ГоловнаПублікаціїПитання експертуСпоживачі ЖКГ запитують - ми пояснюємо. Випуск 125

Споживачі ЖКГ запитують - ми пояснюємо. Випуск 125

Не знаєте, як бути, до кого звернутися? - «У.К.» продовжує освітлювати ваш шлях житлово-комунальними просторами.
питання
Новини по темі

У сфері житлово-комунального господарства немає ні вихідного, ні прохідного – це надскладна система, яка дає можливість компаративіського повернення у вчорашній день і впорядковує не лише наше сьогодення, але й прийдешнє, тому досить важливо не загубитися у таких, здавалося б на перший погляд, простих побутових речах. Не знаєте, як бути, до кого звернутися? «У.К.» продовжує освітлювати ваш шлях житлово-комунальними просторами.

На запитання відповідає експерт «У.К.», юрист Андрій Осадчий

Питання 1:

У відповідності до п.6 розділу 1 статті 20 «Закону України Про житлово-комунальні послуги» №1875-IV від 24 червня 2004 року (зі змінами і доповненнями): «...Споживач має право 6) на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України». Прошу Вас навести вичерпний перелік прикладів ТИМЧАСОВОЇ ВІДСУТНОСТІ та/або надати назву, номер та дату документа, що регулює такий перелік. Для прикладу: чи є ТИМЧАСОВОЮ ВІДСУТНІСТЮ, в розумінні вищенаведеної статті, перебування споживача у довготерміновому відрядженні, підтверджене документами у відповідності до правил ведення бухгалтерського обліку на підприємстві (Наказ, посвідчення на відрядження, відмітки в закордонному паспорті при відрядженні закордон)?

Відповідь експерта:

Щодо питання про перерахунок за послуги в разі відсутності споживача послуг. Відповідно до пп. 6 п. 1 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів. Послуги з водо-, теплопостачання та водовідведення надаються споживачеві згідно з Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабміну України від 21.07.2005 №630. Правилами встановлено право споживача на зменшення розміру плати за відповідні послуги в разі тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї на підставі його письмової заяви та офіційного документа, що підтверджує його/їхню відсутність (довідка з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби, відбування покарання). Оплата послуг з теплопостачання здійснюється з моменту набуття права на квартиру, оскільки ця послуга надається незалежно від наявності мешканців у квартирі (в разі відсутності технічної можливості відключення квартири від мереж централізованого теплопостачання). Таким чином, для зменшення розміру плати за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (при відсутності лічильника) необхідно подати письмову заяву виконавцю та довідку з тимчасового місця проживання. Статтею 66 Житлового кодексу Української РСР встановлено, що плата за користування житлом (квартирна плата) обчислюється виходячи із загальної площі квартири (одноквартирного будинку). Відповідно до п. 2 статті 10 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» власники приватизованого житла в багатоквартирних будинках (до них належать і власники квартир у кооперативних будинках та викупних квартир) є співвласниками всіх допоміжних приміщень будинку та його технічного обладнання і повинні сплачувати свою частку витрат у загальних витратах на утримання будинку (житла) та прибудинкової території пропорційно до займаної площі. Виходячи з вищенаведеного витрати на утримання житла зобов'язані оплачувати як квартиронаймачі, так і власники викуплених та приватизованих квартир. Розмір тарифів (нормативних витрат, пов'язаних з утриманням будинків і споруд та прибудинкових територій) визначається згідно з Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 20.05.2009 №529. Ці витрати не залежать від того, проживає особа в квартирі (власник або наймач) чи ні. Тарифи розраховуються окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що передбачений додатком до Порядку. Оплата цих послуг повинна здійснюватися з моменту отримання права власника на квартиру. Тобто зменшення розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, в разі відсутності споживача, чинним законодавством не передбачено.

Питання 2:

Скажіть, будь ласка, що саме входить до обов’язків ЖЕКу?

Відповідь експерта:

Якщо Ваш ЖЕК визначений у встановленому законодавством порядку виконавцем послуг з утримання Вашого будинку та прибудинкової території, то він в межах тарифу встановленого органом місцевого самоврядування для Вашого будинку зобовязаний:

1) забезпечувати  своєчасне  надання  послуг  належної якості  згідно із законодавством;

2) подавати  споживачеві   в   установленому   законодавством  порядку необхідну інформацію про перелік послуг, структуру тарифу, загальну суму місячного платежу,  норми споживання,  режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо;

3) утримувати    внутрішньобудинкові   мережі   в   належному технічному  стані,  здійснювати  їх  технічне  обслуговування   та ремонт,   вживати  своєчасних  заходів  до  запобігання  аварійним  ситуаціям та їх ліквідації,  усунення порушень щодо надання послуг в установлені законодавством строки;

