ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоЧи потрібна теплоенергетикам реінкарнація ДП «Газ-тепло»

Чи потрібна теплоенергетикам реінкарнація ДП «Газ-тепло»

Комунальні підприємства теплоенергетики отримали неоднозначний подарунок у вигляді оприлюднення проекту Закону «Про проведення експерименту у сфері теплопостачання на базі дочірнього підприємства ДК «Газ України».

Неприємний та неоднозначний подарунок на День незалежності України отримали вітчизняні підприємства теплокомуненерго. 20 серпня на сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості було оприлюднено проект Закону «Про проведення експерименту у сфері теплопостачання на базі Дочірнього підприємства ДК «Газ України».

І начебто підстав для хвилювання не повинно бути у тепловиків, адже метою прийняття цього Закону є фінансове оздоровлення підприємств теплоенергетики, створення умов для реконструкції та модернізації об’єктів теплопостачання, відпрацювання нових організаційних форм та економічних механізмів стимулювання своєчасних розрахунків за природний газ та теплову енергію. Однак при детальнішому ознайомленні з цим законопроектом починаєш розуміти, що комунальним підприємствам теплоенергетики є чого боятися.

Згідно з цим законопроектом до 15 жовтня 2015 року на базі дочірнього підприємства ДК «Газ України» як єдиного постачальника теплової енергії проводиться економічний експеримент щодо організації теплопостачання на території України з метою фінансового оздоровлення підприємств теплоенергетики, створення передумов для реконструкції та модернізації об’єктів теплопостачання, стимулювання своєчасних розрахунків за природний газ та теплову енергію.

НАК  «Нафтогаз України» за цим законопроектом зобов'язана забезпечити єдиного постачальника теплової енергії ресурсом природного газу в необхідному йому обсязі відповідно до договорів, укладених із учасниками експерименту.

За задумом авторів законопроекту єдиний постачальник теплової енергії постачає природний газ теплогенеруючим організаціям за цінами, установленими НКРЕ для теплогенеруючих організацій на вироблення теплової енергії для потреб  відповідної категорії споживачів теплової енергії.

В свою чергу підприємства теплоенергетики виробляють із природного газу, отриманого відповідно до цього Закону, теплову енергію і продають її єдиному постачальнику теплової енергії.

Єдиний постачальник теплової енергії передає теплову енергію теплопостачальним організаціям на підставі типового договору, затвердженого національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Єдиний постачальник теплової енергії передає теплову енергію теплопостачальній організації для реалізації споживачам та/або виконавцям за ціною (в розрахунку на 1 Гкал.), яка відповідає рівню тарифу на теплову енергію, встановленому НКДРКП або НКРЕ  на дату набрання чинності цим Законом.

Споживачі, які отримують комунальні послуги або купують теплову енергію в рамках реалізації експерименту, вносять плату за надані їм комунальні послуги або спожиту теплову енергію виключно на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання єдиного постачальника теплової енергії в уповноваженому банку.

У Пояснювальній записці до законопроекту необхідність проведення експерименту пояснюється збитковістю діяльності підприємств теплоенергетики по виробництву, транспортуванню і постачання теплової енергії. Що у свою чергу не дозволяє їм розраховуватися в повному об'ємі за газ, який вони отримують. Це пов'язано, як підкреслюється в записці, невідповідністю виробничих витрат по виробництву, транспортуванню і постачання теплової енергії і розміром тарифів.

Але як не намагалися автори законопроекту за красивими словами сховати справжню мету цього законопроекту, у них нічого не вийшло. Одвічною метою  ДК «Газ України» є і залишається отримання повного контролю над фінансовими потоками теплокомуненерго, і цей законопроект є вінцем, катарсисом реалізації цієї ідеї.

Якщо цей законопроект буде прийнятий Верховною Радою  та підписаний Президентом Віктором Януковичем, то кошти, сплачені споживачами на  рахунки зі спеціальним режимом використання,керуючими та теплопостачальними підприємствами виключно ДК «Газ України» за своїм внутрішнім переконанням та алгоритмом, який буде залежати від своєчасності розрахунків за спожитий газ теплоенергетиками. Фактично, в порушення статей  42 та 66 Господарського кодексу України, які проголошує свободу підприємницької діяльності та право підприємства розпоряджатися своїм майном, в тому числі і грошовими коштами, у  відповідності до цілей господарської діяльності в межах, дозволених власником чи засновником. Оскільки ДК «Газ України» не є засновником теплопостачальних підприємств (їх засновниками є відповідні обласні чи міські ради, або концесіонери чи орендарі), то воно не має права обмежувати свободу розпорядження грошовими коштами теплоенергетиків через застосування алгоритму розподілу коштів з рахунку зі спеціальним режимом використання.

