ГоловнаПублікаціїАналітика Небезпечне партнерство

Небезпечне партнерство

Спираючись на світовий досвід, можна з упевненістю стверджувати, що на сучасному етапі розвитку, а вірніше, системної стагнації, галузь ЖКГ врятує лише впровадження механізму державно-приватного партнерства

Одними з перших в України це зрозуміла міська влада міста Одеси, коли 17 грудня 2003 року прийняла рішення про укладання з ТОВ «Інфокс» договору оренди цілісного майнового комплексу КП «Одесводоканал». Основною умовою цього договору було вкладення 500 млн грн інвестицій з боку ТОВ «Інфокс» в розвиток водопровідних та каналізаційних мереж, підвищення ефективності використання обладнання. Однак, в силу відсутності на той час спеціального закону про ДПП, який би чітко визначав обсяг прав та взаємних зобов’язань інвестора і муніципалітету, теплих та дружніх відносин між Одеською міською радою та ТОВ «Інфокс» не склалося.

РАУНД 1 . НІЧИЯ.

Перший гучний скандал розгорівся вже у червні 2006 року, коли Одеська міська рада звернулася з позовом до ТОВ «Інфокс» в Господарський суд Одеської області з вимогами розірвати договір оренди та стягнути з орендаря 3,9 млн. грн. заборгованості з орендної плати. В свою чергу, ТОВ «Інфокс» в липні 2006 року подало зустрічний позов в той же суд до Одеської міської ради з вимогами відшкодувати заборгованість з різниці в тарифах, яка викликана невідповідністю встановлених муніципалітетом тарифів економічно обґрунтованим витратам на їх виробництво, в сумі 70,9 млн грн. В ході запеклих судових баталій на стадії розгляду справи № 6/248-06-6441 вже Одеським апеляційним господарським судом, сторонам вистачило здорового завершити спір укладанням мирової угоди, згідно якої Одеська міська рада надала ТОВ «Інфокс» пільгу по сплаті орендної плати в розмірі 1% та у зв'язку з тим дійшло висновку  про відсутність боргу в розмірі 3,9 млн грн, а ТОВ «Інфокс» зобов’язалося своєчасно вносити орендну плату та страхувати майно.

Читайте також: Правила гри державно-приватного партнерства

Крім цього, за цією мировою угодою ТОВ «Інфокс» повністю відмовилося від будь-яких матеріальних претензій до Одеської міської ради з приводу встановлення збиткових тарифів та відшкодування різниці між встановленими та економічно обґрунтованими тарифами. Така відмова від своїх претензій на суму 70,9 млн грн не в останню чергу була обумовлена тим, що на той час судова влада не надто хотіла розуміти проблеми комунальних підприємств, коли суто політичними рішеннями органів місцевого самоврядування «урізали» тарифи на послуги, враховуючи лише 50-60% економічно обґрунтованих витрат. Через таке небажання розуміти  та чути комунальників програли свої аналогічні суди в 2006-2008 роках «Донецьтепломережа» та «Маріупольтепломережа». Більш того, Вищий господарський суд України в своїй постанові від 18.02.2009 року по справі № 1/104 за позовом ДП СРБУ «Севастопольліфт» до  Севастопольської міської ради про стягнення 122 500 грн. різниці в тарифах  зазначив, що відмовляє в задоволенні позову через те, що знаючи про невідповідність розміру встановленого тарифу на житлово-комунальні послуги економічно обґрунтованим витратам на їх виробництво, ДП СРБУ "Севастопольліфт" не звернулося до фінуправління міськради з вимогою про включення до бюджету наступного року видатків на відшкодування різниці в тарифах, а чекало на те, що сам муніципалітет виконає вимогу ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» і сам передбачить в бюджеті відповідні кошти.

Раунд 2. Нокдаун.

В зв’язку з тим, що протягом 2006-2008 років тарифи на послуги водопостачання та водовідведення так і залишилися збитковими і Одеською міською радою не переглядалися, ТОВ «Інфокс» ініціювало перегляд інвестиційної програми, яка є невід’ємною частиною договору оренди, у бік зменшення щорічних сум, які інвестор повинен вкладати в модернізацію виробництва. Так, згідно рішення сесії Одеської облради в 2006 році суму інвестиційних вкладень було зменшено із 118 млн. грн. до 91,09 млн. грн., і таке зменшення відбулося щороку. Згодом, зрозумівши, що затвердження 100% тарифів на послуги навряд чи відбудеться взагалі, ТОВ «Інфокс» прийняло рішення про закупівлю у АТ «Одесаобленерго» трьох трансформаторних підстанцій в рамках реалізації програми енергозбереження, фактично таким чином збільшивши долю інвестора в статутному капіталі «Інфоксводоканалу». Через загрозу втрати контролю на комунальною власністю та діяльністю «Інфоксводоканалу» Одеська міська рада пішла на поступки, результатом чого стало затвердження 19.04.2007 р., 14.02.2008 р. та 25.09.2008 р. підвищених тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення.

Раунд 3. Нокаут.

Попри такий перегляд тарифів в три етапи, тарифи на послуги з водопостачання та водовідведення, встановлені для «Інфоксводоканалу» для населення залишалися  значно нижчими навіть за собівартість надання цих послуг, визначених як економічно обґрунтовані висновками Державної інспекції з контролю за цінами в Одеській області. ТОВ «ІНФОКС» неодноразово звертався до Одеської міської ради з вимогою про встановлення діючих тарифів на водопостачання та водовідведення на рівні економічно обґрунтованих, одначе безрезультатно.

