ГоловнаПублікаціїАналітика Суспільство енергоспоживання: виклики та дії

Суспільство енергоспоживання: виклики та дії

Розробка норм, які визначали б права й обов'язки держави та громадян - виробників і споживачів енергії - є ключовим моментом сучасного етапу відносин «суспільство - енергоресурси».
Важлива роль у формуванні відносин «суспільство - енергоресурси» належить будівельної індустрії, яка споживає до 40% усіх енергоресурсів. Особливість цих відносин полягає в тому, що будівництво слабо сприймає і повільно використовує дорогі енергоефективні технології.
 
Велика робота зі створення правил, які регулюють взаємовідносини «суспільство-енергетика та енергозбереження», ведеться в різних авторитетних міжнародних та національних громадських професійних організаціях, наприклад НП «АВОК» (Росія), ASHRAE (США), REHVA (країни Європи), SCANVAC (країни Скандинавії), VDI (Німеччина) та інших.
 
Познайомимося з основними аспектами системи «суспільство-енергетика», які розроблені міжнародними інститутами.
 
1. Забезпечення гарантованого і економічного енергопостачання
 
Для вирішення цієї проблеми будь-яка держава має розглянути наступні питання:
 
• Ефективність споживання енергії. Розробка дієвої політики повинна виходити з того факту, що підвищення ефективності споживання енергії в нових та існуючих будівлях може обмежити незахищеність інфраструктури ризиком, пов'язаним з припиненням енергопостачання. Крім того, воно може продовжити економічно виправдану розробку існуючих невідновлюваних енергетичних ресурсів.
 
Такі суттєві переваги підвищення ефективності споживання енергії, що позитивно впливають на економічні параметри і якість життя, ще не завжди враховуються в існуючих економічних моделях. Наскільки можливо, повинна бути проведена кількісна оцінка цих переваг, результати якої повинні прийматися до уваги в процесі формування відповідної політики.
• Законодавче регулювання. Занадто жорсткі або, навпаки, занадто вільні умови законодавчого регулювання можуть перешкоджати розробці і створенню надійної інфраструктури гарантованого енергопостачання. Регулюючі приписи в енергетичній промисловості, особливо в атомній енергетиці, повинні грунтуватися на чітких інженерних принципах, що включають оцінку повного життєвого циклу системи, поєднується з необхідністю належного контролю всіх норм і правил.
 
• Використовувані енергоносії. Джерела енергії відрізняються за обсягом готівкових запасів, доступності та передбачуваним термінами видобутку. Для забезпечення довготривалої безпеки державна і національна політика повинна підтримувати розробку і використання повного комплексу різноманітних заходів, що забезпечують довгострокове енергопостачання, включаючи заходи по збільшенню підтримки розробок технологій, що використовують поновлювані енергетичні ресурси.
 
2. Вплив будівель на інфраструктуру подачі енергії
 
Споживання енергії в будівлях вносить значний внесок у літні та зимові пікові навантаження на систему електропостачання. При цьому надійність системи електропостачання у великій мірі залежить від пікових споживчих потужностей пристроями та обладнанням будівель.
 
Конструкція і розташування будівель також впливають на інфраструктуру подачі природного газу. Будівлі можуть проектуватися і обслуговуватися таким чином, щоб згладжувались ці пікові навантаження, але для цього часто буває недостатньо економічних стимулів. Енергоефективні будівлі, мікротурбіни, паливні елементи, теплові акумулятори та вдосконалені контрольні прилади - все це може бути використано для зниження пікових навантажень на мережу енергопостачання.
Удосконалене ринкове регулювання, яке включає широке використання вартості комунальних послуг залежно від часу доби і сезонних цін, може виявити вплив використання енергії на інфраструктуру енергозабезпечення та надати учасникам ринку стимули для проектування та експлуатації будівель відповідно з цим впливом. Децентралізовані системи забезпечення на рівні будівлі, такі як мікротурбіни, паливні та фотоелектричні елементи, можуть бути покладені в основу ефективних методів зниження навантаження на інфраструктуру та енергопостачання можуть надати можливості для зростаючого використання поновлюваних енергетичних ресурсів.
 
3. Реструктуризація комунальних служб
 
Зміни в комунальних системах забезпечення природного газу та електричної енергії, включаючи реструктуризацію та усунення правової невизначеності, призвели до істотного скорочення програм підвищення ефективності споживання енергії на комунальному рівні. Внаслідок різноманітності і складності реалізації удосконалених систем, спрямованих на підвищення ефективності споживання енергії, їм важко конкурувати на загальному ринку, навіть якщо вони мають велику перевагу у вартості. Підвищення ефективності та контролювання споживання енергії в будівлях являє собою ефективний спосіб скорочення потреби в традиційних енергетичних ресурсах і зменшення навантаження на інфраструктуру енергопостачання.
 
4. Перешкоди на шляху підвищення ефективності споживання енергії в будівлях
 
На базі існуючої практики може бути значно підвищена ефективність використання енергії в існуючих та нових будівлях. Однак на цьому шляху існує безліч перешкод і вимагають усунення недоліків, що ускладнюють досягнення найбільш економічним чином максимальної ефективності. Деякі з цих перешкод є інституційними, в той час як інші мають політичну і правову природу. Список, хоча і не вичерпний, що вимагають подолання характерних ринкових перешкод і труднощів включає в себе:
 
- нездатність усвідомити і сприйняти ефективність на всьому життєвому циклі, наприклад зосередженість на первісних витратах;
- відсутність рекомендацій, цільових орієнтирів та інструментів вимірювання продуктивності будівель протягом всього їх життєвого циклу;
- система оплати, не стимулює проектування енергоефективних будівель;
- наявність будівельних норм і правил, не сприяють вдосконаленим розробкам;
- побоювання перед можливими судовими спорами, службовцями стримуючим фактором для інноваційних розробок і проектних робіт;
- необхідність наявності стимулів в умовах, коли різні сторони відповідальні за витрати на етапах проектування, будівництва,
-експлуатації будівлі, а також за вартість різних служб в будівлі.
 
5. Необхідні енергетичні норми для нових будівель
 
Існуючі енергетичні норми і стандарти на обладнання є мінімальними стандартами, та проектування і будівництво багатьох будівель можуть бути виконані з порівняно невеликими витратами, і при цьому їх параметри енергоспоживання можуть бути істотно краще вимог існуючих правил. В даний час більшість енергетичних правил базуються, принаймні частково, на середніх цінах на енергію, які мало пов'язані з економічними наслідками рішень в галузі енергетичної політики і які можуть застаріти протягом терміну дії правил. Багато енергетичні правила не проводяться жорстким чином внаслідок нестачі досвіду у стежать за дотриманням цих правил органів та обмеженості ресурсів для контролю. Енергетичні правила повинні служити достатнім економічним стимулом для власників та організацій, що обслуговують будівлі, даючи можливість приведення цін на енергію у відповідність з місцевими умовами.
 

Використовувалися матеріали наукових робіт д.т.н, член-кор. РААБН, проф. президента НП «АВОК» Ю. Табунщікова

 
Коментарі (0)