ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГРеформа ЖКГ: у новий рік із пустою кишенею

Реформа ЖКГ: у новий рік із пустою кишенею

За своєю сутністю, 2013 рік - останній рік, протягом якого повинні бути здійснені масивні держбюджетні вливання у реалізацію основних її завдань.

П'ятий рік реалізації в Україні «Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства є ключовим з огляду на ряд позицій. За своєю сутністю, 2013 рік - останній рік, протягом якого повинні бути здійснені масивні держбюджетні вливання у реалізацію основних її завдань.

Згідно з відповідним законом №1869-IV, обсяг фінансування програми реформ передбачає, що в 2013 році з державного бюджету має бути виділено 5,1 млрд грн, а в 2014 - 2,6 млрд грн. Реалізація всіх запланованих документом заходів оцінена в 23,4 млрд грн бюджетних коштів. При цьому левова частка фінансування припадає саме на останні роки. З цієї суми у минулому році держава повинна була спрямувати на реформування галузі ЖКГ 6 млрд грн, а в 2012 році - 6,8 млрд грн. Основні завдання Програми - технічне переоснащення ЖКГ та підвищення його енергоефективності. Але фактично ні в 2010 році, ні в 2011 році кошти на реалізацію Загальнодержавної програми з держбюджету взагалі не виділялися. У 2012 році Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ на реалізацію зазначених заходів просив виділити з держбюджету 6,1 млрд грн. Втім, як і в попередні роки - коштів на ці цілі в держбюджеті не знайшлося.
 
«На жаль, програма не фінансується з моменту її прийняття. Ми б давно забули про більшість проблем галузі, якби у нас була послідовність і наступництво у роботі», - вважає перший заступник голови парламентського Комітету з питань бюджету попередньої каденції Верховної Ради Валерій Баранов.

На бюджетній дієті

Урізаний бюджет не дозволить у 2013 році виконати багато важливих заходів програми. Незважаючи на постійні нагадування про необхідність прискорення створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, у новому році в держскарбниці не знайдеться 3 млрд грн, щоб забезпечити фінансування інвестиційних проектів технічного переоснащення та капітального ремонту багатоквартирних житлових будинків, керованих ОСББ. Фактично, це третя частина від загального обсягу коштів, закладених на ці цілі у програму на 2010-2014 роки (10,6 млрд грн). Втім, скептики запевняють, що далеко не завжди виконання капітальних ремонтів сприяє створенню ОСББ. «Буває і навпаки - після капремонту жителі заявляють, що раз вже більшість проблем вирішені, об'єднуватися немає ніякої необхідності», - розповідає голова правління асоціації ОСББ, який побажав залишитися неназваним.

Ще 1,6 млрд грн у 2013 році з держбюджету планувалося виділити на стимулювання реалізації різних інвестиційних проектів. Зокрема, на благоустрій територій районних центрів та малих міст в рамках програми передбачено виділення 546 млн грн. На проведення реконструкції та капітального ремонту житлових будинків із застосуванням енергозберігаючих технологій і обладнання - 420,0 млн грн, на енергозбереження і розвиток міського електричного транспорту -204 млн грн, на енергозбереження, розвиток і реконструкцію систем теплопостачання -283,8 млн грн, на оснащення будинків тепловими та водними лічильниками - 115,7 млн грн.

Читайте також: Енергоефективні інвестиції в ЖКГ

Але все це - бюджетні фінансові прогнози, затверджені Верховною Радою ще в 2009 році, законом №1511-VI. І від реалій у сфері ЖКГ вони, на жаль, нескінченно далекі. Наприклад, за підсумками 9 місяці 2012 року виконання бюджетних програм Мінрегіону по житлово-комунальному блоку профінансовано на 3,7 млрд грн при розписі держбюджету в 5,1 млрд грн.

