ГоловнаПублікаціїАналітика Підсумки тижня: ціна на газ як індикатор гідності

Підсумки тижня: ціна на газ як індикатор гідності

Тиждень, що минув, без сумніву можна назвати одним з найважливіших з багатьох наступних тижнів підготовки до зими

На міждержавному рівні тривали доволі неоднозначні та туманні переговори з Росією щодо ціни на газ, на регіональному – теплокомуненерго всіма силами намагались виконати 100% підключення житлового фонду до теплоносія. Водоканали проводили заплановані, і не тільки, ремонтні роботи, знаючи, що чим ближче до зими, тим важче це буде зробити надалі, а комунальники подбали про чистоту та благоустрій вулиць перед майбутніми снігопадами. 

В глобальному плані тиждень, що минув, по праву можна назвати тижнем газових спроб, ініціатив та рішень. Отож все розпочалось 21 жовтня з неочікуваного на перший погляд, але цілком прогнозованого, візиту Президента до Росії. Попри те, що зустріч за офіційними заявами попередньо не була запланована, з впевненістю можна сказати, що програма візиту точно включала у себе питання вступу України у Митний союз, а, водночас, зниження цін на російський газ.

У свою чергу, керівництво компанії «Газпром» заявило, що їх влаштовує обсяг російського газу, який закачується в українські підземні сховища.

Того ж самого дня, 23 жовтня Віктор Янукович повідомив, що: «Переговори з актуального для України газового питання все ще тривають, і ми розраховуємо вийти на економічно обгрунтовану справедливу форму встановлення ціни на газ для нашої країни».

Читайте також: Україна під впливом газового шантажу

Одночасно газові рішення надійшли із заходу. Міжнародне енергетичне агентство, підбиваючи підсумки дослідження енергетичної політики нашої країни, заявило, що Україна не вміє заощаджувати і ефективно використовувати свої ресурси. Так, майже третину природного газу країна витрачає даремно, стверджують в агенстві. Якщо говорити детальніше, то наша держава щороку втрачає на енергетиці щонайменше 6 млрд євро. 

«Україна повинна зробити ставку на ефективність. Адже рівень споживання газу в Україні один з найвищих. При європейському підході вона зможе заощадити для себе шість мільярдів євро», - заявила виконавчий директор агентства Марія Ван Дер Хувен.

В рамках обговорення даної проблеми посол ЄС в Україні Ян Томбінскій розповів, що Європа дуже зацікавлена в тому, щоб Україна поліпшила свою енергетичну політику. «Потрібно шукати нових постачальників газу, нарощувати власний видобуток і фінансово стимулювати економію».

У свою чергу, Міністр палива та енергетики Юрій Бойко заявив, що Україна вже заощадила газу майже на 2 млрд дол, в тому числі за рахунок переходу на вугілля та атом у виробництві електроенергії. «У цьому році споживаємо на 15% менше газу, ніж у минулому. І приблизно ще 12% зниження споживання газу ми плануємо від сьогоднішнього рівня», - заявив посадовець.

Якщо продовжувати тему енергозаощадження та пошуку альтернативних постачальників блакитного палива, то 23 жовтня стало відомо, що проект побудови морського LNG-терміналу з регазифікації природного газу перейшов у якісно новий етап реалізації.

Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України запросило великі китайських державні банки взяти участь у частковому фінансуванні будівництва майбутнього LNG-терміналу. А саме, мова йде про фінансування морської частини (будівництва підвідного каналу) проекту, яка складає 120 млн євро, а це приблизно 15% вартості всього проекту.

Того ж самого дня Міненерго оприлюднило дані, що за 9 місяців поточного року видобуток природного газу на шельфі Чорного моря збільшився на 14,7% у порівнянні з показниками минулого року. Особливу роль у значному збільшенні видобутку блакитного палива у «Чорноморнафтогазі» пов'язують з модернізацією виробництва.

