ГоловнаІнтерв’юІнтерв’ю«Зростання тарифів буде відбуватися пропорційно зростанню доходів громадян», - Анатолій Близнюк.

«Зростання тарифів буде відбуватися пропорційно зростанню доходів громадян», - Анатолій Близнюк.

Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолій Близнюк розповів, що лежить в основі реформування галузі, та якою буде динаміка тарифів на комунальні послуги

- Нещодавно ви назвали основні напрямки роботи з реформування ЖКГ, так звані «7 китів». Давайте зупинимося на кожному детальніше. Дерегуляція галузі - у чому вона буде полягати?

Тільки на вищому рівні в ЖКГ діє двадцять один закон. Навіть по-різному визначають термінологію галузі. Будь-які спроби вдосконалення чинної нормативно-правової бази впираються в суперечність одному або іншому закону. Тому Минрегионом розпочата масштабна робота з розробки єдиного базового закону в сфері житлово-комунального господарства, який прийде на зміну всім існуючим. Ми плануємо чітко визначити комунальні ресурси товаром, ввести обов'язковий технологічний і комерційний облік, і на законодавчому рівні встановити єдині правила відносин для всіх споживачів та постачальників житлово-комунальних послуг. Це призведе до усунення дублювання та суперечностей в законодавстві, уніфікації термінів та розпочне програму дерегуляції у сфері житлово-комунального господарства.

- Створення ефективного власника житла - третій «кит» програми. Хто він - цей власник? Яку роль у цьому «створенні» зіграє Міністерство?

Мінрегіон повинен створити умови, щоб кожен житель багатоквартирного будинку міг реалізувати свої конституційні права власника. У свою чергу, власників можна розділити на тих, хто створили ОСББ (ЖБК) і на тих, хто з різних причин його не створили. Для «організованих» власників є діючий профільний закон, є механізм прийняття рішень, ми його будемо далі вдосконалювати, але в принципі, вони свої права реалізувати можуть. За інших власників (це абсолютна більшість) рішення по управлінню житловим будинком, як майном, продовжує приймати держава. І це є грубе порушення Конституції. Тому ми плануємо вже цього року підготувати проект Закону з управління багатоквартирним будинком без необхідності створення юридичної особи.

- Економічно обгрунтовані тарифи - як ця теза буде виглядати на практиці?

Економічно обгрунтовані тарифи потрібні, без цього галузь розвиватися не буде. Сьогодні тарифи тільки на половину відшкодовують собівартість комунальних послуг. Мені постійно задають питання: чи буде найближчим часом підвищення тарифів? Зростання тарифів буде відбуватися тільки пропорційно зростанню рівня доходів громадян. Уряд прийняв рішення: жодна працездатна сім'я не платитиме за комунальні послуги більше 15% сукупного доходу. Для сім'ї пенсіонерів поріг становить 10% доходу. Все інше буде компенсуватися державою. Тому в сьогоднішніх умовах різке зростання тарифів призведе до збільшення обсягів житлових субсидій та постраждає від цього тільки держава.

Анатолій Близнюк

- Болюче питання - монетизація пільг і субсидії. Обгрунтуйте, будь ласка, актуальність даного пункту.

Половина державного бюджету йде на соціальні виплати, пільги, субсидії, дотації, дефіцит пенсійного фонду. У таких умовах у держави практично немає бюджету розвитку, а у одержувачів даної адресної допомоги немає стимулів економити комунальні ресурси, так як всі погашається за рахунок житлових субсидій. Тому перший крок - це розробка соціальних стандартів споживання послуг. За рахунок дешевизни комунальних послуг наші жителі споживають вдвічі більше води і тепла, ніж європейці. Тобто повинна підвищитися культура споживання комунальних послуг, після цього можна переходити до адресної допомоги. Соціально незахищені громадяни отримують компенсацію в розмірі соціальних стандартів живими грошима і самі визначають механізм їх використання. Погодьтеся, що свої гроші ви захочете більше економити, ніж державні.

- Наявність «дешевих грошей» для модернізації ЖКГ - наступний пункт програми. Звідки з'являться ці кошти?

