ГоловнаПублікаціїОпалювальний сезон 2024-2025Опалювальний сезон: погляд зсередини

Опалювальний сезон: погляд зсередини

«Україна Комунальна» поцікавилась, з якими складнощами підприємства теплоенергетики проводять опалювальний сезон, а також що чекає нас у майбутньому.

З року в рік на українців чекають нові опалювальні проблеми. То морози прийшли непомітно в січні, то води гарячої не має… А то взагалі все разом. Такі, фактично, катастрофи сучасного суспільства стали буденною справою.

Централізоване опалення є у всіх великих містах України (41% жителів країни), окрім Ужгорода - там місцева влада прийняла рішення про перехід на індивідуальне опалення, свідчать дані Нацкомісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг. А ось централізоване гаряче водопостачання вдалося зберегти тільки у 19 українських містах, в яких проживає близько 15% населення країни. Однак проблема централізованого опалення не є загальною проблемою. Наприклад, сільське населення, як правило, використовує автономне опалення, і далеко не скрізь газове – паливом може бути і вугілля, і дрова, і навіть торф.

За даними Держінформнауки на сьогодні більшість міських котелень у системі теплокомуненерго знаходяться в аварійному стані, устаткування практично всіх котелень, а це більш ніж 10 тис. одиниць котлів, мають зношеність понад 80%, а коефіцієнт корисної дії коливається на межі доцільності: майже дві третини українських котелень мають коефіцієнт корисної дії (ККД) нижче 80%.

Підприємства теплоенергетики дійсно знаходяться у скрутному становищі. Зокрема, за даними Нацкомпослуг, діючі тарифи покривають собівартість теплопостачання лише на 70%. Фактично, підприємства постійно стоять перед дилемою: виплатити зарплату співробітникам, оплатити газ і електроенергію. Природно, при такому порядку речей вільних коштів не залишається ні для здійснення інвестиційних програм, ні для заміни мереж та обладнання. А про прибутковість і повернення відсотків по кредитах і говорити не доводиться.

Щороку, ЗМІ розповсюджують інформацію про аварійні ситуації, прориви тепломереж з подальшими втратами і тепла, і теплоносія. Така ситуація впливає як на споживача, так і на підприємства. Про такі проблеми свідчать і теплоенергетичні підприємства.

Читайте також: Теплові мережі диктують правила

«Я думаю кількість аварій тримається десь на одному рівні з року в рік. Ми попри всі негаразди максимально докладаємо зусиль для того, щоб забезпечувати надійне проходження опалювального сезону. Хоча безумовно, це все дається все важче і важче. Це абсолютно очевидно», – зауважив генеральний директор ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» Володимир Чернявський.

Про проблеми опалювального сезону свідчить і МА «Укртеплокомуненерго», організація, що об’єднує близько 70 теплопостачальні підприємства.

«Проблеми дійсно є і їх багато. Наприклад:

- Невідшкодування тарифами для населення собівартості теплової енергії – як наслідок нестача обігових коштів та нарахування штрафних санкцій НАК «Нафтогаз України».

- Невиконання НАК «Нафтогаз України» постанови КМУ від 07.10.09. №1087 «Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу за нерегульованим тарифом підприємствам теплоенергетики на виробництво теплової енергії для надання населенню послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води» та Постанови НКРЕ від 22.09.11р. №1580 «Про затвердження типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом». Як наслідок – не підписання договорів на постачання природного газу в 2013 році;

- Неузгодження пільг та субсидій, різниці в тарифах, не виділення лімітів; обмеження газопостачання.

- Не завершено формування вертикалі договірних відносин між учасниками ринку. Як наслідок – не дивлячись на наявність примірного та типового договорів затверджених постановами КМ та НКРЕ відповідно, НАК «Нафтогаз України» ігнорує їх і нав’язує теплопостачальним підприємствам свої кабальні договори, які суперечать чинному законодавству», –  скаржиться на складнощі генеральний директор МА «Укртеплокомуненерго» Володимир Дерій.

