Комунальний ревізор

В галузі ЖКГ вже рік діє національний регулятор, який має не тільки встановлювати окупні тарифи, але й перевіряти діяльність комунальників. Що трапляється, коли до монополістів їде ревізор, дізнавалася «У.К.»

Вже майже рік минув з того часу, як своїм указом Президента Віктор Янукович 23 листопада 2011 року створив Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (Нацкомпослуг) – єдиного державного регулятора, на якого покладені також функції з ліцензування діяльності у сфері генерації, транспортування та постачання тепла, а також централізованого водопостачання та водовідведення.

Всі під контролем!

За цей час в житті комунальних підприємств, які підпадають під юрисдикцію Нацкомпослуг, сталися кардинальні зміни, які торкнулися всіх сфер їх діяльності. Мова йде про підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, що надають послуги не менше ніж 40 тис. фізичних осіб або мешканцям двох або більше областей, а також про підприємства з виробництва теплової енергії, обсяг відпуску якої перевищує 20 тис. гігакалорій на рік. Ліцензує та регулює Комісія і діяльність підприємств з транспортування та постачання теплової енергії з теплових мереж і теплових пунктів, щорічний обсяг відпуску якої перевищує 18 тис. гігакалорій.

Якщо раніше контроль за комунальними монополістами з боку обласних державних адміністрацій як органів, що уповноважені були видавати ліцензії, носив суто формальний характер, то з утворенням Нацкомпослуг комунальникам розслаблятися не доводиться. Адже відтепер вони зобов’язані повідомляти регулятора по всі зміни у штаті  підприємства, про зміну статутного капіталу та рух основних засобів підприємства, звітуватися про фінансовий стан та реалізацію послуг споживачам, про рух отриманих коштів за надані послуги тощо. Звичайно, що такі зміни мало сподобалися керівникам, головним бухгалтерам, економістам та фінансистам комунальних підприємств, адже їх відносно спокійне життя, коли можна було працювати за старими схемами, закінчилося.

Однак, попри всі недоліки в роботі Нацкомпослуг та в законодавстві, що регулює її діяльність, всі  підприємства повинні в своїй діяльності керуватися принципом, яким керувалися ще давньоримські юристи, - «dura lex, sed lex» та належним чином виконувати своїх зобов’язання перед Нацкомпослуг. При цьому, маючи право вимагати від регулятора також належним чином виконувати свої повноваження, які надані законодавчими актами, насамперед, вимагати затвердження економічно обґрунтованих тарифів на виробництво та постачання комунальних послуг.

Довіряй, але перевіряй

Окрім повноважень щодо встановлення тарифів на комунальні послуги та ліцензування діяльності у сфері генерації, транспортування та постачання тепла, а також централізованого водопостачання та водовідведення. Законом «Про  державне регулювання у сфері комунальних послуг» Нацкомпослуг наділена повноваженнями по контролю (нагляду) за дотриманням ліцензіатами умов провадження господарської діяльності.

На виконання норм цього закону, у серпні Нацкомпослуг постановами № 283 та № 284 затвердила Порядки контролю за дотриманням ліцензіатами умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення та виробництва, транспортування, постачання теплової енергії. Відповідно до цих порядків контроль за дотриманням ліцензійних умов здійснюється Комісією шляхом аналізу обов’язкової звітності та документів, отриманих від ліцензіатів, чи інших матеріалів, що надходять до Комісії, а також шляхом проведення планових і позапланових перевірок.

Планові перевірки проводяться з урахуванням критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від здійснення господарської діяльності. Періодичність проведення планових заходів, відповідно до річних або квартальних планів перевірок, складає строк не більше ніж 15 робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва – 5 робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Позапланові перевірки здійснюються за наявності підстав, визначених законами «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та «Про ліцензування певних видів господарської діяльності». Зокрема, у  разі надходження до Комісії в письмовій формі звернення від фізичної та/або юридичної особи про порушення підприємством ліцензійних умов. Строк у цьому випадку складає не більше ніж 10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва – 2 робочих днів. Зважаючи на цю норму, комунальним підприємствам доцільно порекомендувати більш уважно опрацьовувати скарги та звернення громадян,  зволікати відповідей на скарги та заяви у формі звичайних «відписок», як це нерідко робиться, адже потім неуважне ставлення до споживача-скаржника може вилитися в позачергово перевірку.

