ІНФОГРАФІКА:
Як військовим отримати пільги на комуналку?
Хто має звернутися за субсидією на наступний період?
Як працює державна програма єОселя
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 80

Як вирішувати комунальні проблеми?
Як вирішувати комунальні проблеми?
Як вирішувати комунальні проблеми?
У сфері житлово-комунального господарства немає ні вихідного, ні прохідного – це надскладна система, яка дає можливість компаративіського повернення у вчора і впорядковує не лише наше сьогодення, але й прийдешнє, тому досить важливо не загубитися у таких, здавалося б на перший погляд, простих побутових речах. Не знаєте, як бути, до кого звернутися? - «У.К.» продовжує освітлювати ваш шлях житлово-комунальними просторами.
На запитання відповідає експерт «У.К.», юрист Андрій Осадчий.
Питання 1:
Cусіди знизу по стояку, заклали нішу з трубами плиткою, однак, виявилося, що стояк з водою протікає. Втім, сусіди відмовляються ламати плитку, щоб відкрити нішу. Що робити у такій ситуації?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. У випадку, якщо Ваші сусіди відмовляються врегулювати спір у мирному порядку, Ви маєте право звернутися з позовом до міського (районного) суду, яким просити суд зобов’язати усунути перешкоди для здійснення ремонту та відшкодування матеріальних збитків.
Питання 2:
Чи має право виконавчий комітет або ж міська рада піднімати тарифи на послуги Ремонтно-експлуатаційного управління?
Відповідь експерта:
Відповідно до ст. 31 Закону «Про житлово-комунальні послуги», якщо РЕУ не є ліцензіатом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, тарифи на ці послуги встановлюються органами місцевого самоврядування (міськими радами або виконавчими комітетами) згідно порядків формування тарифів, затверджених Кабінетом Міністрів на основі поданих виконавцями послуг розрахунків економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.
Питання 3:
Мешканці будинку вирішили продати допоміжні підвальні приміщення, а виручені кошти використати на ремонт даху. Як юридично оформити процедуру відчуження за умови відсутності документа (свідоцтва) на право власності на ці приміщення. Та як правильно оформити згоду мешканців на відчуження – чи потрібно нотаріально завіряти підписи власників квартир. Чи можна підписувати таку згоду за довіреністю у випадку відсутності власника квартири?
Відповідь експерта:
Згідно ст. 203 Цивільного кодексу такий правочин вважатиметься нікчемним, оскільки суперечить законним інтересам суспільства та держави, адже фактично продавець не наділений достатньою правоздатністю та дієздатністю для укладання договору купівлі-продажу (відсутні документи, які б підтверджували реєстрацію прав власності на нерухоме майно).
Питання 4:
Як відбувається держповірка водомірів та за чий рахунок? Мені у міському водоканалі повідомляють, що їхня робота полягає у знятті пломби та опломбуванні. А зняти лічильник, віддати, забрати та встановити я повинна самостійно. Чи правомірно вони вчиняють? При тому, що виклик їхнього майстра коштує 30 грн і держповірка водоміра теж 30 грн.