Також, пан Дерій підкреслив і про хаотичні процеси децентралізації. Зокрема, не зважаючи на постанову Кабінету Міністрів від 31.10.07 №1268 та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ від 06.11.07 №169, які забороняють відключення окремих житлових приміщень багатоквартирних будинків від централізованого теплопостачання, на практиці ж відбуваються масове, хаотичне впровадження індивідуального опалення в густонаселених пунктах без відповідного техніко-економічного обґрунтування.

Причинами хаотичної децентралізації Володимир Дерій вважає:

- Ціна на природний газ для населення в 2 рази менша ніж для теплопостачальних підприємств, які постачають тепло такому ж населенню;

- Відсутність схем теплопостачання та регіональних паливних балансів в більшості міст України;

- Додаткове підвищення вартості послуг централізованого теплопостачання та гарячої води внаслідок їх оподаткування податком на додану вартість, іншими податками та зборами.

«Внаслідок, маємо потребу в значних матеріальних та фінансових витратах на переобладнання інженерних мереж, погіршення екологічного стану довкілля, підвищення небезпеки від додаткового газоспоживаючого обладнання, руйнування існуючих систем централізованого теплопостачання, збільшення тарифу для споживачів, що не від’єдналися», – наголосив Володимир Дерій.

Читайте також: Автономне опалення, до побачення!

На газові відносини теплокомуненерго та «Нафтогазу» скаржаться й інші учасники теплопостачального ринку. Наприклад, на думку Володимира Чернявського, однією з найбільших проблем на сьогоднішній день є те, що в багатьох підприємств на жаль залишається невирішеним питання постачання природного газу.

Останні роки, кожна зима супроводжується проблемами з газом. І дійсно, заборгованість підприємств теплоенергетики перед «Нафтогазом» зимою – звичайна справа. Нагадаємо, саме «Нафтогаз» визначений гарантованим постачальником природного газу для підприємств, що здійснюють виробництво теплової енергії, відповідно до постанови КМУ від 25 липня 2012 р. №705.

Незважаючи на повідомлення учасників ринку, Мінрегіон продовжує інформувати про стабільно нормальне проходження опалювального сезону.

«Опалювальний період загалом проходить нормально. За даними, які надійшли до Мінрегіону від обласних державних адміністрацій усі локальні аварії, які виникали, і які неминучі при такому фізичному зношенні мереж, оперативно усувалися комунальниками. Усі ускладнення у роботі систем життєзабезпечення, зокрема, теплопостачання усувалися протягом однієї доби. Єдина проблема, яка серйозно завдає клопоту працівникам теплокомуненерго – відключення котелень від електропостачання через сильний вітер та негоду, що спостерігається у окремих регіонах країни. Зношення мереж тепло- та водопостачання серйозно загрожує безперебійній роботі систем життєзабезпечення. У цих умовах виняткового значення набуває спроможність комунальних служб оперативно усунути наслідки аварій, готовність до дій та професіоналізм працівників комунального господарства» – повідомив очільник Мінрегіону Геннадій Темник.

До чергових проблемних моментів підприємства теплової енергетики вже звикли. Зокрема, Володимир Чернявський запевняє, що опалювальний сезон проходить в штатному режимі. Якихось суттєвих складностей в частині технологічній чи технічній немає. Однак наголошує на проблемі розрахунків. На його думку, проблема заборгованості підприємств перед «Нафтогазом» та населення перед підприємствами існує, існувала і буде існувати завжди.

Читайте також: Тарифи на тепло «подвоїли ставки»

«Якщо ми говоримо про заборгованість за газ, то ця заборгованість буде залишатись до того часу поки тарифи на тепло для населення будуть залишатися на рівні нижчому собівартості. Для прикладу, в той час коли газ для населення ми купуємо у «Нафтогазу» за ціною 1309 гривень за тисячу кубічних метрів, в тарифах відшкодування вартості газу передбачено на рівні 1040 гривень за тисячу кубометрів газу. За таких умов навіть при забезпеченні 100% розрахунків населення, ми за визначення не зможемо розрахуватися повною мірою. І заборгованість очевидно буде зростати. Що ж до розрахунку населенням за послуги з теплопостачання, то в нас рівень розрахунків населення протягом досить тривалого часу, протягом останніх років знаходиться стабільно на рівні до 99%, від 98,3 до 99%. На наше переконання 98-99% розрахунків це прийнятний рівень і зрозумілий рівень розрахунків. Навряд чи на постійній основі можна досягти більшого. В цьому просто є сумніви. Я думаю, це навіть технічно неможливо. Можуть бути якійсь там випадкові періоди коли населення раптово почне більше платити, а в нормальному руслі рівень 98-99%, я думаю, це близькі до порогового значення показники» – зауважив Володимир Чернявський.

