ГоловнаПублікаціїАналітика Субсидії: спрощення навпаки і провал «в квадраті»

Субсидії: спрощення навпаки і провал «в квадраті»

Провал спрощеної системи надання субсидій відтепер не тільки здійснений, але і задокументований факт. Новий закон про субсидії для пенсіонерів ситуацію навряд чи виправить, оскільки це черговий «замок на піску».
Незважаючи на значне збільшення розміру середньостатистичної субсидії, результати кампанії з доставки бланків заяв на отримання допомоги «у кожен дім» плачевні. За даними Держстату, у травні субсидії отримали близько 373 тис. сімей. Порівняно з травнем минулого року прогрес помітний: приріст— 52 тис. сімей. Однак для одержувачів субсидій 2014 рік був непростим, регресивним: за підсумками року кількість одержувачів допомоги від держави зменшилася майже на 170 тис. сімей — з 1,27 млн до 1,1 млн сімей. Так що порівнювати показники «невдалого» минулого року з теперішніми, коли, здавалося б, всі перепони на шляху до субсидій зняті, а перед українцями відкрилися небачені можливості для економії на комунальних послугах, не зовсім коректно. 
 
А ось у порівнянні з травневими періодами попередніх років ситуація майже не змінилася. У 2013 році показник був майже таким самим, як зараз — 362 тис. сімей. В 2011 році — 346 тис. сімей. Висновок напрошується невтішний. Рівень соціального захисту споживачів комунальних послуг не виріс, а фактично зменшився. 

Допомога — для щасливчиків

Не менш показово те, що в травні чиновники призначили субсидії лише 30% громадян, що звернулися. Причому в окремих регіонах «просунулися набагато далі від середнього показника. Наприклад, в Івано-Франківській області 90% громадян, які подали документи на отримання субсидій, відмовили (або не встигли розглянути заяву і прийняти рішення). У Дніпропетровській області таких платників комунальних послуг — 80%, у Черкаській області — 85%. 
 
Сам по собі ступор системи надання субсидій після радикальних нововведень — звичне явище для України. У жовтні 2014 року, після переходу до формального індивідуалізованого методу розрахунку розміру субсидій, надання держдопомоги також застопорилося. За даними Держстату, в жовтні 2014 року субсидії призначені лише 45% заявників. При цьому Івано-Франківська та Миколаївська області тоді відзначилися ще більше ніж зараз, довівши, що межі у відмов і відстрочок у наданні субсидій немає. У першій із зазначених галузей в жовтні 2014 року щасливими володарями субсидій стали 494 сім'ї (8% від загальної кількості заявників), у Миколаївській області — 168 сімей (9,8% від числа претендентів). 
 
Однак, в цьому році ситуація принципово інша. По-перше, представники влади зміни правил надання субсидій перетворили на загальнонаціональне шоу. Прем'єр-міністр Арсеній Яценюк в березні проанонсував поправки не інакше як «нову філософію надання субсидій» — спрощення, безконтакність, довіра. Міністр соціальної політики Павло Розенко запевняв, що в травні громадяни, отримавши «тяжкіші» рахунки на комуналку, не залишаться без захисту і зможуть безперешкодно оформити субсидії. Заступник Міністра Василь Шевченко днями заявив, що Міністерство робить все можливе, щоб «спростити процедуру надання субсидії». І подібним заявам — немає рахунку.
 
 
По-друге, основна теза промоційної кампанії якраз і полягала у тому, що в результаті спрощення процедура отримання субсидії стане простіше простого і ніяких зволікань в оформленні не буде. 
 
Дійсність, як завжди, виявилася не такою райдужною, як обіцяли і обіцяють політики і чиновники. Навіть у порівнянні з авральним жовтнем 2014 року, результати роботи управлінь соціального захисту за призначенням субсидій у травні 2015 року набагато гірше. Хоча, справедливості заради варто відзначити, що ситуація не безнадійна. Якщо з діючих правил «відняти» кілька неоднозначних положень, що Мінсоцполітики обіцяє, що отримати субсидію, дійсно, стане простіше. 