Розвиток та модернізація житлово-комунального господарства потребують колосальних інвестиціях. Будь-які бюджетні дотації всіх рівнів не дадуть можливості забезпечити інвестиційну потребу галузі. Тому в поточному році Мінрегіоном вперше запропоновано найпростішу та ефективну форму підтримки комунальної інфраструктури - дешеві бюджетні кредити. Ми вивчили міжнародний досвід і визначили, що саме такі види фінансування стали основою для модернізації житлово-комунального господарства в країнах з перехідною економікою. У поточному році за цією бюджетною програмою передбачено 40 мільйонів гривень. Пільговий кредит буде надаватися строком до 10 років. Перші кредитні договори вже підписані в Луцьку і Донецьку. Це перший прецедент поворотного бюджетного фінансування в історії житлово-комунального господарства України, незважаючи на те, що такий метод успішно застосували багато країн. Саме такий підхід забезпечить інвестиційну потребу галузі до тих пір, поки сфера систем життєзабезпечення не зацікавить банки і в ній не почнуть діяти повноцінні ринкові та фінансові механізми.

- Програмно-цільовий метод при реалізації кожного з напрямів - останній «кит». Чи є вже така програма і що вона з себе представляє?

Єдині принципи закладаються, як і на рівні законів, так і на рівні державних програм. Програмою економічних реформ визначена необхідність скорочення державних цільових програм. Зараз ми маємо три діючі і ще дві програми знаходяться на стадіях розробки та погодження. Ми проаналізували всі державні програми в профільній сфері. На жаль, треба відзначити, що жодна програма не досягла індикаторів свого виконання. Міністерством оголошено тендер на розробку єдиної державної цільової програми модернізації та розвитку ЖКГ. До кінця наступного року програма повинна бути затверджена.

- Ви створили при Міністерстві службу, яка займається комунальними проблемами жителів України. Є цілодобовий телефон, за яким приймаються скарги. Подальша доля цих скарг?

Завдання диспетчерської служби не вирішувати проблеми, а акцентувати увагу уповноважених органів на необхідність оперативного втручання. Якщо заява носить локальний характер, то воно пересилається у відповідну службу конкретного міста. Системні питання пересилаються для реагування в обласні державні адміністрації. Питання та аварії державного характеру розглядаються і вирішуються на рівні нашого Міністерства та МНС.

- Опалювальний період в країні в останні роки викликає багато нарікань і запитань. Як ми проживемо зиму-2013?

Мушу зауважити, що, незважаючи на труднощі, органи місцевого самоврядування в цьому році виконали майже всі необхідні заходи для успішного проходження опалювального періоду. Коли виникають проблемні питання, всі ЗМІ справедливо критикують комунальників. Насправді таких випадків за статистикою, один на десять тисяч. Тому, користуючись нагодою, хочу подякувати всім фахівців галузі за якісну командну роботу. Аварійні ситуації можливі, адже знос теплових мереж та внутрішньобудинкових систем становить майже 50%, тому якість роботи комунальників та органів місцевого самоврядування оцінюємо не за кількістю аварійних ситуацій, а по оперативності їх вирішення та відновлення роботи систем життєзабезпечення. За даними регіонів, на сьогодні ситуація в цілому по країні стабільна і керована.

- Програми доступного житла - скільки реально діючих програм в країні і скільки з них продовжить роботу?

Сьогодні паралельно діють три державні програми із забезпечення громадян доступним житлом. Президент ставить завдання постійно удосконалити цей процес і знаходити додатково нові форми підтримки населення у вирішенні житлового питання. Все чинне програми будуть продовжені, паралельно будуть розвиватися нові. Для ефективної підтримки державного житлового будівництва в Україні потрібно залучати весь світовий досвід стимулювання будівельної галузі.

- Ваше експертна думка: чи чекати покупцеві падіння цін на ринку нерухомості або купувати зараз?

Я не думаю, що найближчим часом ситуація на ринку кардинально зміниться. Вплинути на ситуацію може зміну попиту і пропозиції. Поки пропозиція перевищує попит.

Джерело: http://mirkvartir.ua/

 
Коментарі (0)