ГоловнаПублікаціїАналітика Газові непорозуміння та житлові перспективи

Газові непорозуміння та житлові перспективи

Складнощі переговорів з МВФ, нові горизонти житлового будівництва та гучні заяви «Укравтодору», - «Україна Комунальна» пропонує огляд найцікавіших подій минулого тижня.

Реакція МФВ на заяву Президента Віктора Януковича з приводу непідвищення тарифів на газ для населення була лише питанням часу. Вітчизняні експерти висловлювали різні позиції з цього приводу, однак об’єднує їх єдина спільна думка: така позиція голови держави лише гальмує давно назрілу реформу газового сектору.

Наступний візит місії МВФ в Україну очікується у другій половині березня. Однак, про успіх майбутніх переговорів щодо отримання кредиту покищо говорити не приходиться, адже установа висловила відверте незадоволення роботою ураїнських посадовців щодо тарифної політики. Зокрема, постійний представник МВФ в Україні Макс Альєр вважає, що Україні необхідно вкрай швидко вирішити питання тарифної політики в газовій сфері, а саме проблему ефективного використання владою субсидій на газ.  Разом з тим, пан Альєр не захотів коментувати обіцянку Президента Віктора Януковича не підвищувати тарифи на газ, оскільки не отримував офіційного підтвердження його позиції.

Незважаючи на це, посадовці продовжують наполягати на своєму. Нещодавно Прем'єр-міністр Микола Азаров, обговорюючи питання перегляду газових контрактів з Росією, також заявив, що уряд не піде на підвищення тарифів на послуги ЖКГ для населення, аби отримати новий кредит від МФВ.

Чи зможуть сторони побудувати конструктивний діалог та дійти до спільного рішення, яке задовільнить усіх, покаже час. Однак зауважимо, що Україна розраховує на підписання з МВФ нової угоди stand-by на суму близько 15 млрд дол. Про це, зокрема, свого часу заявляв перший Віце-прем'єр Сергій Арбузов. Нагадаємо, попередня програма stand by на ті ж 15 млрд дол формально завершилася в грудні 2012 року. Її було відкрито наприкінці липня 2010 року, проте країна змогла отримати лише два транші на загальну суму SDR 2,25 млрд. З весни 2011 року на етапі другого перегляду програму було заморожено.

Втім, уряд не полишає надій на перегляд газових контрактів з Росією. Микола Азаров сподівається, що це вдасться зробити протягом року. «У поточному році ми повинні домогтися перегляду цих контрактів. Я думаю, що вже й у Росії немає ніяких сумнівів, що ці контракти треба переглянути», - наголосив Прем'єр-міністр.

Читайте також: ЄС допоможе Україні надавити на Росію

За словами голови уряду, це питання вкотре порушуватиметься під час чергової зустрічі Президента України Віктора Януковича з Президентом Росії Володимиром Путіним, яка відбудеться на наступному тижні у Москві.

А поки що Україна продовжує купувати російський газ за старою угодою, і, як свідчить статистика Міністерства енергетики та вугільної промисловості, у січні поточного року нам вдалося скоротити імпорт газу до 2,5 млрд куб. м, що у порівнянні з січнем 2012 року менше на 1,3%. Натомість показники тразиту російського газу через територію України впали набагато більше. За січень поточного року транзит російського газу скоротився на 23,2% у порівнянні з січнем минулого року і склав 7,7 млрд куб. м.

Як відомо, дешевшою альтернативою російському блакитному паливу є імпорт газу з Європи, однак, покищо він не може скласти вагому конкуренцію. В січні поточного року Україна імпортувала за контрактом з німецьким газотрейдером RWE Supply & Trading лише 43,5 млн куб. м газу. Проте, слід зазначити, що наразі виникла технічна можливість прийому газу від угорської компанії FGSZ LTD, з якою «Укртрансгаз» підписав технічну угоду. Крім того, ведуться переговори про можливість постачання газу зі словацькою компанією Eustream та румунською Transgaz.

Більше того, слід зазначити, що технічно наша держава вже може імпортувати з Європи 30 млрд куб. м газу в рік, а таких об’ємів достатньо, аби задовольнити потреби країни. За словами очільника Міненерго, мова йде про реверсні поставки газу з країн, які межують із Україною, у тому числі зі Словаччини, Угорщини та Польщі. «У Києва є повна домовленість і чіткий план організації реверсних поставок газу, які будуть здійснені у найближчий час», - запевняє Міністр.

Не втрачають своєї актуальності й події навколо вітчизняної ГТС. На тижні пройшла зустріч Міністра енергетики Едуарда Ставицького з директором Світового Банку у справах України, Білорусі та Молдови Чімяо Фаном, щодо вирішення питань фінансування модернізації ГТС. У ході зустрічі вкотре обговорювалось питання виділення коштів міжнародними фінансовими організаціями на реконструкцію магістрального газопроводу «Уренгой-Помари-Ужгород». Вартість реконструкції першої черги даного газопроводу за попередніми оцінками становитиме 519 млн дол. Частка ЄБРР та ЄІБ складатиме 308 млн дол., решту коштів вкладатиме НАК «Нафтогаз України».

