ГоловнаПублікаціїТранспорт «Укрзалізниця» під питанням

«Укрзалізниця» під питанням

Вважаючи скасовані маршрути потягів застарілими, інерційними, збитковими, Міністерство інфраструктури та «Укрзалізниця» ставлять завдання до 2016 року позбутися так званих «нічних потягів».

Чи знає «Укрзалізниця», що вона робить і для кого, а головне Навіщо?

Впевнений, що 90% відсотків українців вже більше півроку мають більше питань, ніж відповідей, коли стикаються з необхідністю скористатися послугами «Укрзалізниці» та дістатися різних міст України. Адже майже половина території України нині відрізана від залізничного сполучення, популярні потяги відмінено, з деякими містами взагалі залізничне сполучення скасоване.
 

Питання № 1 «Що тут відбувається?»

 
Про наміри скоротити в 2012 році річний обіг пасажирських поїздів на 25% –до 121 пари, перший заступник начальника управління приміських перевезень «Укрзалізниці» Олександр Гудков повідомив ще на початку жовтня 2011 року. Таке скорочення, за його словами, обумовлене необхідністю здійснення «оптимізації графіка потягів» і скорочення «експлуатаційних витрат» в «Укрзалізниці», оскільки збитки залізничного транспорту загального користування від використання пільгових тарифів за 2011 рік становлять більше 4 млрд грн. Адже держава лише частково компенсує підприємству витрати на обслуговування пільгових верств населення. 
 
При цьому зношеність приміського рухомого складу залізниць України становить: електропоїздів - 80,3%, дизель-поїздів - 93,1%. За даними «Укрзалізниці», найменш ефективно використовується рухомий склад на Придніпровській та Одеській залізницях. Тому пропонується змінити маршрути 13 пасажирських складів, скасувавши 1686 зупинок, зокрема, на маршрутах №37/38 Донецьк - Київ, №72/71 Запоріжжя - Київ, №76/75 Кривій Ріг - Київ, №12/11 Київ - Сімферополь, №106/105 Одеса - Київ, №43/44 Івано-Франківськ - Київ.
 
 
Справжньою «бомбою» в інформаційному просторі, яка викликала загальносуспільне обурення, стала інформація про те, що у зв’язку зі збитковістю і переходом на денний графік руху потягів з 27 травня скасовано 14 пар нічних потягів у Львівському напрямку. 
 
Зокрема, скасовані і популярні серед населення потяги № 21/22 Маріуполь — Львів, № 133/134 Луганськ — Львів, № 97/98 Львів — Київ, № 115/116 Харків — Трускавець та інші. 
 
Відмінені більшість дизель-потягів та електропотягів, що курсували по внутрішньообласних маршрутах Харківської, Полтавської, Житомирської областей. В Дніпропетровській області Придніпровська залізниця має намір скоротити близько 500 зупинок поїздів у зв’язку із впровадженням швидкісного руху з 1 червня. 
 
Також з 27 травня 2012 року по станції Маріуполь буде змінено маршрути прямування кількох потягів. Зокрема, поїзд Маріуполь — Липецьк буде скасовано взагалі, потяги № 21/22 Маріуполь – Львів тепер курсуватимуть лише з Донецька. 

Така от оптимізація…
 

Питання № 2 «Що пропонують?»

 
Вважаючи скасовані маршрути потягів застарілими, інерційними, збитковими, Міністерство інфраструктури та «Укрзалізниця» ставлять завдання до 2016 року позбутися так званих «нічних потягів», які українці так люблять, бо вони є зручними для вирішення справ службових та виробничих, замінивши повністю так потяги швидкісними денними потягами. «В будь-який регіон України за 4-6 годин» - так озвучив завдання реформи пасажирського складу «Укрзалізниці» профільний Міністр Борис Колесніков.
 
На виконання цього розпорядження з 27 травня в Україні будуть введені денні швидкісні потяги Інтерсіті + (Hyundai). Ціну на квитки у швидкісних потягах Hyundai визначили за допомогою математичної операції множення на 2. Таким чином, квиток із Києва до Львова обійдеться замість 170 грн у 340 грн.
Згідно з розміщеним на веб-сайті «Укрзалізниці» графіком руху потягів на 2012-2013 роки, який набуває чинності з 27 травня поточного року, нові потяги курсуватимуть із Києва до Львова, Харкова та Донецька і назад двічі на добу.
 
Також до кінця 2012 року «Укрзалізниця» планує запустити потяги виробництва Hyundai Rotem сполученням Київ-Дніпропетровськ та Київ-Одеса, про це повідомив начальник головного пасажирського управління «Укрзалізниці» пан Іванько. Крім цього, він зазначив, що потяг сполученням Київ-Харків буде зупинятися лише в Миргороді та Полтаві, Київ-Донецьк - в Миргороді та Славянську, тоді як Київ – Львів буде їздити без зупинок. 

Питання № 3 «Кому потрібно це робити і з якою метою?» 

Зважаючи на відсутність позитивної реакції суспільства на «оптимізацію» рухомого пасажирського складу, негативні відгуки навіть представників влади (Микола Азаров вимагає повернення нічного потягу Львів-Київ) постає кардинальне питання, яке полюбляли задавати ще давньоримські юристи: «Qui prodest?» (Кому це вигідно?).
 
