ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГПідприємствам ЖКГ встановили кредитні межі

Підприємствам ЖКГ встановили кредитні межі

Галузевий регулятор розробив механізм, що дозволяє теплоенергетикам залучати позикові кошти. Для цього, необхідно буде узгодити з відомством обґрунтованість позик і витрачати їх тільки на модернізацію підприємств.

Учасники ринку побоюються, що процедура узгодження буде складною, хоча зазначають, що деталізація умов кредитування необхідна галузі.

Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сфері комунальних послуг на офіційному сайті оприлюднила проект постанови , яким визначаються умови запозичень коштів, а також умови їх залучення для ліцензіатів регулятора у сфері теплопостачання. Документом передбачається, що залучати зовнішні позики, як наприклад, кредити, доходи від розміщення облігацій та операцій купівлі - продажу векселів теплоенергетики зможуть для реалізації своїх інвестиційних програм.
 
Згідно із законодавством, для того, щоб закласти в тариф кошти на модернізацію основних можностей підприємства повинні подати регулятору інвестпрограму, і обґрунтувати свої витрати на енергозбереження. Втім, наявність інвестиційної складової все ж не є обов'язковою умовою для затвердження тарифів теплопостачальним підприємствам. Останні і зовсім можуть відмовитися від реалізації інвестпрограм, а, відповідно, і від обліку у вартості їх послуг коштів на їх реалізацію. У цьому випадку, інвестскладова буде компенсуватися за рахунок амортизаційних відрахувань. Однак, якщо ліцензіати все ж мають намір передбачити кошти на енергоефективність (а таких підприємств більшість), їм необхідно подати на розгляд Комісії два пакети документів: розрахунок тарифу і інвестпрограму .
 
Втім, погоджувати інвестпрограми підприємства галузі не квапляться, за даними Нацкомпослуг, на середину жовтня минулого року (остання статистика), Комісія розглянула 198 інвестиційних програм і надала 227 консультацій щодо порядку їх формування. Однак, з них тільки 70 підприємств направили свої інвестиційні програми регулятору офіційно. При цьому Нацкомпослуг змогла затвердити лише 10 інвестпрограм, а інші 60 - були відправлені ліцензіатам на доопрацювання.
 
Тим не менш, прописати процедуру та умови залучення запозичень регулятор зобов'язує урядову постанову № 869, якою затверджено єдиний підхід до тарифоутворення на послуги ЖКГ. Зокрема, згідно п.22 і 25 документа , підприємствам галузі, обгрунтовуючи розмір тарифів на свої послуги, дозволено включати витрати на виплату відсотків за кредитами до валових витрат. При цьому погашати тіло кредиту за рахунок планового прибутку, ліцензіати можуть тільки після узгодження договору про залучення позик і обгрунтування їх цільового використання з нацрегулятор. Проте до цих пір процедура узгодження та умови запозичень ліцензіатів законодавчо не були визначені.
 
Якщо постанова Нацкомпослуг буде прийнято, то теплопостачальні підприємства (документ не зачіпає сферу водопостачання) зможуть вибирати кредитора (фізична або юридична особа) за умови, щоб відсоткова ставка за кредитом та інші витрати при виконанні фінзобов'язань не перевищували граничної вартості інвестицій. Така вартість інвестицій (мається на увазі сума запозичення), відповідно до закону № 4434-17 визначається Кабінетом Міністрів.
 
Ще однією умовою має стати можливість залучення довгострокових позик з можливістю періодичного погашення основної суми (тіла) кредиту, а договір запозичення передбачати можливість перегляду його умов.
 
Для того, щоб отримати дозволи регулятора залучати зовнішні кошти, підприємствам теплоенергетики необхідно узгодити з Нацкомпослуг інвестпрограму, обгрунтувати економічну доцільність і енергозберігаючий ефект від її реалізації, подати план використання залучених коштів , а також довести необхідність запозичення.
Втім, процес узгодження перерахованих вище документів з регулятором не буде простою. Згідно з проектом, на розгляд умов та механізму залучення джерел фінансування інвестпрограми, Комісії знадобитися 3 календарних місяця з дня подання пакета документів. При цьому, регулятор може не прийняти або повернути ліцензіату документи, у разі їх невідповідності вимогам Нацкомпослуг.
 
Повертати основну суму запозичень і виплачувати відсотки теплопостачальні підприємства зможуть за рахунок закладеної суми відшкодування в тариф. Передбачається, що залучення коштів не буде сприяти зростанню тарифів на послуги теплопостачання. Виплачувати кредити планується за рахунок економії витрат на енергоресурси, генерованої в результаті проведення модернізації основних потужностей підприємства , або ж за рахунок бюджетних дотацій.
Учасники ринку офіційно прокоментувати ініціативу регулятора відмовилися. Однак, ті представники теплопостачальних компаній, з ким вдалося вчора поспілкуватися «У.К.», в цілому позитивно оцінюють запропонований регулятором механізм. Деталізація умов залучень коштів для реалізації інвестпрограм, з одного боку, дозволить врегулювати механізм залучення запозичень.
 
З іншого боку, теплоенергетики сумніваються, що запропонована схема дозволить їм виконувати зобов'язання з повернення основної суми позик. Адже при діючою методикою тарифоутворення «витрати плюс рентабельність», витрати підприємств не скорочуються, відповідно, може виникнути необхідність включення в тарифи суми інвестицій, що може вплинути на їх ріст. Крім того, учасники ринку побоюються, що процедура узгодження умов позик і джерел фінансування буде вкрай складною. Такий висновок теплоенергетики роблять, спираючись на досить забюрократизовану і довготривалу процедуру узгодження з регулятором тарифних розрахунків і інвестпрограм.
 
Коментарі (0)