ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Відсутність гарячої води - ознака літа
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
З кожним роком в Україні централізоване гаряче водопостачання стає рідкістю. Особливо загострюється ця проблема в міжопалювальний період, коли необхідність здійснювати підігрів води стає для теплопостачальних підприємств – теплокомуненерго (ТКЄ) - справжньою проблемою.
За словами заступника директора Департаменту з питань нафтової, газової, торф’яної, нафтопереробної промисловості та альтернативних видів палива Міненерговугілля Михайла Кальченка, серед усіх категорій споживачів найбільший борг за природний газ мають саме теплоенергетичні підприємства. Поряд з цим, населення досить «акуратно» розраховується за комунальні послуги. За даними Державної служби статистики, громадяни сплатили за житлово-комунальні послуги в січні – квітні поточного року 16,4 млрд грн, що складає близько 95% від нарахованих за цей період сум. В кількох областях споживачі навіть випереджають графік розрахунків з передоплатою на рівні 101% – 108%, мова йде про Вінницьку, Закарпатську та Сумську області.
Але чому в такому випадку ТКЕ не гасять свої багатомільярдні борги? На думку екс-міністра з питань ЖКГ Олексія Кучеренко, чим потужніша область в політичному розкладі, тим більше вона дозволяє собі не платити за енергоносії. «Наприклад, Донецька область на душу населення має в рази більший борг ніж Запорізька. Не платять Луганська, Харківська області та Київ. Підкреслюю, що не сплачують не люди, а саме комунальні підприємства» - коментує ситуацію пан Кучеренко. Його слова підтверджують й дані ДК «Газ України», за якими найбільшими боржниками за спожитий в минулому році газ станом на 16 травня є саме Донецька, Дніпропетровська, Харківська, Луганська області та м.Київ. Наприклад, станом на той же період, заборгованість Донеччини в 10 разів перевищувала відповідний борг Запорізької області.
Читайте також: «Сухий закон» для маловодних регіонів
Але існує й безліч інших проблем, які загалом і стають причиною величезних боргів. За словами генерального директора Міжгалузевої Асоціації «Укртеплокомуненерго» Володимира Дерія, НАК «Нафтогаз-України» виділяє ліміти на газ для теплогенеруючих підприємств перед початком опалювального сезону за умов повного розрахунку за спожиті в минулому році енергоносії. Водночас ТКЕ не здатні вчасно провести ці розрахунки, тим більше, що вони несуть додаткові витрати для здійснення підігріву гарячої води в міжопалювальний період.
Основною причиною неплатоспроможності ТКЕ є саме невідповідність встановлених тарифів з реальною собівартістю теплової енергії, яку отримують споживачі. Цю думку поділяє й НАК «Нафтогаз України», адже встановлена НКРЕ гранична вартість природного газу для відповідних підприємств складає 1309 грн/тис. куб.м, а складова газу в тарифах на теплову енергію для населення сягає лише 894 грн/тис. куб.м. А отже населення фактично покриває своїми платежами лише половину від встановленої державним регулятором вартості природного газу. Як наслідок – неминуча криза неплатежів з боку ТКЕ. Лише з початку 2012 року заборгованість по розрахункам за спожитий газ склала 6,9 млрд грн, причому основним боржником є саме теплокомуненерго. Ситуацію звичайно зможе пом’якшити прийнята 11 червня 2012 р. урядова постанова №517, про порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету на погашення заборгованості з різниці в тарифах. Загальна сума «допомоги» - 4,5 млрд грн на погашення заборгованості з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, та 3 млрд грн на погашення з різниці в тарифах на теплову енергію. Та кошти будуть розподілені вкрай нерівномірно, якщо скажімо, Донецька область загалом отримає 1,08 млрд грн, то Вінницька, Житомирська та Волинська області в середньому лише по 6,5 млн грн кожна.