Читайте також: Україна поступово збільшує газову незалежність

В поточному році компанія планує збільшити видобуток газу на 120 мнл куб. м; в наступному – на 500 млн куб. м., а загальний видобуток становитиме 1,65 млрд куб. м.  

Продовжуючи тему видобутку газу, трохи згодом стало відомо, що компанія «Shell» спільно з держпідприємством «Укргазвидобування» розпочала роботи з буріння першої пошукової газової свердловини, яка розташована біля села Веселова у Харківській області. Проте майбутні обсяги видобутку газу у компанії покищо не прогнозують.

Спустив з неба на землю газові потуги країни Міністр соціальної політики Сергій Тігіпко. Прагматично оцінивши поточну ситуацію переговорів, посадовець заяв, що сподіватися на зниження ціни російського газу можна лише після вступу України до Митного союзу. А як відомо, державні мужі (особливо Прем'єр Микола Азаров) неохоче роглядають дану альтернативу.

«Дай боже, щоб ми змогли про щось домовитися, але я просто спостерігаю ці переговори більше двох років, і я розумію російську сторону - навіщо їй відмовлятися від шести мільярдів доларів на рік?», - зазначив пан Тігіпко.

Того ж дня 24 жовтня завершився проект технічної допомоги ЄС – «Надання допомоги Національній комісії регулювання електроенергетики щодо забезпечення газового законодавства у відповідності з положеннями договору про заснування Енергетичного співтовариства».

В рамках проекту було розроблено ряд нормативних документів для ефективної реалізації закону «Про засади функціонування ринку природного газу». Зокрема, розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів «Про визначення гарантованих постачальників природного газу» (облгази та НАК «Нафтогаз»).

Крім того, було розроблено не менш важливий документ – постанову НКРЕ «Про затвердження порядку розрахунку плати за приєднання об'єктів замовників до газових мереж»; напрацьовано пропозиції щодо структури тарифів для українських газорозподільчих компаній та розроблено проект змін до постанови НКРЕ «Про затвердження порядку доступу до єдиної газотранспортної системи України».

Цього тижня знову гостро велось обговорення погашення заборгованості компанії НАК «Нафтогаз Україна» підприємствами теплоенергетики. Зокрема, 25 жовтня перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Олександр Аліпов зазначив, що рівень розрахунків за газ не перевищує 65%. «Велику заборгованість мають підприємства Дніпропетровської, Харківської, Тернопільської, Київської областей, Криму і Севастополя», - зазначив пан Аліпов.

Читайте також: Київенерго зіграло на різниці тарифів

Також посадовець повідомив важливу інформацію про те, що, Кабінет Міністрів прийняв постанову, якою передбачені зміни алгоритму компенсації тарифної різниці та підписання договорів теплокомуненерго з НАК. «Наступного тижня ми знову зберемо на нараду представників регіонів і обговоримо, як ми тепер будемо працювати у відповідності з цим документом», - наголосив чиновник.

Проте, слід відмітити, що незважаючи на значну заборгованість підприємств теплоенергетики, загалом опалювальний сезон в країні проходить відносно стабільно та за планом. На тижні Мінрегіон неодноразово звітував про стан проходження опалювального сезону у регіонах країни.

Зокрема, станом на 25 жовтня в країні тепло отримували 80% житлових будинків, 92% дитячих та 91% навчальних, а також понад 93% медичних закладів. Проте, не обійшлось і без проблем. У Міністерство надійшло понад 140 звернень, у яких жителі областей скаржаться на якість опалення житлового фонду.

Наразі найбільш проблемними областями є Хмельницька, Донецька, Волинська та Миколаївська області. У двох останніх областях труднощі з проходженням опалювального сезону пов’язані переважно зі значною кількістю аварій на теплових мережах. Для прикладу: у Миколаєві в основному через аварії опалюється лише 60% житлового фонду міста.

