ГоловнаПублікаціїТарифи ЖКГНова політика тарифів ЖКГ: «за» і «проти»

Нова політика тарифів ЖКГ: «за» і «проти»

Підприємствам ЖКГ запропоновано стимулююче регулювання ціноутворення на послуги. Варто більш детально розібратися, як RAB-метод змінить структуру роботи галузі ЖКГ, і чим загрожує його введення для побутових споживачів.

В Україні запроваджено механізм, який повинен сприяти виведенню фінансово-економічних показників тепло- і водопостачальних підприємств зі стану збитковості. Для цього галузевий регулятор - Національна комісія, що здійснює держрегулювання в сфері комунальних послуг - на останньому засіданні 2 листопада затвердила нові методики тарифоутворення на транспортування теплової енергії та централізоване водопостачання і водовідведення. Тобто, підприємствам ЖКГ запропоновано стимулююче регулювання ціноутворення на послуги.

Такий механізм широко застосовується у світовій практиці і відомий серед західних економістів як метод RAB (Regulatory Assets Base). Він передбачає використання регуляторної бази активів мережевих компаній або підприємств-природних монополістів при розрахунку вартості їх послуг. Простіше кажучи, новий метод регулювання тарифоутворення дозволить компаніям отримувати дохід на інвестований капітал (будь-то прямі інвестиції або позикові кошти), вкладати його в зниження енергоспоживання, і головне, зекономлені кошти, тобто прибуток компанії, буде залишатися в її розпорядженні.

Читайте також: Тарифи взяли в RABство

«У.К.» не один раз писала про стимулююче регулювання. Але все ж варто більш детально розібратися як RAB - метод змінить структуру роботи галузі ЖКГ, і, чим загрожує його введення для побутових споживачів.

Вагомі аргументи

Економічних підстав для зміни «правил гри» для учасників житлово-комунальної галузі більш, ніж достатньо. В принципі в Україні склалася парадоксальна ситуація, коли природні монополії, на послуги яких завжди є стабільний попит (тепло, вода, газ і електрика завжди потрібні споживачам), виявилися збитковими. Причини варто шукати в методах державного регулювання вартості комунальних послуг. Враховуючи, що вартість енергоносіїв визначається ринковими принципами, держава змушена стримувати зростання комунальних тарифів для населення. Для цього, теплопостачальним підприємствам дозволено купувати природний газ для постачання тепла населенню (його частка в тарифах на теплову енергію займає до 53%) за дисконтною ціною - 1309 грн за тисячу кубометрів, тоді як ринкова вартість за тисячу кубометрів блакитного палива становить 4700 грн. При цьому підприємства теплогенерації і теплопостачання не можуть відобразити в тарифі і цю занижену ціну газу - в тариф закладається 686 грн / тис.куб.м.

В результаті найбільший споживач теплоенергетичних компаній - населення - розраховується за надані послуги за тарифами, які у середньому по країні покривають лише 74% їх собівартості. Аналогічна ситуація відбувається і в сфері водопостачання, де витрати на електроенергію окупаються лише на 69%. Таким чином, незважаючи на те, що держава щороку витрачає багатомільярдні суми на компенсацію підприємствам ЖКГ тарифної різниці (в держбюджеті на 2012 рік закладено 6,9 млрд грн, і в найближчій перспективі ця стаття витрат буде збільшена на 2,2 млрд грн) їх збитки ростуть як на дріжджах. К жовтню негативні фінансово-економічні показники перевищили 4 млрд грн, а кредиторська заборгованість досягла позначки в 20,5 млрд грн, з яких 70% - борги за енергоносії.

Законодавчі основи для введення стимулюючого регулювання закладені в законі № 4998-VI, яким внесено зміни до базового закону «Про природні монополії». Новий документ був підписаний Президентом у липні поточного року.

