ГоловнаПублікаціїЗарубіжний досвідМодернізація ЖКГ: європейський шлях

Модернізація ЖКГ: європейський шлях

Все частіше український уряд згадує про необхідність модернізації основних потужностей теплової енергетики. Ми вирішили поцікавитись, як цей шлях пройшли західні сусіди.

Теплопостачання Варшави в основному здійснюється від 4 ТЕЦ. Три з них працюють на вугіллі і одна на мазуті. Ще одна ТЕЦ нещодавно закрита й перетворена в насосну із-за екологічних проблем. Всі діючі ТЕЦ приватизовані шляхом конкурентного продажу контрольного пакета акцій. 55% акцій належать шведській державній енергетичній компанії, яка купила їх за 150 млн дол. США, 15% - персоналу і 30 - муніципалітету.

У цьому році згідно з укладеною угодою про приватизацію у персоналу з'являється право продажу акцій і шведська компанія, що має пріоритет на їх купівлю, зможе збільшити свою частку в акціонерному капіталі.

Експлуатацію теплових мереж міста здійснює муніципальне підприємство Spec, яке має на балансі 70 котелень, з яких 4 квартальних потужністю від 8 до 10 МВт і 66 будинкових вугільних, планованих до ліквідації. Теплові мережі розгалужені і мають більше 100 кілець. Загальна протяжність теплових мереж діаметром від 32 до 1200 мм становить по трасі 1543 км.

У місті немає центральних теплових пунктів. З 18 660 будівель загальним обсягом 221 млн куб. м. 14 119 підключені до централізованої системи теплопостачання через ІТП, 10 366 ІТП здійснюється підготовка води для гарячого водопостачання. Всі мережі і 7722 ІТП належать Spec . Підключена потужність 3890 МВт, з якої котельнями покривається тільки 60 МВт. Температурний графік 135 - 70С. Температура мережевої води на висновках ТЕЦ задається диспетчерської Spec 3 рази на день з урахуванням температури зовнішнього повітря, вітру, сонячного і прогнозу погоди. Реально температура витримується з похибкою до 5С, зазвичай в межах 2С. Витрата протягом дня змінюється в межах 15 - 20 % із-за роботи автоматики на теплових пунктах.

До початку 1990-х років стан теплових мереж Варшави оцінювалося як катастрофічне. Перерви в теплопостачанні з-за аварій були звичайною справою. Spec була складена програма модернізації, виходячи з критеріїв зниження витрат і зменшення вартості тепла для збереження домінуючого положення на ринку.

Читайте також: Теплоенергетики нарубали дров

Для здійснення технічної модернізації через нестачу власних коштів у 1992 року було залучено кредит світового банку в 75 млн дол. США з терміном погашення до 2006 року. Кредит був витрачений в основному на закупівлю обладнання, а будівельно-монтажні роботи виконувались з власних коштів.

За 8 років до 2000 рік було замінено близько 500 км теплових мереж, 5000 шт. компенсаторів, 3200 одиниць запірної арматури умовним проходом більше 200 мм; ліквідовано 30 будинкових вугільних котелень; замінено 660 ІТП; встановлено 17 тис. регуляторів ГВП та опалення; всі ІТП обладнані теплолічильниками і регуляторами різниці тисків на вводі.

В результаті модернізації величина витоку знизилася на 68 % - з 1180 до 379 т/год; втрати тепла на 41 % - з 20 до 12 % від навантаження; кількість аварій, до яких належать будь-які відключення тепломережі незалежно від тривалості, зменшилася на 73 % - з 2724 в рік до 718; кількість рекламацій на 80 %; чисельність персоналу на 34 % - з 3535 до 2307 чол.

