В лютому українці збільшили свою заборгованість перед постачальниками
житлово-комунальних послуг майже до 14 млрд грн. При цьому за лютий місяць населення продемонструвало найнижчий рівень оплати, розрахувавшись за надані послуги усього на 80%. Експерти відзначають, що змусити населення вчасно розраховуватися за послуги ЖКГ можна не лише за допомогою штрафних санкцій.
Споживачі сплатили упродовж січня-лютого 8,2 млрд грн за житлово-комунальні послуги, що складає 80,1% від нарахованих сум. Якщо проаналізувати рівень оплати за рік – в лютому вона найменша. Це пов’язано з тим, що сплата населенням за житлово-комунальні послуги носить сезонний характер. В міжопалювальний період рахунки за ЖКП в декілька разів менші, ніж протягом опалювального сезону через відсутність нарахувань за опалення. Тому з березня по вересень звичайно оплата населення перевищує 100%. Але вже з грудня до кінця лютого кожен рік оплата знижується до 80-90%.
При цьому, треба відзначити, що середні нарахування за житлово-комунальні послуги на одного власника особового рахунку у лютому 2012 року порівняно з відповідним періодом минулого року збільшились на 14,4% і становили 581 грн. Загальна заборгованість населення становила 13,7 млрд грн. В цілому за 2012 рік населенням сплачено за житлово-комунальні послуги 35,8 млрд грн (або 97,8% нарахованих за цей період сум).
Держава шукає способи підвищення платіжної дисципліни – від стягнення заборгованості через суд, введення пені за несвоєчасну сплату комунальних послуг, надання знижок та використання можливостей он-лайн платежів через систему Інтернет та встановлення терміналів в будинках.
18 квітня
Мінрегіон змінами до закону «Про житлово-комунальні послуги» вкотре робить спробу вирішити боргове питання шляхом введення пені за несвоєчасну сплату за житлово-комунальні послуги розміром 0,1% від суми простроченного платежу за кожний день прострочення після 20 числа наступного місяця.
Інший метод своєчасної оплати використовують в Києві, де мешканці отримують знижку від 6 до 10% вразі сплати житлово-комунальних послуг до 20 числа поточного місяця. Зокрема, в разі своєчасної сплати за опалення та гаряче водопостачання кияни економлять 6%, а за утримання будинків та
прибудинкових територій – 10%. Згідно інформації КП «Головного інформаційно-обчислювального центру», завдяки знижці більше 90% киян до 20 числа сплачують за житлово-комунальні послуги.
Набирає обертів впровадження оплати платежів через інтернет за допомогою банківських карток та встановлення терміналів в будинках для оплати житлово-комунальних послуг. Серед головних переваг використання онлайн-платежів є можливість цілодобового доступу мешканців до здійснених платежів і що немаловажне звільнення мешканців від будь-яких комісій. Але деякий відсоток за банківські послуги все ж таки має сплачувати підприємство ЖКГ або
ОСББ. Як повідомив «У.К.» голова львівської асоціації ОСББ «Сихівчани»
Василь Коцюк основним партнером ОСББ залишається «Ощадбанк».
«Термінали ми не встановлюємо, бо за кошти отримані через них треба сплачувати від 1,5 до 2%, тому зараз майже всі платежі йдуть через «Ощадбанк». Лише деякі люди сплачують кошти через Інтернет на наш рахунок. Зараз ми розглядаємо пропозиції одного з банків, який пропонує нам збір коштів з комісією 0,3% та очікуємо на співпрацю зі Світовим банком та Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC)», - повідомив голова львівської асоціації ОСББ.
Ще один дієвий метод покращення платіжної дисципліни - це робота з боржниками. Директор асоціації «Підтримка ЖБК та ОСББ» Олег Новіков вважає, що більшість питань про стягнення заборгованості з населення за житлово-комунальні послуги можна вирішити ще до подання позовної заяви до суду. «В ОСББ ті ж проблеми, що і в комунальних підприємствах зі стягненням заборгованості. Однак, якщо в суд ми звертаємося від імені асоціації ОСББ, то рішення виноситься швидше завдяки більш довірливому ставленню до нас. У випадку з комунальними підприємствами більше доводиться розраховувати саме на нарахування пені. У 95% випадках заборгованість вдається погасити ще до подання позовної заяви шляхом телефонних переговорів та письмових попереджень», - повідомив Олег Новіков.
Які б стимули не впроваджувала держава, буде дуже складно досягти 100% оплати комунальних послуг. Але якщо влада справді хоче покращити фінансовий стан комунальних підприємств без суттєвого збільшення
тарифів, тоді має сенс залучити до цього існуючі ОСББ, виключити з тарифу комісійні за банківськи послуги та надати мешканцям право самостійно обирати зручний спосіб оплати комунальних послуг. Ціна питання – 13,7 млрд грн, саме стільки необхідно для термінової заміни 5 тис. км. аварійних теплотрас та підготовки до опалювального сезону.
Сергій Купін
Дінамика сплати за житлово-комунальні послуги за 2011р.