Справно сплачують за комунальні послуги і в Києві. Зокрема, за даними Київської міської державної адміністрації, загальний рівень сплати киянами за житлово-комунальні послуги в січні 2013 року становить 97,83%.

Що ж до прогнозів на наступний опалювальний сезон, фахівці впевнені – кардинальних змін очікувати не слід, тому що комунальну сферу реформувати швидко неможливо. Однак, оптимізму додає стабільно високий рівень оплати населенням за теплопостачання, що дає змогу підприємствам мати кошти для попередження складнощів. Також, реформування комунальної сфери йде великими кроками, тому прогнози оптимістичні та надихають на покращення.

Заспокоїв споживачів і сам Геннадій Темник, повідомивши, що не дивлячись на стан мереж тепло- та водопостачання, їх значну зношеність, комунальники здатні оперативно та ефективно реагувати на надзвичайні ситуації та ліквідовувати їх наслідки у максимально стислі терміни. 

 
Коментарі (11)
Иван Смольный1
14 Лютого 2013 p. 14:29
Цитата "Також, пан Дерій підкреслив і про хаотичні процеси децентралізації. Зокрема, не зважаючи на постанову Кабінету Міністрів від 31.10.07 №1268 та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ від 06.11.07 №169, які забороняють відключення окремих житлових приміщень багатоквартирних будинків від централізованого теплопостачання," в котрий раз зобов'язуюся з'їсти свою шляпу, якщо в зазначених документах є заборона на відключення окремих приміщень від ЦО. Шановному Пану не слід поширювати свою некомпетентність у цьому питанні та вводити в оману читачів.
Андрій Осадчий1
14 Лютого 2013 p. 14:39
згідно п. 2.1. Порядку відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженого наказом МінЖКГ України № 4 від 22.11.2005 року, передбачено право звертатися з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГП до комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП при виконавчому комітеті органу місцевого самоврядування лише власників або власника житлового будинку, а не окремої квартири. Згідно п. 2.2.3 цього ж Порядку якщо заявником є власник, наймач (орендар) окремого приміщення, Комісія має право не розглядати його заяву до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку. ИВАН, ВАМ ПРИДЕТСЯ СЪЕСТЬ СВОЮ ШЛЯПУ!!!!!!!
Иван Смольный1
14 Лютого 2013 p. 15:46
До речі. Розробка цього шедевру обійшлася платникам податків у 2 000 050 грн. Отримувач коштів Громадська Організація «Інститут соціально-економічних стратегій»?! Замовник Мінрегіонбуд. Що у міністерстві немає спеціалістів з ЖКГ та права?
Софи Кремен1
14 Лютого 2013 p. 16:12
Так , що там у нас зі шляпою , ще жива ?
Иван Смольный1
14 Лютого 2013 p. 16:12
Моє зобов'язання - "в котрий раз зобов'язуюся з'їсти свою шляпу, якщо в зазначених документах є заборона на відключення окремих приміщень" Ваша відповідь - "Комісія має право не розглядати його заяву до прийняття рішення про відключення від мереж централізованого теплопостачання всього будинку. ИВАН, ВАМ ПРИДЕТСЯ СЪЕСТЬ СВОЮ ШЛЯПУ!!!!!!!" Ну, і де у новелі є хоча б слово - забороняється, або його синонім. Пане Андрію, я Вас поважаю як юриста та спеца з ЖКГ, але не треба пересмикувати. Ви ж прекрасно розумієте що регулює зазначений документ - відключення будинків. Все крапка. Далі фантазії і притягнення за вуха, а не юриспруденція. Ніяких квартир чи приміщень. Ніяких заборон на відключення НПА не містить. Фраза про право не розглядати, так це право, а не обов'язок. Це по перше, а по друге комісія і не наділена правом розглядати відключення окремих приміщень, бо її повноваження обмежуються регуляторною сферою самого НПА - окремими будинками. Захочете - порийтеся у судових прецедентах, знайдете масу прикладів, коли рішення про надання дозволу на відключення скасовувалися судами і однією з головних підстав було саме перевищення повноважень комісіями. Та шо, Андрію, зі шляпою Ви промазали!!!!!!!!!!!!!! Вбачається мені, що ми з вами по різні сторони барикад. У Вас мабуть клієнтура більше комунальні підприємства, а у мене споживачі. Тому з правові позиції гуляють :-) Краще скажіть що Ви про це думаєте - http://jkg-portal.com.ua/ua/publication/one/bazovij-zakon-zhkg-31679
