ГоловнаПублікаціїПитання експертуПроблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 43

Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 43

Не знаєте, як бути, до кого звернутися? - «У.К.» продовжує освітлювати ваш шлях житлово-комунальними просторами.
Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 43
Новини по темі

У сфері житлово-комунального господарства немає ні вихідного, ні прохідного – це надскладна система, яка дає можливість компаративіського повернення у вчора і впорядковує не лише наше сьогодення, але й прийдешнє, тому досить важливо не загубитися у таких, здавалося б на перший погляд, простих побутових речах. Не знаєте, як бути, до кого звернутися? - «У.К.» продовжує освітлювати ваш шлях житлово-комунальними просторами.


На запитання відповідає експерт «У.К.», юрист Андрій Осадчий.

Запитання 1. Гість

Звертаюсь за допомогою щодо врегулювання питання «заборгованості» по енергоспоживанню. 05.07.2012 моїми батьками (статус «діти війни») отримано повідомлення про припинення енергопостачання (РЕ «Західний» м. Київ) на підставі нібито заборгованості у більш як 300 грн. Сума не космічна, але необхідно враховувати, що за увесь час проживання у даному помешканні ретельно заповнювались квитанції та сплачувались послуги. 05.07. зареєструвалась на сайті www.mega-billing.com. Отримала можливість переглянути внесені данні за період з 2003 року. Спостерігається дивна картина: за період останніх 3,5 років сальдо позитивне, але у період з червня 2008 року - жодний платіж не відповідає кількості спожитих кВт/г електроенергії. Більш того – за деякі місяці 2005-2006 років відсутні покази лічильника, надані Абонентом, а є лише, так би мовити, середній показник. Нажаль, всі квитанції починаючи з 2003 та до січня 2009 року відсутні. Прохання підказати: 1) чи є унормована підстава зберігання квитанцій 3,5 роки; 2) чи можна обґрунтувати неправомірність нарахування боргу саме на підставі відсутності актів звірки та паперових носіїв.

Відповідь експерта

Загальний строк позовної давності, встановлений ст. 257 Цивільного кодексу України, становить 3 роки. Якщо період виникнення заборгованості 2005-2008 роки – дана заборгованість перебуває за межами строку позовної давності, а тому в разі звернення до суду обленерго з позовом про стягнення цієї заборгованості позов не підлягатиме задоволенню. Тим більше, що споживач сплачував лише поточні платежі, факту визнання боргу не було (відсутній акт звірки). 

Запитання 2. Гість

У чотирнадцятиповерховому будинку на працюють обидва ліфти (пасажирський і вантажний). Звернення до ЖЕКу та Ліфтремонту результату не дали. Відповідь одна: грошей на ремонт немає. Куди звернутися мешканцям будинку для вирішення питання? Написати листа в міністерство?

Відповідь експерта

У разі ненадання або надання послуг Виконавцем неналежної якості споживач має право викликати його  представника  для  складення  та  підписання акта-претензії  споживача,  в  якому  зазначаються  строки,  види, показники порушень тощо. Це право гарантовано ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Зокрема, Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше, ніж протягом двох робочих днів.

У разі  неприбуття  представника  виконавця  у визначений цим договором  строк  або  необґрунтованої  відмови   від   підписання акт-претензія  вважається дійсним,  якщо його підписали не менш як два інших споживачі.

Акт-претензія   подається   виконавцеві,   який   вирішує протягом  трьох  робочих  днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві  обґрунтовану  письмову  відмову  в задоволенні його претензій.

Читайте також: Киянам поставили риторичне запитання

Спори   між  сторонами  розв'язуються  шляхом  проведення переговорів або у судовому порядку.

Таким чином, якщо у Вас  не працює ліфт, не потрібно телефонувати у виконком, писати Президенту та Уповноваженому Верховної Ради з прав людини та використовувати інші непередбачені законом засоби впливу (а з практики я бачу, що так доволі часто буває), оскільки тільки належним чином оформлена претензія або рішення суду про визнання претензії обґрунтованою є доказами бездіяльності ЖЕКу, а всі скарги, починаючи з Адміністрації Президента, спускають «вниз» - і таким чином той самий ЖЕК і буде відповідати на такі скарги.

Запитання 3. Гість

Я живу в квартирі свого чоловіка, але прописана в своїй, де зараз ніхто не проживає і яка потребує ремонту. За комунальні послуги плачу за місцем фактичного проживання. Але «старий» ЖЕК продовжує нараховувати комунальні платежі і за місцем прописки. Що треба зробити, щоб по місцю прописки плата за ці послуги не нараховувалась і чи можливо повернути гроші, сплачені за не отримані послуги. У «старому» ЖЕКу мені сказали, що вони будуть нараховувати, я раз у квартал повинна приносити довідку з «нового» ЖЕКу, і тільки потім вони зроблять перерахунки. Але ж хіба не достатньо однієї довідки з «нового» ЖЕКу?

Відповідь експерта

Відповідно до ст. 322 Цивільного кодексу України власник несе тягар утримання майна. Громадяни, які  мають  у  приватній  власності  жилий будинок (квартиру),  зобов'язані забезпечувати його схоронність, провадити за  свій  рахунок  поточний  і  капітальний  ремонт,  утримувати в  порядку прибудинкову територію (це вже ст. 151 Житлового кодексу УРСР, чинного до сьогодні). Тобто, незалежно від того, прописані Ви в цій квартирі чи не прописані, але є її власником, тому зобов’язанні сплачувати за послуги ЖЕКу.

Запитання 4. Гість

Поясніть, будь ласка, чи є правомірним подача питної води в багатоповерхові будинки згідно графіку, який не узгоджений з мешканцями цих будинків. Власник міського водоканалу аргументує обмеження постачання питної води заборгованістю населення за надання послуг за водозабезпечення та водовідведення.

Відповідь експерта

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», правовідносини між учасниками відносин з надання комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Якщо в укладеному договорі прямо не прописане право водоканалу обмежувати водопостачання у випадку виникнення заборгованості споживача – то тоді дії водоканалу не правомірні. Є інші способи впливу на боржників, зокрема судовий позов.

Запитання 5. Гість

Чи повинні жителі 1-2 поверхи платити за ліфт і проведення планових ремонтів, і які з цього питання є нормативні документи.

Відповідь експерта

У багатоповерхових будинках з ліфтом ліфт є спільною неподільною власністю власників квартир. За Постановою № 529 КМУ всі власники квартир, крім кв. на 1-му поверсі, зобов'язані утримувати ліфт і тому оплачувати його технічне обслуговування. Власники не платять за користування ліфтом, а оплачують його утримання.

Читайте також: Ліфти врятує рядок в тарифі

Але власники мають право встановити для мешканців будинку (рішенням в установленому порядку) плату за користування ліфтом, яка буде використана на оплату технічного утримання ліфтів.

Збір такої плати здійснюється невеликим переобладнанням ліфтів. Наприклад, установка обладнання та введення карток, аналогічних телефонним, жетонів.

 

Від редакції:

Шановні користувачі порталу «У.К.»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них.

 

Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут

 
Коментарі (2)
Гудвин Бугров
11 Серпня 2012 p. 17:41
Ссылка эксперта, на Постановление № 529 КМУ ( ответ на вопрос № 5) – устарела более чем на год. «Современное», ПКМУ № 529, определяет лишь форму и текст Типового Договора – http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1164.527.0 «Старое», ПКМУ № 529, утратило свою силу в части «Порядка формирования тарифов на услуги по содержанию домов», в связи с принятием ПКМУ № 896 от 01.06.2011 года. В «Новом Порядке», (касательно «содержания дома), найдете в «Розрахунок нормативних витрат», пункт 11 – http://zakon.nau.ua/doc/?uid=1200.886.2&nobreak=1 Разъяснение МинЖКХ (внимание – это не «нормативный документ») – http://document.ua/shodo-oplati-za-koristuvannja-liftom-inf396.html
Андрій Осадчий1
12 Серпня 2012 p. 17:27
Дуже вдячний Вам, Nikolay, за уточнення. Але постанова 869 від 01.06.2011 року поширюється лише на випадки затвредження та формування тарифів після 01 червня 2011 року, він не має зворотньої сили. Тобто до автоматчиного перерахування тарифів за "новими" правилами не призводить. Читач чітко не вказав період затверження тарифів на послуги утримання прибудинкової теритоорії, тому відповідь була адекватна запитанню. Дуже мало ЖЕКів після 01.06.2011 року затвердили нові тарифи за новими методиками. Відповідь продиктована існуючою судовою практикою.