ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГПроблеми тарифного регулювання у ЖКГ

Проблеми тарифного регулювання у ЖКГ

Найважливішою умовою становлення ринкових відносин в системі житлово-комунального господарства є створення адекватної системи формування тарифів на житлово-комунальні послуги. На яких принципах ця система має грунтуватись, вивчали в У.К.

Значним джерелом фінансових ресурсів є зниження витрат на утримання житлово-комунальної сфери. Концепція реформи ЖКГ визначає цю задачу як одну з основних. Як показує міжнародна практика, без вдосконалення тарифної політики, без розвитку конкурентних засад у сфері надання послуг і використання заходів антимонопольного регулювання, без забезпечення державного, муніципального та громадського контролю, до того ж, в умовах недостатньої забезпеченості бюджетними коштами і обмеженої платоспроможності громадян - завдання реформи реалізовані не будуть.

Експертні оцінки, а також результати проведених у деяких містах перевірок на підприємствах-монополістах, що свідчать про наявність суттєвих резервів для зниження витрат у виробництві житлово-комунальних послуг. За існуючими оцінками, зниження витрат на 15-20% може бути досягнуто лише за рахунок проведення суто технічних заходів: перевірок умов укладення та виконання договорів; обґрунтованості статей розрахунку собівартості, що включаються в переході на конкурсне розміщення замовлень. Подальше зниження бюджетних витрат на утримання житлово-комунального господарства може бути досягнуте за рахунок модернізації інженерної інфраструктури, і лише в останню чергу за рахунок підвищення частки платежів населення за умови зростання добробуту і платоспроможності громадян.

Читайте також: Як формується вартість послуг ЖКГ?

Рішення завдання ресурсозбереження здатне значно скоротити витрати на утримання житлово-комунальної сфери, і тим самим поповнити місцеві бюджети фінансовими ресурсами.

Термін окупності ресурсозберігаючих проектів муніципального рівня становить 3-5 років. Однак, більшість муніципальних утворень не володіють необхідними власними коштами для реалізації цих проектів. Створення сприятливих умов для фінансування впровадження ресурсозберігаючих технологій представляється доцільним.

В умовах становлення ринкових відносин в систему житлово-комунального господарства включаються трансформація форм власності, розвиток конкурентних відносин, формування системи договірних відносин в галузі і створення соціальної політики, спрямованої на захист малозабезпечених верств населення. Найважливішою умовою є створення адекватної системи формування тарифів на житлово-комунальні послуги. Це обумовлено тим, що першочерговим завданням реформування житлово-комунального господарства є поетапне скорочення державних витрат на дотації ЖКГ, що, можливо, здійснити двома шляхами: зниженням вартості наданих житлово-комунальних послуг і збільшенням частки платежів населення за комунальні послуги. Щоб дотримати інтереси всіх суб'єктів, тарифна політика має бути досить гнучкою і необхідно подолати історично сформовані тенденції.

Протиріччя між існуючою системою тарифного регулювання та вимогами ринкової економіки полягає в тому, що у підприємств ЖКГ відсутня економічна зацікавленість в реалізації своїх послуг відповідно до запитів споживачів щодо обсягу, якості і режиму споживання послуг. Непідготовленість підприємств ЖКГ до роботи в системі ринкових відносин пояснюється тим, що в даний момент їх економічні інтереси реалізуються при низькій відповідальності на всіх рівнях управління, що особливо наочно проявляється в існуючій тарифній політиці.

В умовах планово-розподільної системи, коли плата за енергоресурси була незначною, а більшість підприємств існувало безбідно, це не викликало особливих проблем. Сьогодні ситуація змінилася. Ціни на енергоресурси наблизилися до світових, а тарифи для підприємств перевищили світові. Становище ускладнюється тим, що енерговитрати вітчизняних підприємств в три рази вище зарубіжних, а ціни на відповідну продукцію, не перевищують світові.

Система тарифного регулювання повинна забезпечувати підприємствам житлово-комунального господарства необхідний їм для реалізації виробничих та інвестиційних програм обсяг фінансових ресурсів. Однак у сучасних умовах такий підхід часто вступає в протиріччя з цілями державної соціальної політики. У зв'язку з цим, необхідно, щоб тарифна політика реалізовувала наступні основні принципи:

1. Повне відшкодування витрат всім учасникам процесу надання житлово-комунальних послуг кінцевим споживачам. З економічної точки зору цей принцип досить очевидний - регульоване підприємство повинно отримувати фінансові ресурси в обсязі, достатньому для компенсації всіх вироблених їм обґрунтованих витрат.

Читайте також: Тарифи ЖКГ в європейських умовах

2. Принцип оптимізації інтересів всіх сторін. Процес встановлення тарифів зачіпає інтереси великої кількості сторін (власника майна, регульованого підприємства, споживачів, інвесторів). Ці інтереси суперечливі, і одне з основних завдань системи тарифного регулювання - забезпечити в ході встановлення тарифу облік і збалансованість цих інтересів. У процесі формування тарифу на житлово-комунальні послуги необхідно знайти компроміс між технічними завданнями і фінансовими потребами постачальників послуг та платоспроможним попитом споживачів.

3. Послідовність і прогнозованість зміни тарифів. Це вимога переслідує виконання трьох цілей. По-перше, це створює ситуацію визначеності щодо майбутніх грошових потоків підприємства, що знижує ризики інвестування в нього. По-друге, протягом регульованого періоду підприємство може проводити заходи щодо зниження витрат, а отриману економію витрачати на свій розсуд. По-третє, дана міра буде сприяти передбачуваності зміни тарифу на комунальні послуги для споживачів.

4. Однією з основних проблем існуючої системи тарифного регулювання державних комунальних підприємств є те, що рішення про встановлення тарифів найчастіше диктується не стільки економічними причинами, скільки політичними мотивами. Цю проблему можна вирішити, використовуючи відповідні принципи і процедури тарифного регулювання. В першу чергу це досягається підвищенням відкритості процесу формування та затвердження тарифів. 

 
Коментарі (1)
Sergiy
05 Грудня 2013 p. 14:18
Як Ви човна назвете так він і поливе!Закон поганий але він закон!Отже беручись аналізувати проблему необхідно вивчити матеріально - технічну базу.Без цього будуть не правильно поставлені питання та ще гірші надані відповіді.Комунальні послуги не є монопольним видом діяльності і до чого тут антимонополльне регулювання.Виробництво Ж.К.П. термін який не має законодавчого визначення.Отже теплоенергетика та водопостачання закінчуться на межі будинку, а в будинку теплову енергію та питну воду ефективно мають використати співвласники будинку або найнятий для забезпечення комфортних умов проживання субєкт господарської діяльності.Не дотримуючись основних постулатів важко давати рекомендації та коментувати їх актуальність.