Під кінець тижня в країні спостерігалось значне падіння температури, тому теплоносій почали подавати і південні області країни, зокрема у Одесі 27 жовтня розпочалось підключення до опалення житлових будинків міста.

У Черкасах на різке похолодання звернули увагу працівники водоканалу таким чином завершивши роботи з підготовки об'єктів підприємства до зимового періоду. Особливу увагу було приділено ремонту та заміні мереж водопостачання та водовідведення. Також було проведено комплексну підготовку 5 водопровідних та 16 каналізаційних насосних станцій. Значну увагу працівники підприємства приділили очисним спорудам та свердловинам.

В рамках підготовки міст до зими, комунальні підприємства розпочали сезонні роботи з прибирання та очищення прилеглих до організацій, підприємств, установ та житлових будинків територій.

      Читайте також: У 18 регіонах країни тепло на 100%

Зокрема, помітною у даному плані була робота комунальних підприємств Вінниці, Харкова, та Києва. Для прикладу у Вінниці лише протягом першого суботника було зібрано близько 130 куб м сміття та листя, а також п’ять тракторних причепів сухого гілля з дерев.

Що стосується столиці, то окремо слід виділити роботу Київської міської державної адміністрації з демонтації малих архітектурних форм. Так за минулий тиждень зі столичних вулиць зникло близько 70 незаконних МАФів. За повідомленням КМДА у першу чергу демонтувались ті тимчасові споруди, які були встановлені без відповідної дозвільної документації з порушеннями правил благоустрою міста. Також силами КП «Київблагоустрій» ліквідовано стихійний ринок на вулиці Анни Ахматової, 3, що у Дарницькому районі.

Одночасно з активними роботами по демонтажу МАФів, КМДА нарешті вирішила, де саме збудувати діловий район «Київ-Сіті». Як повідомив заступник голови КМДА Руслан Крамеренко, діловий район «Київ-Сіті» буде розташований на лівому березі, на Північних Осокорках.

Ділянку площею 104,4 га розіб'ють на дві секції - 34 і 79 га. На цій території пропонується побудувати 674 тис кв. м житлової, а також 637 тис кв. м комерційної нерухомості, з яких 560 тис кв. м планується відвести під офіси.

Крім того, близько 100 тис кв. м буде відведено під школи, вузи, дитячі садки, музеї та інші громадські заклади. Будівництво першої черги планується почати до середини 2015 року.

Також, що стосується інфраструктури столиці, то слід зауважити, що 25 жовтня було відкрито нову станцію київського метрополітену «Іподром» на Куренівсько-Червоноармійській лінії. Очікується, що введення в експлуатацію даної станції значно поліпшить транспортне обслуговування мешканців Голосіївського району.

Того ж самого дня вийшов на перший рейс швідкісний трамвай на житловому масиві Троєщина. Планується, що трамвай візьме на себе основне навантаження пасажирських перевезень на житловому масиві. У ході реконструкції з добудовою швидкісного трамвая облаштовано дві нові станції та відновлено 5 існуючих. Нагадаємо, що загальна вартість проекту склала 245,7 млн грн.

Читайте також: Україна продовжує мозолити газове питання

Більш песимістичні, але, водночас, і доволі туманні перспективи вималювались цього тижня в «Укрзалізниці». Віце-прем'єр-міністр Борис Колесніков не виключає можливості приходу на ринок пасажирських залізничних перевезень приватних компаній, проте доречно зазначає, що це доволі далекоглядна перспектива. Для початку потрібно провести модернізацію галузі, аби остання стала як мінімум не збитковою, а як максимум привабливою для приватних інвесторів.

Насамкінець, повертаючись до спроб нашої держави віднайти нові рішення газових домовленостей з Росією, слід відмітити слова Віктора Януковича про те, що: «Наша держава купуватиме газ там, де вигідніше». Отож хочеться вірити, що нам вдасться зберегти хоча б синицю в руках, аби тепло в оселях українців було не розкішшю, а цілком платоспроможною потребою.

 
Коментарі (0)