ГоловнаПублікаціїЗарубіжний досвідЕнергоефективні міста світу

Енергоефективні міста світу

Населені пункти - одні з найвагоміших споживачів енергії. Європейська практика свідчить, що при цільовому використанні коштів та зваженій енергоефективній політиці навіть невеликі міста можуть багато чого досягти.

Муніципалітет як споживач енергії

Найхарактернішою для будь-якого міста є роль споживача енергії. Так як енергія є ціноутворюючим елементом у структурі тарифів на комунальні послуги, а також на інші муніципальні послуги, наприклад, транспортні, зменьшення енергозалежності - основний засіб економії.
 
В основному енергія споживається:
 
1. У будинках, які є власністю муніципалітету - адміністративні центри, школи, об'єкти культури, спортивні споруди, об'єкти охорони здоров'я та соціальної сфери, житлові будівлі (муніципальне житло та інші житлові об'єкти, надані для громадського користування);
 
2. У транспортній сфері - службові машини, автомобілі для збору сміття, транспортні засоби для чищення вулиць, громадський транспорт (залежно від його субсидування з бюджету муніципалітету);
 
3. Витрачається на потреби міст з благоустрою та ЖКГ - вуличне освітлення, водопостачання та каналізація, теплозабезпечення.
 
Діяльність щодо скорочення енергоспоживання у сфері кінцевого споживання енергії, яке муніципалітети найчастіше здійснюють, пов'язане з конкретними особливостями кожного населеного пункту. Деякі з цих видів діяльності можуть бути об'єднані в групи, так як вони повторюються в різних муніципалітетах. Наприклад:
 
1. Діяльність у муніципальних будівлях:
 
• енергетичні дослідження для визначення потенціалу економії енергії в них;
• передпроектні дослідження будівель зі значним потенціалом економії енергії;
• розробка довгострокових планів діяльності щодо будівель, які знаходяться на території муніципалітету.
 
2. Діяльність у сфері міського транспорту:
 
• енергетичне дослідження автомобільного/електротранспортного парку муніципалітету;
• моніторинг з обчисленням споживання для кожної одиниці автомобільного/електричного транспорту на території муніципалітету;
• профілактичне обслуговування транспортних засобів;
• оновлення автомобільного/електротранспортного парку.
 
3. Діяльність у сфері вуличного освітлення:
 
• енергетичні дослідження вуличного освітлення для визначення потенціалу для економії енергії та покращення якості освітлення;
• розробка довгострокових планів поліпшення стану вуличного освітлення;
• профілактичне обслуговування системи вуличного освітлення;
• моніторинг певних пунктів системи вуличного освітлення для визначення ефективності енергоспоживання в процесі експлуатації.

Приклади з європейської практики

Данія, м. Оденсе (180 тис. жителів)
 
Через підвищення цін на паливо та енергію і невпевненості в постачаннях, в 1979 році муніципалітет Оденсе почав програму скорочення споживання енергії в муніципальних будівлях. У період з 1981 року по 1993 рік інвестиції в 10 млн євро принесли економію в розмірі 22 млн євро. Обсяг річної економії становить 2,3 млн євро.
 
На виконання програми було зареєстровано близько 600 будівель при наявності 2,19 тис. вимірювальних приладів для обліку споживання теплової енергії, води та електроенергії. На Протягом 1993 року витрати на споживання енергії в цих будівлях (теплова енергія, нафта, природний газ, електроенергія і вода) перевищили 8,5 млн євро, включаючи і постійні мита. У результаті здійснення програми в 23 будинках була введена система управління енергоспоживання, а 15 з них були підключені до загального контрольному центру.
 
Франція, Безансон (115 тис. жителів)
 
З початку 80-х років у Безансоні реалізується управління споживанням енергії в муніципальних житлових будівлях. Після повного енергетичного дослідження 400 будинків було розпочато здійснення першого етапу, який складався з розробки довгострокової програми реконструкції житлового фонду, а також спостереження, аналізу та контролю споживання. Завдання було полегшено введенням першої системи управління споживанням, яка дала можливість визначити норми споживання для кожного муніципального житлового будинку окремо. Зібрані дані дозволили здійснити порівняння між окремими будівлями в різні періоди часу, а також опублікувати річний звіт про енергоспоживання в муніципальних житлових будівлях. На другому етапі (після 1985 року) була введена система дистанційного керування. В даний час через цю систему ведеться спостереження і контроль над 180 терміналами, тобто, над усіма установками в муніципальних будівлях. Таким чином, їх експлуатація була в значній мірі полегшена.
 
