ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГ Комунальна кара для боржників

Комунальна кара для боржників

Найрадикальнішим механізмом впливу на злісних неплатників за послуги ЖКГ лишаться арешт їх житла та майна. Законодавство передбачає застосування стягнення навіть відносно єдиного житла боржника

За даними офіційної статистики, громадяни досить справно платять за  послуги ЖКГ. Лише в січні – квітні поточного року вони сплатили 16,4 млрд грн, що складає близько 95% від нарахованих за цей період сум, а в травні вже виплатили 100,1% нарахувань – 19,3 млрд грн. Попри це, Держстат стверджує, що станом на кінець травня борг населення складав 11,6 млрд грн, а середній термін заборгованості за всі види послуг становить 3 місяці.  Характерним є той факт, що ці мільярдні борги значною мірою припадають на кілька відсотків «злісних неплатників», які часом мають несплату в десятки тисяч гривень.

«Рівень платежів населення тримається на стабільній відмітці у 98-99%. На перший погляд 1-2% неплатежів може здатися незначним, але в масштабах загальних нарахувань ми виходимо на серйозні суми. Для нашого підприємства за діючих тарифів, 1% неплатежів призводить до заборгованості у 2 мільйони гривень. Ці кошти ми могли б спрямувати на реконструкцію теплових мереж. Тому для нас досить болісно відчуваються такі недоплати», - коментує ситуацію генеральний директор ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» Володимир Чернявський. За його словами, в комунальників немає реального впливу на злісних неплатників. «Будь-яких технічних можливостей відімкнути споживача від мереж центрального теплозабезпечення ми не маємо. І, оскільки такі можливості мабуть й не з’являться, то лишається сподіватись на певні адміністративні механізми. В першу чергу, необхідно ввести нарахування стягнень та пені з недобросовісних споживачів», - переконаний пан Чернявський.

Читайте також: Українці обмежилися в боргах

Такі ініціативи комунальників підтримують і в уряді. В Україні з січня 2011 року діє закон, згідно якого, за несвоєчасне внесення плати за ЖКП має нараховуватись і стягуватись пеня. Але наразі на законодавчому рівні не визначено її розміру та умови нарахування. Виправити ситуацію уряд планує через законопроект, в якому пропонується за несвоєчасне внесення плати, стягувати зі споживачів пеню у розмірі 0,1 відсотка від суми простроченого платежу, яка нараховується за кожен день прострочення, але не більше 100% загальної суми боргу. На практиці це означатиме, що відсотки з боргу «коштуватимуть» значно більше ніж позика в банку, а саме - 36,5% річних!

Судово-виконавчі війни

Окремою проблемою лишаться й питання легітимності самих договорів між мешканцями та виробниками і постачальниками комунальних послуг. Згадаємо приклад Вінниці, коли в грудні 2010 року територіальне відділення Антимонопольного комітету визнало типовий договір на надання комунпослуг таким, що порушує цілий ряд норм законодавства про захист економічної конкуренції. Рішення, звичайно, були оскаржені виконкомом в судовому порядку. В Україні стала не рідкою практика оскарження в індивідуальному або колективному порядку договорів з постачальниками послуг.

Читайте також: Штрафи за бідність

Недоречним застосування будь-яких санкцій до неплатників вважає відомий український юрист Тетяна Монтян. За її словами, кошти можливо стягнути лише в рамках укладених договорів, які мають далеко не всі споживачі.  «Зазвичай подають заяву у спрощеному порядку розгляду справи на осіб, що не хочуть платити. Цю заяву вони оскаржують, або взагалі не звертають на неї уваги, та живуть собі далі. Рішення на свою користь комунальники звісно можуть отримати, але домогтися його виконання складно, адже виконавча службі лінується займатися справами на кілька сотень боргу. Та й загальні затрати на виконання подібного судового рішення значно вищі, аніж сама сума заборгованості», - розповідає юрист. 