Особливу увагу було приділено забезпеченню ресурсу теплових мереж. Ділянки, де важко було забезпечити сухість каналу, замінювалися на бесканальную прокладку попередньоізольованих труб в ППУ ізоляції і прокладку в обсязі теплогидроизоляционной маси - в сумі 320 км. При заміні трубопроводів в каналах особлива увага приділялася якості антикорозійних покриттів, технологія їх нанесення передбачала піскоструминну обробку і знежирення труби.

Впровадження найпростіших профілактичних заходів щодо запобігання корозії, в першу чергу повне осушення каналів, висока якість підживлювальної води і, відповідно, відсутність внутрішньої корозії, дозволили відмовитися від гідравлічних випробувань теплових мереж.

В результаті тривалість літніх відключень для проведення профілактичних робіт зменшилася з 14 днів до 6 ч. Обсяг щорічної перекладки теплових мереж складає 30 км або менше 2% від їх загальної протяжності.

Сьогодні модернізація - це безперервний процес, на який щорічно виділяється близько 40 млн дол. США власних коштів тепломережі. Напрямок модернізації - максимальне задоволення потреб клієнта. Наприклад, шляхом впровадження в теплових пунктах системи термічного методу захисту внутрішніх систем ГВП від бактерій (підвищення 1 раз на добу температури ГВП до 70С).

Читайте також: ТЕС тримають енергетичний удар

У Польщі немає міністерств енергетики, будівництва та житлово-комунального господарства. У Міністерстві народного господарства існує Комітет енергетики, що займається розробкою енергетичної політики. У 1997 р. був прийнятий закон, що отримав назву «Енергетичне право», який регулює відносини в енергетиці.

Створений державний орган - Установа з регулювання енергетики. Його Голова підпорядковується прем'єр-міністру країни. До функцій Установи належать:

1. Видача ліцензій на виробництво, транспорт, розподіл і продаж тепла підприємствам теплової потужністю більше ніж 5 МВт.

2. Визначення гранично допустимих тарифів для кожного енергетичного підприємства та інспекція по контролю витрат підприємств.

3. Дозвіл спірних справ, наприклад, при введенні теплопостачальним підприємством монополістичної практики. Представник Установи зобов'язаний бути присутнім в арбітражі при розгляді будь-яких справ, що стосуються енергетики. Рішення Голови Установи не може оскаржити навіть президент країни.

Стандарти з будівництва розробляються Державним комітетом по стандартам. Технічну інспекцію підприємств здійснює державна Установа технічного нагляду, що діє в рамках державного закону. Установи, аналогічного Енергетичного нагляду, в Польщі не існує. Екологічний нагляд здійснює Міністерство охорони навколишнього природного середовища. Існує також державна інспекція по охороні праці зі своїм штатом інспекторів. Структура управління по воеводствам (областях) типова і не передбачає органів, керуючих енергетикою. Існує план до 2005 року з перспективою до 2015 року, визначає загальні напрямки розвитку системи теплопостачання Варшави.

Якість підготовки до зими підприємства теплових мереж ніхто не перевіряє, в свою чергу підприємство не перевіряє підготовку споживачів. Не проводиться жодних нарад з теплопостачання в адміністративних муніципальних утвореннях. Не існує офіційної дати початку опалювального сезону. 15 вересня кожного року теплові мережі оголошують про готовність до підключення навантажень опалення, а дату включення споживач визначає сам.

Контроль за квартирами здійснюють житлово-експлуатаційні організації спільно з кондомініумами або власники будівель. У Польщі немає практики частою реорганізації і ліквідації державних і муніципальних підприємств. Так як підприємство теплових мереж Варшави протягом багатьох років працює дуже стабільно, державний контроль за його діяльністю чисто формальний, навіть податкові органи здійснюють перевірки не частіше ніж раз на п'ять років. 

 
Коментарі (1)
Sergiy
01 Листопада 2013 p. 13:24
А все тому що енергетика залишилася енергетикою! А не перетворилася в якісь ефімерні послуги. У нас уже скоро на ТЕЦ бдуть вироблятися послуги(ЦО,ГВП).