ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Непереборні обставини партнерства з ЖКГ
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Старіння і руйнування інфраструктури породжують високі витрати для суспільства. Незадовільний стан автомобільних доріг стримує розвиток виробничих зв'язків, скорочує пасажиропотік і підвищує поточні видатки на утримання автотранспорту. Комунальні мережі та інженерні споруди водо-, тепло-, газо-та електропостачання, які відпрацювали нормативні терміни експлуатації, загрожують аваріями і техногенними катастрофами.
Влада і бізнес - партнери?
Одним з механізмів подолання зазначених проблем може стати широко апробована світовою практикою концесійна форма державно-приватного партнерства (ДПП). Згідно з українським законодавством, під концесією варто розуміти надання виконавчою або місцевою владою на підставі договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі права на створення (будівництво) та/або управління (експлуатацію) об'єкта концесії, за умови прийняття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та/або управління (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику. Тобто, мова йде про обмеженому в терміні платному володінні тим чи іншим об'єктом, наприклад комунальним підприємством або об'єктом транспортної інфраструктури. Від оренди концесію відрізняють більш серйозні зобов'язання з будівництва, реконструкції або модернізації об'єкта концесії.
При цьому, концесіонер отримує широкий перелік прав і переваг, пов'язаних з використанням об'єктів, а держава здійснює контроль за належним виконанням ним своїх зобов'язань. Концесіонер безпосередньо обслуговує споживачів своїх послуг і збирає з них плату. За умовами договору концесіонери також можуть отримати право викупу об'єкта концесії після закінчення її терміну, а також право на відшкодування державою витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта або створенням нового майна для виконання концесійного договору.
Pro et contra
Концесія є основним механізмом залучення іноземного капіталу в будівництво і модернізацію об'єктів інфраструктури в капіталодефіцитних країнах. Так, у 1996-2006 роки в країнах з низьким і середнім рівнями доходів 86% інвестиційних проектів за участю іноземного капіталу в сфері транспорту реалізовувалися у формі концесій, у сфері водопостачання даний показник становив 70%, а в сфері енергетики - 62%.
Читайте також: Приватний капітал допоможе модернізації ЖКГ
Переваги концесійних механізмів партнерства для держави очевидні: передача підприємств і об'єктів інфраструктури приватному інвестору (партнеру) дозволяє значно знизити фінансове навантаження на держбюджет, оскільки поточні витрати на експлуатацію, ремонт і управління об'єктами, а також капітальні витрати на їх розширення або модернізацію приймає на себе концесіонер . Він, у свою чергу, покриває свої витрати за рахунок вартості послуг (тарифів). Укладаючи договір про концесію, уряд і муніципалітети знімають з себе обов'язок по управлінню збитковими підприємствами, а зекономлені кошти можуть використовувати на фінансування пріоритетних витрат.
У концесію по-українськи
В Україні концесії регулюються декількома законодавчими актами. Зокрема, концесійна угода укладається на термін не менше 10 і не більше 50 років. Передача об'єктів у концесію не припиняє права державної чи комунальної власності на них. Однак по закінченні строку дії договору колишній концесіонер має право на викуп цього майна, якщо їм створено не менше 25% його вартості на момент приватизації. Концесіонеру також належить право власності на прибуток, отриманий від експлуатації об'єкта концесій.
Проблеми та перешкоди
В Україні, на відміну від інших країн, концесії ще не набули значного поширення. Так, за 1997-2009 роки в сфері транспортної інфраструктури було підписано тільки дві концесійні угоди: на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг «Львів-Краковець» та «Львів-Броди». Однак, позитивних результатів від реалізації цих проектів й досі не досягнуто.
Перший в Україні концесійний проект здійснювався в сфері будівництва та експлуатації автомобільної дороги «Львів-Краковець», яка входить до міжнародного транспортного коридору. Концесіонером виступав львівський консорціум «Концесійні транспортні магістралі». Договір концесії був укладений наприкінці 1999 року. Предметом договору було визначено будівництво
Зараз в Україні більш успішно реалізуються проекти концесії автодоріг. На сьогодні реалізується три договори концесії з будівництва автодоріг. Перший - це 350 кілометрова ділянка дороги «Київ-Чоп» та дві ділянки по 130 і 49 кілометрів на трасі «Харків-Крим». Великий інтерес приватні інвестори виявляють до об'єктів у столиці - це і нова лінія метро на Троєщину.
Читайте також: Держава і бізнес у ЖКГ: гра без правил
У галузі ЖКГ концесії найбільш популярні в сфері водопостачання та водовідведення. Однак підприємств в концесії все ж небагато: за даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ до 2012 року в концесію передані лише 17 водопостачальних підприємств в 12 областях України. Всього в Україні 134 водоканали, які обслуговують міста, з населенням більше 40 тис. мешканців.
Непереборні обставини
Однак, незважаючи на сказане, в Україні безсумнівно існує необхідність впровадження концесійного механізму, що обумовлено високим рівнем зносу основних фондів у ЖКГ і транспортній інфраструктурі, який зазвичай досягає 80%; низькою ефективністю використання об'єктів державної та комунальної власності; низькою якістю житлово-комунальних послуг, які надаються населенню, та незадовільним станом доріг як загальнодержавного, так і місцевого значення; хронічною нестачею бюджетних коштів для фінансування інвестиційних програм; слабкою мотивацією і низьким рівнем кваліфікації державних службовців та працівників державних і комунальних підприємств, що експлуатують об'єкти інфраструктури та надають послуги населенню. Однак, експерти відзначають, що чинне законодавство не сприяє залученню ресурсів приватного сектора з наступних причин: значна тривалість строків окупності концесійних проектів, що в умовах економічної нестабільності посилює невизначеність у досягненні заданого рівня прибутковості інвестицій; поточна збитковість ЖКГ і неможливість гарантувати встановлення тарифів на рівні, який забезпечує окупність вкладень; низький рівень платоспроможності більшості громадян України і їх об'єктивна незацікавленість у послугах, що надаються приватним сектором, за умови підвищення поточних тарифів на послуги державних і комунальних підприємств або введення нових платежів (зокрема, за користування концесійними дорогами).
Крім того, ризики реалізації концесійних проектів в основному покладаються на приватних партнерів, пільги і компенсації для інвесторів з боку держави при виникненні втрат відсутні. Також необхідно відзначити високий рівень фінансового ризику для концесіонера, який здійснює масштабні капітальні вкладення в умовах низької платоспроможності населення та поточної збитковості можливих об'єктів концесійної угоди.
Основними стримуючими факторами для розвитку концесій в Україні є низька економічна ефективність інфраструктурних проектів та відсутність практичних механізмів надання гарантій з боку держави по поверненню інвестицій.