Читайте також: ЖКГ: недосяжні рубежі співпраці

В грудні 2012 року, коли всі можливості для компромісу біли вичерпані,  ухвалою господарського суду Одеської області від 24.12.2012 р. було порушено провадження у справі № 5017/3757/2012 за позовом ТОВ «Інфокс» до Одеської міської ради про стягнення 337,9 млн грн заборгованості з відшкодування з різниці в тарифах. В ході розгляду справи суд дійшов висновку, що Одеською міською радою 19.04.2007 р., 14.02.2008 р. та 25.09.2008 р. встановлювались тарифи без належного економічного обґрунтування та на рівні, що унеможливлює отримання прибутку. За таких обставин вимога позивача щодо відшкодування відповідачем суми на відшкодування різниці між встановленими тарифами за послуги водопостачання та водовідведення та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг за 2008 рік у розмірі 80,4 млн грн, за 2009 рік у розмірі 99,7 млн грн та за 1 півріччя 2010 року у розмірі 78,5 млн грн та крім цього, 3% річних та інфляційних втрат є обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню. Таким чином, всього з Одеської міської ради було стягнено 321,6 млн грн. заборгованості з відшкодування ТОВ «Інфокс» різниці в тарифах.

20 червня 2013 року постановою Одеського апеляційного господарського суду рішення господарського суду Одеської області від 20.03.2013 року було залишено без змін, оскільки воно на думку апеляційної інстанції є законним та обґрунтованим. Натомість апеляційну скаргу Прокуратури м. Одеси та Одеської міської ради було залишено без задоволення.

Після бою

Відповідно до норм господарського процесу постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, тобто фактично з першого липня ТОВ «Інфокс» має право пред’явити наказ про стягнення на свою користь з Одеської міської ради 321 млн грн в органи державної виконавчої служби, яка зобов’язана на протязі 6 місяців з дати відкриття виконавчого провадження стягнути суму заборгованості в повному обсязі або в грошовому вигляді, або шляхом опису, арешту та примусової реалізації майна Одеської міської ради. Якщо цю процедуру буде запущено, її не в змозі буде зупинити навіть подача Прокуратурою м. Одеси касаційної скарги до Вищого господарського суду України, який має лише право, а не обов’язок зупинити виконання рішення. До того ж, до моменту початку розгляду касаційної скарги може пройти багато часу, за який органи державної виконавчої служби встигнуть виконати свій законний  обов’язок та арештувати, а згодом реалізувати майно Одеської міської ради, яке фактично є майном територіальної громади, чи накласти арешт на рахунки боржника в установах державного казначейства на суму 321 млн грн, що фактично означатиме повне припинення фінансування з бюджету виплат заробітної плати працівникам бюджетної сфери та інших соціальних виплат. А це вже загрожує соціальною катастрофою, повним паралічем славної «Південної Пальміри».

Щоб не допустити фінансового і інфраструктурного колапсу міська влада за даними місцевої одеської газети «Думская» має намір запропонувати ТОВ «Інфокс» в рахунок погашення стягнутої суми 321 млн грн передати майно «Одесводоканалу», яке попри те, що знаходиться в оренді на 49 років у того ж таки ТОВ «Інфокс», залишається у комунальній власності територіальної громади міста, а відтак є активом Одеської міської ради, яким можна розрахуватися і виконати рішення Одеського апеляційного господарського суду.

«Наміри місцевої влади розрахуватися з приватною фірмою майном комунального водоканалу можуть свідчити лише про наміри приватизувати Одеський водоканал в обхід існуючих законодавчих норм, - переконаний заступник голови Одеської обласної ради, голова громадської організації «Якість життя» Олексій Гончаренко. З цього приводу мною вже направлений запит до Генеральної прокуратури України, яка має розібратися, що мало місце в цьому випадку – або недбалість чиновників міської ради, або злочинна попередня домовленість чиновників та власників ТОВ «Інфокс». Маю надію, додає пан Гончаренко, що звичайні одесити жодним чином не постраждають від прийнятого рішення та життя в місті не припиниться».

Читайте також: Бізнес та ЖКГ: непереборна смуга перешкод

Припущення Олексія Гончаренка щодо того, що весь цей гучний процес було ініційовано з метою змінити форму власності «Одесводоканалу» з комунальної на приватну, опосередковано підтверджують і деякі посадові особи філії «Інфоксводоканалу». Зокрема, юрисконсульти ТОВ «Інфокс» повідомили, що після прийняття постанови Одеським апеляційним господарським судом про стягнення 321 млн. невідшкодованої різниці в тарифах по 2010 рік, власниками та керівництвом ТОВ «Інфокс» завдання подавати аналогічний позов за період 2010-2013 років, але вже в  Господарський суд м. Києва до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, не ставилося.

Хоча, Нацкомпослуг також за три роки не спромоглася встановити для ТОВ «Інфокс» 100% тариф на централізоване водопостачання та водовідведення і постановою від 10.02.2012 року встановила тарифи практично на рівні собівартості 2008 року, адже згідно висновку  №319 Державної інспекції з контролю за цінами в Одеській області від 25.07.2008 р. економічно обґрунтований тариф станом на 2008 рік становив  2,62 грн за 1 м. куб. води, а затверджений 10.02.12 р. тариф становить  2,73 грн 1 м. куб. води. Отже збільшення тарифу відбулося лише на 0,09 грн за чотири роки, а витрати тільки на оплату праці зросли на 32%. Тож виходить, що Нацкомпослуг також заподіяла ТОВ «Інфокс» збитки, встановивши збиткові тарифи та не відшкодувавши різницю в тарифах і цілком заслуговує на судовий позов.

ТОВ «Інфокс» довело, що для публічного партнера, ким би він не був, доволі небезпечно зневажливо ставитися до приватного партнера – інвестора, бо він може обуритися і завдати удару у відповідь, від якого потемніє в очах та станеться задуха. 

 
Коментарі (0)