Дивляться в корінь

Оздоровлення галузі національний регулятор бачить, перш за все, в зміні методик формування тарифів. Діюча формула «витрати плюс рентабельність» не стимулює підприємства до інвестування коштів в енергозбереження. «Виходить, що чим вищий рівень витрат, тим вище рівень рентабельності. Відповідно, у підприємства відсутні будь-які стимули для зниження частки операційних витрат, - роз'яснює ситуацію директор Департаменту стратегічного планування та розвитку у сфері комунальних послуг Нацкомпослуг Дмитро Арлачьов. - Для зміни ситуації в сегменті природних монополій необхідно створити штучну основу для конкуренції, тобто, вводити так званого віртуального учасника ринку, який стане стимулом до скорочення рівня витрат для всіх гравців галузі».

RAB-метод вплине і на зміну роботи самого регулятора. Нацкомпослуг доведеться відмовитися від повного нормування роботи підприємств та перейти на новий регуляторний режим. Тобто, тарифи для підприємств, що мають ліцензію на транспортування теплової енергії та надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення, будуть встановлюватися на довгостроковий регуляторний період. Перший такий період складе 3 роки, наступні - 5 років. Крім того, комісія відмовиться від жорсткого обмеження рентабельності компаній, а буде визначати вимоги до рівня прибутковості. Зараз підприємства-ліцензіати можуть закласти в тариф не більше 3% прибутку. Нова методика формування тарифів дозволить ліцензіату отримувати дохід на інвестований капітал, при цьому пропорційний зв'язок між прибутком компанії і її витратами буде розірвано.

Читайте також: RAB не завжди означає «рабство»

У Нацкомпослуг відзначають, що стимулююче регулювання буде введено на добровільній основі. Зобов'язати ліцензіатів до нової методики тарифоутворення поки не можливо, оскільки для цього доведеться в буквальному сенсі перевчитися, для того, щоб ефективно використовувати новий алгоритм. В тепловій енергетиці RAB-регулювання поки торкнеться лиш сегменту транспортування (магістральні мережі не підлягають приватизації), однак надалі у регулятора є плани по поширенню методу і на сегмент генерації. 

Врегульовані стимулом

RAB-методика - далеко не нова модель, у відповідність з якою регулюється діяльність природних монополій. Вперше стимулюючий метод був використаний на початку минулого століття в США в електроенергетиці. У Європі свій розвиток він отримав у Великобританії, де був вперше застосований в 80-ті роки у сфері водопостачання, після того, як основні принципи RAB ввів тодішній глава британського регулятора Ян Байат.

Зараз у світі існує кілька різновидів цієї методики: Regulatory Capital Value (RCV), Regulatory Assets Value (RAV), Rate of Return Regulation (ROR). У тому чи іншому вигляді їх активно використовують у країнах Європейського Союзу. У Росії стимулюючий метод був введений для енергопостачальних компаній, і зараз планується перевести на нове регулювання учасників газового ринку. В Україні про стимулююче тарифоутворення заговорили в 2010-2011 роках. Тоді перевести електроенергетику на RAB-регулювання планувала Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сфері енергетики, проте далі розробки методики ситуація не просунулася.

Як же змінитися механізм формування тарифів? Якщо традиційна модель «витрати плюс» представлена ​​формулою: Собівартість + Прибуток (відсоток від собівартості) = Ціна послуги, то новий метод припускає інше трактування:

Ціна - Прибуток (вимоги до рівня дохідності капіталу) = Собівартість (виробництво по цільовій собівартості).

Якщо діюча методика «витрати плюс» дозволяє підприємствам ліцензіатам враховувати в тарифі операційні витрати, амортизаційні відрахування та встановлений рівень рентабельності, то RAB-метод перетворює останній компонент цієї формули в рівень доходу на капітал (R). Цей дохід визначається двома складовими: регуляторною базою активів (RAB) компанії та регуляторною нормою прибутковості (r).

Регуляторна база активів (RАB) визначається як справедлива вартість активів підприємства, які використовуються в регульованій діяльності, і може бути оцінена кількома способами: як ринкова вартість компанії, відновлювана вартість активів, дисконтований потік грошових коштів, балансова вартість або вартість заміщення активів. Тобто, фактично необхідно на підставі незалежної експертизи, провести оцінку основних фондів підприємств. Нацкомпослуг ще належить визначитися з тим, який спосіб оцінювання з вищенаведених буде оптимальним в ситуації високої зношеності основних фондів тепло-і водопостачальних підприємств.