Про схожу ситуацію говорять і самі комунальники. «Звертаємося до суду з метою стягнення заборгованості. Після отримання позитивного рішення по справі направляємо його до виконавчої служби», - розповідає провідний юрисконсульт ТКЕ «Івано-франківськтеплокомуненерго» Світлана Бабій. Водночас до самих неплатників можуть застосовуватись й інші види тиску, наприклад такі, як заборона виїзду за межі України. «Такий запобіжний захід до боржника працює тільки у тому випадку, якщо  він - людина забезпечена. Здебільшого, неплатники - малозабезпечені», - повідомили у секторі інформаційного забезпечення Головного управління юстиції у Донецькій області.

Методи тиску

Найрадикальнішим способом впливу на боржників лишається загроза втрати житла та іншого майна. Чинне законодавство передбачає застосування стягнення навіть до єдиного житла боржника, але тільки в тому випадку, якщо сума боргу перевищує 10 мінімальних зарплат («У.К.» - 10 тис. грн). І приклади по Україні вже є. Згадаємо, як в минулому році КП «Дніпропетровські міські теплові мережі» домоглися через суд арешту автомобілів боржників. Ініціативи виставляти на продаж квартири злісних неплатників проявляла Львівська міська рада. Втім, як стверджують юристи, стягненню в першу чергу підлягають кошти боржника в національній та іноземній валюті, в т.ч. на банківських рахунках. Лише після цього допускається звернення стягнення і подальша примусова реалізація іншого майна боржника.

«Зигзаг» невиплат

Комунальні підприємства, аби покращити ситуацію зі станом платежів, вдаються до інших рішучих заходів. Чого вартує лише застосування систем «Зигзаг» та «Спрут», за допомогою яких недобросовісним платникам блокують каналізацію та відключають воду. Технологія використання цих винаходів, сконструйованих майстрами «Полтававодоканалу», абсолютно проста. Скажімо, аби встановити «Зигзаг» та блокувати доступ до каналізації, необхідно лише потрапити в підвал або на горище житлового будинку. Апарат проникає до стояку з гори, та керуючись міні-камерою, що подає сигнали на спеціальний монітор, знаходить каналізаційний відвід квартири боржників та блокує його. Географія застосування цих «винаходів» розширюється з року в рік: Полтава, Донецьк, Львів, Луганськ, Сімферополь, Тернопіль, Рівне, Маріуполь. При цьому правова база застосування цих приладів лишається сумнівною.

Читайте також: Влада повинна наважитися зрівняти тариф

Не всі міри впливу на недобросовісних споживачів є суто каральними. Так, Львівський виконком прийняв рішення виділити 100 тис. грн на встановлення приладів обліку гарячого та холодного водопостачання для 200 малозабезпечених сімей, що заборгували за послуги великі суми. Також у кожному районі Львову були створені робочі групи, які обходили боржників та з’ясовували причини їх накопичення.

Попри фінансову сумлінність більшості споживачів, проблема розрахунків за ЖКП лишається досить серйозною. Мотиви неплатежів в боржників різні, а ось наслідки одні й ті самі, - не відремонтовані мережі та хронічний брак коштів в галузі.