4) розглядати  у визначений законодавством строк претензії та скарги споживача і проводити відповідний перерахунок розміру плати за  послуги  в  разі  їх  ненадання,  надання не в повному обсязі, зниження кількісних і якісних показників;

5) сплачувати   споживачеві   компенсацію   за    перевищення встановлених   строків   проведення   аварійно-відбудовних   робіт відповідно   до   методики,   затвердженої   центральним   органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства;

6) своєчасно  ознайомлювати  споживача з нормативно-правовими актами у сфері житлово-комунальних послуг;

7) своєчасно проводити за рахунок  власних  коштів  роботи  з усунення пов'язаних з наданням послуг неполадок, що виникли з його
вини;

8) відшкодовувати споживачеві збитки,  завдані його майну  та (або)  приміщенню,  шкоду,  заподіяну  життю чи здоров'ю споживача внаслідок ненадання послуг або надання послуг неналежної якості;

9) здійснювати  контроль  за  технічним  станом   інженерного обладнання житлових будинків (гуртожитків), квартир, приміщень;

10) своєчасно    проводити   підготовку   житлового   будинку (гуртожитку) та  його  технічного  обладнання  до  експлуатації  в осінньо-зимовий період.

Питання 3:

Вже не перший рік температура в квартирі не підвищувалася більше ніж 15 градусів у зимовий опалювальний період. Неодноразово зверталися в ЖЕК, вони послалися на те, що треба поміняти стояки і батареї. Ми все зробили цієї осені, а тепла як не було так і немає досі. Чи можна відмовитися від опалення, якого немає?

Відповідь експерта:

Ви маєте право відмовитися від централізованого опалення, але виключно у межах Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства №4 від 22.11.2005 (зі змінами).

Від редакції:

Шановні користувачі порталу «У.К.»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
 
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут
 
Коментарі (5)
Sergiy
10 Лютого 2014 p. 10:33
Друге речення першої відповіді!І до кого піде споживач, якщо починає екксперт розяснення послугами з теплопстачання, а керується правилами про послуги з централізованого опалення????А квартира може відключитися у встановленому порядку тільки від загальнобудинкових мереж(після змін до нормативних документів немає такого права). Відповідь 2! ЖЕК якщо й не визначений то зобовязаний, як балансоутримувач згідно чинного законодавства.Можна спонукати через суд укласти договір (згідно типового)
Андрій Осадчий3
10 Лютого 2014 p. 16:21

Sergiy! я як експерт "У.К." з юридичних питань просив би не так критично ставитися до відповідей на запитання читачів нашого порталу. Ці відповіді не є панацеєю та істиною в останній інстанції. Їх потрібно сприймати як один із можливих шляхів вирішення спірної ситуації. Тим більше, що практика свідчить, що читачі на 90% формулюють питання не чітко, з перекручуванням фактів, або їх необ'єктивним викладом, під кутом зору виключно читача. А судова практика українських судів взагалі демонструє різноманістність - з одного і того ж самого питання можуть бути сім різних рішень суду. Тому, я просив би не аналізувати ці відповіді як викладач теорії держави і права на екзамені в ВНЗ. В ЖКГ не може бути одного шляху виходу із спірної ситуації - якщо запропонуєте кращий більш дієвий вихід - тільки радий буду

Мария Цатурян1
10 Лютого 2014 p. 19:19
Мені теж дуже цікаво. Може пан Сергій запропонує інший шлях. Чекаємо на ваші роз'яснення
Иван Смольный1
10 Лютого 2014 p. 21:33
П'ять копійок :-) Раджу всім зацікавленим особам звертатися за допомогою фахівця, оплатною допомогою. Лише у цьому випадку, запитувач може сподіватися на вичерпну юридичну консультацію з урахуванням великої кількості факторів впливу (як на ситуацію так і на спосіб її вирішення)які,як правило, мають місце у сфері ЖКГ. І ще, отримати правильну відповідь можливо, лише задавши вірне запитання. Це у якості захисту колеги, з яким я неодноразово теж вступав у правові дискусії і правовою позицією якого я теж буваю не згідний. Але, чіплятися до термінології у не суттєвих випадках, це вже занадто. Вважаю, що у рамках безоплатних консультацій на сторінках УК варто не надавати правову допомогу, а довідково скеровувати запитувача на дії, що допоможуть йому у вирішенні питання.
Sergiy
11 Лютого 2014 p. 13:33
Пані Маріє! Шлях один - виконання чинного законодавства на всіх рівнях взаємовідносин в ЖКГ.Пане Іване ! Як Ви човен назвете так він і попливе! Тому Послуга є послуга(комфортні умови проживання).А ,,Товар - гроші - товар,,-памятаєте хто сказав.? Скільки замовили- стільки використали - скільки заплатіть.Зможе ефективно використовувати власник(співласники)- заплатить менше.