчими органами місцевих рад (п. 30).

Перелік даних послуг затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ №287 від серпня 2010 року, і включає в себе ремонт дорожнього полотна, очищення від снігу, нанесення розмітки, прибирання території. Якщо зазначені послуги не надаються, то і законних підстав для вимоги оплатити їх вартість немає.

Також важливо пам'ятати, що право отримати з водія плату за договором про надання послуг паркування, яку найчастіше вимагають, має право тільки особа, уповноважена на це організатором парковки, або статутними документами останнього, або довіреністю. Якщо паркувальник не може підтвердити свої повноваження на отримання зазначеної плати вищезгаданими документами, його вимоги незаконні. Крім того, стягнути гроші за паркування примусово можна лише в судовому порядку, а особливо «завзятим» варто нагадати про кримінальну відповідальність за примус до виконання цивільно-правових обов'язків (платити за договором про надання послуг паркування).

 
Коментарі (7)
Михаил
24 Жовтня 2012 p. 10:34
Я бы платил за парковку - легальная она или нет. Лишь бы можно было надеяться, что штраф не залепят или зеркала не повыламывают злые пешеходы
Мария Цатурян
24 Жовтня 2012 p. 10:39
А разве от того, что вы дадите 5-10 грн парковщику, есть гарантия, что Вам на машине что-то не нацарапают или зеркала не повыламывают?
Михаил
24 Жовтня 2012 p. 10:42
Если не заплачу - вполне реально. Есть ведь не только Киев, но и другие, еще менее цивилизованные города
Мария Цатурян
24 Жовтня 2012 p. 10:46
Интересно, по каким признакам Вы разделяете более цивилизованные и менее цивилизованные города? То есть Одесса, Харьков, Львов, Донецк - это уже не цивилизация? Потом, вот по Вашей логике получается, что, когда Вы припарковались, нужно дать деньги любому дяде в спецодежде, который просто скажет: "я - парковщик"?
Михаил
24 Жовтня 2012 p. 10:53
Ну, "любому дяде в спецодежде" сломали бы ноги, если бы он начал брать деньги на чужой парковке. А по поводу цивилизованных городов - то у нас есть не только Харьков и Донецк. Есть еще целая куча райцентров, которые тоже считаются городами, но по сути - не пойми что
Валентин
24 Жовтня 2012 p. 11:11
Можно быть просто наглее. Если я знаю, что больше меня на этой парковке никто не увидит, могу смело послать того парковщика и уехать
streltsov1
24 Жовтня 2012 p. 11:49
Лично я плачу только там, где есть паркоматы. остальным ничего не даю