Розрахувати норму прибутковості (r) або норму інвестованого прибутку більш складно. Згідно з європейськими RAB-методикам вона розраховується на підставі середньозваженої вартості капіталу (WACC). Формула, що дозволяє визначити цей показник, говорить про те, що він враховує вартість власного капіталу і вартість позикового капіталу (позики, облігації, прямі інвестиції). Крім того, обидва ці елементи (як власні кошти компанії, так позикові) мають свою ціну, яка виражена певною процентною ставкою. При цьому, для визначення WACC враховуються податки підприємства.

Завданням регулятора також стане визначення рівня операційних витрат, які будуть враховані в тарифах, які включають як контрольовані витрати (наприклад, на енергоносії), так і неконтрольовані (індексація на рівень інфляції, відрахування в фонд оплати праці, податки, збори). Зменшуючи контрольовані витрати, підприємство ліцензіат зможе заощадити кошти, які будуть прибутком компанії. При переході на 2-ий регуляторний період, який триватиме 5 років, регулятор також буде встановлювати вимоги до ефективності і до якості послуг.

Pro et contra

Поки регулятор буде доопрацьовувати RAB-методику, і співвідносити її з українськими реаліями ЖКГ, давайте розберемося, чим можуть обернутися інновації в тарифоутворенні для всіх учасників процесу.

Підприємства тепло- та водопостачання

Безумовно, ліцензіати Нацкомпослуг отримають стимул до зниження витрат, так як зекономлені кошти залишаються в компанії, для них відкриваються перспективи залучати масштабні інвестиції в модернізацію основних фондів, при цьому у підприємств буде достатньо коштів для того, щоб обслуговувати свої позики.

Читайте також: Шлях до інвестицій українського ЖКГ

Разом з тим, величезна кредиторська заборгованість, зношеність мереж та основних фондів - все це вказує на те, що природні монополісти не скоро зможуть відмовитися від фінансової підтримки держави, а перехресне субсидування галузі скасувати відразу не вдасться. Крім того, при встановленні довгострокових тарифів можливі суттєві помилки прогнозів інфляції, інвестиційних витрат. При цьому підприємствам буде складно залучити «довгі гроші», тобто довгострокові беззаставні кредити з низькою ставкою дохідності.

Інвестори

Для потенційних інвесторів істотно знизяться ризики: при вкладенні своїх коштів в активи підприємств галузі, гарантований тарифом дохід на вкладений капітал дозволить їм повертати свої кошти і отримувати прибуток. Однак, для концесіонерів, орендарів, керуючих компаній, кредиторів та прямих інвесторів посилиться контроль за виконанням їх власних зобов'язань. Крім того, в тарифі буде закладатися ставка норми прибутковості на інвестований капітал, визначена нацрегулятором. Вона буде невисокою і варіюватиметься в діапазоні 12-15%.

Споживачі

Для побутових споживачів з'явитися гарантія безперебійного та якісного водо- і теплопостачання. В перспективі можливе скорочення плати за приєднання до мереж. При цьому відмова від інвестиційної складової не буде провокувати кратне зростання тарифів. Тобто, вдасться відмовитися від нині діючої схеми, при якій вкладення коштів у модернізацію підприємств змушують влади до підвищення вартості послуги. Але при введенні стимулюючого регулювання споживачів очікує різке зростання вартості послуг. В рамках цієї методики неможливий відпуск ресурсів за економічно необгрунтованими тарифами. При цьому побутовому споживачеві буде складно пояснити, що в перспективі (5 років) тариф не буде рости, а якість послуг підвищиться. Тому державі доведеться розширювати статтю витрат, компенсуючу споживачеві різницю між реальною вартістю послуги і рівнем його доходу. Згідно із законодавством, в Україні громадяни, які отримують субсидію, виплачують за комунальні послуги 10-15% своїх доходів, решта підприємству відшкодовує держава.