Як би ми не дивувалися, але вигідне скасування так званих «нерентабельних потягів міжобласного та регіонального сполучення» та заміна їх наскільки швидкісними, настільки ж дорогими потягами Hyundai та Skoda, лише «Укрзалізниці». Причому вигідність такого реформаторського кроку для цієї установи є вимушеною, адже напередодні Євро – 2012 «Укрзалізницю» просто змусили заявити про необхідність запровадження швидкісного руху в Україні та необхідності оптимізації рухомого складу та задля цього залізти в боргові зобов’язання.
Нагадаємо, поставки 10 нових двосистемних міжрегіональних електропоїздів у дев’ятивагонної комплектації від Hyundai Corporation здійснюються в рамках проекту впровадження в Україні прискореного залізничного руху за контрактом, підписаним з компанією Hyundai Corporation 16 грудня 2010 року. Фінансування поставок здійснюється за рахунок кредитних і власних коштів «Укрзалізниці», зокрема, 85% від загальної вартості 10 електропоїздів (261 млн доларів) буде фінансуватися за рахунок кредитних коштів «Ексімбанку» Республіки Корея строком на 10 років. Тобто на протязі 10 наступних років «Укрзалізниця» повинна витрачати кошти на обслуговування швидкісних потягів, а також з відсотками повинна повернути «Ексімбанку» Республіки Корея кредитні кошти за придбання потягів Hyundai.
 
Тому абсолютно не дивує вартість проїзду в цих потягах (квиток Київ-Донецьк у 2 класі коштує 367 грн, квиток Київ-Харків 2 клас – 275 грн), оскільки до тарифу на перевезення окрім сервісних чаю, кави, усмішки стюарда та вакуумного туалету, включено ще й погашення кредитних зобов’язань перед корейськими банківськими установами. Виходить, що держава змушує громадян України сплатити двічі за корейське диво швидкості: перший раз в момент придбання коштом платників податків з державного бюджету, другий – при придбанні квитка, у вартість якого закладені кредитні відсотки.
 
Окрім кредитних зобов’язань як підстави підвищувати ціни на квитки та здійснювати оптимізацію рухомого складу «Укрзалізницею» для виправдання своїх вчинків по скороченню неприбуткових потягів, використовується також і цифра збитків від перевезення пільгових категорій пасажирів. Впродовж І кварталу 2012 року залізницями України перевезено пасажирів пільгових категорій на суму 61,8 млн грн, а компенсації отримано 30,6 млн грн – лише 49,6 % від необхідної суми. При чому найбільше коштів за результатами 1 кварталу 2012 року боргує Київська міська державна адміністрація (сплачено лише 0,89 млн грн, це 15% від необхідного). 
 
Загальновідомо, що існуюча система надання пільг в Україні є парадоксальною та антисоціальною за своєю суттю, оскільки пільги на проїзд у громадському та залізничному транспорті розподіляються вкрай нерівномірно (більшість пільг одержують 30% найзаможніших громадян) . Чим заможніші домогосподарства, тим більше пільг на проїзд вони одержують. З невідомих причин держава вперто не хоче реформувати існуючу систему пільг на монетарний вираз або адресну грошову допомогу чи здійснення додаткових виплат пільговикам. Відтак, держава, не виплачуючи в повному обсязі компенсації по пільгам за перевезення пасажирів, сама дає привід «Укрзалізниці» заявити про свою збитковість та необхідність скасування неприбуткових потягів, тобто потягів, якими здебільшого користуються пільговики. 
 
Володимир Ронін

 

 
Коментарі (4)
Михаил1
24 Травня 2012 p. 10:38
А что такого, что в тариф заложены кредитные обязательства? Ясли я беру кредит на развитие бизнеса, я обязан учитывать кредитные обязательства, когда что-то продаю или предоставляю какие-то услуги. Это, по-моему нормальная практика.
Сергей Светлов1
24 Травня 2012 p. 10:41
Хамство со стороны УЗ - это отмена нормальных поездов, в котором народ ездит по адекватным ценам. Таким образом принуждать пассажиров пересаживаться на Хюндаи - просто возмутительно!
SERGEY2
25 Травня 2012 p. 10:14
Завуалированное поднятие стоимости проезда , не более того !!!
Андрій Осадчий
28 Травня 2012 p. 12:27
24 мая руководство компании «Укрзалізниця» приняло решение вернуть в расписание популярный ночной поезд №191/192 Киев — Львов. Спустя сутки «Укрзалізниця», изучив спрос пассажиров и учтя их многочисленные пожелания, вернула в расписание еще шесть ночных поездов: № 363/364 Умань – Ясиноватая, № 623/624 Киев – Каменец-Подольський (ночной), № 669/670 Кременчуг – Бахмач, № 609/610 Черновцы – Окница, № 321/322 Мариуполь – Харьков, № 69/70 — Мариуполь – Львов. Начиная с 27 мая все они продолжат курсировать по своим маршрутам. МЫ ПОБЕДИЛИ!!!