ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Про що сумує ЖКГ
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Класифікація проблем
Протягом десятиліть у житлово-комунальній сфері України панували екстенсивні підходи та адміністративні методи господарювання, які були наслідком жорстко централізованого управління в державі. Матеріальна база галузі, що завжди розвивалася на основі залишкового принципу ресурсозабезпечення, в усі часи перебувала в незадовільному стані, але найбільш помітно деградує саме в останні роки, незважаючи на те, що на ЖКГ витрачається значна частка (до 30 %) видатків місцевих бюджетів.
До основних проблем ЖКГ можна віднести:
1) недосконалість порядку формування тарифів, непрозорість формування цін/тарифів за послуги та поточної діяльності підприємств ЖКГ;
2) невідповідність розмірів платежів за користування житлом фактичним витратам на його утримання;
3) погана керованість, не контрольованість з боку владних структур (відсутність системи оцінки результативності послуг), низьку якість роботи підприємств житлово-комунальної галузі та послуг, які ними надаються;
4) Через природно-монопольне становище багатьох постачальників послуг в інфраструктурі ЖКГ можна простежити їх надмірну можливість визначати характер господарських взаємовідносин на ринку ЖКГ, нав'язувати дискримінаційні умови своїм економічно і юридично залежним контрагентам.
Компоненти ЖКГ
Для того, щоб глибше зрозуміти природу означеної проблеми, необхідно здійснити компонентний аналіз діяльності підприємств, як суб’єктів, що надають ці послуги:
1) комунальні підприємства, що надають ЖКП, є ринково орієнтованими – відтак їх основною метою є отримання прибутку;
2) у місцевій інфраструктурі ці підприємства виступають фактичними монополістами у своїй галузі – відтак їх прибутки практично не залежать від якості послуг, що продаються, адже відсутня конкурентна складова;
Читайте також: Остаточний діагноз реформи ЖКГ
3) зазначені комунальні підприємства одночасно перебувають під юрисдикцією (організаційно-правовим підпорядкуванням) місцевих органів влади.
Жоден з наведених інтересів підприємств не спрямований на пріоритетне забезпечення комфортних умов проживання мешканців та на підвищення якості ЖК-послуг. Більше того, підприємства природно йдуть по екстенсивному шляху розвитку, тобто зацікавлені в постійному збільшенні витрат бюджету у вигляді їх дотування, що в свою чергу обумовлює постійне підвищення тарифів на оплатуЖК-послуг для населення.
Система дотування підприємств – постачальників ЖКП породжує соціальну несправедливість непрямих видів доходів окремих категорій споживачів, оскільки кошти на дотації з бюджету міська влада отримує із податків, а вони, у свою чергу, призводять до втрат для підприємств, які не підлягають поверненню. Таким чином, система дотування, ставить природних монополістів на межу фінансової кризи і змушує їх перекладати збитки від надання послуг населенню на госпрозрахункових споживачів, що підвищує собівартість та ціну промислової продукції.
Отже, цілком покладаючись на міську владу, більшість підприємств-надавачів ЖК-послуг звели до мінімуму свою самостійність, припинили реагувати на зміну зовнішніх та внутрішніх умов. Усе це потребує внесення істотних корективів в систему менеджменту означених підприємств.
До основних причин існування зазначених проблем слід віднести:
- категоричну незацікавленість комунальних підприємств, що надають послуги в житлово-комунальній сфері, у становленні системи оцінки результативності та ефективності послуг, адже в цьому випадку картина буде несприятливою для цих підприємств: ресурс, що витрачається на забезпечення послуг є неспіввідносно вищим, аніж якість та результативність їх надання. Крім того, затвердження чітких показників результативності створить підґрунтя для конкурентного середовища (можливості конкурсного відбору підприємств – надавачів послуг за принципом «краща якість за оптимальний ресурс»);
Читайте також: Реформа ЖКГ - невтішне майбутнє
- формалістичну та процедурну незацікавленість управлінь ЖКГ виконавчих органів місцевого самоврядування, оскільки обсяг роботи в них збільшується. Працівникам потрібно аналізувати не тільки стан фінансової складової роботи комунальних підприємств, а й стан результативності їх роботи по кожному із затверджених показників, систематично проводити та оприлюднювати моніторинг показників результативності. З цієї перешкоди випливає наступна:
- низький рівень підготовки кадрів управлінь ЖКГ, їх неготовність пристосовуватися до нових управлінських реалій та викликів часу;
- стійка апатія населення в питаннях, пов’язаних з наданням ЖК-послуг. Загальні соціально-економічні проблеми спричиняють зневіру громади у можливість реальних позитивних перетворень, в результативності особистій причетності до покращення ситуації в цій сфері.
- недосконалість діючої системи фінансування робіт, пов’язаних з обслуговуванням і модернізацією житлового фонду;
- утриманське, недбале відношення користувачів до житла, що призводить до його швидкого фізичного та морального зносу;
- високий ступінь регіональної диференціації стану забезпеченості та якості надання ЖКП;
- зношеність основних фондів галузі, застарілість технологій і як наслідок – значні витрати (води, теплової енергії тощо) та низьку енергоефективність
Близько 70% житлового фонду збудовано до 1970 року, зношеність основних фондів перевищує 60%, енергоємність послуг у 2,5-3 рази перевищує показники європейських держав.
Якщо на початку 90-х років у середньому по Україні на
Читайте також: Приватний капітал допоможе модернізації ЖКГ
- невідповідність наявних інфраструктурних потужностей зростаючим вимогам та потребам;
- високий рівень монополізації сфери надання ЖК-послуг та слабкий розвиток конкуренції у цьому секторі;
- недосконалість нормативно-правового регулювання діяльності галузі, насамперед у сфері диверсифікації постачальників послуг;
- неефективна система управління, злиття замовника і підрядника і водночас розрив між споживачем і замовником послуг;
- незавершеність приватизації житлового фонду у частині асоціювання власників житла у багатоквартирних будинках в об’єднання співвласників (ОСББ).
Однією із головних причин кризового стану ЖКГ є відсутність дієвої нормативно-правової бази, яка б могла сприяти приходу в цю галузь інвестора шляхом встановлення нормальних механізмів вкладення коштів та їх повернення з прибутками. Але в цій ситуації варто врахувати, що формування тарифів на ринковій основі може призвести до утиску інтересів споживачів.