ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГТарифи захищатимуть у суді

Тарифи захищатимуть у суді

Парламентарі намагаються позбутися проблем, пов’язаних із заборгованістю підприємств галузі ЖКГ, які виникли у зв’язку з тим, що діючі тарифи не покривають собівартість житлово-комунальних послуг

Парламентарі намагаються позбутися проблем, пов’язаних із заборгованістю підприємств галузі ЖКГ, які виникли у зв’язку з тим, що діючі тарифи не покривають собівартість житлово-комунальних послуг. Для цього пропонується заборонити владі встановлювати тарифи нижче економічно обґрунтованого рівня. Підприємства ЖКГ отримають право оскаржувати їх у судовому порядку та вимагати компенсацію з місцевого бюджету.

Депутати пропонують на законодавчому рівні заборонити встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги нижче економічно обґрунтованих витрат. Також народні обранці мають намір зобов’язати місцеві органи влади включати до витрат місцевих бюджетів компенсацію різниці тарифів у разі встановлення тарифів нижче економічно-обґрунтованих витрат. Про це йдеться в законопроекті № 10368, яким пропонуються зміни до діючого законодавства, щодо  регулювання діяльності суб'єктів господарювання у сфері комунальних послу. Зокрема, документом, внесеним народним депутатом  Ігорем Глущенком (фракція Партії регіонів), передбачаються  зміни до законів України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про теплопостачання» та «Про питну воду та питне водопостачання».

Найважливішою є норма законопроекту, якою не допускається і може бути оскаржено в суді встановлення тарифів нижче розміру економічно обґрунтованих витрат з урахуванням граничного рівня рентабельності без відповідного відшкодування. Крім того документом визначається, що до витрат обов’язково включається інвестиційна складова. Місцеві органи влади повинні забезпечити включення до видатків відповідного місцевого або державного бюджету суми компенсації такої різниці на відповідний бюджетний період.

Нагадаємо, що 17 квітня Президентом Віктором Януковичем були підписані зміни до держбюджету 2012 року, які передбачають додаткову субвенцію місцевим бюджетам обсягом 4,5 млрд грн на погашення заборгованості з різниці в тарифах  на теплову енергію, послуги централізованого водопостачання та водовідведення. У минулому році на погашення тарифної різниці було передбачено 3,6 млрд грн. Слід зазначити, що щорічна субвенція дозволяє містам лише розрахуватися за минулорічні борги. Але існування тарифів нижче економічно обґрунтованих витрат призводить до накопичення підприємствами нових боргів за газ та електроенергію. Станом на 1 лютого кредиторська заборгованість підприємств галузі за спожитий природний газ складає 10,2 млрд грн, за спожиту електроенергію –  3,9 млрд грн.

Читайте також: Вода у борговій ямі

Однак у Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, стверджують, що цей законопроект регулятор поки що не погоджував. «Жоден законопроект, що стосується сфер водопостачання, водовідведення або теплопостачання, не повинен вноситися без погодження Комісією. Тільки так можна забезпечити системність перетворень, з одного боку, і цілісність процесу реформ з іншого. Але наша Комісія поки що не має права законодавчої ініціативи, - повідомив «У.К.» очільник Нацкомпослуг Валерій Саратов. - Що стосується конкретного законопроекту, так там є пропозиції від Комісії, що напрацьовувалися в рамках виконання завдань Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки. Але остаточна редакція законопроекту погоджена з Комісією не була, і в тексті є неточності та невідповідності іншим нормативно-правовим актам, що продовжують діяти. Зараз фахівці Комісії працюють над пакетом відповідних пропозицій та зауважень».

Зазначений законопроект – не єдиний спосіб навести порядок в оплаті за енергоносії. Разом з підвищенням тарифів, яке скоріш за все відбудеться в разі реалізації законопроекту, держава повертається до нарахування пені за несвоєчасну сплату за житлово-комунальні послуги. Станом на лютий населення накопичило 13,7 млрд грн боргів. У випадку зростання тарифів через неспроможність населенням самостійно сплачувати за отримані житлово-комунальні послуги є велика ймовірність збільшення витрат держбюджету на субсидії та пільги. У 2012 році в Держбюджеті на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг передбачено 7,3 млрд грн.

Таким чином цьогорічна сума витрат держбюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах  та надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату ЖКП складає 11,8 млрд грн, що по суті є дотацією з боку держави – в першу чергу НАК «Нафтогаз України».

Читайте також: В енергетиці – без змін

Цієї суми могло б не бути, якщо б усі квартири українців були обладнані лічильниками на воду та опалення. Оскільки наявність приладів обліку дає можливість бажаючим здійснити заходи з енергозбереження та знизити свої витрати. Але встановлення лічильників у старому житлі можливе лише разом  з індивідуальними тепловими пунктами, бо система опалення в будинках з часом стає все більш розбалансованою. Голова ВОО «Спілка власників житла України» Олексій Кучеренко акцентує увагу на  неузгодженості дій щодо встановлення тарифів між Нацкомпослуг та місцевими органами влади. «Ми маємо системну проблему – до кінця не проведена регуляторна реформа. Бо вартість теплової енергії в гігакалоріях затверджує Нацкомпослуг, а встановлення тарифів на опалення для населення залишилось в межах повноважень місцевих органів влади. Треба доводити це до кінця. Тільки в тому разі, коли муніципалітети встановлюватимуть тарифи нижче обґрунтованих витрат, тоді вони мають закладати різницю в бюджет. Тому я бачу прийняття закону логічним. Хоча з іншого боку, муніципалітети можуть запитати, наскільки справедливою є ціна газ для підприємств теплоенергетики. Необхідно використовувати український газ та розробляти тарифну політику на 5 років і поступово підвищувати тарифи на газ до світового рівня», - підкреслює пан Кучеренко.

Але навіть у разі прийняття запропонованої ініціативи в парламенті, такий закон буде дуже складно реалізувати. Якщо при приведенні комунальних тарифів до обґрунтованого рівня їх доведеться підвищувати, то місцеві органи влади будуть стримувати цей економічний процес. Крім того, навіть у разі виключення «політичної складової» з тарифів, місцева влада буде зацікавлена в отримані дотації з держбюджету.

 

Сергій Купін

 
Коментарі (3)
Андрій Осадчий3
24 Квітня 2012 p. 10:07
так и сейчас ст. 31 Закона о "ЖКП" гарантирует право оспаривать в суде убыточный тариф. только кому охота ссориться с властью?
slim2
24 Квітня 2012 p. 23:14
думаю, повсеместная установка индивидуальных приборов учета и, как следствие, возникновение некоторой экономии на уровне потребителей приведет к росту потерь тепловой энергии при транспортировке и уменьшению объемов производства последней, что, при довольно высоком уровне постоянных издержек, все так же негативно скажется на положении дел предприятий ТКЭ. Повсеместная модернизация котельных и замена тепловых сетей - не будем греть землю и насыщать атмосферу углекислым газом! Государство пытается решить проблемы ТКЭ путем переложения их на плечи самой ТКЭ - глядя на абсурд, творящийся в Украине, становиться стыдно и страшно в ней жить.
SERGEY2
25 Квітня 2012 p. 01:09

Справедливо!