А бюджетна програма 2012 року «Оснащення багатоквартирних будинків сучасними засобами обліку і регулювання води і теплової енергії», затверджена відповідно до Загальнодержавної програми 2009-2014, взагалі не профінансована. Бюджетним розписом за підсумками 9 місяців 2012 року на реалізацію цієї програми було передбачено виділення 120 млн грн із загального фонду держбюджету. Фактично ж не виділено жодної гривні. Втім, як ми вже згадали, з фінансуванням інших напрямків Загальнодержавної програми справи йдуть настільки ж жалюгідно. Так, реалізація інвестиційних проектів з технічного переоснащення будинків, в яких створюються або створені ОСББ, в окрему бюджетну програму зовсім не виділена. І відповідно - не профінансована. Аналогічна ситуація і з фінансуванням проектів капітального ремонту житлових будинків із застосуванням енергозберігаючих технологій, розвитку міського електротранспорту, благоустрою територій районних центрів та малих міст.

Не можна також не згадати про те, що фінансування Мінрегіону «хронічно» здійснюється не в повному обсязі. Так, за підсумками 9 місяців 2012 року Міністерство разом з програмами і субвенціями з бюджету фактично виділено 5,3 млрд грн при бюджетному розписі в 7 млрд грн. У 2011 році бюджетним розписом на реалізацію бюджетних програм в ЖКГ було передбачено виділення 4,9 млрд грн, Фактично виділено 3,8 млрд грн (76,7%). А в 2010 році з бюджету були виділені і зовсім «копійки» - 33,3 млн грн.

При цьому фактична потреба Мінрегіону у бюджетних коштах для фінансування блоку ЖКГ і реальні обсяги фінансування відрізняються як небо і земля. Так, у 2012 році за розрахунком Мінрегіону фактична потреба в коштах по блоку ЖКГ складає 20,3 млрд грн, а передбачено держбюджетом-2012 станом на 4 грудня - 17,6 млрд грн (хоча за станом на 1 жовтня з цієї суми міністерством було освоєно лише 3 млрд грн).

У 2013 році питання з фінансуванням бюджетних програм з блоку ЖКГ буде стояти ще гостріше. Зведений бюджет-2013 блоку ЖКГ, у порівнянні з прогнозними показниками 2012 року зменшили більш ніж на 10 млрд грн - з 25,1 млрд грн до 13,86 млрд грн. При цьому урізування фінансування ЖКГ з держбюджету фактично становить набагато більше, так як частка місцевого бюджету у зведеному бюджеті-2013, навпаки, сильно збільшена - з 7,5 млрд грн у 2012 році до 13,3 млрд грн у 2013 році.

Щоправда, заради справедливості потрібно відзначити, що на початку 2012 року зведений бюджет блоку ЖКГ планувався значно менший, ніж 25,1 млрд грн - всього 8,6 млрд грн, але в процесі внесення поправок до держбюджету-2012 він збільшився більше ніж у 3 рази.

Тим не менш, тенденція простежується чітка: і без того різкий крен Загальнодержавної програми у бік місцевих бюджетів, у 2013 році значно посилиться. Одним словом, реалізація програми остаточно зведена до рівня обласних та місцевих бюджетів, і окремих міст і районів.

Читайте також: Конкуренція перетворить ЖКГ у ринок

«Гроші з власних повноважень постійно доводиться перерозподіляти на делеговані повноваження. Тому за 20 років незалежності України комунальна галузь недофінансована. Але вона недофінансована не з вини місцевих рад», - говорить мер Донецька Олександр Лук'янченко.

Майже в 3 рази зменшений і загальний обсяг фінансування Мінрегіону. Законом про держбюджет-2013, який підписав президент, передбачено виділення міністерству 758,8 млн грн і ще 5,8 млрд грн на фінансування загальнодержавних витрат Мінрегіону. У держбюджеті-2012, відповідні витрати передбачені в обсязі 2,8 млрд грн і 16,3 млрд грн.

Підсолодили пігулку

Правда, не можна не згадати і про те, що нещодавно Верховна Рада пом'якшила вимоги до реалізації інвестиційних проектів в рамках Загальнодержавної програми: 17 листопада в Україні набув чинності Закон №5469-VI від 6 листопада 2012 року. Цим законом до 31 грудня 2012 року зупинено дію пункту 5 розділу VII Загальнодержавної програми реформування ЖКГ на 2009-2014 роки, яким встановлені вимоги до фінансового забезпечення виконання завдань програми.

