Монополія гарантує газ

Уряд поділив постачальників природного газу за категоріями споживачів. Тепер великі промислові підприємства та теплокомуненерго зможуть купувати блакитне паливо лише у НАК «Нафтогаз-Україна»

Уряд поділив постачальників природного газу за категоріями споживачів. Тепер великі промислові підприємства та теплокомуненерго зможуть купувати блакитне паливо лише у НАК «Нафтогаз-Україна», а бюджетним організаціям й населенню газ будуть відпускати облгази. Таке рішення Кабінет міністрів прийняв для виконання програми з лібералізації газового ринку, закріпленої українським законодавством. Втім, виконуючи поставлені завдання щодо демонополізації положення облгазів, уряд посилив роль НАКу. Крім того, прийнята постанова може обернутися посиленням механізму роботи зі спецрахунками для ТКЕ.

Кабінет міністрів вчора оприлюднив на офіційному веб-сайті свою постанову № 705 «Про визначення гарантованих постачальників газу». Документом чітко розмежовані постачальники природного газу за категоріями споживачів. Зокрема, гарантованим постачальником для великих промислових підприємств та виробників теплової енергії (теплокомуненерго), річний обсяг споживання природного газу яких перевищує 3 млрд куб.м, стане НАК «Нафтогаз-Україна», для інших категорій - такими постачальниками залишаться облгази. Документ був прийнятий урядом для уточнення положень закону № 2467-17 «Про засади функціонування ринку природного газу».

Читайте також: Борги за блакитне паливо «охолоджують» батареї

Нагадаємо, закон вступив в силу в липні 2010 року, і є результатом восьмирічної розробки нормативно-правової бази для адаптації українського законодавства до норм Євросоюзу. Можливо прийняття цього документа в парламенті затягнулося б ще на декілька років, якщо б ЄС не зробив його однією з умов оформлення членства України в Європейському енергетичному співтоваристві. Вимоги Європи полягали, передусім, в лібералізації ринку природного газу. Таким чином, основна мета цього документа - зменшити роль газопостачальних підприємств - облгазів, сформувати кваліфікованого споживача, а також чіткіше прописати права і обов'язки всіх сторін.

На перший погляд, прийняття урядової постанови здається логічним наслідком дії закону, і є підзаконним актом, уточнюючому його норми. Таке рішення в Кабміні також пояснюють необхідністю відповідності європейському законодавству. Так, за словами міністра енергетики та вугільної промисловості Юрія Бойко, прийняття постанови № 705 обумовлено вступом України в Європейське енергетичне співтовариство та необхідністю уточнити гарантованого постачальника газу, як це випливає із закону Україну про ринок природного газу. «В Європі кожен споживач повинен знати, хто йому може поставити газ і куди той може звернутися, щоб йому гарантовано його газ поставили», - повідомив чиновник журналістам 25 липня.

Читайте також: Газопостачальні компанії підуть з молотка

Втім, при більш детальному розгляд урядова постанова має більш серйозну підгрунтя. Розглянемо все по порядку.

Отже, що ж означає поняття «гарантований постачальник»? Згідно п.6 ст.1 закону, гарантований постачальник природного газу - це газопостачальне підприємство, яке на підставі ліцензії, здійснює поставку палива безпосередньо споживачам. Постачальники також працюють на основі договорів, укладених зі споживачем. Як відомо, реалізація природного газу для потреб населення здійснюється постачальниками за цінами, що регулюються НКРЕ. Тобто, постачальник природного газу зобов'язаний прогарантувати поставку ресурсу споживачеві, з яким у нього укладений договір. Тим не менш, за постачальником і раніше закріплено право припинити постачання газу, у разі несплати споживачем отриманого раніше палива, або розрахунків за нього не в повному обсязі.

При цьому, важливо відзначити, що для проведення розрахунків гарантовані постачальники, як і інші суб'єкти діяльності газового ринку, відкривають у відділеннях уповноважених банків поточні рахунки із спеціальним режимом використання. Специфічність цього режиму полягає в тому, що всі кошти від сплати за спожитий газ, які надходять на такий рахунок, автоматично перерозподіляються. Тобто, наприклад, з такого рахунку у теплокомуненерго автоматично відраховують кошти для розрахунків за куплений ними газ.

Історія з введення спецрахунків далеко не нова і вже носить, швидше скандальний відтінок, ніж економічний. Втім, варто нагадати читачеві ще один сумнозвісний нормативно-правовий акт - постанова Кабміну № 1082, яким вирішуються питання удосконалення схем розрахунків за природний газ та електроенергію. Ця ухвала була прийнята ще в 2008 році, і, фактично, їм закріплені кабальні для споживачів умови розподілу коштів. За даними міжгалузевої асоціації «Укртеплокомуненерго», цей документ не враховує витрат теплопостачальних підприємств на проведення ремонтів, що істотно ускладнює підготовку галузі теплової енергетики до опалювального сезону. Таким чином, запропонований урядом, потім закріплений законодавчо, і чинний зараз механізм розподілу коштів по спецрахунку призводить до того, що, зокрема, теплопостачальні підприємства залишаються без оборотних коштів.

