Тепло на особливих умовах

Держава планує встановити єдині правила ліцензування діяльності теплопостачальних підприємств. Разом з тим самі підприємства подібні ініціативи сприймають неоднозначно

Держава планує встановити єдині правила ліцензування діяльності теплопостачальних підприємств. Для цього пропонується чіткіше розмежувати повноваження Національного регулятора у сфері комунальних послуг та місцевих органів влади, видавати дозволи на здійснення діяльності підприємствам лише за наявності систем обліку ресурсів. Разом з тим самі підприємства подібні ініціативи сприймають неоднозначно.

Розділяй і володарюй

Національна комісія, що здійснює держрегулювання в сфері комунальних послуг, оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті проект постанови «Про затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання теплової енергії». Документом Комісія має намір врегулювати правовідносини, що стосуються дій Нацкомпослуг та обласних держадміністрацій з видачі дозволів на здійснення діяльності теплопостачальних підприємств. Зокрема, пропонується, що ліцензувати діяльність великих компаній, які щорічно поставляють споживачам не менше 18 тис. гігакалорій, буде Нацкомпослуг. Постачальникам, що надають менший обсяг ресурсу, дозвіл видаватимуть місцеві органи влади.

У прес-службі Нацкомпослуг «У.К.» пояснили, що в разі ухвалення документа, регулятор буде ліцензувати діяльність підприємств, що постачають теплову енергію в двох і більше областях. Така норма необхідна для того, щоб «виробити єдині правила гри на ринку», повідомили в комісії.

У проекті постанови також зазначається, що ліцензійні умови розроблені відповідно до Законів України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про теплопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», постанови КМУ від 04.07.2001 № 756 «Про затвердження переліку документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності».

Читайте також: Комунальні підприємства та Нацкомпослуг: нерівний шлюб та гра в одні ворота. Частина 1

Нагадаємо, згідно з оприлюдненим Нацкомпослуг переліком, ліцензіатами комісії, які здійснюють лише постачання теплової енергії, є 97 підприємств. А таких, що здійснюють три види діяльності (виробництво, транспортування, постачання) – 115 компаній.

При цьому в проекті постанови прописуються норми урядової постанови № 1082, яку було оскаржено учасниками ринку теплової енергетики в суді. Зокрема, однією з умов ліцензування є необхідність відкриття в уповноваженому банку рахунку зі спеціальним режимом використання, на який автоматично зараховуються кошти, що надходять від сплати за теплову енергію від споживачів, і надалі спрямовуються на оплату за природний газ.

Варто зазначити, що пунктом 2.1.9. документа визначено, що умовою для видачі підприємству ліцензії є «недопущення перехресного субсидування». Таке перехресне дотування відбувається у зв'язку з тим, що населення, будучи найбільшим споживачем теплової енергії, платить за неї за тарифами нижче обґрунтованого рівня. Таким чином, фінансове навантаження лягає на непобутових абонентів, які сплачують обґрунтовану вартість тепла. У зв'язку з цим пункт 2.1.9 варто розуміти так, що для отримання ліцензії постачальник тепла повинен подавати органу, що видає ліцензію, вже економічно обґрунтовані тарифи для населення.

Тепло рахунок любить

Не менш важливою умовою здійснення господарської діяльності з постачання теплової енергії є наявність приладів для вимірювання параметрів теплоносія. Вимогу щодо встановлення технологічного обліку на підприємствах було озвучено урядом ще в листопаді 2011 року. Тодішній віце-прем'єр Андрій Клюєв пообіцяв підприємствам, які не мають обліку ресурсів, що відпускаються, позбавляти їх ліцензії та урізати видачу газових лімітів в опалювальний сезон. Однак учасники ринку по-різному бачать сенс установки лічильників для технологічного обліку теплової енергії.

За словами одного з керівників теплопостачального підприємства, який побажав залишитися неназваним, установка приладів технологічного обліку підприємствам не потрібна. «Встановлення лічильників – ні до чого. Я виставляю споживачам стільки, скільки отримую теплової енергії. Жодна зайва сота гігакалорії не лягає фінансовим тягарем на побутових споживачів», - повідомив генеральний директор одного з теплоенерго.

Читайте також: Тарифи захищатимуть у суді

У Луганську ж готуються до нових ліцензійних умов і вже займаються проектуванням установки теплолічильників. «Так, ми знаємо, що за новими ліцензійними умовами необхідна установка лічильників. Вже зараз ми займаємося проектуванням установки лічильників тепла. Загальні витрати на проектування, саме устаткування і монтаж становлять близько 16 мільйонів гривень», - повідомив директор Луганського міського комунального підприємства «Теплокомуненерго» Олексій Русаков.

«Якщо ми йдемо до цивілізованого ринку, необхідно встановлювати лічильники і на виході, і на вході (у житловому фонді). За допомогою лічильників на виході ми зможемо визначати собівартість теплової енергії, втрати в теплових мережах і необхідну потужність обладнання. Так і повинно бути. З іншого боку наявність побудинкового лічильника змусить споживачів утеплювати свої будинки, проводити інші енергозберігаючі заходи. Зараз в Житомирі вже більше 90% будинків обладнані побудинковими лічильниками тепла», - повідомив директор КП «Житомиртеплокомуненерго» Дмитро Рогожин.

 

Сергій Купин, Марія Цатурян

 
Коментарі (0)