З введенням RAB-методу, кількість споживачів, що претендують на пільгу, істотно розшириться. Однак виходом із ситуації може стати монетизація субсидій, тобто отримуючи на руки гроші на оплату комунальних послуг, споживач буде зацікавлений економити витрату ресурсів. Це розкриває також і іншу проблему: перехід на стимулююче регулювання неможливий без стовідсоткового комерційного обліку. На сьогодні, за даними регулятора, кількість встановлених у споживачів лічильників не перевищує 30-35%.

 
Коментарі (16)
Daimond1
06 Листопада 2012 p. 10:32
Какое отношение к стимулирующему тарифу на "услуги" транспортировка тепловой энергии имеет конечный потребитель - население, получающее жилищно-коммунальную услугу отопление? Кто нибудь видел счёт на транспортировку тепловой энергии выставленный жильцам дома, это же абсурд? Какой жилец многоквартирного дома в здравом уме будет закупать коммунальную услугу транспортировка тепловой энергии, если ему в конечном счёте нужно совсем иное - отопление и горячее водоснабжение. Национальный регулятор уже сам признал, что тепловая энергия поставляемая до жилого дома есть товар и только в самом доме исполнителем услуг создаётся коммунальная услуга - отопление. Население оплачивает исполнителям услуг, а те в свою очередь монополистам. Первым, тариф утверждает местная власть, вторым, Нацкомиссия. И кто выиграет от введения стимулирующего тарифа, если первыми, за более чем двадцать лет, полностью вырезаны сети горячего водоснабжения в жилых домах, что составляло более 40% подключённой нагрузки, а вторые имея "дикий" дисбаланс между установленной и подключёнными нагрузками за те же годы, при "политических" тарифах, накопили внушительные долги по штрафам и пеня за потреблённый газ и находятся в состоянии банкротства? А население от безвыходности ставит бойлера на горячую воду, утепляет внешние стены здания и тем самым, ещё больше усугубляет дисбаланс и эффективность работы предприятий коммунальной теплоэнергетики. Из-за "перекосов" с тарифами на энергоресурсы, когда в розницу, населению, отпускается дешевле, чем отптовику - монополисту, сложилась ситуация, что населению, намного дешевле обходится автономное, газовое отопление, горячая вода в эл.бойлерах и получается, что по окончании отопительного сезона некому поставлять тепловую энергию,потребителя нет, а раз нет потребителя, то и стимулировать то нечего. Ну и какому инвестору нужна котельная без возможности сбыть её продукцию - тепловую энергию, даже при том, что тариф утверждён по самой современной методике и "идеально" прозрачен?
Михаил1
06 Листопада 2012 p. 10:49
Правильно сказали - тепловая энергия это товар, имеющий свою себестоимость, в которую входит транспортировка. Картошка на базаре тоже имеет себестоимость, в которую входит ее транспортировка до базара. И покупатель оплачивает ее. Почему же вы возмущаетесь, что вам в тариф внесут стоимость транспортировки тепла до вашей сети?
Daimond1
06 Листопада 2012 p. 13:57
Потому что в статье шла речь: "В результаті найбільший споживач теплоенергетичних компаній - населення - розраховується за надані послуги за тарифами, які у середньому по країні покривають лише 74% їх собівартості." "Для побутових споживачів з'явитися гарантія безперебійного та якісного водо- і теплопостачання" Предположу, что автором статьи ув. Марией Цатурян, была сделана параллель, что нововведения - стимулирующий тариф на коммунальную услугу транспортировка тепловой энергии, повысят качество и стабильность предоставления тепловой энергии коммунальной услуги отопление и горячее водоснабжение бытовому потребителю - населению. Эти утверждения будут верными, если все теплоэнергетические компании, будут так же и исполнителями коммунальных услуг отопление и горячее водоснабжение, однако, на практике, такое случается, далеко не всегда. Потребителем коммунальной услуги - транспортировка тепловой энергии выступает не население, а исполнитель услуг. Возмущён тем, что произошло "смешение" двух совершенно разных по сути процессов, отопления и транспортировки тепловой энергии. Тариф на коммунальные услуги, отопление и горячее водоснабжение, утверждается органами местного самоуправления,п.2, ч.1, ст 7 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги". Поэтому, я как бытовой потребитель коммунальных услуг отопление и горячее водоснабжение, не имею прямого отношения к рассматриваемому в статье стимулирующему тарифу, потому что, не являюсь потребителем таких услуг по Закону "Про житлово-комунальні послуги". Другое дело, если рассматривать отношения между парой: управляющая компания жилым домом и поставщик тепловой энергии.
