Технічне переобладнання підприємств ЖКГ, оптимізація схем тепло-і водопостачання населених пунктів, оснащення приладами обліку та регулювання обсягів води, тепла вимагають чималих капіталовкладень. Більшість діючих тарифів для населення не тільки не враховують інвестиційної складової, але навіть не забезпечують покриття собівартості виробництва і надання житлово-комунальних послуг.
Більшість підприємств ЖКГ в Україні не в змозі за власні кошти профінансувати програму комплексного технічного переоснащення підприємств, а часткова і епізодична реконструкція окремих об'єктів не вирішують проблеми кардинального здешевлення вартості послуг та підвищення їх якості.
Потенційно можливими джерелами інвестицій в основний капітал підприємств ЖКГ можуть розглядатися кошти державного та місцевих бюджетів, власних коштів підприємств та залучені інвестиції. Однак реальне використання всіх цих джерел сьогодні стримується обмеженістю ресурсів місцевого самоврядування і самих підприємств, невизначеністю регуляторної бази, недосконалістю
тарифного регулювання, відсутністю економічних і матеріальних стимулів. У теж час існує величезний внутрішній інвестиційний резерв на рівні місцевої влади та комунальних підприємств, який сьогодні практично не використовується - це потенціал енергозбереження. Його реалізація як «обмінного товару» для залучення інвестицій, практично не вимагає додаткових фінансових ресурсів і стримується тільки відсутністю необхідної нормативно-правової та регуляторної бази.
Під регулюванням суб'єктів господарської діяльності розуміють вплив на економіку підприємства з боку відповідних керуючих і регулюючих органів з метою підтримки економічних процесів на оптимальному рівні і для запобігання і придушення несприятливих явищ. У широкому сенсі слова, регулювання включає в себе компоненти прогнозування, планування, фінансування, бюджетування, оподаткування, кредитування, адміністрування, обліку і контролю.
У централізованій економіці регулювання здійснюється за допомогою переважно директивних, розпорядчих методів, а в ринковій - шляхом використання в основному ринкових механізмів (економічних регуляторів). Відповідно до цього, розрізняють директивне регулювання, економічне регулювання і ринкове саморегулювання. Економічне регулювання передбачає обов'язкову наявність економічних і матеріальних стимулів для досягнення поставлених цілей. У будь-якому випадку, основною метою регулювання має бути відстоювання суспільних і державних інтересів. У теорії розрізняють два способи регулювання: регулювання по неузгодженості (відхилень) і по критичним (граничним) параметрами. У першому випадку регулювання будується на принципі обліку зворотного зв'язку і виникнення неузгодженостей. У другому - регулювання проводиться при досягненні регульованих параметрів рівня (границі), визнаного критичним.
За своєю економічною суттю ринки комунальних послуг є природними монополіями, що робить виправданим і необхідним застосування всіх можливих форм регулювання діяльності комунальних підприємств на цих ринках. Прагнення суб'єктів природних монополій максимізувати власний прибуток, а не суспільний добробут неминуче призводить до втрат для суспільства. Тому і виникає потреба в регулюванні їх діяльності для збалансування інтересів підприємств і споживачів.
Регулювання, в першу чергу, покликане забезпечувати підвищення рівня суспільного добробуту, встановлення справедливої норми прибутку для суб'єктів природних монополій та захист споживачів від випадків зловживання монопольним становищем. При цьому встановлені регулюючим органом ціни і тарифи на вироблені та надані послуги повинні стимулювати залучення інвестиційних ресурсів для розвитку сфери комунальних послуг, яка характеризується великими капітальними витратами. Регулятор не повинен допускати економічно необгрунтованого
підвищення цін і зниження якості чи обсягів надаваних комунальними підприємствами послуг, що означає необхідність надання послуг відповідної якості за справедливими, зрозумілим і доступним для населення, в тому числі і самого бідного, цінами. Якщо ж соціальна політика уряду або органу місцевого самоврядування передбачає дію тарифів, які не враховують економічно обгрунтованих витрат, то регулятор зобов'язаний буде компенсувати різницю.
Регуляторна система для комунальних підприємств, яка сьогодні створюється в Україні, повинна чітко визначати правила гри на монопольних ринках, зменшуючи ризики входження на ринок для приватного інвестора і, відповідно, вартість капіталу. Затверджені і контрольовані регуляторним органом правила і процедури здійснення діяльності повинні запобігати проявам корупції та політично мотивовані втручання влади у діяльність підприємств.
Економічне регулювання в умовах ринкової економіки не є поверненням до методів планової економіки - централізованого розподілу державою ресурсів і планування господарської діяльності підприємств. Необхідність державного втручання в умовах ринкової економіки виникає на будь-яких ринках, де через об'єктивні причини неможлива конкуренція. Процедура
регулювання ЖКГ має свою специфіку і повинна розділятися на три основних взаємопов'язаних процесу: законодавче підкріплення і розподіл регуляторних повноважень (з можливим оскарженням будь-яких регуляторних рішень у судах), впровадження регуляторних рішень в практику і дерегулювання. Іноді ці процеси йдуть послідовно, а іноді і паралельно, як, наприклад, в галузі ЖКГ, де встановлення ринкових відносин почалося одночасно з демонтажем централізованого, суто директивного регулювання.
Серед основних проблем регулювання діяльності суб'єктів природних монополій ЖКГ в Україні сьогодні можна виділити нечіткий розподіл регуляторних повноважень між центральними і місцевими органами влади, між місцевими виконавчими і представницькими органами влади (органами місцевого самоврядування), а також розподіл компетенції між органами, які здійснюють управління майном, розробку і реалізацію державної та регіональної політики а галузі регулювання діяльності природних монополій. Через відсутність необхідної нормативно-правової бази, недостатнього професіоналізму, упередженості або непрозорості регуляторних рішень ще не створені умови, за яких комунальні підприємства були б зацікавлені розширювати доступність і якість наданих ними послуг, підвищувати ефективність господарської діяльності або здійснювати капітальні інвестиції в модернізацію основних фондів . У деяких випадках уряд і органи місцевого самоврядування змушені були навіть повертати у державну чи комунальну власність раніше приватизовані підприємства або ж розривати контракти на передачу цих підприємств в оренду (концесію).
За матеріалами Інституту загальних проблем енергетики НАН України