ГоловнаПублікаціїОСББРеформа для проформи

Реформа для проформи

Кажуть, державу роблять сильнішою ті реформи, які не змогли її вбити. Аналогічна ситуація і в галузі ЖКГ, особливо в секторі житлової політики. Як виконувалися завдання ключових реформ у цій сфері, з'ясували експерти.

В українських реаліях інтереси більшості споживачів, які мешкають у багатоквартирному житловому фонді, представляють органи місцевого самоврядування, – призначаючи для обслуговування неефективні ЖЕКи. У результаті такого господарювання житловий фонд старіє, а якість житлово-комунальних послуг залишається досить низькою. До того ж зростає рівень незадоволення українців та посилюється соціальна напруга у суспільстві. 

У більшості країн світу житловий ринок розвивається за рахунок конкуренції (яка стимулює зростання якості послуг за розумними цінами). Попит на цьому ринку представлений об’єднаними споживачами (ОСББ), пропозиція – управителями (керуючими компаніями), які на конкурсних засадах виборюють в споживачів право управляти/обслуговувати їхній будинок. 
 
Cпроби реформувати відносини на ринку житлової галузі задекларовані у Законі України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки» від 24 червня 2004 року, 11 червня 2009 року (надалі – Програма реформування), а також у Програмі економічних реформ Президента на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» і Національних планах дій щодо її впровадження на кожен рік (надалі – Програма Президента).

Основними завданнями обох документів визначено: 

• створення конкурентного середовища на ринку послуг ЖКГ (станом на початок 2013 року в Україні повинно діяти 20,14 тис. ОСББ та 50% площі усього житлового фонду обслуговуватися приватними керуючими компаніями (управителями); 
• стимулювання технічної й технологічної модернізації й підвищення ресурсо- і енергоефективності ЖКГ (зменшення частки старих і аварійних теплових мереж з 15,7% до 12%; зниження споживання природного газу на 15% до 2014 року; забезпечення 100% обліку спожитих послуг).

Очікувалося, що в результаті реалізації Програми реформування:

• завершиться розроблення необхідних нормативно-правових актів, що забезпечать стале функціонування галузі в ринкових умовах господарювання (а саме - створення сприятливих умов для створення та діяльності ОСББ та створення інституції управителя);
• будуть створені сприятливі умови для залучення позабюджетних коштів у розвиток об'єктів житлово-комунального господарства та ефективний механізм подальшого його реформування із залученням іноземних інвестицій, кредитів, коштів фізичних і юридичних осіб;
• населення отримає житлово-комунальних послуги належної якості відповідно до вимог національних стандартів, гармонізованих з міжнародними або регіональними; 
• підвищиться рівень мотивації громадян до участі в прийнятті рішень у житловій сфері, держава забезпечить захист прав споживачів, їх своєчасне інформування з питань своїх прав та обов'язків; 
• суспільство підтримуватиме виконання основних завдань у рамках реформи житлово-комунального господарства.
Для досягнення цих результатів Програмою реформування визначено комплекс заходів інституціонального (вдосконалення роботи структурних підрозділів центральних та місцевих органів влади, що опікуються питаннями реформування), нормативно-правового (розробка та прийняття нормативно-правових актів), науково-технічного (виконання наукових розробок на замовлення Мінрегіону за бюджетні кошти), організаційного (проведення навчань, семінарів, кругли столів тощо) та фінансового (фінансування з державного бюджету «пілотних проектів» з модернізації житлового фонду, створення фінансових механізмів для залучення позабюджетних коштів для підвищення енергоефективності галузі) характеру.
 
Забезпечувати взаємодію та організацію діяльності міністерств, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, пов'язаних з виконанням Програми реформування, повинна Міжвідомча комісія з проведення реформування житлово-комунального господарства на чолі з Віце-Прем'єр-Міністром. Контроль за виконанням Програми реформування на держаному рівні повинні здійснювати центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства (Мінрегіон). та інші центральні органи виконавчої влади. Мінрегіон щороку повинен подавати Кабінету Міністрів України інформацію про хід виконання завдань, визначених Програмою. Кабінет Міністрів України щороку не пізніше 1 травня повинен подавати Верховній Раді України звіт про стан виконання Програми. Громадські організації можуть здійснювати громадський контроль.
 
Програма Президента, в основному, повторює завдання Програми реформування, але додатково передбачає ще й реформування системи соціальної підтримки й посилення її адресності. Координаційну функцію із забезпечення реалізації виконання Національного Плану Дій було покладено на Комітет економічних реформ при Президентові України, у якому створено підгрупу «Реформа житлово-комунального господарства».
В результаті утворилися аж два координаційні органани. Один – з реалізації Програми реформування, інший – з реалізації програми Президента. Однак, роботу жодного з них не можна вважати задовільною. Після скасування посади профільного Віце-Прем’єр-Міністра у 2011 році, Міжвідомча робоча група залишилася лише на папері. Комітет економічних реформ продовжує діяти, однак, по-факту, єдиного підходу до реформування галузі у владних інституцій протягом 2009-2012 років не було. Як і не відбувалося публічного звітування щодо стану реалізації житлово-комунальної реформи.
 
