ГоловнаПублікаціїАналітика ЖКГ у боротьбі за газові маршрути та якість доріг

ЖКГ у боротьбі за газові маршрути та якість доріг

Проблеми з реверсними поставками газу, заяви Президента щодо приватизації ГТС, черговий візит МВФ та нові ініціативи у дорожній галузі, - «Україна Комунальна» пропонує огляд найактуальніших подій минулого тижня.

Реверс дав збій

Налагоджена між Україною та Європою схема реверсних поставок газу вперше за неповні вісім місяців дала збій. Вчора стало відомо, що «Газпром» почав блокувати постачання газу німецьким газотрейдером RWE через територію Словаччини, відмовляючись узгодити заявку на транспортування газу в Україну.

Така можливість у «Газпрому» є відповідно до контракту з «Нафтогазом» від 19 січня 2009 року, яким передбачено право російського газового монополіста виконувати функції оператора української ГТС на даному відрізку до кордонів ЄС.

«Чинний контракт між «Нафтогазом» і «Газпромом» передбачає, що «Газпрому» дозволено на транзитних маршрутах, де він є вантажовідправником (тобто робить замовлення на транспортування), виконувати функції оператора мережі транспортування. Тобто в Україні «Газпрому» дозволено бути як вантажовідправником, так і оператором ГТС», - розповів в інтерв’ю «Дзеркалу Тижня» головний виконавчий директор RWE Supply & Trading GmbH Стефан Юдиш.

За його словами, такий стан справ суперечить європейському законодавству, оскільки у ЄС прагнуть забезпечити недискримінаційний доступ до мереж. «У Європі ніхто, будучи вантажовідправником (продавцем), одночасно не може бути оператором транспортної системи (власником ГТС або керуючою транспортною компанією, тобто транзитером)», - пояснив фахівець.

Слід зазначити, що RWE та «Газпром» вже довгий час ведуть переговори з приводу перегляду ціни на російський газ. Втім, нещодавно пан Юдиш запевнив, що це не стосується питання реекспорту газу в Україну.

Читайте також: Україна втрачає альтернативи газопостачання

Нагадаємо, Україна продовжує переговори з Румунією про організацію реверсних поставок газу через її територію. Налагоджувати постачання газу через територію Словаччини, Україна почала з 15 травня. Наразі ж за реверсною схемою газ імпортується через Польщу та Угорщину. За попередніми оцінками, реверс газу в Україну на сьогоднішній день можливий в обсязі до 16 млрд куб м на рік. За словами Прем’єр-міністра Миколи Азарова, вартість газу за контрактом з RWE на 100 дол/тис. куб. м нижча від вартості російського газу, яка у травні склала 405 дол/тис. куб м. 

На тижні також стало відомо, що уряд має намір зобов'язати приватні газовидобувні компанії в період з 1 липня по 15 жовтня поточного року віддавати 50% видобутого газу державі. Міністр енергетики Едуард Ставицький пояснює, що це дозволить закачати до підземних газосховищ додатково близько 1 млрд куб м газу. Компанії, чий газ буде закачаний у ПСГ, зможуть забрати його лише у осінньо-зимовий період. Експерти таке рішення уряду пояснюють значним скороченням обсягів закупівлі російського газу. Нагадаємо, згідно з затвердженим прогнозним балансом газу на 2013 рік, Україна закупить у «Газпрому» лише 18 млрд куб м газу. Закачування газу в ПСГ, планується на рівні 8,4 млрд куб м, з яких 5,5 млрд повинен скласти газ власного видобутку.

«Чутки» навколо ГТС

Актуальними залишаються події навколо української газотранспортної системи. Так, днями Президент Віктор Янукович заявив, що питання приватизації ГТС не піднімалося владою жодного разу. За його словами, така інформація – це не що інше, як чутки, або навіть провокація. Більше того, голова держави зазначив, що варіант створення тристороннього консорціуму за участі України, Європи та Росії, й досі залишається можливим. Насамкінець, Президент повідомив, що наразі ведеться модернізація вітчизняної ГТС. До слова, німецька компанія Ferrostaal Industrieanlagen планує за 2,5 роки завершити модернізацію компресорної станції «Бар» магістрального трубопроводу «Союз», який є частиною української ГТС. Нагадаємо, про етапи модернізації ГТС, раніше розповідав заступник голови правління НАК «Нафтогаз України» Вадим Чупрун.

Неприйнятні вимоги

Неможливо обійти увагою й іншу заяву Президента, з приводу вимог Міжнародного валютного фонду про підвищення ціни на природний газ для населення. «Ті вимоги, які висуває сьогодні МВФ, вони для нас неприйнятні. Ми не можемо на це погодитись», - зазначив він. Нагадаємо, на наступному тижні до Києва прибуде чергова місія МВФ.

Читайте також: ЖКГ залишили з боргами

Україна вже тривалий час намагається домовитися з МВФ про затвердження нової програми співпраці і надання нового кредиту на зміну попередній програмі, яка так і не була виконана. При цьому в МВФ, як і раніше, головною умовою надання кредиту називають скасування дотацій з боку держави на газ та опалення для населення, які, за словами міжнародного позикодавця, продовжують підривати український бюджет і платіжний баланс.

Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко, коментуючи вимоги МВФ, зазначає, що без проведення радикальної реформи у сфері ЖКГ підвищувати комунальні тарифи недоцільно. «Проблема не стільки у цінах на комунальні послуги, скільки у діючій системі енерговитрат комунальників на надання послуг населенню», - пояснює пан Охріменко.

Боротьба з порушниками

В «Укравтодорі» мають намір збільшити штрафи за руйнування доріг вантажним транспортом до 17 тис. грн для посадових осіб і до 80 тис. грн для перевізників. За словами голови відомства Євгена Прусенка, відповідний законопроект було розглянуто на засіданні Кабінету Міністрів у середу, 19 червня. Нагадаємо, раніше в «Укравтодорі» наголошували, що через перевантажений транспорт щороку в Україні руйнується 2 тис. км доріг, а збитки від таких руйнувань досягають 2 млрд грн.

У свою чергу Міністерство інфраструктури пропонує чітко закріпити у будівельних нормах гарантійні терміни служби автомобільних доріг. Зокрема, для земляного полотна мостів та шляхопроводів вони становитимуть не менше 10 років, а для дорожнього покриття не менше 3 років. Окрім того, пропонується ввести фінансову відповідальність підрядника за неякісно виконані роботи.

Що ж до поточної ситуації з дорогами, то за даними «Укравтодору», повністю відремонтовано 4,1 млн кв. м. (80%) дорожнього полотна. Однак, у відомстві зазначають – мова йде лише про загальнодержавні магістралі, які зв'язують населені пункти. Завершити ремонт доріг планують до кінця червня.

 
Коментарі (0)