ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
"Реформа" ЖКГ: що залишилося від галузі
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Сьогодні житлово-комунальне господарство України, незважаючи на досить тривале і широке обговорення ситуації на всіх рівнях, є однією з найбільш неефективних сфер національної економіки, яку майже не торкнулися процеси реформування - і це в умовах, коли в Україні дев'ять років повинна була реалізовуватися Загальнодержавна програма реформування і розвитку ЖКГ, на яку мали б спрямувати близько 21 млрд грн лише за останні 5 років.
Проблеми ЖКГ стосуються практично кожного жителя країни - це і вкрай низька якість послуг, і постійне забруднення навколишнього середовища, небезпека виникнення аварійних ситуацій, в тому числі з тяжкими наслідками. Їх невирішеність серйозно відбивається на добробуті і рівні захворюваності населення. В той же час більш актуальною стає проблема збільшення собівартості виробництва ЖКП (при їх низькій якості) і, відповідно, зростання тарифів, а також витрат державного та місцевих бюджетів як спроби уповільнити цей процес. Тому застосовуються субсидування вартості природного газу для підприємств теплокомуненерго і частини вартості ЖКП для бідних верств населення, а також покриття різниці в тарифах у випадку їх затвердження на більш низькому рівні, ніж реальні витрати на надання відповідних послуг.
Однак ситуація постійно погіршується. Тому можна констатувати, що сьогодні в ЖКГ України переплелися надзвичайно гострі проблеми соціального, технологічного, економічного, законодавчого і організаційного характеру.
У даний час кожен четвертий городянин живе в приміщеннях, які вичерпали свій експлуатаційний ресурс. В країні зберігається тенденція до збільшення аварійного і старого житлового фонду (на рівні 0,7%). Централізованими системами водовідведення забезпечено лише 5,6% населених пунктів України. Зношеність основних фондів у системі водопостачання складає понад 62%, 25% водопровідних очисних споруд потребують відновлення, кожна п'ята насосна станція відпрацювала нормативний термін амортизації.
Читайте також: Коли реформа ЖКГ перетворюється на дії
Близько 35% каналізаційних і більш ніж 37% водопровідних мереж перебувають в аварійному або старому стані. Відповідно, витік або невраховані втрати води становлять понад 40% відпущеного обсягу споживачам. Близько 4,6 млн громадян отримують питну воду з місцевих джерел з відхиленнями від нормативних вимог за фізико-хімічними показниками, для 2,5 млн водопостачання відбувається за графіком. Системи централізованого теплопостачання забезпечують потребу в теплі близько 55% населення країни. При цьому більше 20% котелень експлуатуються понад 20 років і мають застаріле малоефективне обладнання, що призводить до значних витрат палива (на 20% вище, ніж світові) і високому рівню забруднення навколишнього середовища. Теплові мережі характеризуються низькою надійністю і незадовільною теплоізоляцією, що обумовлює втрату більш ніж 11% реалізованої теплової енергії; близько 15% з них перебувають у старому та аварійному стані.
Особливу стурбованість викликає постійне погіршення фінансово-економічного стану підприємств ЖКГ. Так, за інформацією Мінрегіону, дебіторська заборгованість складає близько 15 млрд грн, кредиторська - 22 млрд грн. Серйозність ситуації підтверджується тим, що наведені суми порівнянні з обсягом дефіциту державного бюджету.
Дебіторсько-кредиторська заборгованість, незважаючи на досить жорсткі дії Уряду щодо забезпечення взаєморозрахунків у сфері ЖКГ, особливо природного газу, анітрохи не зменшується, а навпаки, тільки зростає. Основна частка дебіторської заборгованості припадає на заборгованість населення. Вона з року в рік збільшується і це при тому, що тарифи для населення встановлюються, як правило, на рівні, значно нижчому, ніж реальна собівартість послуг. Така ситуація пояснюється, з одного боку, істотним зростанням тарифів на ЖКП за останні роки, з іншого - недостатньою урегульованістю питання відповідальності за несплату (несвоєчасну оплату отриманих послуг. Основна частка кредиторської заборгованості комунальних підприємств припадає на природний газ - близько 14 млрд грн і весь час збільшується, навіть незважаючи на істотне субсидування державою вартості природного газу.
Важливо відзначити, що характерною рисою сучасного ЖКГ України є те, що зростання тарифів на ЖКП, ні збільшення обсягів бюджетного субсидування на їх відшкодування, ні зусиль відповідних органів влади практично не позначаються на якості наданих послуг та фінансово-економічному стані підприємств ЖКГ. Навпаки, незважаючи на такі зусилля, ми спостерігаємо, з одного боку, невдоволення населення якістю і надійністю послуг та нагнітання соціальної напруги через постійне збільшення їх вартості, з іншого - зростання фінансового навантаження на бюджети, погіршення фінансових можливостей підприємств ЖКГ, неможливість розвивати житловий фонд і комунальну інфраструктуру.
Читайте також: Чим ризикує галузь ЖКГ?
В цілому ключові проблеми українського ЖКГ у наступному:
- низька якість ЖКП;
-високий рівень регіональної диференціації стану забезпеченості та якості надання ЖКП;
- зношеність основних фондів галузі, застарілі технології і, як наслідок, значні втрати води, теплової енергії тощо, низька енергоефективність;
- невідповідність наявних інфраструктурних потужностей зростаючим вимогам та потребам;
- високий рівень монополізації сфери надання ЖКП і слабка конкуренція в цьому секторі;
- недосконалість нормативно-правового регулювання діяльності галузі, насамперед у сфері диверсифікації постачальників послуг;
- непрозорість поточної діяльності підприємств ЖКГ і формування цін та тарифів на послуги;
- неефективна система управління, зближення між замовником і підрядником і одночасно розрив між споживачем і замовником послуг;
- незавершеність приватизації житлового фонду в частині асоціювання власників житла в об'єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ).