ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Приватизація теплоенергетики: без права на помилку
В Кабміні планують переробити всб систему теплопостачання
У Києві в минулому сезоні поменшало аварій на теплових мережах
На кінець березня запаси вугілля на складах енергетичних підприємств 1,2 млн тонн
Приватизація сектора комунальної теплоенергетики повинна поставити крапку в питанні реформування галузі. Передача теплогенеруючих та теплопостачальних підприємств у приватні руки з одного боку сприятиме припливу інвестицій в галузь, з іншого - загрожує державі втратою контролю над активами
За словами Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолія Близнюка, потреби галузі ЖКГ оцінюються в 700 млрд грн, що в десятки разів перевищує можливості держбюджету. Зокрема, бюджетний запит відомства на поточний рік склав 20 млрд грн, або 2,9% від загальної потреби, з яких було виділено всього 64,4 млрд грн (32% від запитуваної суми). Разом з тим, із передбачених на перше півріччя 1,5 млрд грн профінансовано менше 0,3 млрд грн, при цьому з десяти бюджетних програм чотири не фінансувалося взагалі.
Втім, на 2013 рік Мінрегіон пропонує збільшити бюджетний запит до 41 млрд грн. Стає очевидним, що фінансування реформи галузі з держбюджету, у тому числі програм з модернізації комунальної теплоенергетики – не підйомне фінансове навантаження. При цьому розраховувати на вирішення проблем галузі за рахунок коштів міжнародних фінансових інститутів також не доводиться – фінансування Всесвітнім Банком та ЄБРР окремих проектів з модернізації на умовах кредитування кардинально не впливає на фінансово-економічний стан галузі в цілому. Висока вартість таких проектів і тривалі терміни їх окупності роблять галузь непривабливою і для українських банків. А неефективні механізми тарифного регулювання, низька платіжна дисципліна споживачів і динаміка зростання цін на енергоносії ставлять сектор комунальної енергетики на межу виживання. Стратегічні інвестори, готові вкласти кошти в теплопостачання аж ніяк не балували галузь увагою - до останнього часу...
Читайте також: Комунальна сфера стає бізнесом
Починаючи з весни 2011 року, події, що відбуваються в секторі комунальної теплоенергетики, стають одними з найбільш актуальних в масштабах всієї країни. Реструктуризація НАК «Нафтогаз України», приватизація ТЕЦ, а в перспективі і ТКЕ, заяви про переведення теплоенергетичних підприємств з газу на вугілля, держгарантії під китайський кредит на суму майже $ 4 млрд для впровадження газозамінюючих технологій - лише основні ініціативи уряду щодо реформування галузі.
Особливі обставини, в яких доводиться діяти Україні, обумовлені не тільки бажанням знизити залежність від поставок російського газу або прагненням передати в приватні руки збиткові підприємства, але і кризовою ситуацією, що склалася навколо галузі. У ситуації, коли переговори по газу з Росією, і з МВФ - з питання підвищення тарифів зайшли в глухий кут, уряд змушений шукати партнерів в особі національних ФПГ. Передача ТЕЦ в приватні руки на умовах оренди - відома в Україні практика, але ефективність подібних схем з точки зору залучення інвестицій досить низька. Нинішній етап реформи ЖКГ передбачає два основні підходи до модернізації ТЕЦ: приватизація і концесія.
Читайте також: ТРУБний галас
Першим значним досвідом концесії в комунальній теплоенергетиці стала угода по ДП «ТЕЦ-2 «Есхар», внесена, згідно з постановою КМУ № 1060, до переліку об'єктів, які можуть передаватися в концесію. У квітні 2012 року концесійний договір по ТЕЦ «Есхар» був укладений. Єдиним учасником конкурсу стала київська «ДП нафтогазовидобувна компанія» (засновник - британська «DV Corporation Ltd.». За даними учасників ринку, власників компанію пов'язують з групою Дмитра Фірташа). Цікаві фінансові деталі операції: «ринкова вартість» ТЕЦ-2 «Есхар», при річному обсязі реалізації 372 млн грн, оцінена в 54 млн грн (що менше дебіторської заборгованості ТЕЦ - 55 млн грн), а сума інвестиційних зобов'язань концесіонера на 2012-2015 роки - 52 млн грн. Згідно з урядовою постановою № 713, до кінця 2012 року в приватні руки перейдуть ще чотири ТЕЦ. Найближчим часом ФДМУ виставить на продаж 100% акцій Дніпродзержинської, Херсонської, Одеської та Харківської ТЕЦ-5. Загальна вартість пакетів акцій підприємств - 395 млн грн. Досвід проведення конкурсів в енергетиці підказує, що ціна продажу перевищить стартову не більше ніж на 10%.
За аналогією з ТЕЦ «Есхар» можна очікувати від покупця вкладень близько $ 15-20 млн на рік. Але ця сума - крапля в морі існуючих потреб. Модернізація Харківської ТЕЦ-5 вимагає близько $ 200 млн, а в три інших підприємства необхідно вкласти мінімум - $ 50 млн. Чи готові українські ФПГ інвестувати такий капітал у ЖКГ, а якщо ні - в чому полягає привабливість ТЕЦ для бізнесу?