Справа у тому, що відповідно до призупиненого пункту з 2012 року рішення про виділення коштів на реалізацію інвестиційних проектів, у тому числі пілотних проектів у сфері ЖКГ (за винятком проектів, які реалізуються ОСББ), прийматися можуть лише при підтвердженні фінансування:

  • для проектів, які реалізуються в Києві та обласних центрах, в розмірі 100% сум коштів, виділених з держбюджету;
  • для проектів, які реалізуються в містах обласного значення - не менше 70% сум коштів, виділених з держбюджету, - решта з місцевих бюджетів та інших джерел;
  •  для проектів, які реалізуються в інших населених пунктах - не менше 20% суми коштів, виділених з держбюджету.

Вимоги до фінансування проектів з реконструкції та капітального ремонту житлових будинків, в яких функціонують ОСББ, встановлені такі ж, як і для невеликих населених пунктів: з 2012 року не менше 20% коштів на реалізацію таких проектів повинні виділятися з державного бюджету шляхом спрямування до місцевих бюджетів цільових субвенцій. «Це було зроблено розумно, оскільки складно вимагати співфінансування у жебрака. Маються на увазі органи місцевого самоврядування. У них немає ресурсів для цього, вони мають хронічний прихований дефіцит своїх бюджетів, свої власні ресурси змушені направляти на виконання делегованих повноважень, що в принципі не правильно. Проте минулий парламент по моїй і Ю. Ганущака ініціативою прийняв зміни до Бюджетного кодексу, відповідно до яких тепер з нового року частина коштів (близько 40 млн) передається місцевим адміністраціям для розробки проектів і програм розвитку. Але й тут проблема. Як показала практика, більшість сьогоднішніх фахівців зовсім не підготовлені, не мають знань, а часто і бажань цим займатися», - вважає Валерій Баранов.

Мета призупинення дії пункту 5 розділу VII Загальнодержавної програми проста - відв'язування від жорстких вимог по фінансуванню з держбюджету та надання містам і районам можливості затвердити до кінця року одночасно з програмами соціально-економічного розвитку та програми реалізації інвестиційних та пілотних проектів у сфері ЖКГ.

Тепер і у великих містах, і у дрібних населених пунктах, і у рамках проектів, які реалізуються ОСББ, рішення про виділення коштів на реалізацію інвестиційних та пілотних проектів у ЖКГ можуть прийматися без огляду на держбюджет - виключно за рахунок коштів місцевих бюджетів або альтернативних фінансових джерел.

І хоча з боєм новорічних курантів зміни, внесені до Загальнодержавної програми, перестануть діяти, сам по собі Закон №5469-VI симптоматичний, так як всі «тяготи» бюджетного фінансування Загальнодержавної програми їм перекладені на місцеві бюджети. Втім, місцева влада ставляться до такої лібералізації законодавства з часткою скептицизму. «До нового року залишилося мало часу, а місцеві бюджети тільки починають стверджувати. Тому скористатися послабленням за дні, що залишилися нереально», - вважає Олександр Лук'янченко.

Читайте також: Регіони України в очікуванні реформи ЖКГ

Однак з урахуванням того, що і в бюджетній політиці-2013 у структурі фінансування ЖКГ більше 90% припадає на частку місцевих бюджетів, пункт 5 розділу VII Загальнодержавної програми в перспективі цілком може бути скасований остаточно. Тим більше, що в і нині в програмах реформування і розвитку ЖКГ, розроблених на виконання Загальнодержавної програми на рівні окремих адміністративних одиниць, фінансуванню з держбюджету відведена другорядна роль. Так, наприклад, програмою, затвердженою Севастопольською міською радою на 2013 року заплановано фінансування в обсязі 401 млн. грн. З цієї суми - тільки 40 млн грн з державного бюджету, 283 млн грн - з місцевого бюджету та 79,6 млн грн - з інших джерел. Програмою реформування ЖКГ Сакського району АРК на 2013 рік фінансування заплановане в обсязі 4,6 млн грн, З них 900 тис. - з держбюджету і 1,1 млн грн - з місцевого бюджету. Аналогічна ситуація і в інших містах і районах України.