streltsov1
06 Листопада 2012 p. 10:51
Если вас не устраивает такой тариф, куда включена транспртировка, покупайте этот товар у кого-то другого. Сами веди сказали, что это товар
Daimond1
06 Листопада 2012 p. 15:15
В соответствии с ст.1 ЗУ "Про теплопостачання" "тариф (ціна) на теплову енергію - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал) з урахуванням рентабельності виробництва, інвестиційної та інших складових, що визначаються згідно із методиками, розробленими центральним органом виконавчої влади у сфері теплопостачання" На текущий момент методики расчёта тарифов на производство, транспортировку и поставку тепловой энергии, утверждены постановлением КМУ от 01.06.2011г. №869. Тариф на тепловую энергию в который включены затраты на её транспортировку объективная данность в Украине и спорить с этим глупо. Устраивает ли меня, как бытового потребителя, новый стимулирующий тариф, который к тому же должен вырасти в разы и в конечном счёте увеличить стоимость коммунальных услуг отопление и горячее водоснабжение, ответить однозначно довольно сложно. Однако, по моему мнению, на качестве горячего водоснабжения это не скажется ни как, потому что в большинстве домов жилого фонда моего областного центра внутридомовых сетей горячего водоснабжения давно нет, а сети теплоснабжения из-за своей ветхости рвутся столь часто, что в данный момент некоторые районы города представляют собой вид как после налёта бомбардировщиков. В отношении предложения поменять поставщика тепловой энергии, приведу следующее, что сети теплоснабжения, так же находятся в управлении монополиста и поменять поставщика тепловой энергии очень непростая задача, 98% реализуемой тепловой энергии в городе, таков результат монополиста.
Мария Цатурян
06 Листопада 2012 p. 10:47
за транспортировку платят поставщики услуги, те, которые поставляют населению тепловую энергию в виде отопления и горячей воды. Стоимость гигакалории поставщика формируется с учетом тех средств, которые он тратит на закупку у транспортировщика, разумеется, она отражается и в тарифе для бытовых потребителей. Кроме того, сейчас активно обсуждается вопрос, кто должен платить за тот энергоноситель, который теряется в сети
Daimond1
06 Листопада 2012 p. 16:01
Не совсем к месту конечно, но всё же. В период с 01.07.2010г. до 28.01.2011г. коммунальные предприятия - исполнители услуг по отоплению и горячему водоснабжению, обязаны были закупать тепловую энергию в случае, если суммы закупок превышали 100 тыс. грн. в год у её производителей, посредством проведения конкурсных торгов ч.4 ст.2, ЗУ "Про здійснення державних закупівель", а так же в соответствии с абз 2, ч. 6 Заключительных положений того же Закона: "До прийняття Верховною Радою України відповідних законів закупівля зазначених товарів, робіт і послуг здійснюється відповідно до цього Закону." За почти 7 месяцев действия требования в отношении закупки тепловой энергии посредством проведения конкурсных торгов, на веб-портале по вопросам государственных закупок я не увидел ни одного такого конкурса, только закупка бюджетными организациями. Быть может, я плохо искал?
Мария Цатурян-1
06 Листопада 2012 p. 10:51
"Первым, тариф утверждает местная власть, вторым, Нацкомиссия." - Daimond, позволю себе с Вами не согласиться. Регулятор утвержает для каждого предприятия стоимость 1 гигакалории тепла, для это лицензиат подает комиссии свои расчеты, где показывает операционные затраты, амортизацию и рентабельность. А вот местные власти формируют окончательную цену (тариф) услуги! с учетом ее поставки и затрат с этим связанных