В декларації — слабкість

Три найбільш спірних норми діючого порядку — вимога декларування доходів без урахування сплаченого податку на доходи фізосіб, штрафні санкції за неправильно зазначену в декларації суму доходу та можливість дистанційної подачі документів — поштою. У лютневій Постанові Кабміну №106, якою запроваджено субсидійні нововведення, ці норми містилися спочатку. Наслідки їх впровадження були зрозумілі ще на стадії проекту. Те, що запропонований варіант декларування доходів сумнівний, ні для кого секретом не було. Як і те, що запропонований порядок надання субсидій потребує коригування. 
 
Тому заяви про те, що в травні в сфері комунального субсидування відбудеться революція, ще в лютому звучали неправдоподібно. А сьогоднішні заяви про подальше спрощення процедури пахнуть цинізмом.
 
Після вступу нововведень в силу майже всі отримувачі субсидій опинилися в заручниках у чиновників. Самостійно вказати у декларації дохід за вирахуванням податку — завдання не з простих, особливо якщо врахувати, що перелік доходів, які потрібно враховувати, складається з двох десятків позицій. 
 
По суті, при бажанні чиновники сьогодні можуть відмовити більшості заявників, так як можливості для трактування задекларованого доходу як неправильного з 1 травня значно розширені. У цій ситуації введення штрафів за неправильне декларування — міна уповільненої дії. Що ж стосується ідеї надання документів поштою (норма, до речі, не нова — запроваджена ще в 2010 році), то вона хороша для піару, але не годиться для масового застосування, оскільки збільшує і без того високу ймовірність помилки в заповненні заяви та декларації. 
 
Практика все це підтвердила. В кінці травня начальник Управління соціального захисту населення Слов'янської міськради Андрій Євсюков заявив, що помилки допущені фактично у всіх документах, надісланих поштою. Пізніше заступник начальника управління Юлія Пересада констатувала, що 60% містян, які звернулися за субсидією, отримали відмову. Подібна ситуація спостерігається і в інших містах. 

З надією на майбутнє

Взагалі ж, за даними Держстату, заяви на отримання субсидії у травні подали майже 825 тис. громадян. Це, справді, набагато більше, ніж у попередні роки. Так, у травні 2013 року за субсидіями звернулися 160 тис. громадян, в травні 2014 року — 164 тис. громадян, в травні 2011 року — 158 тис. громадян. Тобто фактично кількість претендентів на допомогу держави в оплаті комунальних послуг збільшилася більш ніж в 5 разів. Неабияке підвищення тарифів — сильна мотивація. 
 
Втім, до показників, що «напророчили» в Мінсоцполітики, це все одно не дотягує. Якщо нинішня динаміка збережеться, у листопаді 2015 року (у листопаді традиційно спостерігається пік звернень за субсидіями) за допомогою звернеться близько 2 млн громадян. І не факт, що загальна кількість одержувачів досягне 3-4 мільйонів. 
 
Проблема в тому, що з 825 тис. громадян, які звернулися в травні, субсидії дочекався лише кожен третій. Це в кращому випадку, так як серед 249 тис. сімей, яким призначені субсидії у травні, є й претенденти попередніх місяців. 
 
Не можна назвати оптимістичною і загальну динаміку — за 5 місяців 2015 року субсидії призначені лише 56% заявників. 
 
Правда, середній розмір субсидії в порівнянні з травнем 2014 року збільшився більш ніж у 4 рази — з 67 грн до 267 грн. Таких «смішних» субсидій, як кілька років тому, наприклад, у Закарпатській області у травні 2011 року середній розмір субсидії становив всього 14,8 грн.) зараз вже немає, хоча на тлі цін на комуналку вони все одно виглядають блідо. У тій же Закарпатської області середній розмір субсидії нині 76,2 грн.
 
До того ж, підвищення розміру субсидій — заслуга не травневих, а жовтневих нововведень, коли були скасовані обов'язкові платежі в розмірі 10% або 15% від щомісячного доходу сім'ї. У травні, в основному, змінилася процедура призначення і зменшилася кількість обмежень. 

Війна Гога і Магога

Але найгірше те, що «ігри в субсидію» зараз ведуться на самому верху — на законотворчому Олімпі. Як відомо, Верховна Рада прийняла закон (проект №2676), який звільняє одиноких пенсіонерів від необхідності подання заяв на надання субсидій. Згідно із законом, управління соцзахисту повинні таким пенсіонерам призначати субсидії автоматично, а всім іншим пенсіонерам — при наданні заяв та довідок про доходи. 
 