Окрім того, що цей законопроект порушує основні юридичні канони здійснення підприємницької діяльності, він ще й економічно недоцільний. «Абсолютно незрозуміло, яким чином поява додаткового посередника понизить збитковість діяльності теплоенергетиків? Як можна понизити тарифи населенню, або допомогти підприємствам-теплоенергетикам, якщо в собівартість, що постачаються споживачам послуг (тепла), входитимуть витрати ще однієї нової структури, зі своїми загальновиробничими, адміністративними і іншими витратами? І звідки в держбюджеті знайдуться гроші на компенсацію тарифів для посередника, якого пропонують створити, якщо їх немає для теплоенергетиків при нинішній схемі функціонування сектора?» - запитує економічний експерт Борис Кушнірук, який економічному аналізу цього законопроекту присвятив цілий блог на сайті «Українська правда».

Читайте також: Українська теплоенергетика прагне змін

«Для комунальних теплокомуненерго прийняття цього законопроекту матиме наслідком одне – повернення схеми розрахунків за газ, абсолютно ідентичної тій схемі, по якій ми працювали з ДП «Газ-тепло» у 2004-2007 роках,  знову будемо змушені через накопичені борги оголошувати підприємство банкрутом, і починати кожний рік з новим «старим» підприємством» - без сумніву говорить головний бухгалтер КП «Новомосковськтеплоенерго» (Дніпропетровська область) Наталія Мазур.
 
Історична довідка

Для упорядкування розрахунків за спожиту теплову енергію і природний газ, для забезпечення безперебійних постачань теплової енергії населенню і бюджетним організаціям Розпорядженням Кабінету Міністрів №487-р 6 серпня 2003 року було створено ДП «Газ-тепло» і розроблена схема його роботи з підприємствами теплової генерації.

Реалізація його головної мети — поліпшення розрахунків за опалення, - яка досягалася введенням порядку розрахунків, при якому кінцевий споживач теплової  розраховувався за неї безпосередньо з її власником (ДП «Газ-тепло»), минаючи проміжні ланки (підприємства тепло-генерації), зазнала фіаско, призвела до 100% банкрутства комунальних теплокомуненерго.

За Договорами з ДП «Газ-тепло» про надання послуг з переробки природного газу та транспортування природної енергії на строк до 30 вересня 2006 року, відповідно до якого Підрядник (теплокомуненерго) за завданням Замовника (ДП «Газ-тепло» НАК «Нафтогаз України») зобов’язується виконати певну роботу, а саме здійснювати послуги з переробки Природного газу в готову продукцію відповідно до технічних умов та транспортування Готової продукції до Споживачів, а Замовних зобов’язується прийняти готову продукцію та оплатити Підряднику виконану роботу з надання послуг по переробці природного газу в Готову продукцію та її транспортування до Споживачів.

Читайте також: Українська теплоенергетика набирає вагу

Паралельно з цим укладався договір комісії відповідно до якого Комітент (ДП «Газ-тепло» НАК «Нафтогаз України») доручав, а комісіонер (теплокомуненерго) приймав на себе зобов’язання по укладанню від свого імені Правочинів з реалізації теплової енергії зі Споживачами за рахунок Комітента.

Відтак, теплокомуненерго попадали в пряму залежність від ДП «Газ-тепло», оскільки в ситуації, коли відсоток проплати населення зменшувався нижче 70%, ДП «Газ-тепло» автоматично зменшувало відсоток оплати за переробку природного газу. В результаті – у 90% теплокомуненерго заборгованість по зарплаті, по платежам в бюджет, і один шлях – банкрутство.

Тож, виходить так, що Міненерго вирішило відродити з попелу та повернути з небуття ДП «Газ тепло», вірніше схему контролю на фінансовими потоками теплокомуненерго, створивши на базі ДК «Газ України» єдиного постачальника теплової енергії, а це 100% доб’є комунальну теплоенергетику України. Залишається надія на те, що Мінфін, Мінекономрозвитку, Міндоходів, Мінрегіон, НКРЕ, НКРКП, НАК «Нафтогаз України», Держпідприємництво та Мін’юстом, які мають погодити цей законопроект не допустять відвертого рейдерства та свавілля з боку ДК «Газ України». 

 
Коментарі (3)
Владимир2
03 Вересня 2013 p. 11:47
Загонят в долги , а там и до приватизации не далеко ,или же Швыдкому в "Газ Украины" деньги для розпила дают как ни как выборы наносу , ну а теплоэнегетика чай не в первый раз выдюжит !
Иван Смольный1
03 Вересня 2013 p. 22:53
З джерел наближених до КМУ, пройшла інформація, що зазначений законопроект не отрмує підтримки у КМУ. Причини тому як політичні (скубочубство між кланами), так і економічні. Будемо сподіватися що його похоронять ще на стадії узгодження.
Андрій Осадчий1
04 Вересня 2013 p. 15:25
Дай Аллах, Іване, так воно і буде!інакше - загальний комунальний капець!