ГоловнаПублікаціїАналітика Підсумки тижня: українські дороги - поза зоною покриття

Підсумки тижня: українські дороги - поза зоною покриття

Післязимовий стан доріг викликав серед водіїв бурю негативних емоцій, а посадовців змусив добряче попітніти, аби знайти хоча б якесь логічне пояснення такому стану речей

Поступово здаючи свої позиції зима у буквальному значенні цього слова забрала з собою асфальт з українських доріг. Як наслідок, кількість дорожньо-транспортних пригод та фактів пошкодження автівок через ями на дорогах зросла в рази.

Більше того, досі не зрозуміло наскільки довго така ситуація на дорогах залишатиметься і чи буде вона хоча б якось виправлена. Очевидно, за всі роки проблема доріг набула настільки масштабного і катастрофічного характеру, що уряд просто не знає з якого боку до неї підійти. Жаліючись то на погоду то на відсутність коштів, посадовці перекладають відповідальність за вирішення проблеми один на одного, або взагалі на попередню владу. 

Визнаючи неспроможність уряду якісно і ефективно подолати наслідки зими на дорогах, Прем'єр-міністр Микола Азаров все ж таки спробував заспокоїти власників автомобілів, заявивши, що «Укравдодору» потрібно близько місяця, аби  виправити ситуацію.

«Перед «Укравтодором» поставлено завдання протягом місяця за тимчасовою схемою ліквідувати так звану ямковість на основних дорогах та підготуватися до того, що з початком теплої пори повсюдно організувати масштабні роботи з капітального ремонту і будівництва доріг», - зазначив посадовець. 

Натомість, Віце-прем'єр-міністр Олександр Вілкул утримався від гучних заяв і конкретних термінів вирішення проблеми. За його словами, ремонт доріг розпочнеться лише після нормалізації погодних умови. Чиновник також запевнив, що по великому рахунку саме несприятлива погода, є основним стримуючим фактором, який не дозволяє ремонтувати автошляхи вже сьогодні, а «Укравтодор» як в технічному, так і у фінансовому плані готовий до проведення робіт. 

Читайте також: Ремонту доріг заважає погода

Незважаючи на те, що держагенству лише у поточному місяці виділили додаткові 150 млн грн, Микола Азаров переконує, що для вирішеня проблем з дорогами не вистачить навіть всього бюджету країни. За його словами, виділені кошти просто не зможуть бути освоєні. 

Зрештою, неспроможність дорожньої галузі перетворити гроші у асфальт, далеко не основний її недолік. Не секрет, що ремонт доріг, часто супроводжується  дедалі віртуознішими схемами з відмивання грошей. За словами генерального прокурора Віктора Пшонки, завищення обсягів і вартості дорожніх робіт в Україні склало майже 177 млн грн. Посадовець розповів, що у ході перевірок прокуратури виявилось, що факти не підтвердження виконаних робіт документами первинного обліку, зафіксовані в усіх регіонах держави.

Поки чиновники обіцяють, що покращення на дорогах уже не за горами, українським водіям не залишається нічого іншого, як задовільнятися наявним станом речей. Та всеж ситуація не безвихідна, і вразі якщо автомобіль постраждав від неякісного дорожнього покриття, то є цілком реальні шанси відшкодування матеріальних та моральних збитків. 

Слід зазначити, статистика такого явища невтішна, лине за минулий рік судами загальної юрисдикції розглянуто близько 200 цивільних та кримінальних справ пов’язаних з поганим станом автомобільних доріг як загальнодержавного, так і місцевого значення. Однак, для того, аби суд став на сторону водія, потрібно мати чіткі аргументи та докази. З цього приводу редакція «України Комунальної» підготувала власникам автомобілів декілька порад, які допоможуть відстояти свої законні права у суді.