Під час здійснення планової перевірки аналізу підлягають безпосередньо документи, що відображають технологічний процес ліцензіата (технічні паспорти, документація на котельні та свердловини, робочі креслення, плани попереджувальних робіт, технологічні регламенти тощо),  угоди щодо обов'язковою чи добровільного страхування, надання юридичних, консалтингових, інформаційно-консультаційних та інших  послуг, джерела їхнього фінансування та вплив на фінансові показники діяльності ліцензіата. Окрім того, перевірці підлягають питання ведення бухгалтерського обліку окремо за кожним видом діяльності, здійсненні ліцензійної діяльності за принципом економічної доцільності та ефективного витрачання та використання коштів. Комісія проводить аналіз стану розрахунків споживачів за послуги, надає характеристику дебіторської та кредиторської заборгованості, вивчає проведення претензійно-позовної роботи з метою  стягнених боргів зі споживачів-боржників. Регулятор перевіряє також наявність відкритих поточних рахунків зі спеціальним режимом використання для теплопостачальних підприємств та аналізує надходження на них коштів за спожиту теплову енергію від усіх  категорій споживачів (тобто перевірка дотримання ліцензіатами сумнозвісної постанови КМУ від 03.12.2008 року № 1082). При здійсненні позапланової перевірки діяльності монополіста, перелік питань для з’ясування обмежується лише тими питаннями, що зумовили скаргу чи звернення споживача фізичної чи юридичної особи.

Під час здійснення перевірки  ліцензіат зобов’язаний допускати голову та членів комісії з перевірки до її здійснення за умови дотримання Порядку, виконувати вимоги ревізорів щодо усунення виявлених порушень законодавства; надавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення перевірки, відповідно до закону.

Мають право!

В свою чергу, підприємства мають право вимагати від голови та членів комісії з перевірки додержання вимог законодавства; не допускати голову та членів комісії до здійснення перевірки, якщо вона здійснюється з порушенням вимог щодо періодичності проведення перевірок. Ліцензіат може не допустити ревізорів на підприємство, якщо голова або член комісії не надали копії документів, передбачених законом «Про основні засади державного нагляду у сфері господарської діяльності», або якщо надані документи не відповідають вимогам цього закону. Підприємства також мають право оскаржувати неправомірні дії голови та членів комісії з перевірки тощо.

Однак, зловживати цими правами ліцензіату не варто, оскільки при виявленні перешкоджання здійсненню перевірок, несвоєчасного надання інформації, необхідної для виконання покладених на Комісію завдань, порушення ліцензійних умов, уповноважені на те посадові особи Комісії можуть складати протоколи про адміністративні правопорушення у відношенні керівників та посадових осіб підприємств та накладати на них стягнення у вигляді штрафу до 85 тис. грн.

На підставі акту планової (позапланової) перевірки з висновками про порушення ліцензійних умов, протягом 5 робочих днів з дня підписання акта Комісія приймає рішення про усунення виявлених порушень та/або про накладення санкцій. Рішення Комісії оформляються у вигляді розпорядження або постанов про накладення штрафу або анулювання ліцензії.

В тому, що Нацкомпослуг не збирається жартувати з комунальниками, а також в тому, що в господарській діяльності ліцензіатів є багато недоліків та прогалин, за три квартали 2012 року пересвідчилися більше 30 підприємств тепло- та водопостачання  Серед них такі підприємства як ТОВ «Луганськвода», яке було оштрафоване на  5 тис. грн за порушення ліцензійних умов, ДП «Криворізька теплоцентраль» (оштрафоване на 10 тис. грн.), ДП «Південна залізниця» (штраф 10 тис. грн.) за порушення умов на водопостачання та водовідведення.

Для того, щоб мінімізувати ризики підприємств під час здійснення перевірок необхідно вимагати від ревізорів чітко дотримуватися вимог затверджених Порядків. Самим ліцензіатам не лінуватися, а все ж таки раз на півроку здійснювати внутрішню ревізію та інвентаризацію основних засобів, і повідомляти Нацкомпослуг про всі зміни, що відбулися, уважно опрацьовувати скарги та заяви споживачів. Треба зрозуміти, що відтепер саме від Нацкомпослуг залежить їхня подальша доля, і тому варто шукати компромісні рішення у взаємовідносинах з органом, який затверджує тариф – джерело життя комунальних підприємств. 

 
Коментарі (0)