Дистанційне керування дозволяє здійснити більш точний контроль над спорудами опалювальних установок і більш точне вимірювання при безперервності циклу. Точна оцінка економії в результаті установки системи дистанційного керування неможлива, так як вона є всього лише елементом цілісної політики в галузі управління енергією і споживанням. Енергозберігаючі заходи, проведені в муніципальних будівлях, включаючи і систему дистанційного управління, призвели в період з 1979 до 1993 року до економії в обсязі майже 38% від споживаної до цього енергії. Загальний обсяг грошової економії за цей період склав 6,5 млн євро, при обсязі інвестицій близько 3,3 млн євро.
 
Бельгія, Шарлеруа (207 тис. жителів)
 
У 1985 році в місті Щарлеруа було витрачено понад 8 млн євро на опалення та освітлення муніципальних будівель (шкіл, спортивних споруд, адміністративних будівель). Попереднє дослідження показало, що модернізація опалювального обладнання могла б привести до скорочення витрат на енергію на одну третину. Отже, місто повинно було знайти кошти для необхідних інвестицій.
 
Використання фінансових джерел з третьої країни виявилося вигідним рішенням. Даний метод дозволив місту надати фінансування третій країні, виплачуючи інвестиції пізніше із зекономлених коштів. Витрати муніципалітету, отже, були однаковими в абсолютному вираженні. Єдиною різницею було тільки, кому оплатити борг. Замість того щоб закуповувати паливо, муніципалітет повинен був відновити суми інвесторові. Власність над обладнанням була передана муніципалітету відразу ж після припинення дії договору.
 
Всі ці різні за своїм характером переваги зобов'язали муніципалітет прийняти це рішення, і з 1986 року було розпочато здійснення програми в чотирьох етапах. У рамках даної програми було реалізовано 109 проектів загальною вартістю понад 6,5 млн євро. Поряд з цим, стало можливим отримання безоплатної допомоги в обсязі понад 1 млн євро від Валонского міністерства енергетики, яке підтримує програми адміністрацій з енергозбереження.
 
Обсяг загальної річної економії, реалізованої за допомогою даної програми, становить, за попередніми даними, близько 1,5 млн євро, або 23% від загального обсягу витрат на опалення та освітлення всіх будівель Шарлеруа, а економія палива досягла 33%.
 
Польща, Біелско Бяла (182 тис. жителів)
 
У 1992 році муніципалітет Біелско Бяла підготував документацію реконструкції та управління систем вуличного освітлення за технічної допомоги муніципалітету Безансон (Франція) та у співпраці з муніципалітетом Сайкіс (Греція). Система вуличного освітлення в місті охоплювала 12 тис. ламп потужністю 3 МВт і річним обсягом споживання енергії 9,5 ГВт (до реконструкції).
 
Незважаючи на те, що система вуличного освітлення була створена муніципалітетом, вона була власністю Польської електричної компанії. Експлуатаційні витрати (обслуговування, модернізація) були оплачені з міського бюджету. Попередня організаційна система не дозволяла ні стимулювати, ні підвищувати енергетичну ефективність установок. Обладнання було старим, погано обслуговуються і морально застарілим.
 
В якості першого кроку, договір, що зв'язує місто з Польською електричною компанією, був переглянутий. На цій основі були розроблені два, що відрізняються один від одного, методу ціноутворення, які враховують різницю між денним і нічним споживанням енергії. Тільки це призвело до річної економії в розмірі 52 тис. євро.
 
Комп'ютеризована система управління споживанням забезпечила значно кращі умови для спостереження і контролю і створила можливості швидкого виявлення будь-яких поломок. Система призвела до економії в розмірі 4,3 тис. євро з 1993 року до теперішнього часу. Загальна інвентаризація системи, в яку була введена комп'ютерна база даних, повинна була підвищити її ефективність.
 
Був розроблений 10-річний план модернізації, який був розрахований в основному на поступову встановлення енергозберігаючих освітлювальних приладів. Таким чином, настановна потужність повинна знизитися до 1,34 МВт.
 
Ще в 1993 році заміна 2,5 тис. вуличних ламп призвела до скорочення споживання енергії на 55%, таким чином було зекономлено 36 тис. євро, а установча потужність була знижена вдвічі.
 

За матеріалами проекту "Лучшие практики энергосбережения в городах" 

 
Коментарі (0)