ГоловнаКоментаріТарифи ЖКГБатіг і пряник платіжної дисципліни

Батіг і пряник платіжної дисципліни

Експерти відзначають, що змусити населення вчасно розраховуватися за послуги ЖКГ можна не лише за допомогою штрафних санкцій
В лютому українці збільшили свою заборгованість перед постачальниками житлово-комунальних послуг майже до 14 млрд грн. При цьому за лютий місяць населення продемонструвало найнижчий рівень оплати, розрахувавшись за надані послуги усього на 80%. Експерти відзначають, що змусити населення вчасно розраховуватися за послуги ЖКГ можна не лише за допомогою штрафних санкцій.
 
Споживачі сплатили упродовж січня-лютого 8,2 млрд грн за житлово-комунальні послуги, що складає 80,1% від нарахованих сум. Якщо проаналізувати рівень оплати за рік – в лютому вона найменша. Це пов’язано з тим, що сплата населенням за житлово-комунальні послуги носить сезонний характер. В міжопалювальний період рахунки за ЖКП в декілька разів менші, ніж протягом опалювального сезону через відсутність нарахувань за опалення. Тому з березня по вересень звичайно оплата населення перевищує 100%. Але вже з грудня до кінця лютого кожен рік оплата знижується до 80-90%.
При цьому, треба відзначити, що середні нарахування за житлово-комунальні послуги на одного власника особового рахунку у лютому 2012 року порівняно з відповідним періодом минулого року збільшились на 14,4% і становили 581 грн. Загальна заборгованість населення становила 13,7 млрд грн. В цілому за 2012 рік населенням сплачено за житлово-комунальні послуги 35,8 млрд грн (або 97,8% нарахованих за цей період сум).
 
Держава шукає способи підвищення платіжної дисципліни – від стягнення заборгованості через суд, введення пені за несвоєчасну сплату комунальних послуг, надання знижок та використання можливостей он-лайн платежів через систему Інтернет та встановлення терміналів в будинках. 
 
18 квітня Мінрегіон змінами до закону «Про житлово-комунальні послуги» вкотре робить спробу вирішити боргове питання шляхом введення пені за несвоєчасну сплату за житлово-комунальні послуги розміром 0,1% від суми простроченного платежу за кожний день прострочення після 20 числа наступного місяця.
Інший метод своєчасної оплати використовують в Києві, де мешканці отримують знижку від 6 до 10% вразі сплати житлово-комунальних послуг до 20 числа поточного місяця. Зокрема, в разі своєчасної сплати за опалення та гаряче водопостачання кияни економлять 6%, а за утримання будинків та прибудинкових територій – 10%. Згідно інформації КП «Головного інформаційно-обчислювального центру», завдяки знижці більше 90% киян до 20 числа сплачують за житлово-комунальні послуги.
 
Набирає обертів впровадження оплати платежів через інтернет за допомогою банківських карток та встановлення терміналів в будинках для оплати житлово-комунальних послуг. Серед головних переваг використання онлайн-платежів є можливість цілодобового доступу мешканців до здійснених платежів і що немаловажне звільнення мешканців від будь-яких комісій. Але деякий відсоток за банківські послуги все ж таки має сплачувати підприємство ЖКГ або ОСББ. Як повідомив «У.К.» голова львівської асоціації ОСББ «Сихівчани» Василь Коцюк основним партнером ОСББ залишається «Ощадбанк». 
Читайте також: Штрафи за бідність
«Термінали ми не встановлюємо, бо за кошти отримані через них треба сплачувати від 1,5 до 2%, тому зараз майже всі платежі йдуть через «Ощадбанк». Лише деякі люди сплачують кошти через Інтернет на наш рахунок. Зараз ми розглядаємо пропозиції одного з банків, який пропонує нам збір коштів з комісією 0,3% та очікуємо на співпрацю зі Світовим банком та Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC)», - повідомив голова львівської асоціації ОСББ.
 
Ще один дієвий метод покращення платіжної дисципліни - це робота з боржниками. Директор асоціації «Підтримка ЖБК та ОСББ» Олег Новіков вважає, що більшість питань про стягнення заборгованості з населення за житлово-комунальні послуги можна вирішити ще до подання позовної заяви до суду. «В ОСББ ті ж проблеми, що і в комунальних підприємствах зі стягненням заборгованості. Однак, якщо в суд ми звертаємося від імені асоціації ОСББ, то рішення виноситься швидше завдяки більш довірливому ставленню до нас. У випадку з комунальними підприємствами більше доводиться розраховувати саме на нарахування пені. У 95% випадках заборгованість вдається погасити ще до подання позовної заяви шляхом телефонних переговорів та письмових попереджень», - повідомив Олег Новіков.
 
Які б стимули не впроваджувала держава, буде дуже складно досягти 100% оплати комунальних послуг. Але якщо влада справді хоче покращити фінансовий стан комунальних підприємств без суттєвого збільшення тарифів, тоді має сенс залучити до цього існуючі ОСББ, виключити з тарифу комісійні за банківськи послуги та надати мешканцям право самостійно обирати зручний спосіб оплати комунальних послуг. Ціна питання – 13,7 млрд грн, саме стільки необхідно для термінової заміни 5 тис. км. аварійних теплотрас та підготовки до опалювального сезону.
 
Сергій Купін
 
Дінамика сплати за житлово-комунальні послуги за 2011р.
 
 
 
Коментарі (0)