Як наслідок, більшість заходів, передбачених і Програмою реформування ЖКГ, і Програмою Президента, не було виконано або було здійснено формально.

Протягом 2009-2012 років не відбулося:

  • вирішення питання відшкодування пільг та субсидій для мешканців будинків, де створено ОСББ
  • внесення змін до законодавства України, яке б забезпечило вирішення нагальних проблем в роботі ОСББ;
  • прийняття законодавчої бази, що регулює діяльність управителів (керуючих компаній);
  • прийняття законодавчої бази щодо особливостей здійснення права власності у багатоквартирному будинку;
  • запровадження адресної монетизованої системи надання пільг та субсидій;
  • затвердження типових договорів про надання житлово-комунальних послуг;
  • внесення змін до Наказу №60 Держжитлокомунгоспу від 25.04.05 щодо визначення «виконавця» житлово-комунальних послуг;
  • врегулювання питань, пов’язаних з експлуатацією, реєстрацією, технічним наглядом та капітальним ремонтом ліфтів, газових внутрішньобудинкових мереж;
  • внесення змін до нормативно-правових актів стосовно скасування державної реєстрації права власності  на багатоквартирний будинок його попереднього власника у разі 100% приватизації чи відчуження в інший спосіб квартир;
  • розробки окремого КВЕДу для ОСББ.

У процесі вирішення знаходяться такі питання:

  • розробка типових договорів про надання ЖКП; 
  • розробка механізму надання ОСББ пільгових кредитів, у тому числі за участю державних банків. Механізм державної підтримки «пілотних проектів» з енергозбереження та модернізації системи управління у житловому фонді, який реалізовувався у 2010-2011 роках, виявився неефективним;
  • приведення внутрішніх нормативно-правових актів НКРЕ та НКРКП у відповідність до ЗУ «Про ОСББ» та віднесення ОСББ до категорії споживачів «населення»;
  • надання співвласникам багатоквартирного будинку інформації з Реєстру прав власників на нерухоме майно через внесення змін до законодавства.

Протягом 2009-2012 років вдалося реалізувати лише ряд заходів:

  • припинення стягнення територіальними відділеннями ДПС з ОСББ та ЖБК, ЖЕО екологічного податку, збору за спеціальне використання води;
  • включення ОСББ, статути яких відповідають ЗУ «Про ОСББ», до реєстру неприбуткових організацій (установ)включення ОСББ, статути яких відповідають ЗУ «Про ОСББ», до реєстру неприбуткових організацій (установ);
  • внесення до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників ЖКГ професією «Менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)»
  • прийняття Наказу Мінрегіону про здійснення заходів з підготовки та перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівцівдля ЖКГ;
  • затвердження Постанови КМУ № 599 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітального та поточного ремонту об’єктів житлово-комунального господарства».
То ж не дивно, що станом на 1 січня 2013 року маємо (за даними Мінрегіону) зареєстровано 15,73 тис. ОСББ та 543 приватних установи з обслуговування житлового фонду. Сплеск зростання і попиту (в особі ОСББ), і пропозиції (керуючих компаній) припадає на 2010 рік, коли населення, повіривши в обіцянки влади, створило аж 12,16 тис. ОСББ із 11,22 тис. запланованих. Поступово, у результаті державної політики «подвійних стандартів», темпи росту і ОСББ, і керуючих компаній, знизилися. За показниками Програми реформування ЖКГ, на початок 2014 року має діяти більше 32 тис. ОСББ, переважна більшість з яких будуть клієнтами керуючих компаній. Однак, зрозуміло, що цього не відбудеться. 
ОСББ продовжують боротися за своє виживання та відстоюють право на самозабезпечення, у той час, коли бізнес не поспішає інвестувати у житловий ринок. Реальних керуючих компаній (управителів) на сьогодні практично немає. Переважна більшість створених приватних капіталом підприємств з обслуговування житла (із 543), обслуговує новий житловий фонд (так звані, керуючі компанії, створені забудовниками). До того ж, 90% таких установ не були обрані співвласниками (а саме такий вибір є основною умовою конкуренції, в результаті чого повинна зростати якість житлово-комунальних послуг), а «призначені» органом місцевого самоврядування. У той час, модернізація житлового фонду відбувається вкрай повільно.
 
Стан виконання загальнодержавної програми реформування та розвитку ЖКГ на 2009-2014 гг..
 
програма реформ ЖКХ
для збільшення - натисніть на зображення
 
Виконання Національного плану дій по реформуванню ЖКГ на 2011-2014 гг..
план реформування ЖКГ 2011-2015
для збільшення - натисніть на зображення
 
Тетяна Бойко, координатор житлово-комунальних программ Громадянської мережі ОПОРА
 
Коментарі (1)
Sergiy
10 Квітня 2013 p. 10:15
Ми ж йдемо в Європу і не будемо красти, як в Росії(тому і досвід сусідів по управляющим компаніям як не європейський приклад негативний - пугало). Треба привести досвід тої ж таки Естонії, та не забути про одночасність їхніх реформ в ЖКГ, які співпали по часу (зокрема оплати праці,з земельних відносин,енергозбереження та інше).