ГоловнаІнтерв’юТеплоенергетикаВР намагається приймати закони, норми яких суперечать поліпшенням у енергетиці

ВР намагається приймати закони, норми яких суперечать поліпшенням у енергетиці

ВР прийняла за основу проект закону, яким пропонує ввести євростандарти при виробництві та постачанні теплової та електричної енергії. Чи буде ця ініціатива сприятиме оптимізації ринку енергетики?

На запитання «У.К.» відповідає заступник директора НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев.  

Парламент 5 червня прийняв за основу проект закону, яким пропонує ввести європейські стандарти при виробництві та постачанні теплової та електричної енергії. Чи сприятиме ця ініціатива оптимізації ринку енергетики?

- Наводити порядок в будь-якій галузі, в тому числі і в енергетиці, слід починати зі встановлення чіткого контролю, обліку виробленого й споживаного ресурсу. Плюс необхідно контролювати якість цього ресурсу. Якщо ці три умови не виконуються - жодні законопроекти не допоможуть.

Як проконтролювати якість?

- Для цього існують спеціальні прилади обліку. Але у нас досі у багатоквартирних будинках лише 20% споживачів встановили лічильники на гарячу, холодну воду і газ. Ми  не маємо точних даних, щодо того, скільки газу та енергії споживає населення, а скільки промислові підприємства. Тому, коли «Газпром» заявляє про те, що він не в курсі, скільки газу Україна закачує в підземні сховища і скільки споживає, він не лукавить. Тому назвати ці дані ніхто не може. Обсяги можна тільки оцінити, але тут виникає цікавий момент - справа в тому, що парламент наразі намагається приймати закони, що регулюють ринок, зокрема, електроенергії, які за спільною європейською риторикою містять положення, що суперечать всім можливим поліпшенням, які повинні відбутися після прийняття цих законів.

Наприклад?

- Скажімо, в одному із законопроектів щодо регулювання ринку електроенергії були положення, що зобов'язують підприємства «Енергоатому» викуповувати у виробників альтернативної енергії незатребувану ринком електроенергію за «зеленим» тарифом.

Хто виступив автором цієї законодавчої ініціативи?

- Міністерство енергетики та НКРЕ намагаються від усього цього відгородитися, мовляв, це не їхні ідеї. А чому? Тому що якщо подібні ініціативи будуть вноситися через Кабмін, то природно, що цей законопроект потрібно буде узгоджувати в ряді міністерств і відомств і, звичайно, він стане відомим громадськості, яка може звернути увагу на такі цікаві нюанси. Втім, внести документ до парламенту через депутатський корпус набагато простіше.

Документ уже зареєстрований?

- Я не можу сказати наразі точно - чи він вже зареєстрований, але цей законопроект я точно тримав у руках.

Прийняття цього законопроекту загрожує додатковим фінансовим навантаженням на енергогенеруючі підприємства...

- Так, потрібно буде сплачувати 5 гривень кіловат альтернативної енергії на відміну від 21 копійки за кіловат традиційної

Цей законопроект намагаються провести під егідою стимулювання розвитку альтернативних джерел енергії?

- Це проводитиметься під егідою лібералізації ринку (сміється)

Тобто альтернативна енергія не затребувана?

- Природно, ніхто не буде купувати електроенергію за 5 гривень кіловат. Це дорого.

Виходить, що з одного боку, встановлені в Україні «зелені» тарифи - одні з найвищих у Європі - є стимулом для виробництва альтернативної енергії. З іншого - дорогу альтернативну енергію не хоче купувати ДП «Енергоринок».

- «Зелені» тарифи - безумовний стимул для розвитку альтернативної енергетики, але під цей стимул потрібно підвести ще й необхідну нормативно-правову базу, яка дозволить реалізувати «зелений» тариф на практиці.

А які норми необхідно прийняти? Адже навряд хтось з учасників ринку захоче купувати енергію за 5 грн кіловат...

- Безумовно. Тобто державі потрібно вводити механізм підтримки, компенсації, наприклад, але не за рахунок споживача, і не за рахунок інших учасників ринку.

Компенсація за рахунок інших учасників ринку стає тенденцією?

- Так, незважаючи на заяви, що перехресне субсидування в галузі буде ліквідовано, вживаються все нові й нові закони, які збільшують фінансові обсяги цього субсидування.

Нещодавно в парламент було внесено 2 варіанти одного законопроекту: урядовий і депутатський. Цими документами пропонувалося вирішити проблему з пошуком коштів на виплату компенсації різниці в тарифах водо-і теплопостачальним підприємствам за рахунок введення додаткових платежів і зборів для обленерго і облгазів.

- Навіщо створювати величезну кількість законопроектів, якщо є чудовий вихід - єдиний тариф по всій Україні. Я маю на увазі не єдиний тариф для всіх регіонів України, а єдиний для споживачів одного регіону.

Чи згодні Ви з твердженням, що споживач повинен також брати на себе фінансову відповідальність за стан мереж та інфраструктурних систем?

- Звичайно, але є один нюанс. Існують малозабезпечена категорія населення, якій держава повинна надавати адресну допомогу - тим, хто не може внести свою частку в будівництво, модернізацію, реконструкцію технічного стану систем життєзабезпечення, які повинні бути створені в межах територіальних сільських або міських громад чи об'єднань співвласників багатоквартирних будинків. Власне кажучи, це європейський підхід, який Польща, наприклад, вже пройшла це.

Чи загрожує приведення тарифів на теплову, електричну енергію, газ і воду до економічно обґрунтованого рівня до падіння платіжної дисципліни споживачів?

- Падіння споживчої дисципліни у нас зараз існує не з боку населення, яке в масі своїй сплачує більше 90% нарахованих сум. На відміну від псевдодержавних компаній, які не платять. Це ті, компанії, в яких держава або муніципалітети мають акціоновану частку. При цьому держава регулярно влаштовує фінансові амністії для них і списує борги. Якщо говорити про підвищення тарифів, то цей процес повинен бути прозорим, і кожен платник повинен знати, куди йдуть ці кошти, відчуваючи результат - підвищення якості послуги.

Розмовляла Марія Цатурян

 
Коментарі (0)