Андрій Осадчий
15 Лютого 2013 p. 08:56
Ой, Іване, не був би я на Вашому місті таким категоричним. Погоджуюсь, що прямої заборони на відключення від ЦО Наказ № 4 від 22.11.2005 не містить, відтак порядок відключення окремих квартир залишається досі неврегульованим.Погоджуюсь із тим, що є певна судова практика у справах за позовами фізичних осіб - споживачів до підприємств теплокомуненерго та виконавчих комітетів органів місцевого самоврядування про скасування відмов на відключення від системи ЦО. Але практика ця не є однозначної, здебільшого позови споживачів задовільянються лише судами першої інстанції, а потім ці рішення скасовуються судами апеляційної та касаційної інстанцій. Вищий адміністративний суд України в своїй постанові від 05.02.2013 року по справі К-8587/10 наголошує на тому, що Статтею 8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено нормативне регулювання у сфері житлово-комунальних послуг, відповідно до частини 2 якої стандарти, нормативи, норми, порядки і правила у сфері житлово-комунальних послуг розробляють та затверджують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах свої повноважень та згідно із законодавством. Постановою Кабінету Міністрів Україні № 630 від 21 липня 2005 року затверджено Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі -Правила). Згідно пунктів 24, 25, 26 Правил (в редакції спірного періоду), споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства. Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплопостачання»схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки, державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення. На виконання пункту 25 Правил, наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року №4 затверджено Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі -Порядок). Вказаним Порядком в редакції, що діяла з 28 грудня 2005 року до 14 грудня 2007 року, передбачалось відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води, однак наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 6 листопада 2007 року №169 до вказаного Порядку внесено зміни і доповнення. Так, відповідно до пункту 1.2 даного Порядку для реалізації права споживачів на відмову від отримання послуг централізованого опалення та постачання гарячої води (далі -ЦО і ГВП) орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади створює своїм рішенням постійно діючу міжвідомчу комісію для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж ЦО і ГВП (далі -Комісія), призначає голову та затверджує її склад, затверджує положення про роботу комісії. Засідання постійно діючої міжвідомчої комісії відбуваються у міру потреби, але не рідше одного разу на місяць. Згідно пункту 2.1 вказаного Порядку для вирішення питання відключення житлового будинку (будинків) від мереж централізованого опалення його власник (власники) повинен (повинні) звернутися до Комісії з письмовою заявою про відключення від мереж ЦО і ГВП. У заяві про відключення від мереж ЦО і ГВП власник (власники) будинку зазначає причини відключення. До заяви додається копія протоколу загальних зборів мешканців будинку щодо створення ініціативної групи з вирішення питання відключення від мереж ЦО і ГВП та прийняття рішення про влаштування у будинку системи індивідуального або автономного опалення. Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку. Відповідно до пункту 2.2 згаданого Порядку Комісія розглядає надані документи лише за наявності затвердженої органом місцевого самоврядування в установленому порядку оптимізованої схеми перспективного розвитку систем теплопостачання населеного пункту та у відповідності до неї, у місячний строк приймає рішення щодо відключення від мереж ЦО і ГВП, улаштування індивідуальної (автономної) системи теплопостачання та збір вихідних даних і технічних умов для виготовлення проектної документації. При позитивному рішенні Комісії заявнику надається перелік