Відповідь експерта:
Відповідно до частини другої статті 28 Закону «Про метрологію та метрологічну діяльність» (далі – Закон) підприємства, організації та фізичні особи зобов’язані своєчасно (з урахуванням установлених міжповірочних інтервалів) подавати засоби вимірювальної техніки на повірку. Частиною третьою статті 28 Закону встановлено, що порядок подання фізичними особами, що не є суб’єктами підприємницької діяльності, – власниками засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань якими використовуються для здійснення розрахунків за спожиту для побутових потреб воду) на періодичну повірку цих засобів та оплата за роботу, пов’язану з повіркою, установлюється Кабінетом Міністрів. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) зазначених засобів вимірювальної техніки здійснюється за рахунок підприємства і організацій, які надають послуги з водопостачання. При цьому статтею 46 зазначеного Закону передбачено, що підприємства, організації та фізичні особи оплачують метрологічні роботи, пов’язані із здійсненням на госпрозрахункових засадах усіх видів державного метрологічного контролю, визначених статтею 21, а також послуги, передбачені частиною четвертою статті 15 цього Закону, у порядку, установленому Кабінетом Міністрів. Статтею 21 Закону встановлено, що до державного метрологічного контролю належить, зокрема повірка засобів вимірювальної техніки. Згідно з постановою Кабінету Міністрів від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» витрати з періодичної повірки обслуговування і ремонту засобів обліку води, які є власністю фізичної особи-споживача, не включаються до складу тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. Крім того, п. 2.3.7 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.05.2005 №76 визначено, що точкою розподілу зовнішніх і внутрішніх комунікацій (якщо інше не визначено договором) є:
- для каналізації – найближчий до будівлі оглядовий колодязь;
- для водопроводу – вентиль або трійник біля будівлі.
Враховуючи вищесказане, діяльність з надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення закінчується на межі балансової належності мереж виробника та споживача. Діяльність у багатоквартирному будинку – неліцензований вид діяльності, тому витрати на її здійснення не можуть бути включені до тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення. Оскільки тариф на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення є єдиним джерелом покриття витрат водоканалу, то в нього відсутні джерела відшкодування витрат на виконання робіт з періодичної повірки, обслуговування і ремонту засобів обліку води, які є власністю фізичної особи – споживача.
Питання 5:
Наш відомчий будинок зняли з балансу Укравтодору, проте так і не передали у ЖЕК. Організовувати ОСББ немає сенсу, так як у будинку 8 власників, 4 з яких пенсіонери-пільговики. Сам будинок та усі мережі у хорошому стані, квартири приватизовані, опалення у всіх індивідуальне, водопостачання забезпечує колишнє відомство за договором, з «Крименерго» та «Кримгазом» окремі договори, прибудинкову територію упорядкували та прибираємо своїми силами, сміття вивозить місто. Виходить, що ЖЕКу начебто і робити нічого у нашому будинку та подвір'ї. У такому разі, чи можна залишатися без ОСББ і без ЖЕКу?
Відповідь експерта:
Однозначно на Ваше запитання відповісти не можна. З одного боку законодавство не містить обов’язку мешканців створювати ОСББ, або укладати договір з ЖЕКом на утримання будинку та прибудинкової території. Більш того, чинне законодавство дозволяє мешканцям існувати і діяти у формі інших форм самоорганізації населення, наприклад, у формі квартальних чи вуличних, або будинкових комітетів. З другого боку, в ст. 322 Цивільного кодексу чітко прописано, що тягар утримання майна лежить саме на власникові. Тобто мешканці Вашого будинку окрім утримання прибудинкової території зобов’язані утримувати сам будинок, ремонтувати покрівлю, підвальні приміщення, стіни тощо. Самотужки пенсіонерам це зробити не під силу, доведеться наймати відповідні ліцензовані будівельні організації, які не мають права укладати договори з власниками квартир на ремонт будинку, оскільки ні власника, ні балансоутримувача не має. З третього боку, є факт бездіяльності Укравтодору та ЖЕКу щодо передачі Вашого будинку, оцінку якій мають дати відповідні судові та правоохоронні органи.
Питання 6:
Комунальне підприємство стало цьогоріч платником ПДВ. Чи потрібно йому робити нові розрахунки тарифів, чи можна додати суму ПДВ до існуючих, адже всі розрахунки зроблені без ПДВ?
Відповідь експерта:
Податок на додану вартість не входить до складу загальновиробничих витрат житлово-комунального підприємства, тому згідно вимог постанови КМУ №869 від 01.06.2011 року потрібно запустити механізм коригування тарифів та прийняти додаткове рішення органу місцевого самоврядування про нарахування ПДВ у взаємовідносинах зі споживачами.
Від редакції:
Шановні користувачі порталу «У.К.»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.