ІНФОГРАФІКА:
Як військовим отримати пільги на комуналку?
Хто має звернутися за субсидією на наступний період?
Як працює державна програма єОселя
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Частка європейської політики в тарифах ЖКГ

Yasno попередили українців про платіжки з завищеними сумами
Регулятор розпочав перегляд граничних цін на відповідних сегментах ринку електричної енергії
В Україні планують змінити умови пільгової оплати ЖКП
Як відомо, виробництво і продаж житлово-комунальних послуг, крім ринкових законів, вимушено підкорятися і конкретної соціально-політичній обстановці в суспільстві. В Україні про надмірну політизацію тарифного регулювання у сфері ЖКГ говорять багато і давно. Тільки зараз наша держава приходить до того, що варто розділяти житлово-комунальні послуги, які повинні бути регульованими, а також товар у вигляді теплової енергії, електрики, газу і води.
Але, якщо функціонування сфери природних монополій важко уявити без механізмів державного регулювання та контролю, то житлові послуги - сегмент, в якому економічно доцільно сформувати ринкові відносини «продавець-покупець». Під такими житловими послугами варто розуміти обслуговування, ремонт та утримання житлового фонду, прибудинкових територій, ліфтове господарство, вивезення та утилізацію твердих побутових відходів.
Разом з тим, все що в Україні ще тільки збираються реалізувати, в Європі вже давно практикують. У розвинених європейських основними завданнями органів державної влади та місцевого самоврядування у сфері ЖКГ є надання можливостей для прояву ділової активності приватних компаній. Передача сфери житлового обслуговування в приватні руки, з одного боку, дозволяє отримувати значну економію бюджетних коштів, а з іншого - зберігає відповідальність муніципалітетів.
Читайте також: Чотири причини неефективного ЖКГ
Реформування галузей міського господарства, в яких існують комунальні підприємства, у зарубіжних країнах проходило в рамках загальних програм приватизації публічної власності. За останні роки уряди як західноєвропейських країн, так і країн пострадянської Східної Європи і розвинених країн півночі (Фінляндії, Данії) в рамках соціально-економічних програм реформування проводили політику приватизації. При цьому, державні підприємства в Європі розуміють як національні зобов'язання, а не національна власність. Тому в Європі давно вирішили, що набагато краще, якщо ці підприємства будуть передані в приватний сектор, який приносить дохід на основі конкуренції.
Під приватизацією на європейський манер розуміють передачу приватним особам контролю над державними і муніципальними підприємствами і активами, тобто приватизацію без передачі майнових прав. У цьому випадку до основних методів приватизації (продаж акцій, приватні інвестиції в держпідприємства, розукрупнення підприємств, викуп підприємств їх менеджерами або працівниками) додаються оренда і підряд, а також передача підприємств ЖКГ в управління приватним менеджерам.
Практика показує, що найбільш сприятливими напрямками розвитку приватного бізнесу в системі муніципального житлового господарства є організація експлуатації житлового фонду; побутові, в тому числі ремонтні послуги населенню, благоустрій дворових територій, збір, видалення і переробка побутових відходів; виконання збиральних робіт, озеленення; ремонт і утримання доріг.
У кожній країні є свої відмітні особливості приватизації муніципальних підприємств. Так у Франції приватизація охопила, в першу чергу, конкурентоспроможні галузі, які передавалися підприємцям по порівняно завищеними цінами. В області комунальних послуг, які відносяться до природних монополій, вона проводилася за «залишковим» принципом. В цілому, у Франції державна політика була спрямована на скорочення втручання в сферу економіки. Були приватизовані системи водопостачання (3/4 міського водопостачання передані в приватні руки), служби по збиранню сміття, вулиць. У приватний сектор передані комунальні послуги, окремі автобусні маршрути.
Читайте також: Українці за свою власність не відповідають
У Фінляндії процес перекладу соціального обслуговування населення на зовнішній підряд, а також часткова приватизація комунальних послуг розвивається досить повільно. Угорщина і Польща, і Словаччина, як колишні країни соцтабору, також поступово переводять комунальні служби з державного сектора в приватний, прагнучи задіяти для цього ринкові механізми.
Процес приватизації сфери міських послуг іноді призводить до зростання цін і тарифів, хоча при цьому відбувається поліпшення якості послуг. Тому, наприклад, у Франції і Фінляндії, а також частково в Угорщині, Словаччині та Польщі основною формою державного регулювання діяльності галузей комунального господарства є регулювання цін (тарифів).
В умовах монопольних життєзабезпечуючих систем (водопровідно-каналізаційне господарство, енергетика, міський транспорт), коли монополізм природний і неминучий, участь приватного сектора в обслуговуванні споживачів може бути досить різноманітно. При цьому відповідальність за стан і розвиток цих систем лежить на державі (в особі місцевих органів державної влади) і передбачається державна (муніципальна) монополія. Незалежно від конкретної форми участі приватного сектора в роботі життєзабезпечуючих систем, муніципальна влада в кінцевому підсумку несе відповідальність за створення нормативної бази і встановлює тарифи на оплату послуг споживачам.
При цьому сфера міського господарства у Франції, Фінляндії, Данії, Італії в основному знаходиться у веденні комуни - найменшою і найбільш стійкою адміністративно-територіальної одиниці даних країн. Важливу роль у наданні комунальних послуг в цих країнах відіграють об'єднання власників житла, які являють собою некомерційну споживчу організацію, створювану з метою управління комплексом нерухомого майна.
Читайте також: Комунальна сфера стає бізнесом
У віданні муніципалітетів, точніше територіальних громад в цих країнах знаходяться питання з організації водопостачання, каналізації, вивезення та переробки побутових відходів, технічного обслуговування і освітлення більшості вулиць і доріг, роботи міського транспорту, управління деякими соціально-культурними установами. Після будівництва інфраструктури ЖКГ всі її об'єкти передаються муніципалітету, і всі роботи ведуться через місцеву владу. Тому що, врешті-решт, саме муніципалітет несе політичну відповідальність перед громадянами. А у громадян дуже великий вплив - вони голосують. Разом з тим, тарифи на послуги ЖКГ, які регулюються територіальною громадою окупають витрати підприємств на їх виробництво, і місцева влада не використовують політичні механізми цінового регулювання.