організацій, до яких слід звернутися для отримання технічних умов для розробки проекту індивідуального (автономного) теплопостачання і відокремлення від мереж ЦО і ГВП. За приписами пункту 2.2.2 Порядку підставою для відмови у наданні дозволу на відключення від мереж ЦО і ГВП є невиконання умов, визначених у пунктах 2.1 та 2.2 цього Порядку. У разі незгоди заявника з відмовою спір вирішується в судовому порядку. Як убачається з матеріалів справи рішенням міжвідомчої комісії з розгляду питань пов'язаних з відключенням споживачів від централізованого теплопостачання від 20 березня 2009 року, позивачу відмовлено у наданні дозволу на відключення квартири від централізованого теплопостачання саме з підстав визначених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21 липня 2005 року і наказу Міністерства України з питань ЖКГ №169 від 6.11.2007 року. Тобто таке відповідає вимогам закону.
Андрій Осадчий
15 Лютого 2013 p. 09:01
Рекомендую Вам, шановний Іване, ознайомитись з такими рішеннями суду http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/29217669, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/29149252, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/29277823, http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/29292018, і не бути категоричним. Закон в Україні - як дишло...
Иван Смольный
16 Лютого 2013 p. 00:50
Пане Андрію. Ви не уважно читали мій комент. Я писав. "Це по перше, а по друге комісія і не наділена правом розглядати відключення окремих приміщень, бо її повноваження обмежуються регуляторною сферою самого НПА - окремими будинками. Захочете - порийтеся у судових прецедентах, знайдете масу прикладів, коли рішення про надання дозволу на відключення скасовувалися судами і однією з головних підстав було саме перевищення повноважень комісіями." САМЕ рішення про надання дозволу комісіями міськвиконкомів! А Ви мені приводите приклади (за одним виключенням, яке якраз про скасування рішення комісії)по відмові у відключенні від ЦО пересічним громадянам. З цією практикою я знайомий. І вважаю марною працею, у суді, добиватися надання дозволу, який комісія не має права надавати!!! Не будемо розглядати компетентність суддів, та зміст мотивувальних і резулятивних частин рішень. Бо це страх господень
Андрій Осадчий
19 Лютого 2013 p. 19:49
вже відповів, Іване...http://jkg-portal.com.ua/ua/publication/one/projekt-kodeksu-zhkg-zaznav-pershoji-kritiki-31750
Иван Смольный
16 Лютого 2013 p. 01:23
Соррі! Вже куняю, не ту клавішу натиснув:-)! Щодо дишла, то на жаль так!Згоден. Так ось, повертаючись до "наших копитних". Радий, що Ви нарешті зі мною погодилися щодо НЕВРЕГУЛЬОВАНОСТІ порядку. Вважаєте, як тяжко було Вас,адвоката, схилити до цієї позиції! Що тоді казати про інших. Одначе - Дякую. Щодо заборони свавільного відключення - теж згоден. Але саме свавільного. При цьому законного порядку - "ніц нема". Хоча, якщо бути до кінця чесним, то відключення від ЦО окремих приміщень, та встановлення ін. опалення у них, таки-сяки врегульоване у п. 1.4. «ПРАВИЛ утримання жилих будинків та прибудинкових територій» затв. наказом Держжитлокомунгоспу України N 76 от 17.05.2005 Щодо категоричності. Я сам не дуже полюбляю категоричності, бо юриспруденція - це мистецтво можливостей, але якщо факт є то він є, і це треба визнавати. Інша справа як цей факт трактується, чи приймається до уваги, чи правильно використовується, і т.д, і т.п. З Повагою.
Sergiy
21 Лютого 2013 p. 14:05
Просто треба зобовязати бажаючих влаштувати комунізм в окремо взятій квартирі сплатити кошти за переробку виконавчої техдокументації по іншенерному обладнанню будинку,кошти постачальникам теплової енергії необхідні для заміни обладнання в звязку із зменшенням приєднаної потужності або кошти для підтримки резерву потужностей на випадок повернення до централізованого з різних причин(вийшов з ладу котел,змінився власник і передумав,ціна на газ для дрібних покупців стала більшою ніж для оптових як в усьому ринковому світі та їнше.)І вле буде цивілізовано.