Натомість, громадяни які надають перевагу громадському транспорту, змушені перейматися проблемами іншого характеру. У столиці вкотре піднімалось питання про необхідність встановлення економічно обгрунтованих тарифів на проїзд. Якщо у комунальному перевізнику КП «Київпастранс», влада міста спроможна за допомогою дотацій з міськбюджету, втримати подорожчання цін на проїзд, то у випадку з приватними перевізниками вдіяти нічого не вдалося. Аби не працювати собі у збиток, останні вдалися до підняття ціни на проїзд на деяких маршрутах. Зокрема, на 50 коп подорожчали понад 10 маршрутів міста. Єдиним способом виправлення такої ситуаці є створення конкуренції приватним перевізникам. Тому, за словами голови КМДА Олександра Попова, наразі значна увага приділяється поповненню автопарку комунального перевізника («Київпастранс» контролює майже третину столичних маршруток).

Не без проблем минув тиждень і для «Укрзалізниці», яка теж потерпає від економічно необгрунтованих тарифів. З 25 млн грн, витрачених у січні на перевезення пасажирів пільгових категорій, українським залізницям компенсували лише 3,2%. За підсумками минулого року ці показники сягнули 367,6 млн грн, натомість компенсація склала менше половини затрачених коштів. 

Читайте також: Пільговики завели «Укрзалізницю» в глухий кут

Насамкінець минулий тиждень ознаменувався низкою важливих, а часом і неоднозначних  подій у газовій сфері країни. Ключовими серед яких були, переговори з Туркменістаном про відновлення закупівель туркменського газу, та переговори з Росією, щодо створення двостороннього газового консорціуму.

Підписаний на тижні меморандум з Туркменістаном про співпрацю у питанні відновлення закупівель туркменського газу може вплинути на переговори Києва і Москви щодо створення консорціуму і зниження ціни газу, оскільки росіяни наполягають на її зниженні до прийнятного рівня тільки за «білоруським сценарієм».

У такий спосіб Україна хоче, як мінімум посилити свої позиції у переговорах, щодо створення газового консорціуму. І як максимум спробувати розробити схему, за якою відновиться постачання туркменського газу та паралельно існуватиме домовленість з Росією про транзит газу, яка передбачатиме поступову відмову від російського газу.

«Якщо ціни не будуть знижені (під час створення консорціуму – ред.), то рано чи пізно Україна відмовиться від дорогого російського газу і замінить його європейським, азербайджанським та власним сланцевим. Якщо ж «Газпром» блокуватиме транспортування туркменського газу, то не буде консорціуму», - розповідають в Міністерстві енергетики і вугільної промисловості. 

Проте, у Міністерстві також зізнаються, що переконати Росію піти на такі умови буде вкрай складно, і краще було б домагатися перегляду нинішніх газових угод в суді. Більше того, створення консорціуму без участі європейської сторони, таїть у собі ряд прихованих небезпек, переконують експерти. Зокрема, це може вплинути на стосунки з ЄС щодо модернізації української ГТС. Хоча поки що, Європейська Комісія запевнила, що продовжить допомагати Україні в цьому плані. 

Читайте також: Третій зайвий у газових стосунках

З іншої сторони, двосторонній консорціум, може навпаки лише збільшити залежність України від російського газу. «Сьогодні в контракті з російською монополією вказано, що вони будуть транспортувати через територію України 110 мільярдів кубометрів газу в рік. І «Газпром» його не виконує. Якщо в новому контракті все буде як і раніше, то це все одно, що на паркані написати», - вважає директор енергетичних програм центру «Номос» Михайло Гончар.

І зрештою, на думку, президента київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Олександра Тодійчука, умови консорціуму можуть повпливати на реалізацію проектів з видобутку сланцевого газу з Shell та Chevron. Пан Тодійчук не виключає можливості, що компаніям в будь-який момент можуть відмовити у транспортуванні їх газу як по території України, так і на експорт.

Наразі ж стало відомо, що Shell оголосила про намір інвестувати у видобуток українського газу, лише на початковому етапі, понад 200 млн грн. Ці кошти будуть витрачені на розвідувальні роботи, зокрема на буріння 15 свердловин в межах Юзівського родовища. Нагадаємо, потенціал  даної ділянки оцінюється в понад 4 трлн куб. м газу.

Як бачимо, пошуки більш дешевого газу змушують посадовців йти на доволі ризиковані і важкопрогнозовані кроки. Чи зуміє Україна розіграти цю складну газову комбінацію на свою користь, і не погіршити вже існуючих напрацювань у даній сфері, покаже час. 

 
Коментарі (0)