У свою чергу керівництво Євросоюзу пообіцяло посприяти якомога швидшому вирішенні даного питання та провести круглі столи високого рівня за участі держав ЄС, фінансових інституцій та компаній, для залучення необхідного кредиту на реконструкцію газопроводу.

Читайте також: Європа кличе Україну у «газовий рай»

Що ж стосується консорціуму на базі української ГСТ то дане питання й досі залишається не вирішеним. В найближчі чотири тижні у Києві планується провести «круглий стіл», присвячений питанню створення тристороннього газового консорціуму, хоча, як відомо, до цього в уряді вже сформувалася чітка тенденція до створення саме двостороннього консорціуму.

У відповідь на наміри українських посадовців залучити у консорціум Європу, російська сторона зробила більш цікаву пропозицію щодо консорціуму лише між РФ та Україною. А саме, Росія пропонує Україні лишитися власником своєї ГТС за умови двостороннього консорціуму, заявив посол Росії в Україні Михайло Зурабов. Водночас посол наголосив, що російська сторона звернула увагу на той факт, що українські високопосадовці ведуть діалого з європейськими колегами щодо можливості створення тристороннього консорціуму. Він також підтвердив і той факт, що передача української ГТС в оренду російській стороні може призвести до зниження ціни на газ. Однак, як бачимо, українські урядовці поки що не відмовилися від ідеї тристороннього газотранспортного консорціуму.

Минулий тиждень виявився не менш насиченим на події у сфері житлового будівництва. У середу, під час розширеного засідання уряду Віце-прем'єр Олександр Вілкул заявив, що цьогоріч буде запущено Програму будівництва індустріального житла. Коментуючи плани щодо поліпшення ситуації у сфері ЖКГ, Віце-прем'єр повідомив, що цьогоріч особливу увагу буде спрямовано на стимулювання створення ОСББ за підтримки держави, модернізацію централізованих систем тепло-і водопостачання, водовідведення, обладнання будинків сучасними приладами обліку, а також капітальний ремонт ліфтів.

За словами Миколи Азарова, в перспективі, в рамках будівництва індустріального житла, уряд планує довести вартість житла в Україні до рівня менше 5 тис. грн за квадратний метр. Раніше Прем'єр-міністр, коментуючи плани реалізації даної Програми, заявив, що уряд має намір будувати індустріальним методом приблизно 100 тис. квартир на рік. З приводу здешевлення житла за рахунок індустріального методу будівництва з Прем'єром погоджується і голова наглядової Ради Асоціації «Всеукраїнський союз виробників будівельних матеріалів та виробів» Іван Салій – на його думку це дозволить здешевити квартири на 20-30%.

Цьогоріч також планується поширити досвід будівництва мікрорайонів за Програмою пільгового іпотечного кредитування у Дніпропетровську, ще на 9 регіонів країни. З такою ініціативою виступив Олександр Вілкул. Нагадаємо, перший в Україні будинок, збудований за цією Програмою, був відкритий у жовтні минулого року саме у Дніпропетровську. За словами Міністра регіонального розвитку будівництва та ЖКГ Геннадія Темника, цьогоріч за усіма програмами державної підтримки житлового будівництва планується забезпечити житлом більше 4,5 тис. сімей.

Читайте також: Нова іпотека відкриває двері

Не менш важливим стало виключення урядом з порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів обмеження, щодо розрахунку нормативної площі житла. Згідно з відповідною постановою Кабінету міністрів №121 від 20 лютого, із порядку виключена норма, за якою параметри визначення нормативної площі житла були встановлені на термін до 1 січня 2013 року.

Що ж стосується болючої теми довгобудів, то статистика показує, що за останні два роки кількість таких об’єктів в Україні зменшилася на 10%. За 2011-2012 роки було добудовано і введено в експлуатацію 1,8 тис. об'єктів незавершеного будівництва. За словами Олександра Вілкула, цьому, зокрема, посприяла робота, щодо інвентаризації недобудов та цілеспрямована робота із завершення їх будівництва. Однак, за показниками минулого року, в Україні залишаються недобудованими 16 тис. об'єктів будівництва, третину з яких складають житлові будинки.

Насамкінець, в Україні продовжує бути актуальною проблема ліквідації ямковості на дорогах у післязимовий період. Як показує статистика опитування проведеного на сайті «України Комунальної» більшість громадян вкрай незадоволені станом дорожнього покриття в країні. Хоча за даними «Укравтодору», станом на кінець лютого, ямковість вдалось ліквідувати на понад 90% доріг загального користування. Втім, це не завадило експертам Світового економічного форуму визнати наші дороги одними з найгірших у світі. У рейтингу якості дорожнього покриття, наша країна опинилася на 7 місці з кінця – всього у переліку було 144 держави. 

Чим обернуться для пересічного українця непрості переговори між Україною та МВФ, наскільки ефективно реалізовуватиметься Програма індустріального будівництва житла, та коли вже дійсно до наших автошляхів прийде «покращення», покаже час. «Україна Комунальна», у свою чергу, продовжить відслідковувати найцікавіші події у сфері ЖКГ. 

 
Коментарі (0)