ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГКомунальний феодалізм третього тисячоліття

Комунальний феодалізм третього тисячоліття

Спроба привести тарифи на комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня по всіх українських містах провалилася ще торік. У Чернігівському міськвиконкомі не вельми цим засмутилися...

Спроба привести тарифи на комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня по всіх українських містах провалилася ще торік. У грудні Кабмін заборонив підвищення своєю постановою. У Чернігівському міськвиконкомі, який від імені громади керує комунальним майном, не вельми засмутилися цим рішенням. Адже і надалі діє механізм відшкодування різниці між собівартістю послуг ЖЕКів та їх економічно обґрунтованим розміром з коштів бюджету.

Збитковість «у законі»

Спроба уряду виступити на захист споживачів комунальних послуг призвела до протилежного ефекту. Щоб скоротити витрати і вкластися в «заморожені» тарифи, у Чернігові рішенням міської влади було виключено ремонт дахів та під’їздів з переліку послуг ЖЕКів та інших підприємств, що обслуговують житлові будинки. Водночас була затверджена цільова програма фінансування ремонту дахів, яка поширюється виключно на комунальні підприємства, в обсязі 4 млн грн.

Депутат Чернігівської міськради В’ячеслав Лебідь вважає, що існує загроза невиконання програми через хронічний дефіцит міського бюджету. «Можуть і не дати грошей на покрівлі, це залежатиме від рівня дефіциту міської скарбниці», - каже пан Лебідь. Він відзначає неякісний менеджмент у комунальному господарстві і вважає його однією з причин збитковості ЖЕКів.

Читайте також: Комунальний джокер в політичному рукаві

Інша причина, каже депутат, в непрозорості використання коштів, отриманих від мешканців у вигляді квартплати. Міськрада попереднього скликання передала левову частку повноважень з управління і контролю за міським майном і комунікаціями міськвиконкому. То ж тепер плани роботи ЖЕКів затверджуються без ґрунтовного вивчення, а провальні фінансові показники не позначаються на кар’єрі керівників. За непідтвердженими даними, сьогодні зарплатня директора ЖЕКу в Чернігові складає близько 12 тис. грн і не залежить від економічної ефективності підприємства. «Депутати не мають впливу на прийняття рішень в цій сфері і не мають змоги проконтролювати використання тарифних коштів», - відзначає депутат міськради В’ячеслав Лебідь.

Гравці у монополію

Між тим, у міському управлінні житлово-комунального господарства тепер мають залізобетонне обґрунтування неефективності своїх підприємств. Співрозмовниця «України Комунальної» в управлінні ЖКГ, яка не побажала назватися, була лаконічною: «ЖЕКи збиткові через занижені тарифи».

А тим часом міська влада намагається змусити клієнтів приватних та кооперативних підприємств укладати угоди із ЖЕКами. Адже без ремонту дахи і під’їзди «хрущовок» не обійдуться. Виконком не тільки позбавив конкурентів комунальних підприємств права заробляти на ремонті дахів і під’їздів, але й блокує збільшення числа клієнтів у єдиного в місті кооперативного підприємства. Мешканцям п’ятиповерхівки по вулиці Червоногвардійській під номером «3в» заборонили укладати угоду на обслуговування з Об’єднанням житлово-будівельних кооперативів (ОЖБК), вимагаючи попередньої реєстрації об’єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Читайте також: Тарифи захищатимуть у суді

Керуючий ОЖБК Анатолій Прокопенко вважає, що сьогодні на обслуговуванні багатоповерхівок можна заробляти без дотацій з міського бюджету. «Це невеликий прибуток, який обраховується кількома десятками тисяч гривень на рік. Але ми не тільки виконуємо зобов’язання перед клієнтами, але й потроху оновлюємо техніку», - каже пан Прокопенко.  Однією з передумов ефективної роботи він називає прозоре використання квартплати, яку мешканці сплачують до ОЖБК.  «У нас є наглядова рада, де представлені всі будинки, які ми обслуговуємо. Вона контролює витрату коштів», - зазначає пан Прокопенко. Очолюване ним ОЖБК сьогодні намагається домогтися рівних умов роботи з ЖЕКами. До  міськради та до облдержадміністрації Анатолій Прокопенко спрямував прохання повернути до переліку послуг ремонт дахів і під’їздів. «Якщо не вдасться домогтися поновлення виключених послуг, доведеться скоротити кількадесят будівельників», - каже керуючий ОЖБК.

Рука руку миє

Між тим, чернігівський міськвиконком виконав грудневу постанову Кабміну про заборону підвищення тарифів лише частково. І лише ті пункти, які вважає вигідними. Приміром, ним була проігнорована вимога уряду щодо розрахунку індивідуальних тарифів для кожного будинку. «У виконкомі вважають, що достатньо того, що затверджено різні тарифи для п’яти- та дев’ятиповерхівок. Але ж згідно постанови Кабміну, мають бути враховані і розміри прибудинкових територій, інші особливості будинків, які обслуговуються. Але цього зроблено не було», - відзначає депутат міськради Чернігова В’ячеслав Лебідь.

Читайте також: Гормон росту тарифів

При цьому, сьогодні в місті діє затверджена кілька місяців тому програма реформування та розвитку ЖКГ на 2012 – 2014 роки. Серед визначених в ній завдань – демонополізація сфери житлово-комунальних послуг та надання рівних умов для всіх суб'єктів господарювання і споживачів. Однак, дії міської влади спрямовані на створення преференцій для неефективних комунальних підприємств.  А будь-яка спроба опиратися сваволі чиновників придушується за допомогою адмінресурсу. Так, регіональне представництво Антимонопольного комітету замість перевірки обґрунтованості дій міськвиконкому у сфері ЖКГ надіслало вимогу до ОЖБК надати інформацію про банки, які обслуговують об’єднання.

 

Анвар Деркач

 
Коментарі (0)