ГоловнаПублікаціїАналітика Споживач ЖКГ завжди правий?

Споживач ЖКГ завжди правий?

Кілька загальних правил поведінки у житлово-комунальних ситуаціях. Що робити, якщо вам відключили воду і електрику, чи платити за неіснуючі послуги і як налагодити відносини з ЖЕКом.

Відключення споживача від енергопостачання

Закон № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги» зобов'язує споживача своєчасно розраховуватися за житлово-комунальні послуги, до числа яких належить і енергопостачання. Якщо споживач не буде вчасно платити за послуги, електроенергію можуть відключити. Так, відповідно до Правил користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів № 1357 (далі-Правила), енергопостачальник може відключити споживача за порушення термінів сплати за спожиту електроенергію. Примітно те, що відключити можуть навіть за заборгованість, що утворилася за один місяць. Але перш ніж здійснити відключення, енергопостачальник повинен попередити про це споживача у письмовій формі. Після отримання повідомлення у споживача є 30 днів для того, щоб оплатити заборгованість, що утворилася. Якщо він цього не зробить, йому можуть відключити електроенергію. Звертаємо увагу споживачів на те, що Правила забороняють відключення електричної енергії перед вихідними та святковими днями.
 
Відновлення подачі електроенергії виробляється за умови оплати споживачем заборгованості, а також збитків, завданих енергопостачальнику, включаючи витрати по підключенню. Міських споживачів підключають протягом 3 днів після оплати, а сільських-протягом 7 днів.

 
Як видно з наведеного, Правила дуже строгі. Тому платити потрібно вчасно. Якщо кошти на оплату споживаної електроенергії відсутні, слід використовувати надану Правилами можливість звернутися із заявою до енергопостачальника щодо укладення договору про реструктуризацію заборгованості. Факт неплатоспроможності споживача повинен підтверджуватися відповідними документами (довідками про склад сім'ї, доходи). При цьому слід пам'ятати, що порушення умов договору про реструктуризацію заборгованості (наприклад, недотримання термінів оплати заборгованості) також є підставою для відключення споживача від енергопостачання.

Чи платити за відсутність тепла і гарячої води?

Відповідно до ст. 20 закону «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право на своєчасне і якісне отримання житлово-комунальних послуг. У разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості споживач має право на зменшення розміру оплати.
 
Звернемося до Правил надання послуг централізованого опалення, подачі холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабміну № 630 (далі - Правила). У додатку до Правил містяться вимоги щодо кількісних і якісних показників послуг та зменшення розміру оплати у разі їх відхилення. Так, при централізованому опаленні температура повітря в житлових приміщеннях (за умови їх утеплення) повинна бути не нижче 18°С, у кутових кімнатах - не менше 20°С. Якщо температура буде нижче цих показників, споживач має право на зменшення плати на 5% за кожен градус відхилення від 18°С до 12°С (у кутових кімнатах - від 20°С до 14°С) протягом усього періоду відхилення. При температурі в житлових приміщеннях нижче 12°С (у кутових кімнатах - нижче 14°С) оплата за опалення не проводиться.
 
При централізованому постачанні гарячою водою нормативи температури води в точці розбору повинні бути не менше ніж 50°С і не більше ніж 75°С. При температурі води 45-49°С споживач має право на зменшення плати за весь період відхилення на 10%. При температурі 40-44°С оплата зменшується на 30% за весь період відхилення. Якщо температура води нижче 40°С, оплата не проводиться за весь період відхилення.
 
Якщо температура повітря і гарячої води не буде відповідати встановленим показникам, споживач запрошує представника виконавця для складання та підписання акта-претензії. Представник повинен з'явитися до споживача не пізніше двох робочих днів. Якщо він не з'явиться в зазначений строк або відмовиться підписати акт, він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі. Звертаємо увагу споживачів на те, що в акті, який складається в довільній формі, повинні бути вказані параметри порушення якості, а також дата початку ненадання послуги або надання її у неналежній якості, період порушення. Акт-претензія є підставою для перерахунку розміру плати за комунальні послуги, він складається у двох примірниках для кожної із сторін. Споживач передає акт-претензію виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або вручає споживачу обгрунтовану письмову відмову в задоволенні пред'явлених вимог. У разі необгрунтованої відмови виконавця від проведення перерахунку споживач має право звернутися до суду. Нагадуємо споживачам, що за позовами, пов'язаними з порушенням споживчих прав, вони звільняються від сплати державного мита.

Відмовили в обслуговуванні

Згідно зі ст. 16 закону «Про житлово-комунальні послуги» комунальні послуги надаються споживачеві безперебійно. Однак, у випадку аварійних ситуацій, а також у разі виникнення стихійних лих та надзвичайних ситуацій надання комунальних послуг може бути призупинено без попереднього повідомлення споживача.
 
 
При необхідності проведення планово-попереджувальних ремонтів споживачі повинні бути проінформовані через засоби масової інформації не менш ніж за 10 днів. У повідомленні вказується причина та строк перерви в наданні послуг.
 
Що робити, якщо на заявку про виконання будь-яких послуг ЖЕК відписується в стилі «роботи будуть виконані за сприятливих умов і наявності матеріалів»?
 
Контроль за дотриманням стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до ст. 9 закону «Про житлово-комунальні послуги» здійснюють: 
  1. Центральні органи виконавчої влади та інші спеціально уповноважені органи виконавчої влади;
  2. Органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зокрема, відповідно до ст. 5 вищезазначеного закону до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства входить забезпечення контролю за дотриманням виконавцями/виробниками житлово-комунальних послуг стандартів, нормативів, норм, порядків і правил та видання приписів щодо усунення порушень у межах, встановлених законодавством.
 
А органи місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг відповідно до ст. 7 закону «Про житлово-комунальні послуги» зобов'язані забезпечити населення житлово-комунальними послугами необхідного рівня та якості, а також здійснювати контроль за дотриманням законодавства щодо прав споживача у сфері житлово -комунальних послуг. 

У матеріалі були використані дані Спілки споживачів України

 
Коментарі (0)