Втім, самій програмі це не суперечить. Законом №1511-VI встановлено, що фінансування Загальнодержавної програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів, коштів підприємств та інших джерел, не заборонених законодавством.

Тим не менш, навіть на регіональному рівні виконання Загальнодержавної програми скрутне. Так, програмою передбачено, що до кінця 2012 року 50,7% загальної площі багатоквартирного житлового фонду повинні обслуговуватися ОСББ (або іншими формами самоорганізації населення). А в 2013 році частка житлоплощі під управлінням ОСББ має збільшитися ще на 20% - до 70%.

На практиці ж ОСББ створюються не так активно, як заплановано. Навіть в Донецькій області, на частку якої припадає близько 10% ОСББ, створених в Україні, за 9 місяців 2012 року створити 90 ОСББ, що становить лише 25,5% від запланованого на 2012 рік показника (в 2011 році в Донецькій області було створено 260 ОСББ - 27% від запланованого показника).

Аналогічна ситуація з оснащенням багатоквартирних будинків засобами обліку холодної води та тепла. Відповідно до Загальнодержавної програми до кінця 2012 року лічильниками води повинні бути обладнані 76,4% будинків (до кінця 2013 року - 86% будинків), а лічильниками теплової енергії 53,4% (до кінця 2013 року -61,2%). За даними Мінрегіону за станом на початок 2012 року в установці засобів обліку в Україні потребували близько 178 тисяч багатоквартирних будинків. З урахуванням того, що в 2012 році з держбюджету на ці цілі не виділено ні копійки, потреба в коштах обліку за останні місяці навряд чи зменшилася.

Вихід очевидний

Вихід з цієї ситуації відомий, і, більше того, вже використовувався Верховною Радою. Нагадаємо, що реформування системи житлово-комунального господарства для України в останні десятиліття є перманентною проблемою. Дві концепції - розвитку житлово-комунального господарства та державної житлової політики - Верховною Радою були затверджені ще в 1995 році. У 2004 році Верховною Радою була затверджена Загальнодержавна програма реформування і розвитку ЖКГ на 2004-2010 роки. Однак за два роки до її закінчення вона була замінена на Програму 2009-2014. Ніщо не заважає Верховній Раді цей прийом застосувати ще раз і в 2013 році - прийняти нову програму на 2013-2019 роки. Тим більше, що вже зараз можна сміливо стверджувати, що до закінчення 2014 «випросити» необхідні мільярди для реалізації програми Мінрегіону навряд чи вдасться. Нагадаємо також, що влітку 2012 року Кабінет міністрів схвалив розробку Мінрегіоном єдиної державної цільової програми модернізації та розвитку житлово-комунального господарства. Правда, передбачається, що діяти вона буде або після закінчення Програми 2009-2014, або паралельно з нею. Але це якраз той випадок, коли «Болівар не винесе двох». Що ще більше підвищує шанси на дострокове «перезавантаження» Загальнодержавної програми 2009-2014.

Залишається лише додати, що зараз Загальнодержавною програмою передбачено шість конкретних напрямків реформування ЖКГ:

  • утримання будинків, споруд та прибудинкових територій;
  • реконструкція застарілого житлового фонду, ремонт приміщень, будинків, споруд;
  • надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;
  • виробництво, транспортування, постачання теплової енергії; надання послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, у тому числі з використанням альтернативних джерел енергії та видів палива;
  • благоустрій населених пунктів;
  • розвиток міського електротранспорту.

Яким з них вдасться проникнути за обрій 2013 року, покаже час. «Багато чого можна зробити і без грошей. Досвід багатьох міст є тому підтвердженням: без грошей можна навчити кадри управлінців, підготувати представників громадськості, і, що найголовніше - підготувати свідомість суспільства. Адже велика частина населення досі перебуває у дискусіях і бажанні утримувати свою власність за рахунок держави... Популізм у тарифній політиці так і не дозволив вивести ЖКГ із банкрутства і залучити інвестиції. Тому багато чого можна робити і в таких умовах, але багато чого вже 20 років замовчується», - упевнений Валерій Баранов.

 
Коментарі (0)