Цікаво, що постанова Кабміну № 1082 було опротестовано Генеральною прокуратурою, крім того, існує відразу кілька судових рішень, які відхиляють ряд положень цього документа. Однак постанова діє до сих пір, і уряд так і не визнало його таким, що втратив силу, незважаючи на численні звернення комунальних теплоенергетиків.

Читайте також: Таємниця голубого вогника

І остання важлива деталь, яка дозволяє побачити ситуацію «з висоти пташиного польоту». Відповідно до згаданого вище закону «Про засади функціонування ринку природного газу», вводитися поняття кваліфікованого споживача палива. Тобто при визначенні ступеня кваліфікації різних категорій споживачів, вони зможуть самостійно вибирати постачальника газу. В цьому, власне, і полягала лібералізація ринку, на якій так наполягав Євросоюз, оскільки вільний вибір - невід'ємна риса демонополізації та основа ринкових відносин.

Національний регулятор - НКРЕ - в кінці березня прийняв постанову № 305, яким визначив ступеня кваліфікації споживачів. Перша ступінь присвоєна промисловим підприємствам, які придбали свій статус з 1 травня 2012 року. Бюджетні організації - отримають кваліфікацію другого ступеня з 1 січня 2013 року. Виробники теплової енергії - третій ступінь з 1 січня 2014 року, а от побутові споживачі, отримавши четверту ступінь кваліфікації, зможуть вибирати постачальників газу самостійно з 1 січня 2015 року.

Що ж виходить? Промислові споживачі, згідно із законодавством з 1 травня вже мають право вибирати постачальника газу. «Багато великі промисловці, обходячи НАК та облгази, безпосередньо укладають контракти і купують газ у ТОВ «Газпром Збут Україна»», - зазначив заступник директора науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев. Але це з одного боку. З іншого, - після прийняття урядової постанови № 705, гарантованим постачальником для великих промислових підприємств став тільки НАК «Нафтогаз». У законодавстві немає норми, яка визначає обов'язок споживача купувати блакитне паливо виключно у гарантованого постачальника. Разом з тим, прогарантувати поставку, а значить нести відповідальність, зможе тільки такий постачальник. Для промислових підприємств, а також для ТКЕ таким гарантом може бути тільки НАК. Тобто споживачам ніби як дають свободу вибору, але в теж час, її обмежують певними рамками.

Крім того, не варто забувати, що в червні стартував процес демонополізації українських облгазів. Згідно з планами Фонду держмайна, в поточному році пропонується приватизувати пакети акцій 20-ти газорозподільних та газопостачальних підприємств. Інвесторам будуть запропоновані пакети акцій розміром від 0,71% до 26%. При цьому у власності держави залишиться по 25% акцій кожного підприємства. В цьому ракурсі, визначення НАКу гарантованим постачальником палива для найбільших споживачів може здаватися посиленням ролі компанії ринку.

Читайте також: Негазована енергетика

Але й найцікавіше. Фактично, визначення НАК «Нафтогаз-Україна» гарантованим постачальником для ТКЕ ще більше погіршує і без того непросту ситуацію з спецрахунками. «Робота з розподільними спецрахунками - цілком адекватний механізм, що використовується у світовій практиці. Але от сам алгоритм, схема розподілу та вилучення коштів з рахунків, прописана таким чином, що переваги на боці газопостачального підприємства», - пояснив «У.К.» генеральний директор ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» Володимир Чернявський. За його словами, і зараз ТКЕ можу вибирати з ким працювати. «Ті підприємства, які працюють з НАКом, мають більш жорсткий алгоритм розподілу коштів по спецрахунку», - зазначив пан Чернявський.

Примітно, що з усіх опитаних вчора «У.К.» теплокомуненерго та облгазів ніхто більше не погодився надати виданню офіційний коментар. «Ті, хто працюють за договором безпосередньо з НАКом - плачуть. Схема розподілу коштів на спецрахунках начисто вимиває оборотні кошти підприємства. У нас при цьому ще й економічно необгрунтовані тарифи. Таким чином, підприємство не може потім банально виплатити співробітникам зарплату », - поскаржилися «У.К.» в одному з теплокомуненерго. Представники облгазів всі як один запевняли кореспондента «У.К.», що визначення гарантованих постачальників ніяк не відбитися на роботі ринку. «Ніяких кардинальних змін не буде», - зазначає директор одного з облгазів. І тут же зізнається: «Ви ж розумієте, що йде серйозний переділ ринку. Зараз у нас забрали найбільших за обсягами реалізації покупців, і я не сумніваюся, що всі ТКЕ та промислові підприємства будуть працювати з гарантованим постачальником. У той же час у нас залишився не менш великий споживач - населення. Мені складно оцінити цю ситуацію однозначно», - зазначив співрозмовник «У.К.», що побажав залишитися неназваним.

 
Коментарі (0)