Daimond1
06 Листопада 2012 p. 16:28
А в чём несогласны со мной? Тариф на коммунальные услуги, отопление и горячее водоснабжение для исполнителей этих услуг, утверждается органами местного самоуправления,п.2, ч.1, ст 7 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги" " 1. До повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить: 2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону; ст.1 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги": "комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством;" К полномочиям Нацкомиссии относится, п.2, ч.1, ст.6 ЗУ "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг": "встановлення тарифів на комунальні послуги суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг;" п.3, ч.1, ст.1 "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг": "тарифи на комунальні послуги - тарифи на теплову енергію крім тарифів на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, а також тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів." В соответствии с п. 59 постановления КМУ от 01.06.2011г. №869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги": "До складу виробничої собівартості включаються: прямі матеріальні витрати: - витрати на придбання теплової енергії відповідно до укладених договорів (плануються виходячи з необхідних обсягів надання послуг з централізованого опалення та цін підприємств-постачальників);"
Мария Цатурян
06 Листопада 2012 p. 16:48
Daimond, вот я совершенно с Вами не спорю, Вы на все законы правильно сослались, все полномочия расписали, все очень правильно. А теперь вот давайте представим, что я не знаю этого всего законодательства и не понимаю Вас. Объясните мне, пожалуйста, как для школьницы)) простым языком. Есть цепочка: потребитель платит исполнителю, исполнитель расчитывается с монополистам. У монополистов (с 2014 года, если верить А.Близнюку) будет возможность перейти на методику тарифного регулирования, ее введение повысит их тарифы. Вопрос: как повышение тарифов монополистов повлияет и повлияет ли на те средства, которые потребитель ежемесячно будет отдавать исполнителю, а ис-ль расчитываться с монополистом? То есть, если я вас правильно понимаю, местные власти не будут поднимать тариф на услуги отопления и горячего водоснабжения?
Мария Цатурян1
06 Листопада 2012 p. 10:54
"что по окончании отопительного сезона некому поставлять тепловую энергию,потребителя нет, а раз нет потребителя, то и стимулировать то нечего" - я бы не была столь категорична. У нас работают 992 теплоснабжающих предприятия (генерация, транспортировка, поставка) и со сбытом у них все хорошо. Автономка в массовом ее проявлении - Закарпатская область, большинство бытовых потребителей на централизованной системе
Daimond
07 Листопада 2012 p. 14:38
Термин децентрализация думаю всем знаком. Под этим лозунгом во многих городах "успешно похоронены" системы централизованного теплоснабжения. Закарпатье "прошумело" только из-за того, что о нём высказался Президент, что такой опыт нужно перенимать по всей стране. Во многих городах с населением от 30 до 100 тыс. ЦО перестало существовать и только в крупных городах всё ещё держится. За примером далеко ходить не надо, город шахтёров Стаханов. Прошлогодний отопительный сезон в городе был последним - 8 городских котельных остановились навсегда. Предполагалось, что все горожане до сих пор будут иметь в домах индивидуальное отопление, но прогнозы не оправдались. Котельные в городе закрыты, металлические коммуникации - в ломе. По пути децентрализации пошли следующие города Луганской области: Стаханов, Брянка, Кировск, Петровское, Старобельск, Первомайск, Рубежное, Лисичанск, Ровеньки, Свердловск, Краснодон, Красный Луч, Перевальск, Сватово, Троицк. В перечисленных городах проживает более 700 тыс. жителей. На протяжении 2010-2011 гг. в Луганской области было закрыто 224 котельных, причина одна - нерентабельные. В самом же областном центре на автономное отопление перешли не менее 20% потребителей ЦО. Цифра была бы и больше, если бы переход не запретили на законодательном уровне. И это пример только одной области, а если взять масштабы всей страны. На плаву останутся системы централизованного теплоснабжения в 40-60 городах
