ГоловнаПублікаціїВища ліга ЖКГСергій Тітенко - керівник в епоху змін

Сергій Тітенко - керівник в епоху змін

В цьому матеріалі мова йдеться про людину, яка вже декілька років очолює державний регулятор, від рішень якого багато в чому залежить стан газової та енергетичної галузей.

В Україні всі громадяни знають як звати Президента чи Прем’єра, більшість орієнтується в тому, хто та яке міністерство очолює. Але зовсім небагато людей знають керівників тих центральних органів, від яких безпосередньо залежить рівень роботи систем життєзабезпечення.

В цьому матеріалі мова йдеться про людину, яка вже декілька років очолює державний регулятор, від рішень якого багато в чому залежить стан газової та енергетичної галузей. Крім того, ця людина мала й має величезний вплив на реформування та структуризацію систем тепло- та водозабезпечення. Сергій Тітенко не носить публічного гучного звання «головного енергетика країни», медіа вже давно встигли «інкримінувати» йому зв’язок з Андрієм Клюєвим. Може це все так і є…

Особисто для «У.К.», яка зустрілася з Сергієм Тітенком під час інтерв’ю у лютому, це був один з тих небагатьох керівників, який продемонстрував доскональні знання своєї галузі, готовність змістовно та ґрунтовно відповідати навіть на самі важкі питання. Сергія Тітенко по праву можна назвати людиною, яка знає куди вона йде та навіщо.

Народився Сергій Тітенко в місті Гола Пристань Херсонської області 22 липня 1954 року. В 1977 році закінчив Донецький політехнічний інститут. Трудову діяльність Сергій Михайлович розпочав як гірничий нормувальник шахти ім. Калініна Донецького виробничого об’єднання з видобутку вугілля. З 1977 по 1998 роки пан Тітенко займався науковою та викладацькою діяльністю, здобув ступінь кандидата економічних наук та певний час навіть завідував кафедрою в Донецькому технічному університеті.

З 1998 року починається робота Сергія Тітенко на державній службі: спочатку на посаді заступника начальника та начальника управління Мінвуглепрому, згодом, - в якості експерта служби першого віце-прем’єр-міністра України. В 2000 – 2001 роках він пропрацював начальником управління, заступником генерального директора з корпоративного розвитку та стратегічного планування ВАТ «Укрпідшипник».

З 2001 року пан Тітенко знову на державній службі в якості радника Прем’єр-міністра. В 2002 – 2004 роках та 2005 – 2007 роках працює в Міністерстві палива та енергетики, на посадах заступника та першого заступника міністра.

Від Верховної Ради - до «Київенерго»

В 2007 році Сергія Тітенко було обрано народним депутатом за списком Партії регіонів. Перебуваючи на посаді першого заступника голови Комітету Верховної Ради з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, депутат провів до прийняття шість нормативно-правових актів. В тому числі, за його ініціативою було внесено зміни до Закону «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» (2008 рік). Цей документ викликав чимало нарікань, а оргкомітет Української Гельсінської Спілки навіть вніс його авторів до свого «антирейтингу 2009 року» за обмеження прав працівників вугільної галузі на отримання виплат по заборгованості з зарплати.

Водночас, завідувач секретаріату Комітету Олег Дудкін зазначив, що саме профільний комітет одностайно проголосував за винесення на розгляд змін до цього Закону, які відновлюють порушені права шахтарів. «Підготовлені народним депутатом, членом Комітету паном Тітенко зміни до Закону забезпечують виконання судових рішень про стягнення заборгованості із заробітної плати та інших виплат, які належать працівникам вугільної галузі», - зауважив він в листі до УГС.

В 2008 році Сергій Тітенко довелося займатися справами ПАТ «Київенерго» в якості голови правління акціонерної компанії. Пріоритетами своєї діяльності тодішній керівник називав покращення виробничих та фінансових показників роботи, реалізацію проектів з модернізації та технічної реконструкції виробничих потужностей. «Інфраструктура Київа, включаючи енергооб`екти, має відповідати рівню розвинутих європейських країн», - заявляв посадовець.

Окрему роль в біографії посадовця займає робота в Національній комісії, що здійснює регулювання в сфері електроенергетики України (НКРЕ), яку Сергій Тітенко очолював тричі: в 2004 – 2005 роках; в 2007 році, та якою керує зараз з березня 2010 року. Сам факт призначення Сергія Михайловича на цю посаду, багато експертів та політиків пояснювали близькістю до тодішнього віце-прем’єра Андрія Клюєва. «Хоча Сергія Тітенко й називають рівновіддаленою кандидатурою, неможна забувати, що він працював у ВАТ «Укрпідшипник» та зберігає лояльність до Андрія Клюєва», - заявляв в 2007 році народний депутат Михайло Волинець (БЮТ). З цим фактом частково пов’язували й встановлення в Україні одних з найвищих в Європі тарифів на зелену енергетику, що нібито відповідало інтересам «сонячного» бізнесу братів Клюєвих, повідомляє портал vlasti.net.