Читайте також: Реформа ЖКГ - невтішне майбутнє
Головним рушійним мотивом для ФПГ, що діють в теплоенергетиці, крім очевидної переваги - гарантованого збуту вугілля, є когенерація. Адже крім теплопостачання, теплоелектроцентралі також виробляють електроенергію. Приміром, придбання чотирьох ТЕЦ холдингом ДТЕК (група СКМ), збільшить генеруючі потужності компанії на 40%. З урахуванням неминучого підвищення тарифів на електроенергію, ці інвестиції окупляться в самий найближчий час.
Когенерація електроенергії на ТЕЦ |
|
ДТЕК («Східенерго», «Дніпроенерго», «Київенерго» та «Західенерго») |
1820 МВт |
Харківська ТЕЦ-5 |
540 МВт |
Херсонська |
80 МВт |
Одеська |
68 МВт |
Дніпродзержинська |
60 МВт |
Всього: |
2568 МВт |
При цьому питання про те, наскільки значущими для приватного власника будуть інтереси споживачів тепла залишається відкритим. Аналіз структури реалізованої продукції ТЕЦ показує: боротися за економію теплової енергії виробник не стане.
Структура реалізованої продукції ТЕЦ у 2011 р., (млн грн) |
||
|
Електроенергія |
Теплова енергія |
ДТЕК (ТЕЦ-5 и ТЕЦ-6 «Київенерго») |
794 (73%) |
299 (27%) |
Харківська ТЕЦ-5 |
1528 (88%) |
193 (12%) |
ТЕЦ-2 «ЕСХАР» |
367 (99%) |
3,6 (1%) |
Питома вага теплогенерації в обсязі продукції інших ТЕЦ приблизно така сама - від 5 до 10%. Розраховувати на інтерес інвестора до підвищення загальної енергоефективності галузі не доводиться, тим більше що на ТЕЦ припадає 10-15% втрат. Решта - тепломережі (15-20%) і споживачі (до 40%).
Читайте також: Дев'ять кіл пекла потенційного концесіонера
Таким чином, умови, на яких будуватиметься партнерство приватних інвесторів і держави тільки формуються. Експерти оцінюють теплоенергетику як галузь з високим інвестиційним потенціалом, але в той же час, існують серйозні бар'єри для приватних інвестицій. До ризиків, що знижує привабливість комунальної енергетики можна віднести:
Політичні та правові. Реформістські зусилля залежать від зовнішньополітичної обстановки, а питання економічного обґрунтування тарифів тісно пов'язані з виборами, що знижує темпи змін, робить їх компромісними. Приватизація в теплоенергетиці проводиться окремими рішеннями уряду, реформа не зустрічає підтримки політичних партій і розуміння в суспільстві, що не гарантує її незворотності.
Фінансово-економічні. Довгострокове інвестиційне планування в галузі ускладнене відсутністю інвентаризації активів ТЕЦ і ТКЕ. Складність оцінки активів теплогенеруючих та теплопостачальних підприємств пов'язана з тим, що знос їхніх основних фондів становить понад 90%. При цьому ринкова вартість збиткових, а значить, не мають виходу на фінансові ринки, комунальних підприємств, визначена бути не може. Партнерство з ФПГ, здатними провести технічне оновлення великих ТЕЦ, в перспективі може стати бар'єром на шляху реформ. Зайнявши найбільш прибуткові ніші, енергокомпанії навряд чи будуть зацікавлені вкладати в теплоенергетику, а також тепломережі, для яких терміни окупності - довше, а норма прибутку - нижче. При цьому в Україні не створено дієвих стимулів для залучення інших, в т.ч. іноземних, інвесторів.
Ринкові і технологічні. Ринок комунальних послуг не може функціонувати без відмови від збиткових для галузі, дотуються державою тарифів. У той же час, необхідно підвищення рівня енергоефективності, оскільки коливання попиту при відсутності гарантій мінімального рівня закупівель (для виробника) і якості послуг (для споживачів) роблять довгострокові вкладення в теплоенергетику ризиковими. Впровадження нових технологій, що збільшують ефективність ТЕЦ, проблему в цілому не вирішує - без комплексної енергозберігаючої програми галузь залишиться дотаційною. Не отримуючи прибутки від зростання вартості активів в збиткової галузі, інвестори не будуть зацікавлені в подальших капіталовкладень.
Читайте також: Держава і бізнес у ЖКГ: гра без правил
Оцінюючи перспективи участі приватного капіталу в комунальній енергетиці, варто також звернути увагу на проблему інвестиційної стратегії. Очевидно, що вибір між приватизацією і концесією потребує чіткого обґрунтування. Продавати активи, передавати їх в довгострокове управління, або ж залишати в руках держмонополій? Визначення чітких критеріїв, умов та гарантій дозволить виявити проблемні зони, точніше прорахувати ризики і сконцентрувати зусилля партнерів на тих напрямках, які забезпечать досягнення максимального економічного ефекту на взаємовигідних умовах.