 
Коментарі (2)
Андрій Осадчий
04 Липня 2012 p. 09:07
Чинний Господарський кодекс України, а саме ст. 222 цього нормативного акту містить положення про те, що учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб'єктів, зобов'язані поновити їх, не чекаючи пред'явлення їм претензії чи звернення до суду. У разі необхідності відшкодування збитків або застосування інших санкцій суб'єкт господарювання чи інша юридична особа - учасник господарських відносин, чиї права або законні інтереси порушено, з метою безпосереднього врегулювання спору з порушником цих прав або інтересів має право звернутися до нього з письмовою претензією, якщо інше не встановлено законом. Таким чином, чинне законодавство надає підприємствам інструмент для позасудового врегулювання майнового спору, який не передбачає здійснення додаткових судових витрат та є реальним важелем впливу на боржників. Також не слід забувати, що претензії та досудові повідомлення можуть подаватися не тільки юридичним особам. Такі досудові попереджувальні документи можуть оформлюватися на всіх боржників – і осіб юридичних, і осіб фізичних. Пропонується вжити наступних заходів для підвищення ефективності претензійної роботи: • провести інвентаризацію заборгованості за послуги спільно з працівниками служби обліку та реалізації, • збільшити кількість поданих претензій, • розробити дієвий та ефективний зразок претензії, • здійснювати постійний контроль за поданими претензіями та отриманими відповідями, • здійснювати аналітичну діяльність щодо претензійної роботи, • в разі необхідності перерозподілити обов’язки між юрисконсультами щодо здійснення претензійної та аналітичної роботи. В разі, якщо боржником відхилено претензію або він не надав відповіді у встановлений в претензії термін, підприємство має право звернутися до відповідного суду з позовною заявою про стягнення заборгованості та стягнення пені, якщо останнє передбачено умовами договору. Звернення до суду за захистом своїх законних майнових прав та інтересів гарантоване підприємству навіть у тому випадку, якщо сторони не врегульовували спірні питання в досудовому порядку за допомогою надіслання претензій. Потенціал судового захисту своїх прав КП «Полтававодоканал» реалізовує на достатньому рівні. Для покращення стану та ефективності позовної роботи доцільно запропоновувати: - спільно з службою обліку та реалізації провести інвентаризацію заборгованості фізичних та юридичних осіб, на підставі отриманих даних зробити аналітичний висновок про доцільність подачі того чи іншого позову, - збільшити кількість поданих позовних заяв про стягнення заборгованості, гарантувати своєчасну сплату судового збору, - здійснювати аналітичний моніторинг поданих позовів та прийнятих судових рішень, - в разі необхідності забезпечити юридичну службу автотранспортом та необхідною оргтехнікою для оперативного вирішення питань підвищення ефективності позовної роботи, - забезпечити співпрацю з працівниками суддівського корпусу, уникати з ними конфліктних ситуацій. Але не всі боржники поспішають погашати заборгованість навіть після рішення суду. В такому випадку у відношенні них діє процедура виконавчого провадження. Виконавче провадження, як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб спрямованих на примусове виконання рішень судів (адже далеко не завжди боржники виконують рішення суду про стягнення з них заборгованості за надані послуги в добровільному порядку). Примусове виконання рішень в Україні покладається на Державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України. Доцільно запропонувати таку форму співпраці юрисконсультів та державних виконавців, за якої основним завданням юрисконсультів буде організація та проведення заходів щодо примусового стягнення заборгованості (перевірка майнового стану боржника, опис та арешт майна боржника), а також надання необхідної допомоги в документальному оформленні виконавчих проваджень, стягувачем за якими є комунальне підприємство. Реалізація такої схеми співпраці з державними виконавцями дозволяє здійснити успішні рейди по злісних боржниках, описи та арешти особистого майна, відео- та фотозйомка процесу. Результати не змусили себе довго чекати: заборгованість всіх боржників було погашена або в грошовому вигляді, або переданням майна в рахунок погашення боргу на користь КП «Полтававодоканал». Таким чином, підсумовуючи все вищенаведене, можна зробити висновок, що правомірне застосування сучасного законодавства, використання пристроїв, які породжені технічним прогресом та використання знання психології в їхньому вдалому поєднанні – запорука вдалої роботи з боржниками.
Иван Смольный1
13 Липня 2012 p. 23:28
Со всем уважением, но товарищ Осадчий либо страшно далек от реалий, либо еще пребывает в блаженном состоянии отдыхающего, либо нагло пиариться (что скорее всего) - "Результати не змусили себе довго чекати: заборгованість всіх боржників було погашена або в грошовому вигляді, або переданням майна в рахунок погашення боргу на користь КП «Полтававодоканал».????!!!!!!! Лож. Кто сумневается, добудьте баланс вышеуказанного КП, дебиторка зашкаливает! И вообще, каким концом 222 ГКУ к физлицм-потребителям (не ФОПам!). Вывод. Крайне- бесполезно-поучительный пост, абы чего на пятак вставить.