ГоловнаКоментаріБлагоустрійУкраїнські дороги у пошуках порятунку

Українські дороги у пошуках порятунку

Уряд хоче передати дороги у концесію. Однак, експерти не беруться прогнозувати, за яких умов будуть рентабельними інвестиції в українські автошляхи.

Уряд, реагуючи на невдоволення українців якістю доріг, обіцяє реформувати підходи до будівництва і ремонту трас, зокрема, переглянути доречність монополії «Укравтодору» і передати будівництво та експлуатацію доріг на умовах концесії іншим підприємствам. Урядовці при цьому орієнтуються на європейський досвід, і готові, як заявив Віце-прем'єр Олександр Вілкул, залучати до 30% інвестицій від бізнесу у дорожнє будівництво.

Поки чітко не визначено, який саме варіант концесії обере Україна:  чи то водії платитимуть за користування трасами, чи то держава буде дотувати концесіонерів і вимагати від них якості обслуговування. У будь-якому разі, зазначає головний спеціаліст Європейського банку реконструкції і розвитку Антон Усов, в нинішніх умовах нестабільності економіки неможливо оцінити, наскільки такий бізнес може бути рентабельним і скільки взагалі потрібно коштів, інформує dw.de.

«Це мають бути серйозні розрахунки. Будівництво концесійних доріг – це колосальні капіталовкладення. Мільярди доларів-євро, це можуть себе дозволити тільки потужні корпорації», - каже пан Усов.

Українських інвесторів, які звикли швидко повертати капіталовкладення, концесія не зацікавить, переконаний професор містобудівництва Харківського університету будівництва та архітектури Валерій Гук.

Читайте також: Над українськими автошляхами нависла концесія

«Це зможуть зробити тільки іноземні інвестори, для яких прибуток на рівні 10–20% є нормальним. Але держава має їм довести, що їх капітали будуть захищені», - зазначає експерт.

«На яких умовах Ви готові платити за проїзд трасами?» Таке опитування почали чотири місяці тому на порталі інформаційно–консалтингового Центру транспортних стратегій. Як повідомив експерт центру Ігор Гошовський, з майже 1,4 тис. опитаних, а це переважно кияни, категоричну незгоду висловив кожен четвертий. Інші згодні, якщо є можливість для комфортної їзди зі швидкістю 140-160 км на годину, або, приміром, якщо плата становитиме не більше 10 грн за одну поїздку.

Готові платити за траси і перевізники. Як повідомив президент компанії Віталій Воронін, яка займається консалтингом у транспортній сфері – якісні дороги знизили б видатки перевізників мінімум на 30%. «Навіть коли немає таких снігових заметів, як зараз, вантажі рухаються з середньою швидкістю 50 кілометрі на годину. А бажано 100», - каже пан Воронін.

Читайте також: Більшість українців проти платних автошляхів

За даними «Укравтодору», до критичної межі зношені 90% доріг. Ремонт і експлуатація фінансується з бюджету, а також з надходжень з акцизного збору і ввізних мит на нафтопродукти та транспортні засоби. Цього року з акцизів та мит планується отримати майже 16 млрд грн. При цьому дорожній галузі для нагальних потреб потрібна сума, щонайменше, вдвічі більша. А для розв’язання проблеми з ямами на дорогах у повному обсязі, за даними уряду, потрібно близько 0,5 трлн грн. Усі опитані експерти переконані, що уряд буде шукати альтернативні джерела фінансування. Зокрема, можуть бути вкотре підвищені і бензинові акцизи. Принаймні, в «Укравтодорі» вже почали говорити про те, що в Україні вони вдвічі нижчі за середньоєвропейський показник.

Збільшити акцизні надходження Україна могла б за рахунок успішної боротьби з контрабандним пальним, вважає пан Гошовський. Інші експерти наголошують на кардинальних змінах в менеджменті дорожнього господарства і застосуванні новітніх технологій . А в громадській організації «Дорожній контроль» переконані, що великі фінансові резерви можна було б відшукати в самому «Укравтодорі». «Їх фінансова діяльність абсолютно непрозора. Тому, скільки б грошей не брали з водіїв, вони усе одне не дійдуть до доріг», - заявив речник «Дорожнього контролю» Єгор Воробйов.

 
Коментарі (0)