Каналізаційний провал

Трагедія, яка сталася більш ніж тиждень тому у Львові, у результаті якої загинула дитина, стала прецедентом для широкомасштабних перевірок каналізаційних та водопровідних мереж.
Які заходи вживаються для того, щоб уникнути повторення сумнозвісної ситуації з відкритими люками, розбиралася «Україна Комунальна».
 
Міський голова Львова Андрій Садовий ініціював проведення позапланового зовнішнього огляду усіх каналізаційних колодязів, які знаходяться на балансі ЛКП «Львівводоканал». Одночасно з цим прокуратура Львівської області вже понад тиждень проводить перевірки каналізаційної мережі міста, ЛКП «Львівводоканал» та Львівської міської ради. Підставою для масштабних ревізій стала трагічна смерть дворічного Дмитрика, який впав у каналізаційний люк під час прогулянки з бабусею.

Смертельна прогулянка

10 жовтня у Львові по вулиці Широкій, 86 в каналізаційний люк провалився хлопчик, який наступив на незакріплену кришку. Швидкість потоку стокових вод в каналізаційному колекторі сягає приблизно 2 м/с, а висота води може складати до 30-40 см. Не дивлячись на те, що, за даними Держслужби надзвичайних ситуацій, до рятувальної операції долучилися 52 людини та 12 одиниць техніки, врятувати дитину не вдалося. Дмитрика рятівники знайшли тільки через добу за 1,5 км від місця падіння. Тіло малюка було присипано сміттям. 
 
Наступного дня прокуратура області затримала начальника дільниці каналізаційних мереж західного регіону ЛКП «Львіввдоканал» та відкрила кримінальне впровадження по факту службового недбальства, передбачене ч. 2, ст. 367 КК України (карається позбавленням волі на строк 2-5 років, з позбавленням права обіймати на строк до 3 років, та штрафом у розмірі 4,25-12,75 тис.грн). На час розслідування працівник ЛКП «Львівводоканал» перебуває під домашнім арештом. Родині малюка, який загинув, міськвиконком має намір сплатити компенсацію у розмірі 100 тис грн з бюджету міста. Втім, це рішення депутати мають ухвалити на сесії Львівської міськради. 

Шоковане місто

Загибель 2,5-річного хлопчини змусила громаду міста тверезо подивитися на ситуацію та визнати помилки. Факти, які привели до смерті дитини, виникли невипадково. «Сьогодні потрібно прикласти максимум зусиль аби більше такої трагедії не повторилося. Маже щодня у Львові викрадають по два люки на день. Отже згодом метал реалізують. Зараз за моїм розпорядженням відбувається перевірка всіх люків», - заявив «У.К.» мер міста Андрій Садовий.
 
Наразі у Львові понад 20 тисяч каналізаційних колодязів. На місці відкритих колодязів, (а таких за попередніми результатами перевірки, яка проводиться, близько 400 люків) встановлюються чавунні, поліетиленові та бетоні кришки. Окрім цього, на газонах у місцях повторних крадіжок люків, працівники ЛКП «Львівводоканалу» встановлюють бетонні плити. 
Смерть маленького львів’янина підштовхнула до активних дій і самих мешканців міста. Відтепер, населення частіше звертається у диспетчерську службу «Львівводоканалу» з приводу відсутності каналізаційних люків. Люди чітко вказують адресу, де виникла небезпека. 
 
Варто відзначити, що свого часу у місті регулярно викрадали металеві смітники. І ось, коли місто закупило чавунні смітники, які неможливо не те, що вкрасти, а навіть підняти чи зрушити з місця, крадіжки смітників припинилися та і місто стало чистішим. Тепер місцева влада планує зосередитися на вирішенні проблеми каналізаційних люків. «У бюджеті на наступний рік буде закладена певна сума коштів для збереження каналізаційних люків, - повідомив пан Садовий. - Тобто ми маємо намір унеможливити подібні крадіжки».