Керівник епохи змін

Саме на період керівництва НКРЕ Сергієм Тітенко припала реорганізація та перетворення цього органу на Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики. Новий статус НКРЕ, посадовець характеризує наступним чином: «Якщо раніше наша комісія була центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, то тепер всі без винятку регулятори являють собою державний колегіальний незалежний орган. Тобто, в основі його роботи лежить принцип рівності: всі члени комісії рівні між собою. Це фактично означає, що члени комісії не є моїми заступниками, і кожен з них може заблокувати те чи інше рішення на засіданні. Втім, рішення комісії приймаються за згодою більшості», - роз’яснював посадовець в інтерв’ю «У.К.». 

Серед причин реорганізації та створення в якості окремого органу Національної комісії, що здійснює державне регулювання ринку комунальних послуг експерти називають неспроможність регулятора впоратись з тарифами на послуги ЖКУ. Водночас, попри зміну правової бази, організації як і раніше підзвітні близько тисячі ліцензіатів в галузі електроенергетики, теплопостачання, нафтогазового комплексу,  тощо. 

Зміни торкнулися не лише зовнішньої організації цього органу, багато ініціатив було реалізовано й за участі самого пана Тітенко. Однією з них стало встановлення рівних умов транспортування газу по вітчизняній газотранспортній системі для всіх учасників ринку, шляхом прийняття рішень про порядок доступу до ГТС та визначення кваліфікацій споживачів. Відповідно до постанови НКРЕ всі суб’єкти ринку природного газу матимуть можливість отримувати на рівних та не дискримінаційних умовах послуги з транспортування, розподілу, зберігання, постачання природного газу і послуг з приєднання до газових мереж.

За переконанням експерта Інституту енергетичних досліджень Юрія Корольчука, це рішення зменшить вплив «Газпрому» на газовому ринку України, а визначення кваліфікованих споживачі поставить хрест на монополії облгазів у сфері поставок газу всім категоріям споживачів.

 «Це рішення дозволяє компаніям, що будуть добувати газ в Україні, сподіватись на його гарантований експорт з країни «Укртрансгазом». По-суті, транзитер не зможе відмовити їм в прокачці газу та його зберіганні в підземних газових сховищах», - переконаний директор Інституту енергетичних досліджень Дмитро Марунич.

Водночас передумовою для того, аби споживачі могли самі обирати постачальника, є наявність ринку газу, якого на сьогоднішній день в Україні немає, вважає парламентського Комітету з питань ПЕК Олександр Гудима (БЮТ-Батьківщина). За його якого, говорити про громадян, що «мають статус кваліфікованих споживачів - є утопією». 

В 2011 році НКРЕ, шляхом відміни дублюючих один одного документів, значно скоротила кількість потрібних для отримання ліцензій довідок та свідоцтв (на цілих 33 одиниці). Водночас від регулятора виходить ще й ряд непопулярних ініціатив. Одна з яких – запровадження диференційованих тарифів для різних категорій споживачів. Зокрема, виділення в окрему тарифну групу тих, хто використовує від 150 до 800 кВт*год на місяць, та тих хто споживає понад 800 кВт*год, з відповідним збільшенням тарифу. Сам Сергій Тітенко говорить, що тарифи для населення лише на половину покривають витрати. «Ціна для побутових абонентів повинна бути вищою, ніж для промислового споживача. Це пов'язано з тим, що населення споживає найвіддаленішу по відстані і має максимальний коефіцієнт втрат електроенергію. У всьому світі, в тому числі й в багатьох країнах СНД, ціни на електроенергію для громадян вищі, ніж для промисловості», - переконаний очільник державного регулятора.

Отож, за час керівництва НКРЕ Сергію Тітенко вдалося реалізувати чимало ініціатив. Частина з них викликала схвальні відгуки експертів та учасників ринку. Решта, продовжує чекати на належну оцінку, яку може дати лише час та досвід від їх реалізації, як наприклад нещодавно прийнятий спільними зусиллями закон  № 4998-VI, який передбачає зміни до діючого закону «Про природні монополії», яким запроваджено так зване стимулююче регулювання тарифів на послуги природних монополістів. «З веденням стимулюючих тарифів, компанія сама буде планувати свої інвестиції в модернізацію, проведення ремонтів, витрати і т.д. Тобто, у компанії з'являться реальні економічні стимули як для інвестицій в розвиток, так і для зниження своїх витрат на виробництво послуг», - прогнозує пан Тітенко.

 
Коментарі (0)