Читайте також: Тарифні викрутаси
Але, не слід забувати, що отримавши від держави відшкодування в різниці тарифів, підприємство автоматично як прибуткове має сплатити ПДВ та податок на прибуток. При чому, компенсація від держави надходить в безготівковій формі і перенаправляється на погашення боргів перед «Нафтогазом», а податок необхідно сплатити саме живими грошима!
Окрім цього існують проблеми і з заборгованістю перед теплогенеруючими підприємствами з боку інших категорій споживачів. «Городяни справно платять за тепло, рівень розрахунків населення становить близько 99%, чого не скажеш про бюджетні установи, які мають сумарний борг в обсязі 10 мільйонів гривень», - заявляє Павло Карась, директор КП «Черкаситеплокомуненерго».
«Чинне законодавство зобов’язує «Нафтогаз України» подавати до суду на теплокомуненерго, що мають перед ним заборгованість. Ці суди він безумовно виграє, і як наслідок ТКЕ змушені не лише сплачувати суму боргу разом з пенею, а ще й платити 10% від суми на користь виконавчої служби. Така практика набуває все більшого поширення та значно ускладнює фінансовий стан підприємств галузі», - розказує про іншу серйозну проблему комунальників Володимир Дерій.
Окремою складністю за думкою експерта є постачання гарячої води за умов відсутності відповідних приладів її обліку, адже ТКЄ не може виставити для споживачів більшу норму споживання аніж визначає норматив для даної місцевості. «Наприклад в Києві це є 3,5 кубометри гарячої води на одну особу в місяць. Якщо в людини не має лічильника вона може спокійно витрачати значно більший обсяг. Споживач не слідкує за витратами води, бо не має мотивації. Як правило, це виливається в 20-30% так званих не облікованих витрат гарячої води, які лягають збитками на підприємство. І тому ТКЕ абсолютно не вигідно подавати гарячу воду», - переконаний пан Дерій.
Труднощі створює й наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості №288, який регулює методики визначення обсягів природного газу, що використовуються для виробництва теплової енергії для населення в разі, якщо суб’єкти господарювання здійснюють постачання теплової енергії різним категоріям споживачів. Адже через різницю в вартості газу для різних категорій споживачів, та технологічні особливості, частина витраченого газу не зараховується державним регулятором до вартості тарифу, та лягає важкою ношею на ТКЕ. В наслідок чого, вони несуть додаткові збитки на суму 4-5 млрд. грн. в рік. Головну біль для ТКЄ представляє й сумнозвісна урядова постанова №1082, згідно з якою ТКЕ відкрили рахунки зі спеціальним режимом використання, на які акумулюються кошти від споживачів. В свою чергу ДК «Газ України» знімає частину цих грошей в рахунок спожитого газу відповідно до нормативу відрахування. На практиці показник відрахування, скажімо, для КП «Луганськтеплокомуненерго» в 2011 році коливався в діапазоні 56%-67%.
Читайте також: Від газу до слів
Отож, відсутність гарячої води в наших кранах має під собою цілий пласт різноманітних причин, вирішення яких неможливо без належної уваги з боку держави. «В містах має з’явитися власний політичний, адміністративний, фінансовий потенціал для того, щоб забезпечити стабільність енергетичного функціонування кожної громади. Центральна ж влада має створити належні умови та підтримати ті громади, які цього потребують» - переконаний Керівник проекту Європейської Комісії «Угода мерів – Схід» Анатолій Копець.
А тим часом в гарячої води в наших оселях існує ще один безжальний ворог – критичний знос комунікаційних мереж, який за думкою експертів вже за 2-3 роки поставить під сумнів саму можливість транзиту води в більшості міст України. Хтось може зауважити, що наявність «бойлерів» та «титанів» в кожній квартирі зможе зарадити ситуації. Втім фахівці цього категорично не схвалюють. «Такий підхід суперечить європейській практиці енергозбереження та посадить нашу країну на ще більшу «газову голку», - підкреслює пан Копець.