Металевий «бізнес»

Правоохоронці визнають, що факти по викраданню люків є. І крадуть їх, як правило, місцеві мешканці з метою продажу. Крадений металобрухт, серед якого і каналізаційні люки, охоче беруть на реалізацію нелегальні пункти прийому. «Люки розбивають на окремі частини, бо мало хто візьме на себе кримінальну відповідальність за прийом подібного товару», - підкреслює джерело «У.К.» в ГУ МВС у Львівській області. 
 
Тільки влітку під час рейдів львівські правоохоронці виявили 12 нелегальних пунктів прийому металобрухту, де вилучили понад 15 тонн чорних та кольорових металів. Офіційно у Львівській області працюють на ринку металу 37 суб'єктів господарювання, які мають ліцензію з мережею 42 пунктів прийому. 
 
Як зазначила начальник прес-служби ГУ МВС у Львівській області Світлана Добровольська, всі заяви щодо викрадення каналізаційних люків реєструються. «В міліцію звернулися керівництво районних адміністрацій міста Львова та ЖЕКів. Проте, жодної заяви від «Львівводоканалу»не поступало», - повідомила вона.
 
Викрадений металобрухт, а саме - промисловий, системи опалення, огорожі, каналізаційні люки, електрообладнання, - переважно «збувають» на нелегальних пунктах. Деякі «спритні галичани» встановлюють нелегальні пункти прямо в себе на подвір'ї. При цьому, не цураються привласнити окремі частини металобрухту свого сусіда.

Хто несе відповідальність?

Народні обранці, у свою чергу, готові підтримати міського голову щодо питання виділення коштів для реконструкції та закупівлі люків, однак, наголошують і на проведенні кадрової ротації. Як пояснив «У.К.» депутат ЛМР Андріан Гутник (ВО «Свобода»), «стосовно коштів, у питаннях каналізаційних мереж, не виникне жодних суперечок» («У.К.» - у Львівській міській раді «свободівці» складають більшість, отже їх голоси є вирішальними по кожному питанню у місті). «Інша мова, чому так сталося, що загинула дитина, варто розібратися дуже детально, - зауважив пан Гутник. - Необхідно дочекатися офіційних висновків прокуратури області, адже триває розслідування. Окрім цього, керівник «Львівводоканалу» мав би подати у відставку. Принаймні, порядні люди так чинять. Відповідальність за трагедію несе в першу чергу влада, як юридично, так і морально».
 
До речі, серед чисельних металевих предметів у пунктах прийому металобрухту не виявлено жодного факту по деталям чи майну «Львівської залізниці». І невипадково. Адже працівники служби воєнізованої охорони Львівської залізниці здійснюють регулярні рейди. В цьому році вдалося попередити понад 60 крадіжок, затримати понад 50 осіб, які намагалися вкрасти майно залізниці. Спеціалізовані групи здійснюють чергування з працівниками міліції та перевіряють пункти прийому металобрухту. 
 
В розмові з «У.К.» начальник «Львівської залізниці» Богдан Піх відмітив, що на залізниці транспортна міліція перевіряє ретельно всі вантажівки з металобрухтом, служба воєнізованої охорони щоденно здійснює рейди. «У випадку крадіжки металобрухту працівником залізниці, і такі ганебні випадки трапляються, людину одразу звільняють, адже мова йде про безпеку і головне людське життя», - повідомив пан Піх.
 
Втім, поки мешканці і влада Львова були змушені зосередитися на пошуку негайного вирішення проблеми з каналізаційними люками, інші міста України проблему поки що особливо не усвідомлюють, та не вирішують. Втім, кожного дня ДСНС повідомляє про те, що у наслідок відсутності кришок, у каналізацію падають та травмується все більше українців. Скільки ще має статися трагедій для того, щоб вирішення питання відкритих каналізаційних колекторів стало системним? 
 
Коментарі (0)