ГоловнаПублікаціїЖитлоЯк держава вирішує проблеми мешканців будинків

Як держава вирішує проблеми мешканців будинків

Житлова політика та стимулювання громадян до управління власними будинками в Україні побудоване на відповідальність самих громадян за свої будинки, але є країни, де вирішувати житлові проблеми допомагає держава.

Польща

Польський Державний офіс житлового і міського розвитку поінформував про те, що обсяги споживання тепла для опалення та гарячого водопостачання на території Польщі можуть впасти в два рази. Причиною тому стало стан житлового фонду: майже 1,5 мільйонів з 12 мільйонів квартир в Польщі існують з 19 століття, а близько 3,7 мільйонів - зведені до 1939 року.

У старих будівлях практично неможливо знизити енергетичні втрати, що призводить до значної перевитрати енергії у побутових умовах. Періодичний зростання цін на теплову енергію у Польщі збільшує потребу в проведенні енергозберігаючих заходів, що враховується при зведенні нових об'єктів і для реконструкції та експлуатації існуючих.

У Польщі з 1990-го року банки, практично без держпідтримки, ввели практику з надання кредитів асоціаціям власників житла і кооперативам у багатоквартирних будинках на проведення капітальних ремонтів. Величезну допомогу в цьому питанні зробила польська законодавча система, яка дозволила банкам розглядати асоціації власників житла та кооперативи в багатоквартирних будинках як повноправного і надійного позичальника.

У грудні 1998 року польським парламентом затверджено Акт «Про підтримку дій з тепломодернізації», згідно з яким визначено базові напрямки роботи Фонду сприяння термомодернізації та реконструкції. Фонду довірили управління державним бюджетом, у рамках тих коштів, які визначені на тепломодернізацію. Фінансова діяльність Фонду проводиться через Bank Gospodarstwa Krajowego - Банк Державного Господарства (Банк BGK).

                         Читайте також: Кримчани заплатять за здачу житла

Фонд субсидує кошти держбюджету на термомодернізацію і реконструкцію житлових будівель, які відповідають певним вимогам і повинні бути викладені в плані. Субсидії на термомодернізацію надають объединенияс власників житла, кооперативам, комерційним компаніям, фізичним особам, муніципалітетам, структур місцевих органів влади для житлових, некомерційних і громадських будівель, а також місцевих теплових мереж і місцевих виробників теплової енергії.

Субсидії виділяються на ім'я банку, який фінансово підтримує процес модернізації в обраному будівлі (20% від обсягу виділеного кредиту, проте не вище 16% від загальної витратної частини за проектом та подвійного розміру очікуваного річного обсягу економії витрат на енергоносії (показник виводиться в процесі енергоаудиту). Субсидії не надаються без укладення енергоаудиторів.

Процедура видачі субсидій на реконструкцію:

1. Субсидія надається на ім'я банку, який фінансує проект реконструкції будівлі (не маються на увазі громадські будівлі), у розмірі 20% від тіла кредиту, однак, не вище 5% від загальної видаткової частини проекту.

2. Кредитуються проекти з реконструкції багатоквартирних будинків, побудованих до 14 серпня 1961 року.

В Польщі не було створено спеціальних агентств для сприяння кредитуванню термомодернізації будівель, що стало можливим завдяки досить сильної законодавчої бази, а також відповідальності поляків, як власників за стан свого нерухомого майна.

Естонія

Ця країна вже не перший рік практикує видачу кредитного фінансування для квартирних та житлових (кооперативів) товариств, а також об'єднань власників квартир без створення юрособи. Кошти видаються для проведення капітальних ремонтів та реконструкції багатоквартирного житлового сектора.

Процес звикання естонців до програми виявився тривалим і нелегким. Законом дозволялося, щоб власник квартири залучав позикове фінансування для потреб капітального ремонту в розпал 90-х. Фактично ж, процедура стикалася з безліччю труднощів і протиріч, оскільки законом передбачений обов'язковий заставу усіма власниками квартир у будинку, що було обов'язковою умовою для забезпечення кредиту. Пізніше, норма була змінена і після 2002 року банки укладали договори про співпрацю з власниками житла під поруки власників квартир, однак дана процедура не прижилася, оскільки збір заяв від кожного власника виявився практично неможливий.

До 2008 року естонський уряд спирався на Програму розвитку житлового сектора (Housing Development Plan), яка допомагала модернізувати житловий фонд, зробити житло доступнішим, щоб молодь змогла дозволити собі переселитися у власні квартири. Для того, щоб Програма змогла існувати, довелося зайнятися наступними пунктами:

1. Надати субсидування для капітальних ремонтів і модернізації об'єктів, в яких розташовані багатоквартирні будинки, на те, щоб наростити міський житловий фонд, який здається в оренду.

2. Держава виступила гарантом допомоги у виплатах іпотечних кредитів для молодих сімей, а також за кредитами для таких об'єднань, як квартирні товариства.

Читайте також: «Доступному житлу» викроїли кошти

Для того, щоб зацікавити приватний бізнес і сприяти його участі під час проведення капітальних ремонтів та модернізації багатоквартирного будинку, Програма розвитку житлового сектора, припускає допомоги (компенсації) на техекспертизу і енергоаудит; компенсації на капремонт і модернізацію; допомоги (компенсації) на навчання.

Допомоги здійснюються завдяки цільовому виділенню коштів держбюджету. Функції оператора зазначеного фінансування були передані спеціалізованому агентству KredEx, сформованого в процесі злиття трьох позабюджетних гарантійних фондів (житловий (іпотечний) фонд, фонд підтримки малого підприємництва та фонд підтримки експорту). З 2001 по 2006 роки естонські банки надали понад 2 тисяч кредитів товариствам (держава допомогла однієї четвертої від загальної кількості квартирних товариств в країні).

Мінусом даної програми розвитку житлового сектора став брак фінансування на весь обсяг цільових груп і завдань жилполитики.С 2007 року уряд прийняв нову максимально ефективну Програму розвитку житлового сектора, яка розрахована до 2013 року. Передбачалося, що відтепер до процесу підключаться міністерства, місцеві органи влади, власники і орендарі житла, щоб знайти рішення по всім головним проблемним секторах житлової сфери. Естонська влада ставили наступні завдання: доступність житла для всіх естонців; модернізація житлового фонду в цілому; підвищення рівня життєвої середовища на території Естонії.

KredEx є гарантом (поручителем) за кредитами перед житловими товариствами, житловими товариствами (кооперативами), а також спільнотами власників квартир, які не є юридичною особою. При взаємодії з останніми, клопотання подається співтовариством, проте в ролі позичальника виступає певний членами спільноти керуючий або керуюча компанія, яка відповідає поставленим завданням. Кредитні кошти мають розподілятися на проведення капітальних ремонтів або модернізації будівлі багатоквартирного будинку. Клопотання про поручительство слід направити на ім'я банку, приклавши до клопотання про кредит.

Банк зв'язується з KredEx за наданням поручительства. Не заборонено клієнту подавати клопотання про поручительство одночасно в банк та KredEx, що значно скоротить терміни процедури. Обсяги поруки не перевищують 75% від кредитної суми та скорочуються пропорційно терміну кредиту. Вартість поручительства дорівнює 1,2 % -1,7 % від залишкової суми за 12 місяців, а для оформляється банком поручительства - 1,4 % щорічно. Потреба в гарантії існує при отриманні кредиту співтовариством власників квартир (без створення юридичної особи), або, якщо товариство оформлює другий кредит, не розрахувавшись за першим зобов'язанням. 

З використанням матеріалів osbb.zp.ua

 
Коментарі (0)