ГоловнаПублікаціїПитання експертуПроблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 11

Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 11

ІА «Україна Комунальна» продовжує цикл щотижневих публікацій в форматі запитання-відповідь, в рамках яких наші експерти дають кваліфіковані відповіді на запити читачів щодо актуальних проблем та питань у сфері житлово-комунального господарства.
Новини по темі

Цього тижня на запитання відповідає експерт  ІА «Україна Комунальна»Андрій Осадчий.

Запитання 1. Гість

Чи потребує постанова КМУ №869 (яка фактично відміняє постанову №529) при розробці тарифу на «Послуги з утримання будинків споруд,та прибудинкових територій», зменшення кількості послуг за побажанням мешканців будинку,якщо ні,то які правові підстави ?

Відповідь експерта:

Відповідно до цього нового Порядку формування тарифів Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід’ємною частиною договору про надання послуг.

Інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.

В таких нововведеннях є позитивний для споживачів момент – тариф розраховується ЖЕКом окремо за кожним будинком, а це значить, що відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політки в сфері господарської діяльності» перш ніж затвердити тариф міська рада або виконком спільно з ЖЕКом мають провести громадські слухання в кожному окремому будинку, це дасть можливість споживачам внести пропозиції щодо захисту своїх прав.

Але є момент і негативний. Знову органу місцевого самоврядування надано право при затвердженні тарифів ЖЕКам відступати від Типового переліку послуг, затвердженого КабМіном і не включати окремі послуги до структури тарифу, враховуючи або економічну, або політичну доцільність. Тут вже споживач ніяким чином вплинути на рішення міськради чи виконкому не зможе.

Запитання 2. Гість

Для того, щоб мешканці будинків ЖБК отримували субсидії, хто повинен (крім загальних зборів власників квартир), затверджувати внески (тарифи) по квартплаті в ЖБК?

Відповідь експерта:

ЖБК  не є виконавцем житлово-комунальних послуг, а тому посилаючись на законодавчу базу бачимо, що вони не можуть мати тарифів, тим більше узгоджувати внески на утримання будинків та прибудинкових територій з ким  не будь, крім загальних зборів своїх членів.

Ст. 1 Закону від 10.07.03 р. N 1087-IV «Про кооперацію» визначає поняття «членський внесок» як неповоротний грошовий внесок, який періодично сплачується членом кооперативного об’єднання для забезпечення поточної діяльності кооперативу. А також визначає поняття цільові внески, вступні внески.

Перелік витрат встановлюється за рішенням загальних зборів. Але такий перелік повинен включати витрати, здійснення яких є обов’язковим з урахуванням Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу від 17.05.05р. № 76.

Крім того, ст. 37 цього Закону чітко визначена заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування у фінансово-господарську та іншу діяльність кооперативних організацій, крім випадків, прямо передбачених законом.
Отже, узгодження внесків в ЖБК не є прямою нормою законодавства.

Запитання 3. Гість

Що робити якщо «Жилкомсервіс» в Харкові 2 роки відмовляється чистити каналізацію в підвалі, мотивуючи що треба міняти трубу, а трубу не міняють тому-що у них на це немає грошей?

Відповідь експерта:

В разі ненадання або надання послуг Виконавцем неналежної якості споживач має право викликати його  представника  для  складення  та  підписання акта-претензії  споживача,  в  якому  зазначаються  строки,  види, показники порушень тощо. Це право гарантовано ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Зокрема, Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше ніж протягом двох робочих днів. У разі  неприбуття  представника  виконавця  у визначений цим договором  строк  або  необґрунтованої  відмови від підписання акт-претензія  вважається дійсним,  якщо його підписали не менш як два інших споживачі. Акт-претензія подається виконавцеві, який вирішує протягом  трьох  робочих  днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві  обґрунтовану  письмову  відмову  в задоволенні його претензій.  Спори між  сторонами  розв'язуються  шляхом  проведення переговорів або у судовому порядку.

Запитання 4. Гість

Добрий день! Скажіть будь-ласка! Мій будинок обслуговує ЖЕК. Я проживаю на 9 поверсі у київській багатоповерхівці. Зранку і ввечері у будні дні завжди немає води, чутно тільки як повітря йде із кранів. На вихідні вода є, але напору немає. Раніше такого не було. Як правильно звернутись в ЖЕК, щоб вони оперативно налагодили нормальну подачу води, хоча б вранці і ввечері подавали більший напір води? Адже вони знають про цю проблему, бо інші мешканці вже звертались?

Відповідь експерта:

Щоб уникнути зайвих витрат на оплату послуг з водопостачання найперше, що потрібно зробити – це поставити лічильники холодної та гарячої води, так Вам припинять нараховувати за нормативним споживанням. По -друге, відповідно до ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» Вам гарантоване право викликати  представника  водопостачальної організації для  складення  та  підписання акта-претензії, яка буде підставою для перерахунку оплати за неякісно надані послуги, адже Абзаци перший і другий п. 7 Порядку проведення перерахунків розміру плати  за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 року № 151, зобов’язують провести виробника/виконавця послуг з централізованого холодного водопостачання перерахунок за наявності перерв  у  цілодобовому  централізованому постачанні холодної води тривалістю понад 6 годин на  добу.

Запитання 5. Гість

Чи можливо, відповідно до нового порядку формування тарифів на житлово-комунальні послуги, затвердженого постановою КМУ від 01.06.2011 №869, який містить деякі зміни та нові вимоги Податкового кодексу України, затверджувати комунальним підприємствам, які є спільною власністю територіальних громад області (не є ліцензіатами НКРКП) нові тарифи на житлово-комунальні послуги: з водопостачання і водовідведення, з централізованого опалення та постачання гарячої води шляхом коригування складових частин структури цих тарифів: збільшення вартості енергоносіїв та росту заробітної плати. Чи можливе коригування більш, ніж однієї статті?

Відповідь експерта:

Механізм коригування тарифів на послуги запроваджується у разі, коли протягом строку дії таких тарифів змінюються ставки податків і зборів (обов’язкових платежів), рівень заробітної плати у виконавця відповідно до законодавства, Генеральної та галузевої угод, ціни (тарифи) на паливно-енергетичні та матеріальні ресурси.

Коригуванню підлягають лише складові витрат, за якими відбулися цінові зміни у бік збільшення (зменшення), що сприятиме забезпеченню економічної обґрунтованості та прозорості запровадження механізму коригування тарифів на послуги. Таким чином, діюче законодавство передбачає можливість коригування одразу за декількома складовими.

Формально нічого не заважає Вам коригувати свої тарифи, якби не одне але…Форма власності у Вашого підприємства – спільна власність сіл, селищ, міст області, тобто діяльність Ви свою здійснюєте на декількох адміністративних територіях, а відповідно до листа НКРЕ від 17.09.2010 року «Щодо розподілу обов’язків» коригування тарифів на послуги таких підприємств здійснюється НКРЕ (НКРРКП).

Від редакції:

Шановні користувачі порталу ІА «Україна Комунальна»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них.

Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.

 
Коментарі (0)