Мария Цатурян-1
06 Листопада 2012 p. 16:18
Daimond, я все же хочу понять, в чем суть Вашего глубокого возмущения)) вот Вы тут нарисовали очень правильную цепочку: монополист - исполнитель услуги- потребитель. То есть, Вы пытаетесь мне объяснить, что когда монополисты перейдут на стимулирующие тарифы и стоимость той гигакалории, кот. они отпускают исполнителю никак не отразится на потребителе? то есть потребитель расчитывается за отопление и гор.воду с исполнителем (по тарифу, регулируемому муниципалитетами), а исполнитель по как будет с монополиями расчитываться? не по новым тарифам, а по старым? может я что-то упускаю, поправьте меня, пожалуйста
Daimond
12 Листопада 2012 p. 08:55
Ходим по кругу)) "Объясните мне, пожалуйста, как для школьницы)) простым языком." С лёгкой руки Президента и 298 депутатов на свет появился ЗУ №2479 от 09.07.2010г. "Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України". Этим Законом к коммунальным услугам отнесли в т.ч. деятельность по производству, транспортировке и поставке тепловой энергии, при этом, действующим и на этот час ЗУ "Про теплопостачання" тепловая энергия есть товар. Допускаю, что при упоминании термина коммунальная услуга у неподготовленного читателя может сложиться ошибочное представление о том, что раз эти услуги коммунальные, то изменение тарифов на них (стим. тариф) напрямую касается его, как бытового потребителя. Однако, действующим законодательством предусмотрено, что тепловую энергию должен получать исполнитель услуг, т.е. должна работать следующая цепочка: монополист-исполнитель-потребитель или юр.лицо-юр.лицо-физ.лицо. 1) Для транспортировки тепловой энергии до жил.дома, монополист использует сети централизованного теплоснабжения; 2) Для создания коммунальной услуги отопление и горячее водоснабжение исполнитель использует внутридомовые сети, отопительные, регулирующие и другие приборы. Рост тарифов на тепловую энергию, повлечёт и рост тарифов на услугу отопление и ГВС, так предусмотрено ПКМУ №869. При этом, следует учесть, что на качество услуги отопление и ГВС влияет не только стабильность поставки монополистом тепловой энергии, но и состояние коммуникаций расположенных внутри жил.дома., что входит в обязанности исполнителя услуг.
Мария Цатурян-1
06 Листопада 2012 p. 16:54
Я хочу внести ясность, я прекрасно понимаю, что транспортировка - не входит в структуру потребительского тарифа. Я просто хочу понять, тогда каким будет "расклад сил" в цепочке потребитель-исполнитель(кстати, опираясь на наше зак-во весьма загодчный субъект хоз-я) - монополист, если будет введено стимулирующее тарифное регулирование??
Daimond
12 Листопада 2012 p. 10:07
1) Потребитель не в состоянии самостоятельно выбрать эффективного исполнителя (искл. ОСМД, кооперативы); 2) Исполнитель не имеет экономических стимулов к повышению качества услуг (искл. Монополист выступает в качестве Исполнителя); 3) Монополист имея экономический стимул, не в состоянии повлиять на качество услуг Исполнителя, а значит свои доходы (подразумевается, что чем хуже качество услуги,тем меньше она востребована и тем меньше закупается, что в свою очередь влияет и на объём закупки тепловой энергии); 4) Цепочка Монополист-Исполнитель-Потребитель "буксует" по всей стране в т.ч. и из-за того, что действующим законодательством в этой сфере закреплено неравенство в правах между Потребителем и Исполнителем: допускается Исполнителю поставлять услугу ненадлежащего качества без штрафных санкций, т.е. нарушать обязательства поставлять качественную услугу п.1, ч.2 ст.21 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги", предусмотрена только лишь компенсация в виде уменьшения стоимости услуги.