Віктор Розенко вже заявив, що прийнятий закон — вершина абсурду, а нововведення, якщо закон підпише президент, і він набуде чинності, фактично позбавлять пенсіонерів та інвалідів права на субсидію і будуть перешкоджати проведенню реформи у сфері надання субсидій. Насправді, в ідеї, закладеної в законі, нічого абсурдного немає, а вимога про надання довідок не настільки жахлива, як змалював Міністр (особливо, якщо врахувати, що повноцінного спрощення процедури українці поки так і не дочекалися, а скасування довідок має і свої мінуси). Пенсіонери, дійсно, потребують соціального захисту і гідні того, щоб субсидія призначалася їм автоматично. 
 
 
Інша справа, що проект №2676 — «смертельно хворий» з народження. По-перше, він складений «криво». Довідка — не єдиний документ, який раніше засвідчував отримання доходів претендентом на субсидію. У перелік входила також довідка за формою ок-5, що видається Пенсійним фондом, — що було введено для спрощення процедури. Так що «довідкова» норма, прописана в законі, як мінімум, потребує коригування.
 
Але найголовніше — новий закон неможливо виконати на практиці. Пенсіонерів, навіть без урахування Донецької та Луганської областей, в Україні більше 10 мільйонів. Багато з них — одинокі. Для автоматичного призначення субсидій без особистого звернення пенсіонерів, по суті, потрібна структура, подібна до Пенсійного фонду. Управління соцзахисту з таким завданням навряд чи впорається самостійно. Фінансування субсидій — проблема не менш серйозна. Не факт, що в бюджеті знайдуться необхідні кошти. Тому перспективи нового закону туманні, а шанси вступу в силу невеликі. 
 
Однак це не завадило політикам презентувати його як черговий прорив у наданні субсидій. Так, народний депутат VII скликання Володимир Сальдо, коментуючи законодавчі нововведення, підкреслив, що факти повернення громадянами субсидій у подвійному розмірі (при неправильному декларування) «були частими», що, м'яко кажучи, не відповідає дійсності, так як «штрафний» нормі без року тиждень і до її практичного застосування справа поки не дійшла. 
 
Одним словом, революція у сфері призначення субсидій в самому розпалі. Шкода тільки, що більшості звичайних громадян від цього поки ні холодно, ні жарко.
 
Заява Арсенія Яценюка в останніх «10 хвилинах з Прем'єр-міністром» про те, що уряд скасував вимоги про зазначення суми доходу в декларації та штрафи за неправильне декларування, нічого не змінює. Поки поправки існують лише у віртуальному просторі і, в кращому випадку, почнуть діяти через тиждень-другий При цьому про прогалини в процедурі призначення субсидій (наприклад, приватним підприємцям або сім'ям, які спільно проживають в одній квартирі і т. п. — прогалин ще вистачає) Кабмін делікатно мовчить. А це означає, що «ігри в субсидії» обов'язково продовжаться.
 
Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна»
 
Коментарі (1)
Коля Пухов
06 Липня 2015 p. 17:59
Думаю, що усі ці субсидійні декларації -- це не що інше, як своєрідна розвідка держави по своїм громадянам. Така собі хитрість по добуванню конфіденційної інформації про кожну українську сім"ю. Якщо ви все життя працювали відмовляючи собі і своїм дітям навіть у необхідному і за все життя наскладали 1,5-2 тис. доларів і поклали їх у банк на депозит, то тепер при заповненні заяви на субсидію та декларації ви маєте вказати, що отримуєте дохід від розміщення депозиту та вказати банк, де поклали гроші. ------------------------------------------------------------------------------------ Про яку субсидію ви тепер мрієте? У вас лежать гроші в банку, значить ви ще можете платити. І нікого не цікавить, що цим грошам ви вже давно спланували застосування, а можливо і декілька конкуруючих по важливості застосувань. Але держава настирливо хоче у вас ці нелегко зароблені гроші забрати, і їй начхать на ваші плани, наприклад, про протезування зубів або інше дороговартісне лікування.